Gå til innhold

Sjøørretfiske i Halden\Skjeberg


M3ti

Anbefalte innlegg

Grattis <<l Hvilket område fisket du i?

Var ute på Grimsøy fra 23-01. Mye følgefisk, og kroket et par horngjel i ryggen. Da det mørknet ble det helt stilt for min del. Veldig mye vind og vanskelige kasteforhold. Skulle kanskje valgt en annen plass :P

Fisket selv med svart og hvit Runars Deciever, og i likhet med deg er det raske og forholdsvis korte inndrag som gav resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk jaggu kroka min første SØ på flue i kveld! Den sprellet og hoppa noe fælt da, og falt av kroken igjen rimelig raskt, men hei å hå nå fikk jeg litt valutta for alle timene :P

En svart wolly bugger str 10, med temmelig raske inndrag like etter at det var mørkt ga resultatet. Haddde også et vak etter flua som ikke tok. Dette er vel ikke alt for mye å skryte av, men føler det er en bra start på fangingen av SØen. Kanskje jeg klarer å få inn en i morra kveld ;)

Grattis, det løsnet til slutt. send gjerne videre tipsa du har fått ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo summere opp det som funka for meg i går, vært utpå en tur nå, og det var helt dødt på fjorden. 0 vind, 0 vak, lite insketer pga "lav" temperatur går jeg utifra.

Prøvde mye forskjellig hastighet på inndraging av flue. Både da det bet, og det ene vaket etter flua som ikke tok, dro jeg rimelig raskt inn. Egentlig så raskt jeg klarte med en hånd (uten å holde stanga mellom beina). '

Det var med en svart wolly bugger str 10, fortom ca 1.5* stanglengde (9fot). Fortomen er 22mm for hva det er verd. Kunne sikkert vært 20 eller 18 uten noe problem, men tok med meg dårlig med line ned på hytta av en eller annen grunn. Bruker et flytesnøre, så flua går helt i overflaten, og striper noe.

Første på flua var ca 23:15, og bittet rundt 23:30. Dette er sånn omtrent akkurat når det blir helt mørkt.

Det blåste godt, og da jeg er ute i båt fikk jeg god nytte av vinden til å juksekaste meg en god del meter ekstra, noe som ikke er dumt når man skal dra inn flua raskt.

Fikk egentlig som tips av flere å fiske før det blir bekmørkt, i skumringen. Vil vel tilsvare mellom 22 og 23+ litt nå om dagen. Det andre alle nevner er jo som også nevnt her flere ganger at man bør bruke mørke fluer og flytesnøre i mørket. Det å flytte rundt på seg om man har båt er jo også anbefalt, men om man har et sted man vet det er fisk, så er det jo ikke nødvendig.

Det blir spennende å se om jeg kan få noe mer bitt en av de kommende dagene, men som nevnt i kveld virket det helt dødt ute. Er egentlig mye av de samme tipsene som går rundt her, så har en følelse av at det i stor grad er tia man må ta til hjelp for å lære dette, også kommer det automatisk etter hvert med litt tips herifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Var ute en runde ikveld i Halden. Vinden roet seg ned og det var skikkelig trivelig å kaste litt i saltvann igjen. Gikk ut på ei privat brygge bare for å bli kjeppjaget av en ufordragelig herremann med litt finer dialekt en Hælden. Jeg gikk ned fra brygga å vasset ut i en sivkant like ved brygga, med den jævla møkkamann i sidespeilet. La fra meg en stykk genser å en flaske farris i sivet å begynte å vade ut. Da kauka jævelskapet igjen å ba meg ta med meg dritten. Merket nakkehåra la seg litt flatere å aggressjonen bygde seg opp (ADHD ikke alltid positivt :P) Telte til 123 å tok med meg "dritten" ut å vadet til et undervannskjær. la fra meg sakene å ba jævelskapet ryke å reise da han ikke ville gi seg å mase. Ble ingen kontakt med fisk før mørket kom å fikk lurt opp en 4 hg i mørket som jeg sloihjel av ren aggressjon he he. Ble fortært med nuddler å rømme ;) Lite liv ellers noen få takes utover den ene var alt. Må ut ditt oftere bare for å hisse opp drittsekken. Neste gang skal jeg ta med kaffekanna i sivet <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk jaggu kroka min første SØ på flue i kveld! Den sprellet og hoppa noe fælt da, og falt av kroken igjen rimelig raskt, men hei å hå nå fikk jeg litt valutta for alle timene :P

En svart wolly bugger str 10, med temmelig raske inndrag like etter at det var mørkt ga resultatet. Haddde også et vak etter flua som ikke tok. Dette er vel ikke alt for mye å skryte av, men føler det er en bra start på fangingen av SØen. Kanskje jeg klarer å få inn en i morra kveld ;)

Velkommen, gratulerer og kondolerer med het Sjøørretfeber!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var en tur ute med båten igår kveld, fikk ingen SØ men så fisk flere steder som jaktet silda. Den ene Sø kom som et prosjektil opp av vannet der silda kokt. Den var glatt 3+ kastet inn i sildestimen uten at noe skjedde. Virker som Den fortsatt jager sild pelagisk da jeg ikke kjente noe inne ved land. Ble en runde lenger inn mot Halden og fikk store Aborrer  på 0.8 med største på 1,1 kg tatt på musmout deciever.Tar en ny runde i morra ut mot Hvaler og Svenske sida dersom vinden tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ute med båten igår kveld, fikk ingen SØ men så fisk flere steder som jaktet silda. Den ene Sø kom som et prosjektil opp av vannet der silda kokt. Den var glatt 3+ kastet inn i sildestimen uten at noe skjedde. Virker som Den fortsatt jager sild pelagisk da jeg ikke kjente noe inne ved land. Ble en runde lenger inn mot Halden og fikk store Aborrer  på 0.8 med største på 1,1 kg tatt på musmout deciever.Tar en ny runde i morra ut mot Hvaler og Svenske sida dersom vinden tillater det.

Fikk du vanlig abbor på 1,1 kg :o !

Gratuler i så fall :)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var ute å fisket i skjebergkilen i dag. De var ikke veldig bitevillige så det ble ikke store fangsten, en SØ på ca. 300gr. Noen som har noen tips til fluer å fiske med på denne årstiden? Har ikke fisket SØ på høsten før. I dag fisket jeg for det meste med mickeyfinn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Skjeberg så har ikke jeg funnet en flue som fisker bedre en pattegrisen i salmo farge. Nå på høsten er det mye store reker, kroppen kan være opp mot 7 cm lang. Så ikke vær redd for å bruke store pattegriser! Sjøørreten forventer en viss størrelse på rekene nå, og jeg opplever at fisken hugger villig og helt ukritisk på selv så store fluer. Salmon fargen opplever jeg som mært opptimal i den typen farget vann som det ofte er der. Og i andre kilesystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge første innlegg på denne tråden da jeg er veldi mye rundt skjebergkilen å omegn.

2 uker siden på Søndre Karlsøy var det veldi mye liv i overflaten, med litt duskregn i lufta å rimlig vindstille. vi kroka 3 på underkantet 5hg. Tatt på Runar's deciver Grønn & Hvit.

Ellers var det større fisk som hoppet litt lenger ut. Begynner nok å ta seg opp litt igjenn etter sommeren inni kilen der nå.

Har latt hele plassen vente litt mens jeg fisker ut Jeløya/Moss, så blir noen turer når det blir enda litt kaldere i vannet. ligger vel på grove 10/11 grader nå? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge første innlegg på denne tråden da jeg er veldi mye rundt skjebergkilen å omegn.

2 uker siden på Søndre Karlsøy var det veldi mye liv i overflaten, med litt duskregn i lufta å rimlig vindstille. vi kroka 3 på underkantet 5hg. Tatt på Runar's deciver Grønn & Hvit.

Ellers var det større fisk som hoppet litt lenger ut. Begynner nok å ta seg opp litt igjenn etter sommeren inni kilen der nå.

Har latt hele plassen vente litt mens jeg fisker ut Jeløya/Moss, så blir noen turer når det blir enda litt kaldere i vannet. ligger vel på grove 10/11 grader nå? :D

vet ikke helt hvor kaldt det er men kaldt er det i allefall, for jeg var ute en tur i dag og endte med en god del utgyt fisk på land som fikk selvfølgelig svømme videre og mista kanskje det dobbelte så jeg kjente kulda på føttene...

...hadde en skikkelig rug borti flua som nesten dro stanga av hånda men klarte ikke kroke så det blir bare et påbegynt minne uten noe happy ending

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur ute i Mørvika igår hadde kun ett lugg :-\ Ny runde til Karlsøy med Smiley i ettermiddag fra 16-Storm :rolleyes:

Ikke kontakt og helt dødt :P

Usikker på om det var på denne tida ifjor det var helt sykt bra fiske? Mulig det var i begynnelsen av November :rolleyes:

Ikke lett å finne fisken nå!

Drar til Silen å drar Båge på Søndag <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Atle! Var godt fiske ifra Oktober til romjula i fjor på Jeløya-Fredrikstad,var kanskje noe kaldere i sjøen litt tidligere i fjor,uansett ørretbestanden øker jo jevnt og trutt-men litt kaldere vann er ikke å forrakte ;) Fisker på Hvaler hele  helga(hyttetur Fre-Lørdag)tror nok jeg treffer noen fine uttaskjærs...mye av gjeldfisken holder seg nok "ute"enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar til Silen å drar Båge på Søndag <<l

Huff, har vært der 2 ganger nå og kan vel si det var di siste. Veldi morro å fiske så aktivt som det går ann å fiske der, men for en utrooolig fiske kultur blant "duppe" folket og andre ivrige bastarder. Ikke no trivlig der i det heletatt. :o

Polisen var der flere ganger bortafor oss forrige gang, da fordi det var noen sinte østblokkere som hadde slått seg vrange.

Men men, skittfiske  ;D<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter purk å folk dersom jeg kan kjøre Båge på femmern fluesmekkern ;) Stemmer bra det Pistus lille julaften ifjor fikk jeg 14 stykk en del var overspringere i godt hold! Dette var godt inni fjordarmene 8)

Ser ut som Søndagen kan bli skikkelig trivlig på både Hvaler å Bengstfors, he he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der.. :) Hvor fiskere dere når dere drar til Silen? Bengts? Vi begynte med alcatraz og dro videre mot skeefors. pitstop ved den lille bukten før hovedslusen på Skee.

MEN godt at vi alle er forskjellige når det kommer til folke mengder Atle, imo er det væl mye folk å fe der i helgene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...