Gå til innhold

Sjøørretfiske i Halden\Skjeberg


M3ti

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti Bass her syd for Moss? Vi er ikke bortskjemt med det her :-\ Skal teste noen turer nå før Laksefisket og utover Sommeren. Ikke fått det før :P har prøvd litt i svalerød+mørvika før,men ikke veldig mye! Hører jo heller ikke så ofte fra andre om det heller annet en at det skal være mulig. Så vi bør gjøre en "dugnad" her gutta å  ta noen kvelder i områden Halden-Skjeberg-hvaler\Fredrikstad sånn utover. Var visstnok bedre innerst i Iddefjorden før ca 2004 etter det har det vært dårligere av en eller annen ukjent årsak.

Må få bilde av den i denne tråden her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Først av alt må jeg innrømme jeg ikke har lest igjennom hele tråden enda (gjør vel det i morra etter noen timers søvn ;), men jeg må likevel slenge inn et lite spørsmål!

Har vært ute med båt i går og i dag sent på kvelden/natta (0000-0200), og opplevd noe jeg aldri har sett før! Det var Sjøørret (jeg går i hvertfall utifra at det var det det var) som vaket absolutt over alt, hele tiden. Vil ikke røpe akkurat hvor de store så ut til å være, men det er hovedsakelig rundt Karlsøy og inn i Tosekilen det var aktivitet av det jeg har sett.

Har ikke hatt tid til å få fisket så veldig mye etter den, og jeg er også rimelig blank på hvordan få den til å bite, så det er det jeg er ute etter tips på her.

I dag/natt (30 min siden) fikk jeg prøvd meg etter dem en 1.5 timers tid uten hell. Brukte en stang med en vanlig middels stor gul-orange stingsild, og jeg prøvde litt med fluestanga (har ikke helt dreisen på å kaste i mørket, blir litt klønete kast :P).

Jeg kastet fra båt, og det var alt fra små til det jeg går utifra var rimelig store ørret som vaket rundt meg på alle kanter hele tiden. Fikk dem likevel ikke til å bite. Av alle ting fikk jeg en temmelig stor ål på kroken da, men den gikk rett uti igjen.

Det jeg er interessert i å vite, er hva SØen vill ta på denne tiden på kvelden slik. Det var mye rekedyr i vannet, men det så det må ha vært noe mygg e.l SØen spiste, da den veldig tydelig vaket. Jeg har nesten ikke fluefisket i saltvann før, så har så godt som intet utvalg av fluer beregnet på det. Jeg prøvde meg kun med 2 fluer jeg har som jeg mener å huske var kjøpt til "sjøfiske", og etter et google søk på sjøørretfluer ser en "mickey finn" ut til å ligne veldig på en av dem. Dette så ut til å virke dårlig da.

Hva slags insekt(er) tror dere det er SØen vaker på nå, og åssen flue bør jeg bruke? Er det eventuelt noe annet som må brukes for å få dem til å bite, og i så fall hva.

Om noen også eventulet kunne anbefalt en butikk som selger utstyret hadde det vært supert. Har hytte på (N)Karsløy, så noe i Sarpsborg/Fredrikstad hadde vært supert!

Gleder meg uansett allerede til i morgen. Må få prøvd meg litt igjen da enten jeg er klokere eller ikke på utstyrsfronten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikker: M&M Fiske i sarp, og Fiske&Friluftslive f.stad: begge knall butikker med stor utvalg.

i gårsdagens tilfelle så hadde jeg framfor alt annet prøvd å fiske med loppe av noe slag, variere farge og størrelse og hvis ikke det tar da så er det nok noe sild brisling imitasjon som gjelder, tror jeg... :)

skitt fiske på de der plassene du ikke vil avsløre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skitt fiske på de der plassene du ikke vil avsløre ;)

Gir man, så får man. PM sendt ;)

Som nevnt da, så er det noe jeg aldri har opplevd før, så jeg aner ikke om det er noe som skjer ofte utover nettene, eller om det bare var noe helt spesielt nå de siste par dagene mtp det varme været og nesten ingen vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv noen små svarte wollyer i krok 6-10 med innslag av noen få blå flash i hale å som ribb på kroppen. Fikk på dette når jeg brukte tid på nattefiske om sommeren noen år tilbake. Etter tips fra en skikkelig sø jeger oppi åra jeg traff ute en gang. Kan være vært ett forsøk.

Nattefisket i hardanger var mye lettere, å der skal det være fredet i elvene? Har fått over 30 sø på to dager mesteparten lå på 0,8-1,5 med 7 stk på over 2 hadde ikke vekt med meg. Alle minus to ble satt ut å ligger nå i røykeovnen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en tur, men jaggu ikke no bitt til tross for like intens vaking! De er ikke lite bitesky gitt.

Det jeg har funnet etter litt mer research da, er at det er mulig det er noe helt annet enn lopper eller lignende de spiser. Det startet med at jeg fikk en ål på stedet i forigårs, og så en i vannet i går. Lurte på om det tilfeldig vis kunne være ål som vaket, noe jeg etter litt søking har slått fra meg, men i prosessen av å finne det ut leste jeg litt om ålen. Slik jeg skjønner det er det store mengder glassål (ål som er gytt i Sargasso og kommer til europa kysten) som vandrer opp i glomma i denne perioden.

Beskrivelsen av en glassål stemmer også temmelig godt overens med skapningene det var tjukt av i vannet der det vaket (ca knappenål store lange tynne fisker). Trodde først det var noe reke greier eller sild, men så fant jeg denne topicen: http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10488.0

Der er det en som fisket på denne tiden i 2009 og fant ut det var glassål ørreten spiste, og at man må imitere de. Er det noen her som tror noe på denne teorien, og noe mer info ang dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt er det når det vaker å fisken ikke vil ta, men det er sikkert alt for mye tilgang på mat at flua di blir borte i "grøten."

Sikker på at det ikke er horngjelyngel du har sett? Ikke noe ekspert på dette her men glassålen forsvinner vel etter mai engang?

Horngjel gyter innerst i fjordsystemene Så dersom du fisker på sånne steder så kan det godt være fjorårsyngel du har sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også fullt mulig det er det. Skal prøe å studere dem nærmere om jeg prøver meg igjen i natt, men må uansett finne på noe annet å prøve med. Tenkte for morro skuld jeg skulle prøve med en dupp og agn også, se om det ikke går ann å få vendt interessen til SØen over på noen saftige sildebiter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nok en økt med tilsvarende hell, men må uansett si det er fremdeles like morro å stå der midt oppi all ørreten som vaker!

Så litt nærmere på hva som svømte rundt i vannet, og jeg er nå temmelig sikker på at det er glassål (ål yngel) som svømmer der, sammen med noe sild/brisling. De ålelignende små skapningene er ca 3-4 cm lange, og er nesten gjennomsiktige, det skulle stemme bedre med glassål enn horngjel yngel vil jeg tro. Er også en del strandreker i vannet.

Noe mygg både i lufta og på vannet.

Jeg prøvde meg med et drøss av forskjellige fluer i dag. Forskjellige mygg imitasjoner, noe reke, loppe, svart wolly bugger, maur, elk hair og streaking caddis + noen andre random greier. Har egentlig ikke peiling på saltvannsfluer og jeg har heller ikke mange bergenet på det, så jeg prøvde rett og slett med en del fluer jeg bruker i ferskvann.

Er fremdeles usikker på hva det er ørreten spiser der den vaker vei, men det står vel mellom disse ål-ynglene, sild/brisling eller de insektene som flyter rundt på vannet (hovedsakelig noe mygg tror jeg). Om det er fisk den spiser, må jeg vel gå til anskaffelse av noe nytt til flueboksen.

Nå blir det å samle litt krefter, og forhåpentlig vis noe kunnskap før morgendagens mulige fjerde dag med forsøk på å kroke disse ørretene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Sendt han et PM nå. Hadde meg en "fridag" i går kveld, så får vi se om jeg tar en tur ut igjen i kveld. Må nok uansett finne meg en ny strategi for å få kroka dem uansett da, blitt noen timer der uten så mye som et napp nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk jaggu kroka min første SØ på flue i kveld! Den sprellet og hoppa noe fælt da, og falt av kroken igjen rimelig raskt, men hei å hå nå fikk jeg litt valutta for alle timene :P

En svart wolly bugger str 10, med temmelig raske inndrag like etter at det var mørkt ga resultatet. Haddde også et vak etter flua som ikke tok. Dette er vel ikke alt for mye å skryte av, men føler det er en bra start på fangingen av SØen. Kanskje jeg klarer å få inn en i morra kveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...