Gå til innhold

Hva synes dere om gjeddefiske med børse?


Per....

Anbefalte innlegg

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

He, he. Denne diskusjonen er alle fluefiskere dømt til å tape.  Ut i fra et etisk perspektiv er det mye lettere å forsvare gjeddeskyting enn fluefisking, ikke minst hvis elementer av det kan forsvares med bestandskontroll og/eller matauk.  Fluefisking med C&R kan ikke forsvares med annet enn rekreasjon, gøy og spenning.  Enten det er jakt på dyr, fugl, gjedde eller BØ er konsekvensen uansett noe dritt for den det går ut over.  Det av dette som kan forsvares med matauk og/eller bestandskontroll vil ha noe økt akseptansnivå sammenlignet med det som kun kan forsvares med gøy.  Fluefiskere er og blir notoriske dyremishandlere - og kun det.  Hadde jeg vært gjedde hadde jeg foretrukket børsa fremfor en fluefisker på speed med femmerstang og forsterket fortom.

Ikke enig her gitt. Det er metoden, og ikke motivet som kritiseres. En fisk dør ikke momentant med en avskutt hale eller ei dyp kløft i ryggen. Noe som er vanlige skader ved skyting av gjedde. Tror ikke du hadde foretrukket å få skutt av deg ræva fremfor å få en krok i leppa  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per L E, jeg mener du har gode synspunkter og forsvarer deg godt mot gamlegutta. ;)

Det er måten det gjøres på! Og for de som har sett detta klippet på youtube, ser at det de gutta her driver på med, er helt på trynet... Den ikke-eksisterende respekten for natur og levende liv, hvordan de opptrer med skytevåpen...forkastelig.. Fisk skal ikke skytes, men fiskes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pepret noen røyer i en liten elv på rypejakt en gang fordi jeg fikk så lyst på fisk. Skal i alle fall si at ikke bare var å brenne løs i vannet og hove inn! Var med en eldre kar og skjøt torsk på grunna en gang med mauser.

Hadde med bambusstang med en stor krok bindt på i enden for å dra inn med. Det var litt spennende.

Det hadde jeg ikke gjort i dag med tanke på rikosjett. En kule i fra en rifle kan gå langt hvis den spretter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig her gitt. Det er metoden, og ikke motivet som kritiseres. En fisk dør ikke momentant med en avskutt hale eller ei dyp kløft i ryggen. Noe som er vanlige skader ved skyting av gjedde. Tror ikke du hadde foretrukket å få skutt av deg ræva fremfor å få en krok i leppa  ;D.

Du må se litt større på det.  Det at fisken muligens skades mindre av å bli kjørt lenge på lett utstyr er sannsynligvis ikke noe vi kan bruke som et ærlig argument for å forsvare vår aktivitet.  Det er nemlig tilfeldig at det nå en gang er slik.  La oss tenke oss at at fisken risikerte å bli like skadet av fluefiske som av gjeddeskyting - rent hypotetisk.  Hvor mange av oss ville da lagt fluestanga på hylla ut i fra et etisk perspektiv?  Mulig at noen ville tenkt slik, kanskje du Tmags, men de fleste av oss ville nok fisket likevel.  Det er fint at vi kan velge fluefiske - som kanskje er en snillere variant enn mye annet fiske (og jakt), men det er vel strengt tatt ikke årsaken til å begynne med fluefiske?  Det er imidlertid et kjærkomment argument å bruke når vi skal rakke ned på andre - dog litt skinnhellig spør du meg.  Jeg tror nemlig ikke at gjeddeskytere eller garnfiskere i bunn og grunn er ondere, mer avstumpet eller mindre verdireflekterte enn fluefiskere.  De bedriver bare en aktivitet som åpenbart, men tilfeldigvis, er lettere å angripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om noen som løper rundt og skyter fugl for moroskyld. I såfall er jeg jo i mot dette også. Men jeg mener det er stor forskjell på å jakte mat, og slakte fisk. Nå har jeg riktig nok ingen beviser for at fisken ble liggende, men jeg tviler sterkt på at de tok den hjem.

Har du ikke hørt om noen som skyter fugl for morro skyld?. Minst 99% av dagens jegere jakter kun for morro skyld. Eller, ikke fordi de synes det er morro å drepe, men fordi det gir dem noe spessielt. Det siste jeg gjør er å jakte for maten, da hadde jeg heller kjøpt den på butikken. For meg er jakt en opplevelse i seg selv.

Jeg synes gjeddefiske med hagle er helt greit, og kommer til å gjøre det selv hvis jeg får kjangsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant, Marius.. Jeg ser ikke på gjedda som mer edel enn ørreten, men for faen, det er jo fortsatt en fisk som hører hjemme i mange av vassdraga våre, og har eksistert her i årtusener.. Derfor synes jeg gamle stygge tradisjoner som at gjedda bare kan massakreres og sprenges på gyteplassen burde vært forbudt for mange herrans år sia! Ferdig prata for min del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig her gitt. Det er metoden, og ikke motivet som kritiseres. En fisk dør ikke momentant med en avskutt hale eller ei dyp kløft i ryggen. Noe som er vanlige skader ved skyting av gjedde. Tror ikke du hadde foretrukket å få skutt av deg ræva fremfor å få en krok i leppa  ;D.

Du må se litt større på det.  Det at fisken muligens skades mindre av å bli kjørt lenge på lett utstyr er sannsynligvis ikke noe vi kan bruke som et ærlig argument for å forsvare vår aktivitet.  Det er nemlig tilfeldig at det nå en gang er slik.  La oss tenke oss at at fisken risikerte å bli like skadet av fluefiske som av gjeddeskyting - rent hypotetisk.  Hvor mange av oss ville da lagt fluestanga på hylla ut i fra et etisk perspektiv?  Mulig at noen ville tenkt slik, kanskje du Tmags, men de fleste av oss ville nok fisket likevel.  Det er fint at vi kan velge fluefiske - som kanskje er en snillere variant enn mye annet fiske (og jakt), men det er vel strengt tatt ikke årsaken til å begynne med fluefiske?  Det er imidlertid et kjærkomment argument å bruke når vi skal rakke ned på andre - dog litt skinnhellig spør du meg.  Jeg tror nemlig ikke at gjeddeskytere eller garnfiskere i bunn og grunn er ondere, mer avstumpet eller mindre verdireflekterte enn fluefiskere.  De bedriver bare en aktivitet som åpenbart, men tilfeldigvis, er lettere å angripe.

Hvis fluefiske hadde forårsaket store kjøttsår på fisken tror jeg ikke det hadde vært no for meg hehe :)

Når det er openbart lettere å angripe så ligger det vel noe i det? De fleste som bruker garn gjør det vel for mat eller inntekt, mens gjeddeskyting går vel mest på å ha det morro....  Det å ha det gøy på bekostning av fisken gjør jo fluefiskere også, men går vel ann å sette seg noen grenser selv om man ikke står helt på det rene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er det mest graverende her er jo den totale mangelen på våpenrespekt. At disse "cowboyene" ikke skyter hverandre beror mest på tilfeldigheter.

Å tømme et magasin etter ei gjedde har ikke noe med jakt å gjøre fighting0023.gif

Andre høydare som disse drittungene har lagt ut på YouTube tilsier at de ikke burde ha tilgang til våpen i det hele tatt scared0016.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Denne diskusjonen er alle fluefiskere dømt til å tape.  Ut i fra et etisk perspektiv er det mye lettere å forsvare gjeddeskyting enn fluefisking, ikke minst hvis elementer av det kan forsvares med bestandskontroll og/eller matauk.  Fluefisking med C&R kan ikke forsvares med annet enn rekreasjon, gøy og spenning.  Enten det er jakt på dyr, fugl, gjedde eller BØ er konsekvensen uansett noe dritt for den det går ut over.  Det av dette som kan forsvares med matauk og/eller bestandskontroll vil ha noe økt akseptansnivå sammenlignet med det som kun kan forsvares med gøy.  Fluefiskere er og blir notoriske dyremishandlere - og kun det.  Hadde jeg vært gjedde hadde jeg foretrukket børsa fremfor en fluefisker på speed med femmerstang og forsterket fortom.

Ikke enig her gitt. Det er metoden, og ikke motivet som kritiseres. En fisk dør ikke momentant med en avskutt hale eller ei dyp kløft i ryggen. Noe som er vanlige skader ved skyting av gjedde. Tror ikke du hadde foretrukket å få skutt av deg ræva fremfor å få en krok i leppa  ;D.

Viser bare til mitt innlegg på side1

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det Per LE angriper er 1. metoden, som utføres helt feil og uforsvarlig av mange, og 2. det faktum at veldig mange slenger kadaveret i buskaset. De skyter altså fordi det er en gylden mulighet til å drepe et eller annet med våpen. Det er mitt klare inntrykk etter å ha sett mye rart opp igjennom årene. Ved ett tilfelle ble jeg til og med beskutt av et ar idioter. Måtte gjemme meg bak et tre.  :o

Så helt klart cowboy tendenser.  ;D

For andre er det et høydepunkt, og de bruker fisken til mat. Min kjære mor lagde himmelske gjeddekaker av mine ofre. Og det KAN utføres forsvarlig og respektfullt. Men jeg så hvert eneste år stygge eksempler på det motsatte. Og jeg var en av de få som tok fisk til mat.

Det var også ungdommer med lystergaffel der. Det gjør selvfølgelig mindre "vei i vellinga" enn ei hagle eller Mauser.

Det er en uhyre primitiv måte å fiske på. Og man gjør det når matkvaliteten er på det aller dårligste. Så hva er poenget egentlig?  :-\

Det var forøvrig helt vanlig av lokalbefolkningen her nede å skyte ørret for en del år tilbake. Det var en enkel måte å skaffe seg mat på. Stor, beitende ørret - BANG!!  ;D

For å være ærlig så er det ikke så uvanlig i dag heller...  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunnen av det hele ligger en slags ulogisk Fantomet-tankegang. "Fantomet er hard mot de harde", og ettersom gjedda er en utpreget rovfisk, har vi en slags moralsk rett til å være "hard" mot den med god hjelp av cal. 12/70.

Nok et eksempel på hvordan misforstått moral, fører til uheldig naturforvaltning, på samme måte som bruken av minstemål. Enkelte steder burde det vært en plikt å "kakke" småfisk, samtidig som alt over en viss størrelse burde bli satt ut igjen. Da er plutselig Fantomet snill mot de søte små??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det Per LE angriper er 1. metoden, som utføres helt feil og uforsvarlig av mange, og 2. det faktum at veldig mange slenger kadaveret i buskaset. De skyter altså fordi det er en gylden mulighet til å drepe et eller annet med våpen.

Riktig. :)

Har ikke hørt om noen som løper rundt og skyter fugl for moroskyld. I såfall er jeg jo i mot dette også. Men jeg mener det er stor forskjell på å jakte mat, og slakte fisk. Nå har jeg riktig nok ingen beviser for at fisken ble liggende, men jeg tviler sterkt på at de tok den hjem.

Har du ikke hørt om noen som skyter fugl for morro skyld?. Minst 99% av dagens jegere jakter kun for morro skyld. Eller, ikke fordi de synes det er morro å drepe, men fordi det gir dem noe spessielt. Det siste jeg gjør er å jakte for maten, da hadde jeg heller kjøpt den på butikken. For meg er jakt en opplevelse i seg selv.

Jeg synes gjeddefiske med hagle er helt greit, og kommer til å gjøre det selv hvis jeg får kjangsen.

Men du skyter vel ikke fuglen og bare lar den falle til bakken og går forbi? Og som du sier så dreper du ikke for det å nettopp drepe, i disse filmene virker det som gleden ligger i det å drepe. Dessuten er jakt mer forsvarlig og organisert. Selv om folk blir skutt på stadig vekk der også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den gjeddejakta vi så på brummundalfilmen  var så lite etisk.......må ikke bruke den som parameter for hvordan dette forefår til vanlig

Javel ?? tar du bort skriking og skrålinga er det vel sånn det stort sett gjøres

Mitt største problem med all gjeddeskyting er at det skjer stort sett i gytetiden, da mener jeg Gjedda bør få være i fred. Skulle hørt ramaskriket hvis man banka løs noen skudd på høsten i gytegropene på Rena eller i ei lakselv

I tillegg er det å løse skudd i våtmarksområder i hekketiden for fugl noe dritt også .

Skal sies at jeg har gjort dette selv i ung alder , brukt lystregaffel også......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det Per LE angriper er 1. metoden, som utføres helt feil og uforsvarlig av mange, og 2. det faktum at veldig mange slenger kadaveret i buskaset. De skyter altså fordi det er en gylden mulighet til å drepe et eller annet med våpen.

Riktig. :)

Har ikke hørt om noen som løper rundt og skyter fugl for moroskyld. I såfall er jeg jo i mot dette også. Men jeg mener det er stor forskjell på å jakte mat, og slakte fisk. Nå har jeg riktig nok ingen beviser for at fisken ble liggende, men jeg tviler sterkt på at de tok den hjem.

Har du ikke hørt om noen som skyter fugl for morro skyld?. Minst 99% av dagens jegere jakter kun for morro skyld. Eller, ikke fordi de synes det er morro å drepe, men fordi det gir dem noe spessielt. Det siste jeg gjør er å jakte for maten, da hadde jeg heller kjøpt den på butikken. For meg er jakt en opplevelse i seg selv.

Jeg synes gjeddefiske med hagle er helt greit, og kommer til å gjøre det selv hvis jeg får kjangsen.

Men du skyter vel ikke fuglen og bare lar den falle til bakken og går forbi? Og som du sier så dreper du ikke for det å nettopp drepe, i disse filmene virker det som gleden ligger i det å drepe. Dessuten er jakt mer forsvarlig og organisert. Selv om folk blir skutt på stadig vekk der også. :P

Nei, langt ifra. Prøvde ikke å støtte "jegerene" i filmen. Måten personene i filmen praktiserer det på er barnslig og uaktsomt. De bryr seg tydelighvis ikke om rikosje-faren, som er overhengende når en skyter på vann.

Men hvis en kutter bort all skrikingen og skrålingen, ikke tømmer et halvautomagasin på en fisk, skyter med tanke på bakgrunn og gir sikkerheten en tanke så er det helt greit for meg.

Og nei, jeg lar selvfølgelig ikke viltet ligge igjen i skauen. Jeg prøver bare å poengtere at jeg ikke jakter for maten. Da finnes det så mye enklere alternativer. Har satt meg som reger å ikke skyte mer enn jeg kan spise, så jeg ikke sitter igjen med en masse gammelt kvalitetskjøtt som må kastes. (ikke at det har hendt meg ennå, men en veit aldri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...