Gå til innhold

Lengdekasting. Bryr du deg noe om det?


Gjest Trønder

Anbefalte innlegg

  • Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

synes det er synd at kasteteknikken går over mot castingstil i 5 cupen.......skulle det vært slik at man lengdepoeng dersom snøre treffer bakke underlag i baksleng?

Jeg tror ikke det er mange deltakere som kaster slik at bakslengen sleper nedi underlaget. Selv om man kaster på glatt underlag i en gymsal, har man da mer snøre ute enn det man burde, og taper mer enn man vinner på det. Går snøret nedi vil jeg si at deltageren har feilberegnet mengden snøre ute før utkastet.

Når det gjelder selve stilen, så er det naturlig at kastebevegelsen blir ganske lang når man kaster med et snøre som har så langt klump (tror den er på hele 20,8 meter) som SA ED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er da ikke helt fundert det svaret Grunde.....5-er cupen er en cup som er ment at skal være mere sportsfiskerelatert en casting....derfor synes jeg at svaret ditt var litt feil, men en meningsytring jeg fult ut må godta da jeg selv ikke er deltagende i den cupen, men mister respekten for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder
.5-er cupen er en cup som er ment at skal være mere sportsfiskerelatert en casting

Er jo ikke casting dette Staffan, alle kan jo fiske helt enkelt med det utstyret som brukes, er jo egentlig kastestilen som blir litt uvanlig for å komme på visse lengder.

Husker jeg hadde en castingstang T39 og klump med tilsvarende vekt.....det var casting det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har sett da....synes at vinneren av stevnet i lengdekastet dersom det hadde vært i en reell fiskesituasjon, enten vadende eller fra land hadde  hatt problemer........... så det er borte fra intensjonen med #5 ovelsene som skulle være fiskesituajonsrelaterte øvelser........ og gidder ikke diskutere det videre fordi det er mitt syn og er urokkelig i min mening! Synes vel dette med 20 meters klumper også er urealistisk.......altså for meg en fjerning fra intensjonen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Men slike tråder om kasting har en tendens til å ende opp med polarisering og meningsløse krangler  ;D

Ikke si at dere ikke ble advart  ;D ;D ;D

og det er vel det som er gøy, iallefall synes jeg det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Bruker den 20m klumpen til fiske jeg, SA MED er faktisk et av mine favoritt snører både til fiske og lengdedæljing...

Tror faktisk også at det er ganske god korrelasjon mellom evnen til å mæle ut 35m i en gymsal og i en fiskesituasjon å kunne kaste 20m med pene bukter og god presisjon ;)

i praktisk fiske ksater jef skjelden over hode kast så jeg har ikke referanser nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder
Men slike tråder om kasting har en tendens til å ende opp med polarisering og meningsløse krangler  Gliser

Ikke si at dere ikke ble advart  Gliser Gliser Gliser

Forstår jo at dere vil at litt bråk igjen ikke sant? Er jo derfor dette kommer frem :) Er jo bare å fyre opp det da tråden er så ryddig til nå og det går jo ikke an....er jo unormalt :) Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Men slike tråder om kasting har en tendens til å ende opp med polarisering og meningsløse krangler  ;D

Ikke si at dere ikke ble advart  ;D ;D ;D

Men, du følger med som oss andre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng her, både fra Staffan, Grunde og Robert.

En ting vil jeg poengtere i forhold til det Staffan sier og det som har skjedd i forhold til regelendringen nå. Etter høringen nå i høst, har det blitt bestemt at i 5er Cupen, kan det brukes valgfri stang så lenge den ikke er lengre enn 9'. Dvs. at vi kan bruke Streamstix T5, noe som absolutt ikke er noen fiskestang i min mening, men som selvsagt er ekstremt langtkastende hvis en kan bruke den riktig. Ut ifra dette, vil jeg si at regelendringene fører til mer "castingtankegang" også i 5er Cupen.

Personlig syns jeg det kun skulle vært lov med opptil 5er snører og stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Mange gode poeng her, både fra Staffan, Grunde og Robert.

En ting vil jeg poengtere i forhold til det Staffan sier og det som har skjedd i forhold til regelendringen nå. Etter høringen nå i høst, har det blitt bestemt at i 5er Cupen, kan det brukes valgfri stang så lenge den ikke er lengre enn 9'. Dvs. at vi kan bruke Streamstix T5, noe som absolutt ikke er noen fiskestang i min mening, men som selvsagt er ekstremt langtkastende hvis en kan bruke den riktig. Ut ifra dette, vil jeg si at regelendringene fører til mer "castingtankegang" også i 5er Cupen.

Personlig syns jeg det kun skulle vært lov med opptil 5er snører og stenger.

Hvordan har du tenkt å gjennomføre dette? klassisifisering av stenger er jo bare et tall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T5 har man kunnet bruke i flere år allerede da det står #5 på klingen... Jeg er en av dem som hilser de nye reglene velkommen, man trenger ikke lenger å kjøpe seg en "kastefemmer" (tcr, T5, Zpey konk. eller noe sånnt) men man kan stille med en ei stang man allerede har hvor det står andre tall enn 5 på klinga, jeg kommer f.eks. sannsynligvis til å stille med ei kjapp 6er stang  ;)

At det skal bli mere likt casting enn før mener jeg er bare tull. All den tid det handler om kasting med aftma 5 snører blir det uansett noe helt annet enn casting. I casting bruker man 38 grams korte leadcoreklumper og 0.20mm mono skyteline og knallstive 10' stenger (og så kastes det over 60m).

Det er også ting som tyder på at det er grenser for hvor stive stenger det lønner seg å bruke når man kaster med lette liner  ;)

http://www.sæxyloops.com/articles/8rod.shtml (bytt æ med e)

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt supert at vi kan ha en livlig diskusjon her på FFS.no, om det som begynte generelt om trening på lange kast og ser ut til å ha endt på den norske 5'ercupen. Når det kommer til hvilke regler vi skal ha, så synes jeg imidlertid at det er både viktig og riktig at regelkomiteen har fulgt ønskene til de som faktisk deltar i 5'ercupen, og ikke mer eller mindre tilfeldige gretne gubber på et internettforum, som aldri har deltatt og aldri har planer om å delta i 5'ercupen.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D (Masse smileys for å vise at selv om jeg mener det, så er det ikke vondt ment og ikke noe ønske om å legge demper på diskusjonen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg det er synd at det ikke er like mye oppmerksomhet på presisjon og spesialkast – spesielt med tanke på at trening og konkurranse bør være fiskerelatert. Det syntes imidlertid å være et tapt sak, da retningen går i mot lengde – jf. de nye reglene for 5Cup. Siden reglene i stor grad er påvirket av de konkurrerende, skal jeg la den diskusjonen ligge og holde min kjeft :-\

Nivået i 5Cup er i dag  meget høyt og skal man hevde seg må man trene mye. En annen vinkling er å delta fordi det er gøy og en treffer mange hyggelige mennesker. Da er vel plasseringen mindre viktig. Fordelen med en sisteplass er dessuten at da har man noe å gå på. Kjedelig å være midt i haugen til stadighet - anonym i limbo er lite spektakulært. I det heletatt er det mer karslig med en sisteplass, som for en førsteplass.

Ellers håper jeg at mange av dere kommer til Tønsberg 16. januar.

Roy, selv om diskusjonene på FFS.no og FF.net nesten alltid dreier om lengdekasting, så vet alle de som hevder seg jevnt i toppen at det er presisjonen som er og blir avgjørende for toppresultatene. De beste kasterne varierer kanskje noen få meter i lengde (ofte mellom 33 og 35 meter), mens presisjonsresultatene derimot varierer mye mer. Den som alltid kaster god presisjon vil alltid være å finne i toppen av resultatlistene, mens den som alltid kaster langt vil være i toppen når han, eller hun, i tillegg kaster bra presisjon. Det er bare å se på resultatlistene og se hvilke kastere som går igjen på toppen i 5'ercupen.

Om noen lurer på hvor bra det er mulig å kaste flue presisjon, så kan de bare søke etter klipp fra Steve Rajeff i årets VM på Fagernes!  ;D

Det var ufattelig imponerende å se på det!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Om noen lurer på hvor bra det er mulig å kaste flue presisjon, så kan de bare søke etter klipp fra Steve Rajeff i årets VM på Fagernes!  

Det var ufattelig imponerende å se på det!(skrev Tom Larsen)

Hei Tom

Jeg trente med Steve noen timer dagen før konkuransene på Fagernes og satt å så på når han trente presisjon. Han leverte 2 runder etter hverandre med innertreff på alle kastene... Det var helt sinnsykt å se på, han hadde en helt uvirkelig kontroll. Etter de 2 rundene pakket han pent sammen som det var den vanligste ting i verden... Jeg prøvde IKKE for å si det sånn...

Tommy Aarkvisla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg det er synd at det ikke er like mye oppmerksomhet på presisjon og spesialkast – spesielt med tanke på at trening og konkurranse bør være fiskerelatert. Det syntes imidlertid å være et tapt sak, da retningen går i mot lengde – jf. de nye reglene for 5Cup. Siden reglene i stor grad er påvirket av de konkurrerende, skal jeg la den diskusjonen ligge og holde min kjeft :-\

Nivået i 5Cup er i dag  meget høyt og skal man hevde seg må man trene mye. En annen vinkling er å delta fordi det er gøy og en treffer mange hyggelige mennesker. Da er vel plasseringen mindre viktig. Fordelen med en sisteplass er dessuten at da har man noe å gå på. Kjedelig å være midt i haugen til stadighet - anonym i limbo er lite spektakulært. I det heletatt er det mer karslig med en sisteplass, som for en førsteplass.

Ellers håper jeg at mange av dere kommer til Tønsberg 16. januar.

Roy, selv om diskusjonene på FFS.no og FF.net nesten alltid dreier om lengdekasting, så vet alle de som hevder seg jevnt i toppen at det er presisjonen som er og blir avgjørende for toppresultatene. De beste kasterne varierer kanskje noen få meter i lengde (ofte mellom 33 og 35 meter), mens presisjonsresultatene derimot varierer mye mer. Den som alltid kaster god presisjon vil alltid være å finne i toppen av resultatlistene, mens den som alltid kaster langt vil være i toppen når han, eller hun, i tillegg kaster bra presisjon. Det er bare å se på resultatlistene og se hvilke kastere som går igjen på toppen i 5'ercupen.

Om noen lurer på hvor bra det er mulig å kaste flue presisjon, så kan de bare søke etter klipp fra Steve Rajeff i årets VM på Fagernes!  ;D

Det var ufattelig imponerende å se på det!  ;D

Hei Tom, jeg tror kanskje du ikke fikk tak i poenget mitt;

Utviklingen i 5Cup har favorisert lengdekast. Tidligere telte presisjon og lengde ca. like mye, dvs.  summen av det lengste kastet og presisjon (jeg ser bort i fra bonuskastet i rasjonale).  Tanken var at max poeng i bonus – 36 poeng – var like vanskelig å oppnå som et lengdekast på 36 meter. En vekting på ½ lengde og ½ presisjon.

Ved neste revisjon av reglene teller summen av de 2 lengste kastene pluss presisjon, dvs. vektingen er flyttet til 2/3 lengde og 1/3 presisjon – igjen jeg ser bort i fra bonuskastet.

Den siste revisjonen vil mest sannsynligvis medføre at folk vurdere/ eksperimenterer  med klasse 6 og 7 stenger – jf. innlegget til Grunde.

Jeg mener derfor at man beveger seg bort i fra det fiskerelaterte – ørretfiske. 

Med referanse til reglene for VM, er jeg er ening i de siste regelendringen. Det har ingen hensikt med forskjellige regler for 5Cup og for VM. Det er den realpolitiske virkelighet. Det var også våre kommentarer, som jeg var pennefører for, til Castingforbundet ;D

Ikke desto mindre er det min mening at Karthago bør ødelegges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom, jeg tror kanskje du ikke fikk tak i poenget mitt;

Utviklingen i 5Cup har favorisert lengdekast. Tidligere telte presisjon og lengde ca. like mye, dvs.  summen av det lengste kastet og presisjon (jeg ser bort i fra bonuskastet i rasjonale).  Tanken var at max poeng i bonus – 36 poeng – var like vanskelig å oppnå som et lengdekast på 36 meter. En vekting på ½ lengde og ½ presisjon.

Ved neste revisjon av reglene teller summen av de 2 lengste kastene pluss presisjon, dvs. vektingen er flyttet til 2/3 lengde og 1/3 presisjon – igjen jeg ser bort i fra bonuskastet.

Den siste revisjonen vil mest sannsynligvis medføre at folk vurdere/ eksperimenterer  med klasse 6 og 7 stenger – jf. innlegget til Grunde.

Jeg mener derfor at man beveger seg bort i fra det fiskerelaterte – ørretfiske. 

Med referanse til reglene for VM, er jeg er ening i de siste regelendringen. Det har ingen hensikt med forskjellige regler for 5Cup og for VM. Det er den realpolitiske virkelighet. Det var også våre kommentarer, som jeg var pennefører for, til Castingforbundet ;D

Ikke desto mindre er det min mening at Karthago bør ødelegges

Roy, jeg tok poenget ditt, jeg er bare ikke enig!  :D

Jeg mener at det viktige er ikke hvor mange poeng man får i de forskjellige disiplinene, men hvor mye de skiller.

Jeg regnet fort over poengene i presisjon og lengde for de 5 stevnene i vinterens 5'ercup. Jeg valgte å se på hvor mye som skilte de 5 beste i både presisjon og lengde i alle 5 stevnene. Jeg fant da at det gjennomsnittlig skilte 8,2 poeng mellom beste og 5. beste i presisjon, mens det gjennomsnittlig skilte 9,8 meter/poeng mellom beste og 5. beste i lengde - en forskjell på 1,6 poeng ved dette regneeksemplet. Om man også tar med bonuskastet som er presisjonskast, så vil jeg påstå at det skiller akkurat like mye mellom de beste i presjon og de beste i lengde. Betydningen av presisjon og lengde er dermed i mine øyne likeverdig med tanke på sluttresultatet. Med andre ord synes jeg at dagens fordeling er helt fin!

Regelendringen vil helt sikkert føre til at vi vil se mange stenger i konkurransene i vinter som det står 6 og 7 på, det er jeg helt enig med deg i. Vi vet begge at det ikke eksisterer noen metode for å klassifisere stenger etter AFTMA-klasse, derfor er det i mine øyne en helt riktig endring regelkomiteen har innført. Slik det har vært tidligere så har det bare betydd at de som har en stiv stang det står trykt #5 på kan bruke den (f.eks. Streamstix T5, ECHO Comp, Zpey Comp, Vogg, Sage TCR), mens andre som har en mykere stang det står trykt #6 på ikke kan bruke den. Jeg har selv en T&T Horizon 9' #6 med ERN på 6,4 som jeg ville foretrukket framfor min Sage TCR 9' #5 med ERN på 7,4. slik reglene har vært til nå har jeg bare hatt lov til å bruke den stiveste av de 2 stengene jeg har som kunne være aktuelle. Ettersom produsentenes merking av snøreklasse på stengene ikke følger noen felles norm, og man har kunnet bruke en såkalt 5'erstang som er like stiv som mange andre 9'erstenger på markedet, så er det en regel som var overmoden for å skiftes ut!

Just my 0.02 $!    ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom, jeg tror kanskje du ikke fikk tak i poenget mitt;

Utviklingen i 5Cup har favorisert lengdekast. Tidligere telte presisjon og lengde ca. like mye, dvs.  summen av det lengste kastet og presisjon (jeg ser bort i fra bonuskastet i rasjonale).  Tanken var at max poeng i bonus – 36 poeng – var like vanskelig å oppnå som et lengdekast på 36 meter. En vekting på ½ lengde og ½ presisjon.

Ved neste revisjon av reglene teller summen av de 2 lengste kastene pluss presisjon, dvs. vektingen er flyttet til 2/3 lengde og 1/3 presisjon – igjen jeg ser bort i fra bonuskastet.

Den siste revisjonen vil mest sannsynligvis medføre at folk vurdere/ eksperimenterer  med klasse 6 og 7 stenger – jf. innlegget til Grunde.

Jeg mener derfor at man beveger seg bort i fra det fiskerelaterte – ørretfiske. 

Med referanse til reglene for VM, er jeg er ening i de siste regelendringen. Det har ingen hensikt med forskjellige regler for 5Cup og for VM. Det er den realpolitiske virkelighet. Det var også våre kommentarer, som jeg var pennefører for, til Castingforbundet ;D

Ikke desto mindre er det min mening at Karthago bør ødelegges

Roy, jeg tok poenget ditt, jeg er bare ikke enig!  :D

Jeg mener at det viktige er ikke hvor mange poeng man får i de forskjellige disiplinene, men hvor mye de skiller.

Jeg regnet fort over poengene i presisjon og lengde for de 5 stevnene i vinterens 5'ercup. Jeg valgte å se på hvor mye som skilte de 5 beste i både presisjon og lengde i alle 5 stevnene. Jeg fant da at det gjennomsnittlig skilte 8,2 poeng mellom beste og 5. beste i presisjon, mens det gjennomsnittlig skilte 9,8 meter/poeng mellom beste og 5. beste i lengde - en forskjell på 1,6 poeng ved dette regneeksemplet. Om man også tar med bonuskastet som er presisjonskast, så vil jeg påstå at det skiller akkurat like mye mellom de beste i presjon og de beste i lengde. Betydningen av presisjon og lengde er dermed i mine øyne likeverdig med tanke på sluttresultatet. Med andre ord synes jeg at dagens fordeling er helt fin!

Regelendringen vil helt sikkert føre til at vi vil se mange stenger i konkurransene i vinter som det står 6 og 7 på, det er jeg helt enig med deg i. Vi vet begge at det ikke eksisterer noen metode for å klassifisere stenger etter AFTMA-klasse, derfor er det i mine øyne en helt riktig endring regelkomiteen har innført. Slik det har vært tidligere så har det bare betydd at de som har en stiv stang det står trykt #5 på kan bruke den (f.eks. Streamstix T5, ECHO Comp, Zpey Comp, Vogg, Sage TCR), mens andre som har en mykere stang det står trykt #6 på ikke kan bruke den. Jeg har selv en T&T Horizon 9' #6 med ERN på 6,4 som jeg ville foretrukket framfor min Sage TCR 9' #5 med ERN på 7,4. slik reglene har vært til nå har jeg bare hatt lov til å bruke den stiveste av de 2 stengene jeg har som kunne være aktuelle. Ettersom produsentenes merking av snøreklasse på stengene ikke følger noen felles norm, og man har kunnet bruke en såkalt 5'erstang som er like stiv som mange andre 9'erstenger på markedet, så er det en regel som var overmoden for å skiftes ut!

Just my 0.02 $!    ;D ;D ;D

Rasjonale ditt stemmer helt sikkert som en massebetraktning. Imidlertid om en ser på enkeltindivider, så vil dagens regelverk favorisere en kaster som kaster langt – ikke så bra i presisjon vs. en som er  god  i presisjon – ikke så bra i lengde  (da sammenlignet med hvordan det var opprinnelig). Nå er det vel også slik at de beste er gode til begge deler og derfor skiller det ikke så mye.

Vedrørende AFTMA så  er jeg helt ening med deg, men kanskje kunne CCS vært et alternativ

Kvintesensen for meg er vel ikke så mye regelverket, men at man beveger seg bort i fra det fiskerelaterte – ørretfiske. Slik tolker jeg tendensen og det er vel den utviklingen som deltagerene i 5Cup ønsker som konkurranseform. Det at jeg syntes at det er synd, får vel være mitt privilegium å mene.

Bortsett fra det og tilbake til temaet for tråden; det er gøy å kaste og enda mer så når det en og annen gang går langt. Det er også gøy å få til et og annet spesialkast fra tid til annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...