Gå til innhold

Hva synes dere om gjeddefiske med børse?


Per....

Anbefalte innlegg

Satt akkurat å så på nyhetene. Der var det noen i brummundal som ''fisket'' gjedde med børse. Har hørt om dette, men jeg trodde dette var ulovlig nå. Det virker jo unødvendig, og farlig. Nekter å tro at de spiser fisken, men kun gjør det for ''moroa''.

Så, hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Håper han kødden som sto frem på nyhetene skyter seg selv i i grønnstøvvelen i godtro om at det er en gjedde. Men nå sa de vel også at de ville lage en lov mot dette. Om det skjer er vel en annen sak, folk har sikkert gjort dette i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det mye da jeg var yngre (12-18 år). Var årets høydepunkt for meg. Ble ganske god på det. Trikset er å ikke treffe fisken, slik at den svimeslås av sjokket. Så du må vente på rette øyeblikk. Det kan ta lang tid noen ganger. Sto ofte over en time og ventet. Hunnen er alltid den største fisken, så du må vente til ho kommer opp. Hvis du gjør det riktig skyter du foran og under fisken. Da går de "belly up" og du kan plukke de du vil ha. De andre våkner til liv senere og svømmer avgårde.

Det var min kjære far som lærte meg dette.

I dag er det helt utenkelig for meg å gjøre noe slikt. For det første skyter man fisken i selve gyteakten. For det andre blir det i 99% av tilfellene ikke utført som beskrevet over. De skyter rett inn i leken, og ofte er fisken ubrukelig etterpå.

Generelt bør dette forbys. Våpensikkerhet er også så som så. Jeg har sett folk med all slags våpen skyte gjedde (eller prøve). Inkludert håndvåpen. Og dette er ikke jegere, men folk som ser det som en unnskyldning for å gå rundt med våpen og oppføre seg som idioter. Vil man holde gjeddebestanden nede er det beste å sette garn langs sivkanten om våren. Da har man ingen argumenter for å ikke forby det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her nede - på den tiden - var det ansett som jakt. Du venta til gjedda var rett under overflaten, sikta foran hodet, og vanntrykket slo fisken i svime. Mauser ble brukt også - sjelden at noe traff fisken - den fløt opp, og ble tatt med hjem hvor den endte som gjeddekaker, som vi spiste mens vi spilte banjo. Sånn var det her nede i hillbilly-land ;D på den tiden...

men igjen - mye bråk - fluefiske går mer stille for seg - anbefaler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om noen som løper rundt og skyter fugl for moroskyld. I såfall er jeg jo i mot dette også. Men jeg mener det er stor forskjell på å jakte mat, og slakte fisk. Nå har jeg riktig nok ingen beviser for at fisken ble liggende, men jeg tviler sterkt på at de tok den hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For morro skyld? Hvorfor tror du folk jakter? For å få mat?

Om folk skyter noen gjedder, hva pokker gjør det? Hvis det er bestandene som er saken så må det forbys fiske i denne tiden.

Våpenbruken blir som i jakta det. Man må ta hensyn og utvise våpenforstand!

Er dette mindre moralsk eller hva det er som er saken en å plike torsk og sei? Er det humant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men jeg synes det er stor forskjell på og jakte, fordi det er gøy, men også og utnytte seg av maten. Jeg selv synes det blir noe annet og drepe et dyr og spise det, enn å slenge det i skogen. Har aldri hørt om noen som ahr skutt en elg og bare latt den ligge mens de gikk videre for å finne en ny elg og drepe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er fordi elgen er meget komersiell! Har du hørt om noen som har for mye fisk i fryseren? Hørt om noen som har problemer med å bli kvitt makrellen når de ikke klarte å stoppe?

Jeg skal ikke kverulere mer med deg Perle og jeg synes faktisk du har fine holdninger i forhold til høsting av resurser i fra naturen!

Ser bare ikke noe galt i å skyte fisken hvis man synes det er gøy. For det er det dette handler om i dag.

Å ha det gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men jeg synes det er stor forskjell på og jakte, fordi det er gøy, men også og utnytte seg av maten. Jeg selv synes det blir noe annet og drepe et dyr og spise det, enn å slenge det i skogen. Har aldri hørt om noen som ahr skutt en elg og bare latt den ligge mens de gikk videre for å finne en ny elg og drepe.

nei, det er ikke bare å slenge rundt seg med døde elger ;D

men fra spøk til revolver - du har selvfølgelig helt rett - det du innledet med her er respektløst og burde ikke skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Denne diskusjonen er alle fluefiskere dømt til å tape.  Ut i fra et etisk perspektiv er det mye lettere å forsvare gjeddeskyting enn fluefisking, ikke minst hvis elementer av det kan forsvares med bestandskontroll og/eller matauk.  Fluefisking med C&R kan ikke forsvares med annet enn rekreasjon, gøy og spenning.  Enten det er jakt på dyr, fugl, gjedde eller BØ er konsekvensen uansett noe dritt for den det går ut over.  Det av dette som kan forsvares med matauk og/eller bestandskontroll vil ha noe økt akseptansnivå sammenlignet med det som kun kan forsvares med gøy.  Fluefiskere er og blir notoriske dyremishandlere - og kun det.  Hadde jeg vært gjedde hadde jeg foretrukket børsa fremfor en fluefisker på speed med femmerstang og forsterket fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...