Gå til innhold

Lengdekasting. Bryr du deg noe om det?


Gjest Trønder

Anbefalte innlegg

Rasjonale ditt stemmer helt sikkert som en massebetraktning. Imidlertid om en ser på enkeltindivider, så vil dagens regelverk favorisere en kaster som kaster langt – ikke så bra i presisjon vs. en som er  god  i presisjon – ikke så bra i lengde  (da sammenlignet med hvordan det var opprinnelig). Nå er det vel også slik at de beste er gode til begge deler og derfor skiller det ikke så mye.

Vedrørende AFTMA så  er jeg helt ening med deg, men kanskje kunne CCS vært et alternativ

Kvintesensen for meg er vel ikke så mye regelverket, men at man beveger seg bort i fra det fiskerelaterte – ørretfiske. Slik tolker jeg tendensen og det er vel den utviklingen som deltagerene i 5Cup ønsker som konkurranseform. Det at jeg syntes at det er synd, får vel være mitt privilegium å mene.

Bortsett fra det og tilbake til temaet for tråden; det er gøy å kaste og enda mer så når det en og annen gang går langt. Det er også gøy å få til et og annet spesialkast fra tid til annen

Slik det er i dag, så tror jeg CCS-krav ville være svært fremmedgjørende for mange av deltagerne. Tenk deg en situasjon der du ønsker en stang som er opp mot det stiveste som er tillatt, da kan du ikke bare kjøpe en passende stang i butikken, men må ta den med hjem for CCS måling for å sjekke om du kan bruke den. Og hva om din CCS-måling ikke stemmer med arrangørenes. Slik ståa er i dag, så tror jeg fri stang på 9 fot, både blir det soleklart enkleste og mest rettferdige.

Jeg er enig i at reglene i dag favoriserer lengde mer enn det opprinnelige regelverket, men som jeg skrev -når poengene fra lengde og presisjon skiller like mye, da synes jeg det er riktig i forhold til intensjonen om at lengde og presisjon skal være like avgjørende for totalscoren.

Jeg synes også at konkurransen har beveget seg mer bort fra det rent fiskerelaterte - ørretfiske, dette er noe jeg har diskutert med flere deltagere. Noe av det tror jeg uunngåelig vil komme med økende prestisje og deltagerantall. Når noen av verdens beste fluekastere skal ha en konkurranseform som er retferdig og kan skille dem, så tror jeg det må bli litt ekstremt (i hvertfall mye mer ekstremt enn en vanlig fiskesituasjon). Det er også poenget med felles internasjonale regler, om vi ønsker å skape en internasjonal konkurranseform der vi kan sammenligne på tvers av landegrensene, er vi også nødt til å samarbeide/se hva de gjør andre steder i verden. Her kan det sies veldig mye, det er ikke sikkert vi er så veldig uenige her! Det er ingen vits i å finne opp castingsporten en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er helt uungaaelig at en slik konkurranse beveger seg bort fra praktisk fiske. Lengde er som regel det MINST avgjoerende i en fiskesituasjon med 5'er utstyr. Allikevel er det den mest "penisforlengende" oevelsen, og det er saaledes vanskelig aa se for seg en kastekonkurranse hvor lengde ikke var en avgjoerende faktor.  :D

Men skulle man laget en konkurranse som var fiskerelatert burde det vaert oevelser som var mer fokusert paa presisjon og presentasjon. Som presisjon RUNDT hinder (kurvekast) paa 3 forskjellige lengder, kast med hinder bak (altsaa MED hinder bak  ;)) med innlagt presentasjon/presisjon, kast under overhengende hinder osv osv. Men jeg ser at dette hadde vaert FOR saert for de fleste, dermed dilemmaet.

Jeg synes Tom har veldig fornuftigfe tanker her. Jeg vet at i Australia har de konkurranser hvor alle bruker samme utstyr. Altsaa arrangoer staar for utstyret. Det virker mer riktig IMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så da er 5-cuppen blitt "kuppet" av castingsporten? Var det ikke intensjonen at alle kunne stille med fiskeutstyr i starten.

Men det er vel også slik at det er castingfolk som stiller på 5-cupen og da. Er vel liten vits med en konk ingen stiller på hvis de ikke er fornøyd.

Det som tmags sier hadde vært kult. Da hadde du virkelig fått brynt deg og utfallet hadde vært mye mer usikkert.

Plutselig en myk stang og så en stiv stang med forskjellige snører. Det hadde vært tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Er jo fiskeutstyr det brukes, men som Tom sier er det bare å legge fra seg den T5 og finne ei stang som er litt snillere, gjerne en 6 eller 7'er. Nye regler er jo alltid negativt, men det åpner også for nye muligheter med å finne den riktige stanga da det ble plutselig mere å ta av. Vi kommer nok til å oppleve nye rekorder denne sesongen, blir spennende i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke det er negativt. Jeg sier dette kommer til å gjøre 5 cuppen til en casting-cup. Og etter det jeg forstår er det etter ønske i fra deltagerene. De ble hørt og det er vel ikke negativt. Vi får se om folk stiller med "fiskestenger" jeg tror ikke.

Det gjør de vel forsåvidt kansje ikke nå heller. Intensjonen med 5-cupen i utgangspunktet var vel ikke dette hvis jeg har forstått det riktig. Vi får se hvor dette bærer i vei. Tipper i alle fall det kommer til å settes nye rekorder rimelig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

En tanke bare: Er det ikke slik at det er forbundet som avgjør hvilke snører som er godkjente og at dersom de ikke er det så kan de ikke brukes? I så fall kunne man vel gjøre det samme med stenger. De setter en viss grense ved ERN (CCS) og dersom deltaker eller leverandør ønsker å få en stang godkjent må den inn til måling og godkjenning av forbundet. Det kan faktisk også være så enkelt som at forbundet tar stikkprøver og dersom en type stang som er brukt i den aktuelle konkurransen ikke er godkjent fra før eller holder seg innenfor grensene ved kontrollmåling så strykes resultatet. Men det er sikkert en dum idé.  :-\

Jeg ser du har svart på det før Tom, men ikke helt det samme tror jeg. Jeg tenker rett og slett på at stanga må stå på lista over godkjente. Og med fornuftige grenser så burde ikke det være noe problem med vanlige femmerstenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Ruffen at 5er Cupen har blitt en mer Casting-Cup. Jeg likte også det Tore sier, at det kunne vært en idé at forbundet stilte med utstyret på stevnene... ingen forslag er perfekte uansett :)

Jeg gleder meg hvertfall veldig mye til å delta i min første 5er Cup Konkurranse! Målet er å ikke komme sist hvertall.. så får vi se hvordan det går. I det store og det hele, vil det nok uansett bli veldig lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hmm... fortsetter idéen min jeg. Stenger sendt inn av leverandør til godkjennelse og som blir godkjent beholdes av forbundet til bruk under konkurranse. Deltakerne kan så velge å bruke en av disse... Ingen andre stenger kan brukes....

Har jeg tid og mulighet så stiller jeg gjerne opp i konkurransen om ikke å bli sist jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så da er 5-cuppen blitt "kuppet" av castingsporten? Var det ikke intensjonen at alle kunne stille med fiskeutstyr i starten.

Men det er vel også slik at det er castingfolk som stiller på 5-cupen og da. Er vel liten vits med en konk ingen stiller på hvis de ikke er fornøyd.

Det som tmags sier hadde vært kult. Da hadde du virkelig fått brynt deg og utfallet hadde vært mye mer usikkert.

Plutselig en myk stang og så en stiv stang med forskjellige snører. Det hadde vært tøft.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Hadde det ikke vært for innsatsen Castingforbundet legger ned så hadde det ikke vært noen 5er cup i det hele tatt. Saken er at Casting gutta tar det meste av "drittjobben" med å arrangere 5er cupen. Og jeg som vanlig fluefisker er hjertelig velkommen til å komme med ei av mine vanlige fiskestenger og mitt vanlige fiskesnøre og være med på den morsomme delen (mot en latterlig lav startavgift). At det først og fremst er castingfolk som deltar er tull, casting gutta stiller som funksjonærer: Og jeg takker og bukker!!! ;D

Dessuten så har vel 5er kasting (og 5er cupen) blitt en stor hit her i Norge (både hvis man ser på antall deltakere og diskusjoner her og på andre fora). I tillegg er vi i ferd med å få "internasjonale regler" slik at man på en rimelig meningsfull måte kan sammenligne resultater...

Hvis noen av dere ønsker en konkurranse med slappe stenger, korte kast og hinder forran/over/under/ved-sidenav og vadere over hodet (og såklart kunn med bruk av den o-høyverdige GA stilen) så er det vel ingen som hindrer dere? Kjør på!

I den sammenheng vil jeg forresten anbefale Sæxyloop style shootouts, veldig morsom, lærerikt og uformell kastekonkuranse  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er lett å sitte på sidelinjen og kritisere for at det blir for lite fiskerelatert.

Sakens kjerne er at når man skal konkurrere i lengde så blir det aldri fiskerelatert uansett. Man kan sette så mye utstyrsregler man bare vil, men det vil kun skape frustrasjonsmomenter og ikke gjøre det mer fiskerelatert. Dersom man hadde kun kastet med et vanlig ørretsnøre med 10 meter klump så ville alle de dyktigste kasterne havnet omtrent på samme lengde. Kanskje måtte man begynt å måle på cm for å skille, og da blir det jo veldig tilfeldig. I praksis ville presisjonen vært det eneste tellende og lengden bare en kvalifikasjonsdel. CCS er jo selvsagt en god ide dersom man ønsker å sette begrensninger på stengene og pr dags dato eneste som ville vært noenlunde rettferdig, men det vil også favorisere enkelte kastestiler. Er jo også verdt å se på den testen av 5'er stenger hvor stenger med ERN på under 5 til over 9 ble testet med et 5'er snøre uten at de stiveste utmerket seg på lengde. Det viser seg at det heller er mer individuelt fra person til person hvor stiv stang en kaster lengst med, men i snitt blant flere kastere kaster ikke en stiv stang lengre enn en mykere så lenge alle er i stand til å bære snøret.

Som presisjon RUNDT hinder (kurvekast) paa 3 forskjellige lengder, kast med hinder bak (altsaa MED hinder bak  ;)) med innlagt presentasjon/presisjon, kast under overhengende hinder osv osv. Men jeg ser at dette hadde vaert FOR saert for de fleste, dermed dilemmaet.

Jeg har også foreslått et kurvekast som bonuskast, det tror jeg er en god ide for å tilføre litt mer teknisk kasting til 5'er cupen. De siste årene med bare et ekstra presisjonskast med litt større vanskelighetsgrad har bare tilført litt mer gambling og flaks inn i cupen, så et kurvekast tror jeg hadde vært bra for konkurransen og også vært veldig publikumsvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg vil presisere at jeg ikke kritiserer 5-cupen, men gjerne vil bidra positivt om jeg kan. Også med idéer. Om idéene er dustet eller bra får dere agjøre. Jeg er like blid og håper cupen består til dommedag. Men tror dere ikke jeg fikk en til da gitt (huff). Helt sikkert tenkt på hundre ganger før, men jeg har ikke oppfattet det. Hva med å bruke kastedam ala messedammer til underhåndskast også i 5-cupen? Det er da høyst relevant for en femmerfisker. Jeg tenker som så at den dammen egentlig ikke trenger å være så lang. Kun for ankring av snøre. F.eks. 5-6m og at utøver MÅ ankre opp og stå bak startlinjen for dammen. Da nytter det ikke med den stiveste kjeppen. Ikke for meg i alle fall.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i de to siste innleggene fra Grunde og Oddbjørn.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, når det hevdes, fra noen som aldri har deltatt på et 5'ercupstevne og kanskje aldri har vært til stede på et heller for alt jeg vet, at disse uspesifiserte og onde castingfolket kupper og ødelegger 5'ercupen.

Det brukes i dag ikke stivere stenger enn det som ble brukt i første sesong av 5'ercupen. Hva er forresten forskjellen på en fiskestang og en kastestang? Jeg er tydeligvis ikke smart nok til å se forskjellen, ettersom jeg både fisker og konkurrerer med en Sage TCR.

Om man hadde laget en konkurranse der det ikke ga poeng for kast over 25 meter, begrunnet med at det er ikke fiskekast. Hvor interessant vill det vært for deltakere og publikum?

Ja, 5'ercupen er ekstrem, man kan komme og se kastere som verdensmester Per grønberg, Jan Vidar Josephsen (lengste 5'erkast i VM) og mange fler, kaste ekstremt lang og ekstremt presist. Like fullt kan den ferske konkurransekasteren delta i sin første konkurranse og klare en del poeng i presisjonen og kaste langt (i forhold til eget nivå). 5'ercupen kan tilby et ekstremt kunnskapsrikt og inkluderende miljø, der alle som vil kan være med.

Ellers likte jeg personlig forslaget til Oddbjørn med kurvekast som bonuskast. Det ville være lett å arrangere også, f.eks. 2 kjegler med en meters mellomrom og to ringer utenfor ringene. Kastet skal legges gjennom kjeglene og poeng gies om de treffer ringene. ett kurvekast til høyre, og ett til venstre. Hmm, lettere å tegne enn å forklare, men lett å gjennomføre i praksis.

Jeg forstår ikke riktig denne demoniseringen som alltid kommer fram i disse diskusjonene, og utelukkende fra de som aldri har deltatt. Ruffen, kan ikke du ta deg en tur innom Stein Grønberg i Grønberg Sport, så er jeg sikker på at han med glede vil fortelle deg om hva 5'ercupen og casting er for noe og hva det går ut på!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

DA ble dette en ren "casting" tråd... IGJEN... Så jeg har bare lyst til å si følgende: Samma f.... hvor langt man kaster så er det ALLTID fisk som vaker utenfor kastehold.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg tror denne 5 cupen har godt å bli gjennomgått......for den har absolutt en misjon.....men slik den er idag ser jeg mindre verdi fordi den er langt fra fiskerelatert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunde: Jeg synes du skal gråte siden jeg mener noe annet en deg. At casting folket stiller som fungsjonærer kan det muligens stilles spørsmål med. Sist gang det var Kr,sand var det i alle fall jeg og noen kompiser som stilte for at dere skulle få kaste heller.

Tom Larsen: Bra! Da har du fortalt verden hvordan det er. Jo jeg skal vise denne til Stein og bli opplyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste veldig langt er ofte ikke nødvendig i seg selv, men som bl.a. staffan var inne på, så er det som oftest de samme personene som kaster langt som også mestrer lina best også på korte kast, og presenterer best på normale halvlange kast. Så å etterstrebe å denge ut hele lina på 5'ern bør være i alles interesse. Kunne tenkt meg å slenge meg på 5'er-cupen en gang det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste veldig langt er ofte ikke nødvendig i seg selv, men som bl.a. staffan var inne på, så er det som oftest de samme personene som kaster langt som også mestrer lina best også på korte kast, og presenterer best på normale halvlange kast. Så å etterstrebe å denge ut hele lina på 5'ern bør være i alles interesse. Kunne tenkt meg å slenge meg på 5'er-cupen en gang det passer.

Om ikke annet så har folk det morro og det er ikke så værst bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å etterstrebe å denge ut hele lina på 5'ern bør være i alles interesse.

Ja, dette er jo step 1 - liten vits i å tenke finfiske før man behersker å tømme spolen.  I step 2 (gjerne etter første uka) kan man jo starte med strekke fortommen samtidig med at man legger ut hele lina. Step 3 (uke 3 og 4) blir jo mer presisjonsøving, før det hele sitter - omtrent etter en måned.  Da kan man begynne å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige innlegg fra mange her. Grunde, Tom osv. Dere har tenkt mer igjennom dette enn det de fleste her har gjort  ;D.

Sakens kjerne (som det saa popolaert kan kalles) er vel at hvis man er av typen som liker aa konkurrere innen fluekasting saa er det gjerne lengdekasting som er favoritten. Ikke saa rart det. Det er kult aa kaste langt, det er fint aa se paa, det er lett aa maale osv. Mitt inntrykk er at presisjonsdelen er mer med for aa opprettholde den fiskerelaterte biten. Og det er ogsaa mitt inntrykk at man liker best aa trene paa lengdekast fremfor presisjon, selv om man innerst inne vet (kanskje) at det er i presisjon man har stoerst forbedringspotensiale.(?)  :)

Saa i bunn og grunn maa man ta hensyn til de som faktisk liker aa konkurrere IMO. Jeg tror ikke man fikk flere deltagere ved aa innfoere kombinert kast med hinder bak/kurvekast med minimum 70 graders vinkel osv. Tvert imot tror jeg deltagere ville forsvinne.

Og hadde det ikke vaert for castingforbundet saa hadde vi ikke engang hatt denne diskusjonen (altsaa det den har utviklet seg til  ;D). Det hadde ikke vaert noen konkurranse. Jeg er ikke noe konkurranse menneske sjoel. Men jeg liker aa foelge med, og holde med kompiser som deltar osv. Jeg formelig hoppet i stolen av glede da jeg leste om Micke sine prestasjoner under VM. Og foelte en generell stolthet av aa vaere nordmann etter den innsatsen som ble gjort av mine aerede landsmenn og ikke minst kvinner.  ;D

Skal jeg vaere doenn aerlig. Noe som er vanskelig for en ihugga fluefisker, sa tror jeg FLUEcasting har gjort 'casting' mer tilgjengelig. Jeg husker K Mathisen demonstrere lengdecasting paa en Sage-demo for mange aar siden. Han lovte en gratis Sage stang av fritt valg for den som klarte aa kaste lengre enn ham med stanga han brukte paa konkurranser. Kun et par gadd aa proeve, men var selvfoelgelig ikke i naerheten. Det spoers om han hadde turt aa gjoere det samme i dag, med en TCX eller lignende.  ;D

Saa jeg tror fluecasting, og arrangementer som 5'er cupen har tilfoert castingmiljoeet nye og positive elementer, og jeg vet at castingmiljoeet har tilfoert fluefiskemiljoeet i Norge kunnskaper og ferdigheter som paa sikt kommer den gjennomsnittlige fluefisker til gode.

Kun betraktninger fra min side. Jeg hoerer egentlig ikke hjemme i denne debatten  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore:

Jeg synes ikke noen av de har tenkt så jævla langt i det hele tatt jeg! Med den retotikken så forbeholder de seg retten til å påstå at alt de sier er mye mer riktig en andres meninger.

Ellers er jeg veldig enig med deg. Jeg kjenner Stein og Per og den gjengen.

Ingen tvil om at de virkelig har gjort mye for interessen rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Fornuftige innlegg fra mange her. Grunde, Tom osv. Dere har tenkt mer igjennom dette enn det de fleste her har gjort  ;D.

Sakens kjerne (som det saa popolaert kan kalles) er vel at hvis man er av typen som liker aa konkurrere innen fluekasting saa er det gjerne lengdekasting som er favoritten. Ikke saa rart det. Det er kult aa kaste langt, det er fint aa se paa, det er lett aa maale osv. Mitt inntrykk er at presisjonsdelen er mer med for aa opprettholde den fiskerelaterte biten. Og det er ogsaa mitt inntrykk at man liker best aa trene paa lengdekast fremfor presisjon, selv om man innerst inne vet (kanskje) at det er i presisjon man har stoerst forbedringspotensiale.(?)  :)

Saa i bunn og grunn maa man ta hensyn til de som faktisk liker aa konkurrere IMO. Jeg tror ikke man fikk flere deltagere ved aa innfoere kombinert kast med hinder bak/kurvekast med minimum 70 graders vinkel osv. Tvert imot tror jeg deltagere ville forsvinne.

Og hadde det ikke vaert for castingforbundet saa hadde vi ikke engang hatt denne diskusjonen (altsaa det den har utviklet seg til  ;D). Det hadde ikke vaert noen konkurranse. Jeg er ikke noe konkurranse menneske sjoel. Men jeg liker aa foelge med, og holde med kompiser som deltar osv. Jeg formelig hoppet i stolen av glede da jeg leste om Micke sine prestasjoner under VM. Og foelte en generell stolthet av aa vaere nordmann etter den innsatsen som ble gjort av mine aerede landsmenn og ikke minst kvinner.  ;D

Skal jeg vaere doenn aerlig. Noe som er vanskelig for en ihugga fluefisker, sa tror jeg FLUEcasting har gjort 'casting' mer tilgjengelig. Jeg husker K Mathisen demonstrere lengdecasting paa en Sage-demo for mange aar siden. Han lovte en gratis Sage stang av fritt valg for den som klarte aa kaste lengre enn ham med stanga han brukte paa konkurranser. Kun et par gadd aa proeve, men var selvfoelgelig ikke i naerheten. Det spoers om han hadde turt aa gjoere det samme i dag, med en TCX eller lignende.  ;D

Saa jeg tror fluecasting, og arrangementer som 5'er cupen har tilfoert castingmiljoeet nye og positive elementer, og jeg vet at castingmiljoeet har tilfoert fluefiskemiljoeet i Norge kunnskaper og ferdigheter som paa sikt kommer den gjennomsnittlige fluefisker til gode.

Kun betraktninger fra min side. Jeg hoerer egentlig ikke hjemme i denne debatten  ;D.

Tore dette var et meget bra innlegg.

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

engasjementet er jo stort for femmercupen. Jeg synes at hvis mange ville konkurrert i andre former kunne lage alternative konkurranser jeg. Kansje blir det mere delyagere? Kansje ikke!

Det kunne vært tikamp med fluestang. Lengde med tilløp. Venstrehånd, høyre hånd, Kasting fra gardintrapp, kurvekast, liggende presisjon. Presisjon på kort hold, ti presentasjoner med fire fluer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...