Gå til innhold

Lengdekasting. Bryr du deg noe om det?


Gjest Trønder

Anbefalte innlegg

Veldig enig med Staffan her.

Men man kan jo skille det i to.

1. Kaste lengst mulig med ren teknikk uten bruk av for mye krefter. Trener man mye på dette vil man trene bort vridninger, få god linekontroll og gi et godt grunnlag for alle andre typer kast.

2. Kaste lengst mulig med full bruk av krefter. Her går mange i fella og trener på dette før de behersker første punkt, og da går det ofte galt hvor en legger på seg mange feil og en dårlig teknikk. Men trener man teknikk først og deretter kraft vil man selvsagt kaste lengre enn kun ved god teknikk.

Ønsker man kun å bli god til fiskekast vil jeg si det holder å trene på punkt 1, skal man vinne NM i fluekasting må man også trene punkt 2.

Synes selv kasting er veldig moro, både lengdekasting og terping på forskjellige spesialkast. Men har ikke trent/kastet så mye som jeg burde de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mye gode poenger her, Staffan og Oddbjørn. Jeg kom forresten over en ny innlæringsmetode for krafttilpasning her om dagen. Teorien har blitt kalt "Jan-Thomas teorien" ;) Den går ut på å holde i stanga med minst mulig kraft, gjerne få fingre med lillefingeren opp og ut til siden. I tillegg skal du holde i lina med kun tommelfinger og pekefinger. Der skal også lillefingern peke opp og utover ;) Når bevegelsene starter, skal en bruke minst mulig kraft og med markerte stopp.

Resultatet blir ofte at nybegynnere innen kort tid, får til de trangeste bukter med riktig teknikk :) En fin objektiv tilnærming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte en sammenheng mellom kasteferdigheter og fangst. Dette gjelder kanskje spesielt i sjøen, hvor lengden på kastet bestemmer hvor mye vann du dekker. En annen ting er at få bruker skytesnøre og bruker for lette helliner (feks wf 7 på #7stang osv), dette blir som å forsøke å kjøre fort med håndbrekket på.  ;D ;D

Uansett er dette enkelt: Jo bedre du kaster desto mer fisk har du mulighet til å få, og det er jo målet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns lengdekasting er ufattelig morsomt! Satser på 5er Cup til vintern. Er av den oppfatning at desto mer tid en bruker med fluestanga, jo bedre blir men, uansett hva det måtte være. Trene opp feeling, teknikk, etc.. Kommer regelrett helt an på hva en ønsker å oppnå.

Er helt enig i den påstanden, med mye trening vil alle kunne bli god i det de fokuserer på. Er du villig til å trene på noe strukturert over 10 år, vil man med normalt utgangspunkt, bli ekspert.

Er klart noe faller enklere for noen, men allikevel er det øvelse som gjør mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder
polarisering og meningsløse krangler

Dette er min tråd og tillater ikke at det kommer sure tryner :)

Men artig å se at det blir diskutert noe annet og som Eirik sier så er det adrenalinkick å se ei bukt bare går fremover å fremover......stopper nesten aldri. Rett og slett facinerende. Her i byen bruker vi å sette opp målband utendørs og med litt medvind kaster vi over 40 meter med #5 utstyr"gåseøyne"  :P

Rekord er 43.3 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Den er nok nærmere ei 8 ja, men lina har jo en samlet vekt på ca 21 gram i bakkastet, er jo egentlig et godt utgangspunkt å bruke denne måten å se det på.

21 gram er vel sånn ca skyteklump til en #7 stang.

Men har jo også erfart at med litt medvind og vanlig fiskefemmer at det er mulig å komme langt over 35 meter, men da burde vel stanga være litt progressiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke er noen habil kaster kunne jeg lett ha svart "bryr meg ikke om det".

Men det er noe spesielt over de øyeblikkene man får fisk man ikke trodde man skulle klare å nå. Men etter ørten forsøk så går flua ut de 2 ekstra meterne og fisken tar...Og man bare står der med ett salig glis0002064B.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte en sammenheng mellom kasteferdigheter og fangst. Dette gjelder kanskje spesielt i sjøen, hvor lengden på kastet bestemmer hvor mye vann du dekker. En annen ting er at få bruker skytesnøre og bruker for lette helliner (feks wf 7 på #7stang osv), dette blir som å forsøke å kjøre fort med håndbrekket på.  ;D ;D

Uansett er dette enkelt: Jo bedre du kaster desto mer fisk har du mulighet til å få, og det er jo målet, eller?

????? Dette skjønte jeg ikke noe av!! Kaster man lenger med et 8er snøre på en 7er stang?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har konsekvent gått opp én str. på snøre i forhold til snøreklasse de siste 18 årene.

Dvs. WF8 til 7er stang, WF6 til 5er stang osv osv. Har også benytte dette "systemet" til skyteklumer. Det funker som fa..

Ved ett tilfelle benytter jeg "likt nummer" på stang og snøre. Jeg har ei rolig treerstang på bare 7,6 fot, på den bruker jeg et treersnøre.

Det funker for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som tør å være ærlige???

Spurte du nettopp etter en ærlig fisker? :rolleyes:

Selv er jeg en 5 måneder fersk fluekaster, og aner ikke hvor mange meter jeg kaster, men vil vel tippe på en ca 20 meter. Allikevel sa Robin når han så meg kaste at det var meeer enn langt nok, og dermed har jeg siden ikke hatt noe "hastverk" med å forlenge kastene mine. Blitt litt mer avslappet til lengde og heller konsentrert meg om "fine" og effektive (ikke altfor mange baksleng) kast. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som tør å være ærlige???

Spurte du nettopp etter en ærlig fisker? :rolleyes:

Selv er jeg en 5 måneder fersk fluekaster, og aner ikke hvor mange meter jeg kaster, men vil vel tippe på en ca 20 meter. Allikevel sa Robin når han så meg kaste at det var meeer enn langt nok, og dermed har jeg siden ikke hatt noe "hastverk" med å forlenge kastene mine. Blitt litt mer avslappet til lengde og heller konsentrert meg om "fine" og effektive (ikke altfor mange baksleng) kast. :)

Viktig åg tenke å kaste pent og rolig og riktig teknikk, gjør man det så kommer lengdene atomatisk etterhvert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg en 5 måneder fersk fluekaster, og aner ikke hvor mange meter jeg kaster, men vil vel tippe på en ca 20 meter. Allikevel sa Robin når han så meg kaste at det var meeer enn langt nok, og dermed har jeg siden ikke hatt noe "hastverk" med å forlenge kastene mine. Blitt litt mer avslappet til lengde og heller konsentrert meg om "fine" og effektive (ikke altfor mange baksleng) kast. :)

Viktig åg tenke å kaste pent og rolig og riktig teknikk, gjør man det så kommer lengdene atomatisk etterhvert!!

Oppdaget det, ja. Takk takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har konsekvent gått opp én str. på snøre i forhold til snøreklasse de siste 18 årene.

Dvs. WF8 til 7er stang, WF6 til 5er stang osv osv. Har også benytte dette "systemet" til skyteklumer. Det funker som fa..

Ved ett tilfelle benytter jeg "likt nummer" på stang og snøre. Jeg har ei rolig treerstang på bare 7,6 fot, på den bruker jeg et treersnøre.

Det funker for meg..

Nå vet ikke jeg hva slags stang du bruker , men jeg har erfart opp igjennom årene igjennom kurser jeg har holdt og min egen utvikling at jo bedre teknikken sitter jo lettere snøre bruker jeg. på den annen side, når jeg drev med ekstremkasting med klumper på 20-25 m så må det selvfølgelig bli tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder
hvor langt kaster man m 5 stang og 7 Stang

Kommer litt an på deg selv det. I vind kaster du lengre med 7 snøre/stang enn 5 snøre/stang. Er jo tyngden som hjelper deg gjennom vinden:)

Det er nok noen meter å hente med tyngre stenger/snører, men som Robin sier når teknikken sitter går du heller ned i klasse/vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Jeg er 2 års fersk,og kaster kanskje 20-23 meter. Med 5" stang og snøre,men det blir ikke mye fint kast når jeg kaster så langt.

Hvor langt kaster gjennomsnitts fiskeren?

Noen som tør å være ærlige???

Hei.

Fiskekast #5, opptil 25-28 meter... Fantastisk å høre om de som kaster 35 meter i fiskesituasjon med #5 :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har konsekvent gått opp én str. på snøre i forhold til snøreklasse de siste 18 årene.

Dvs. WF8 til 7er stang, WF6 til 5er stang osv osv. Har også benytte dette "systemet" til skyteklumer. Det funker som fa..

Ved ett tilfelle benytter jeg "likt nummer" på stang og snøre. Jeg har ei rolig treerstang på bare 7,6 fot, på den bruker jeg et treersnøre.

Det funker for meg..

Nå vet ikke jeg hva slags stang du bruker , men jeg har erfart opp igjennom årene igjennom kurser jeg har holdt og min egen utvikling at jo bedre teknikken sitter jo lettere snøre bruker jeg. på den annen side, når jeg drev med ekstremkasting med klumper på 20-25 m så må det selvfølgelig bli tyngre.

Bruker konsekvent raske stenger. Mye Orvis Tip Flex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Vi må skille lengdekasting og praktisk fiske, helt 2 forskjellige ting vi diskuterer.

Ok, den er grei... Når dere kaster 35- 43,3m foregår det inne/ute på parkett/betong/vann/gress eller et annet underlag... Uansett så er det helt sinnsykt lange kast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor langt kaster man m 5 stang og 7 Stang

Kommer litt an på deg selv det. I vind kaster du lengre med 7 snøre/stang enn 5 snøre/stang. Er jo tyngden som hjelper deg gjennom vinden:)

Det er nok noen meter å hente med tyngre stenger/snører, men som Robin sier når teknikken sitter går du heller ned i klasse/vekt :)

jepp, skjønte d... men lurte på kor langt de fleste kaster m en 5 stang

og kor langt man kaster m 7 stang i antall meter.... 5 stang m 5 snøre/klump.... og 7 stang m 7 snøre/klump :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

polarisering og meningsløse krangler

Dette er min tråd og tillater ikke at det kommer sure tryner :)

Men artig å se at det blir diskutert noe annet og som Eirik sier så er det adrenalinkick å se ei bukt bare går fremover å fremover......stopper nesten aldri. Rett og slett facinerende. Her i byen bruker vi å sette opp målband utendørs og med litt medvind kaster vi over 40 meter med #5 utstyr"gåseøyne"  :P

Rekord er 43.3 meter.

Så langt jeg huskerl så har Blomberg kastet 41,88 meter i Trondheim og det er vel notert som norgesrekord utendørs. Eller var vel det lengste kastet med 5 stang under VM 36 meter. Rekorden på 43, 3 meter med en "slags 5 stanger" fortoner seg som j...langt eller var det god strekk i målebandet ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...