Gå til innhold

laksefluer hvor starter jeg.


saatvedt

Anbefalte innlegg

noen som har gode eksempler på hvordan binde på bottleneck/tungsten tuber?

Har ikke noen bilder eller videoer men min anbefalling er at du er litt sparsom med dressingen ellers kan hodet raskt bli klumpete. Evt kan du binde deg noe fremover slik at ikke alt blir liggende oppå hverandre. Alternativt  kan du la det være noe plass igjen før du avslutter med fronthacklet og "dekke" over hodesurringene når du binder hackelet bakover.

Dette er ofte fluer med 3-5 komponenter så det er ikke så mye man kan gjøre feil egentlig men som sagt prøv og bruk sparsomt med materialer samt så få surringer pr element.

Bruker bottlenecks mye! Killer på sommeren i kombinasjon med flytesnøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker èn flue:

Sølv kropp

Deretter:

Gul rev

Orange rev

Sølv tinsel

Gul rev

Tubekropp er ca. 2 cm.

Lengde på fluene er 3-5-8-12 cm

Bruker ikke noe annet - og får ikke mindre/mer fisk enn mine kompiser som har med seg et biblotek av fluer.

Jeg bruker fluen i klar elv, bedritet elv, på natten - og hele tiden  :D

Kamasan kroker - er hva jeg bruker til disse.

Disse har jeg brukt overalt:

Surna, Otra, Gaula, Stjørdal, Målselv etc.

Og har ikke savnet èn av de fluene som jeg har liggende i x antall bokser i skapet mitt.

Fra begynnelsen av laksefisket - bruker jeg Loop synk II med 50 cm synketip og 40 cm forfang 0,50.

Deretter veksler jeg på den - samt Loop Intermediate med samme synketip, og flyt med samme synketip.

Og veksler disse gjennom sesongen - alt etter elven.

Dette med en 12,6 stang.

Alt over det - er bare tungt og nivået før ortopedisk innleggelse  :D

Selvsagt har jeg sett filmene som omhandler Gaula`s sølv med ènhånds etc. - og har fått mine fisker på 11 kg (og nedover  :'() på ènhånds iløpet av årene.

Nå er jeg imidlertid gått lei/har ikke skuldre til slikt fiske - og bruker en 12 fot AFTM 7-  for å fiske med synk og int.

Flyt - fisker jeg fortsatt med ènhånds.

Og dette vil selvsagt kollidere med alle andre vink/råd etc. som vil fremkomme i tråden - men det fungerer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...