Gå til innhold

Alt innen saltvannsfiske med fluestang og strimer på Vestlandet...


jonnyS

Anbefalte innlegg

Ah.. Som jeg savner å fiske! :D

Men, nå er jeg iallefall på plass i Bergen igjen. Hadde det bare ikke snødd så *#"¤@!!

Sitter febrilsk og prøver å lære meg sø-streamere nå.. Spørs om jeg ikke må kjøpe et par til før jeg fisker bare fluer jeg har bundet selv ser jeg :P

Både pga mangel på kunnskap og materiale... Har blitt mye ørretmateriale :)

Snøværet e ingen hindring Daniel :) Fiske kan faktiskt være ganske morsomt under slike forhold, så da e berre til og hoppa i vadarane :) Bruk litt tid på og kikk langs land, so vil få med deg ein Torsk og to som går langs land og beita på krabbe :) Då vil du også få oppleve kortline fiske på Torsken ;D

Når det kommer til Sø streamere så ikkje tenk på og ha alt for masse i boksen. Og på denne tiden så e jiggia med Kvit/Rosa og Kvit/chartreuse i str 6-8 være veldigt bra. CDC reke i fargen Kvit, Rosa og Orange e også nåke eg annbefale på desse tidene i str 6, 8 og 10. Også mindre str og då også som marflo :) Marflo har ikkje eg veldigt masse av i boksen, men det e pga at CDC rekene har funka meget bra for min del :) Juletret i kvit og rosa e også fint og ha eit par stk av i boksen.

Skal få lagt nåken bilde ut i kveld øve desse sortane så har du nåke og sjå etter. Du kan også gå inn på Nordiske fluefiske siden, så vil du finne fulle bindebeskrivelser der :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 293
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Herlig Jonny! Har bundet noen clousere og runar`s deceivere nå. Ikke helt fornøyd med deceiveren enda, men de er absolutt fiskbare.

Clouserene er jo forsåvidt greie nok, men er det krise hvis jeg bruker noe annet enn bucktail på de? Har ikke hvit bucktail i kassa mi..

Bandt opp noen hvite cdc-reker før jul, på den måten du viste. (Sånn ca iallefall :P) Har ikke rosa og oransje cdc heller..

Sjekker innom nordisk jeg. Kanskje de har noe jeg har materiale til å binde der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runars deciver e ein glimmrande streamer Daniel, men blir desverre ikkje brukt av meg :)

Bucktail e ikkje det einaste som du kan bruke. Viss du har Craft fur, så e dette eit nydeligt matriale og bruke til både Clousere og jiggi. Litt drit og jobbe med pga alle dei løse hårene som fyker øve alt, men belønningen får du når du ser kor flott dette beveger seg i vatnet :D Ein kan også bruke Isbjørn men dette kommer fort til og bli dyrt. Arild har bitta litt i Isbjørn. Bevegligheten e veldigt lik Bucktail, men med meir naturlig gjennomsiktig glans, nåke som funke bra under fiske :) Men som sakt dyrt :-\

Om craft fur fanger meir fisk enn bucktail varianten har me ikkje blitt heilt enige om endå " Diskusjonen fortsette i da nya året ;D " men at craft fur vil funke betre enn bucktail ved litt mindre streamere vil eg tru, og det pga bevegligheten i matrialet :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Brukte litt det jeg hadde liggende jeg. Noe flashy hvite greier. Er kanskje ikke helt optimalt, men.. Også blå, gul og oransje bucktail som rygg. Må jo kunne få en og annen fisk på det og.

Får ta en ting av gangen, og bli god på et eller to mønster før jeg kjører på med noe mer avansert :) Deceiveren er det jo mye god trening i å binde!

Og en ting til: Hva angår den bindekvelden i januar, så ser det ut som om jeg bare har tid nå til helga, og siste helga i januar. 28 og 29.

Evt. i nød kan jeg kanskje fredag 14. jan. Husker ikke om jeg har vakt den dagen.. Noen spesielle datoer som ikke passer for dere andre? Kanskje starte en egen tråd om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. lurer på om eg skal fiske litt SØ før jobb i morgen ;) Ble litt gira av denne tråden :D

Glimmrande Eirik :D Glede oss til rapport :) Misunne alle som har mulighet nett no!! Pluss grader og regn, og vind!! Nydeligt ;D ;D Og eg sitte på jobb :'(

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til rapport hvis det ble tur!

Har et spørsmål jeg, og tar det her siden denne tråden omhandler streamerfiske..

Jeg har i de siste dagene havnet på streamerkjøret, og da har det gått mest i hvite cdc-reker, clousere og deceivere.

Men, jeg er litt short på materiale, og på clouserne mine har jeg brukt slike manualøyne i størrelse x-small. Altså 5/32". Men jeg ser på bindebeskrivelser at de anbefaler størrelse small, som vil si 3/16" til bruk på krok 6, som er det største jeg har av saltvannskroker.

Tviler på at dette er noe særlig krise, men meningen er vel at disse fluene skal hoppe opp og ned mens du trekker inn? Vil denne effekten blir for dårlig med for lette manualøyne?

Et annet spørsmål: Er det virkelig sant at Runar Kabbe ikke fortynger sin Deceiver-serie? Jeg har ikke gjort det på mine jeg heller, siden det ikke står i bindebeskrivelsene.. Noen erfaringer her?

På forhånd tusen hjertelig takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker str. L på mine Clousere uten at det skal være en fasit, men etter min oppfatning bør de være godt fortynget for å få ønsket effekt. Bindes på Scierra Saltwater tactical trout krok str. 6

Deceiver fortynges ikke, så det er riktig :) Er enkelte av kjøpefluene som har noe epoxy på hodet, men originalen er ufortynget og fisker best slik :) Den skal imitere brisling, mens clouser imiterer skadet småfisk, men kan også fungere som ren attraktor ;)

Sikkert andre som også har noen synspunkter her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ok. Ja, for nå var jeg nede i badekaret og prøvde fluene jeg hadde bundet ved å binde de i en fortom, og nappe de rundt i badekaret, og da gjorde jeg meg følgende erfaringer:

Clouserne humpet greit opp og ned de, faktisk. Men jeg ser også at det ikke hadde skada med enda mer hopping, så jeg må definitivt få tak i tyngre manualer.

Så prøvde jeg en clouser med flashy hvit underkropp, og blå bucktail som overkropp. Som jeg trodde var en fin oppskrift.. Men den blå bucktailen virker livløs og kjedelig i vannet. Bevegelsene var ikke helt som ventet.. Er det bucktail man bruker i disse? Prøvde noen andre jeg hadde bundet med noe flashy gul og blå greier jeg kjøpte på XXL, og disse så mye mer livlig og fine ut.. Vet desverre ikke hva materialet jeg har brukt heter.. Kan prøve å få til et bilde av det, så kanskje noen har fasiten..

Og deceiverne mine flyter. Har kanskje ikke brukt riktig materiale her, men det ligner fælt på det bindebeskrivelsene rundt om sier jeg skal bruke..

Den synker riktignok litt etterhvert.. Så det dumme spørsmålet mitt er: Er brisling en fisk som hopper mye? Og når man ser sjøørreten jage disse i overflata, evt. havabboren, er det da man bruker disse fluene?

Sorry mine helt sikkert idiotiske spørsmål, men.. Jeg er jo ikke erfaren i dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns aldri dumme spørsmål, bare så det er sagt :)

Clouser kan fint bindes med mindre bedheads også. Det er nok mer en smakssak enn noe annet :)

Det er bucktail som brukes, gjerne to farget med noen få strå flash (jeg bruker ca. 4-5 fiber) i mellom. Vinterstid er ofte helt hvit et godt valg, men kan også kombineres med hvit/rød, hvit/gul eller hvit/orange. Hvit er alltid grunnfargen hvor den andre fargen legges som overvinge.

Bucktail (hjorthår fra halen) er stive og det er også meningen. Har du en tofarget clouser (eller jiggy for den saks skyld) så innbiller jeg meg at gangen er mer markert fremfor mykere materialer som "bølger", i tillegg vil en tofarget vinge veksle litt mot fisken. Det er nok en grunn til at clouser gir best resultat med bucktail, så kjør på med det :)

Deceiver kan flyte første gang du sender dem ut på sjøen :) Ta flua under vann og klem litt rundt kroppen på den så får du ut luftboblene. Etter det vil den synke :) Sliter du fortsatt med at den flyter så bør du sjekke om du har fulgt bindebeskrivelsen til Runar. Den finner du her: http://nfisk.no/Default.aspx?tabid=144

Brislingen spretter rundt når den blir jaget av HA og SØ, men det er langt fra ofte man får muligheten til å sende en deceiver inn i en stim med jaget brisling. Imitasjonen er en såpass god fiskeimitasjon at den fint kan blindfiskes med året rundt. Fisk står tross alt høyt på menyen, selv om det meste som kravler rundt i skjærgården går ned i en ukresen SØ hals :)

Edit: Knall du tester ut kreasjonene i badekar. Da får et bedre syn på hvordan de beveger seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ok. Ja, da skal jeg gi clousere med bucktail et ærlig og redelig forsøk :) Likte veldig godt overvinga av flash og merka jeg, så det får bli en 50\50-fordeling der.

Testa deceiveren igjen i badekaret, og fant ut at de som var hakket mindre dressa var lettere å få til å synke.. På de to som jeg trodde kanskje var litt overdressa måtte jeg klemme ut vannet flere ganger før formen satt seg ordentlig, og på de litt mindre dressa gikk det veldig fint.

Siden vi allikevel er igang: Kan jeg spørre om hvilke farger man bruker for å imitere hvilken art? Litt kjekt å vite hva man fisker med, ikke bare at det er blått, gult, rødt osv.. :P

Tusen takk for hjelpa forresten! Setter jeg pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være du har bajskvalitet på bucktailen din også Daniel...og at det er derfor det er lite "liv" i dem. Velg bucktailer med lange fibre som er forholdsvis tynne hele veien ned...at de er litt krusete gjør heller ingenting. Vet ikke hvor nøye andre er på det, men jeg finner ofte bare èn bra hale til formålet blant 8-10 alternative. Materialkvalitet er essensielt om fluene skal bli bra. Nesten ingenting er verre enn clousere/jiggyer som ser ut som de er bundet med farget elkhair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng spenolsen :)

Deciever har jeg stort sett i tre farger (altså overvingen. Resten er likt på alle): Oliven, chartreuse og blå. Man kan binde den i utallige fargekomboer, men skal være plass til andre fluer i boksen også, og tar den ingen av disse så er nok ikke deciever det rette på det tidspunktet :) Oliven imiterer brisling, blå kan minne om småsild, chartreuse er mer for bryte litt og for å få fisken til å komme på hugg når det er trått. Men flere bruker også rosa, helt hvit og sort m.fl.

Sikkert noen som har noen favorittkomboer her også, men siden du spør og ingen andre svarer så lirer jeg av meg når jeg først sitter her og glor  ;D

Anbefaler deg også å se litt på andre kreasjoner som reker, wolly buggers, zonkere og gjerne lopper. Er mye som står på menyen og derfor er det greit å ha alt fra store clousere og deceivere og nedover til reker og lopper. Da har man mer bredde i sortimentet slik at man ikke står å veksler mellom ulike clousere og deceivere når fisken ikke tar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggeligt og sjå at me har fått fleire med i tråden Lars :D Håper det fortsetter sånn :) Og som han skriver " Ingen spørsmål e for dumme, berre dumme svar :D"

Daniel: Enig med Lars om str på timeglassene " L " Men også " M " e fint :)  Men XS/S kan bli litt lette i enkelte tilfeller som f.Eks sterk strøm. Då vil du ikkje få den jigge bevegelsen som ein i enkelte tilfeller absolutt vil ha frå Jiggi og Clouser som trigger fisken til og ta :)

Det som også du bør prøve e og eventuelt ha litt lengre lengde på fibrene. 1,5-2 x krok str. Det vil gjøre at fibrene vil få litt betre bevegelse i vannet.

Kan desverre på sein høst/vinter, oppleve at fisken kan ligge bak og berre lugge i fibrene, men det problemet løse ein på andre måter :) Men uannset om du føler at bucktail matrialet e for stive, så hemmer ikkje dette at den fanger bra med fisk :) Og som Lars skriver. Litt flash e eit must :) Eg bruke sjølv 3 fiber som eg legger dobbelt og dermed blir det 6 fibre.

Krok e berre ka ein sjølv like best. Eg bruke TMC 811S, som e knall til Clouser. Og i str 4-1 :) Og jiggien så bruke eg TMC 777SP i str 8-6 :)

Fargene som Lars beskriver e dei samme som me bruker, men eg ville absolutt ikkje vært foruten Hvit/Rosa og Hvit/Chatruse på denne tiden av året. Sø e ute etter og spare mest muligt på energien på kalde vinterdager, så dermed e skarpe farger nåke som kan hjelpe med og lokke til hugg :) Også mindre str kan hjelpe deg til og få fleire hugg

Runars Deciver flyter ofte som ein kork. Dette pga all lufta som samler seg i matrialet. Dette løser du på samme måte som med CDC reken. Dupp i vannet, og klem ut all lufta, etter eit par slike klemminger, så synker den som berre det samtidigt som den holder på fasongen :)

Det e utruligt kult og sjå Brislingpanic og du finner den ganske masse her i områdene på høsten, og då e da ikkje berre Ha og Sø som jager i stimer, då koser stor lyren seg også, og når du ser stimen nærme seg, så legger du streameren ut i samme bane som brislingen kommer og vente til den e i området, og når du då begynner og dra inn, så e muligheten der for og lure ein stor, sprek og nydelig lyr :D Men desverre så e da ikkje alle som ser denne flotte fisken. Folk meine den e slapp og kjedlig, men etter eit par månder i hælene på brislingen, så e den faktiskt utruligt sprek og morsom og fiske på ;D

JonnyS...

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være du har bajskvalitet på bucktailen din også Daniel...og at det er derfor det er lite "liv" i dem. Velg bucktailer med lange fibre som er forholdsvis tynne hele veien ned...at de er litt krusete gjør heller ingenting. Vet ikke hvor nøye andre er på det, men jeg finner ofte bare èn bra hale til formålet blant 8-10 alternative. Materialkvalitet er essensielt om fluene skal bli bra. Nesten ingenting er verre enn clousere/jiggyer som ser ut som de er bundet med farget elkhair.

Absolutt Espen, dårlig Bucktail e det planti av desverre. Eg bruke berre tuppen på bucktailen til Jiggi og clouser, der vil du finne dei mykaste og beste binde emnene og eg vil helst ha minst muligt med krusninger i matrialet, men det e opp til kver enkelt soleklart ka dei like :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan faktisk godt hende at jeg valgte dårlige fibre.. For når jeg bandt de ned, og stramma bindetråden sprika alle fibrene som var foran krokøyet rett opp, slik som elk hair gjør.. Skal prøve litt flere seinere ser jeg. Men jeg ser også at jeg må ha meg større kroker, for nå har jeg ikke større enn #6.. Men det går jo bra,

siden jeg uansett må ha større manualøyne. Får sette litt mer fokus på det når jeg får tak i det jeg trenger.

Har brukt 811S-krokene til Tiemco jeg og. Syns de er konge jeg!

Har allerede sett litt på reker, og lærte meg en fin måte å binde opp fine reker her for ikke så lenge siden. (Takk for det Jonny ;) ) Problemet er bare at jeg kun har hvit cdc nå om dagen.. Venter et parti med rosa, oransje, og grå til imorra eller overimorra og da hiver jeg meg nok igang med disse igjen. Prøve å bli ferdige med clouserne og deceiverne også.

Skulle akkurat til å skrive at jeg ikke har ambisjoner om å få verdens største og verdens fineste boks for sjøfisket mitt.. Men det har jeg skrevet og sagt før om andre ting innenfor denne hobbyen.. Ikke skulle jeg ha mer enn en stang, og ihvertfall ikke flere sneller. "Ekstra spole til snella?" Nei det var bare tull.. "Hva skal jeg med 7er stang, liksom? Jeg fisker jo aldri i sjøen!" "Jeg skal binde litt fluer, men gidder ikke legge for mye sjel i det.." HAH! Jeg har bundet så mange fluer at jeg ikke kan telle de lengre..

Så det sier jeg altså ikke. Jeg vil ha en fin, velfylt og godt fiskbar flueboks til sjøfisket mitt!! :)

Igjen må jeg bare si tusen takk. Det motiverer enda mer når man får gode svar på sine (dumme) spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt Espen, dårlig Bucktail e det planti av desverre. Eg bruke berre tuppen på bucktailen til Jiggi og clouser, der vil du finne dei mykaste og beste binde emnene og eg vil helst ha minst muligt med krusninger i matrialet, men det e opp til kver enkelt soleklart ka dei like :)

JonnyS...

Oy. Det gjorde ikke jeg. Brukte sikkert de stiveste fibrene som ligger helt innerst ved skinnet jeg da? ;) Hehe.. Sånn kan det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein velfylt Sø boks e like viktigt som ein velfylt Bø boks eller andre bokser :D Og eg e sikker på at når isen forsvinner og varmen blir litt betre, så e du enig i den ;D

Det du skal gjøre på den neste jiggi flua eller clouser. Ikkje stram dei 2-3 første turnen altfor hardt, og alltid begynn innbindinga bak og gå fram mot krok auga, det blir nesten på samme måte som og binde ein elk hair caddy, då vil fibrene ligge fint og ikkje sprike i alle retninger :) Men som sagt!!! Bra bucktail e absolutt eit must, eller så blir det drit uannset ;)

Glede meg til og sjå det du har bundet, på Lørdag :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...