Gå til innhold

Stor sjøørret / medium laks i liten norsk bekk!


fishking1

Anbefalte innlegg

Da jag var ute og fisket sjøørret denne helgen, så kom jeg over en gytebekk som jeg valgte å titte litt nærmere på. I elva sto flere store fisker fortsatt igjen etter gytingen, fulle av sår og soppskader. Fire av dem lå vel på en vekt mellom 2 og 4kg. Jeg satt på polafilter, men hadde bare 15-85m objektiv med, så fikk ikke zoomet dem max inn. Kompisen hadde 70-200mm, men ikke polafilter til den så da nyttet det ikke. Kalde fingre og mangel på stativ hjalp heller ikke, men det ble da noen bilder og noe video uansett. Viser i hvert fall de store fiskene som vi skal jakte på i sjøen etter de har kommet seg i form igjen ;)

Her er ett klipp av én SØ på rundt 3kg og 2 klipp av én SØ/Laks rund 4kg: http://vimeo.com/user4264192/videos

-Klippene er "rett fra brikka" og er ikke redigert. Skulle ikke lage en film her, bare vise noen store fisker.

//Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir like fasinert hver gang av å se hvor grov SØ som finner veien opp i bekker man aldri skulle tro det var mulig å ferdes for disse kubbene. Artige klipp ;)

Du er ikke den eneste som blir fasinert Lars. Fikk flashback til Island hvor vi ofte kunne sitte å spot'e slike rugger. Håper bare ingen finner vegen til bekken med lykt og spyd... da blir de lett offer :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige klipp,Tony,men stakkars fisk,håper de kommer seg igjen.

Willy

Takker Willy!

De bruker å klare seg hvis de får litt ro. Det var for det meste sopp og de store gutta bruker å tåle en god del. Hvis de kommer seg tilbake til sjøen og får i seg litt næring så blir det bra dette. Skal sjekke igjen utover i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir like fasinert hver gang av å se hvor grov SØ som finner veien opp i bekker man aldri skulle tro det var mulig å ferdes for disse kubbene. Artige klipp ;)

Du er ikke den eneste som blir fasinert Lars. Fikk flashback til Island hvor vi ofte kunne sitte å spot'e slike rugger. Håper bare ingen finner vegen til bekken med lykt og spyd... da blir de lett offer :-\

Heldigvis ingen god matfisk som står der nå. Forhåpentligvis bruker folk sensommeren på å rydde bekkene for hindringer fremfor å bedrive matuak på på et så usselt vis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine opptak!

Jeg er dog bekymret for disse gutta. De hadde gått på fjorden om det hadde kommet mer vann, tror jeg. Nå fikk vi kulde i stedet. Soppen i sårene tåler ikke saltvann, og maten venter der ute.

Jeg har hver høst hatt glede av å se laksen og sjø-ørreten leke og sloss i Lysakerelva. Fasinerende, vakkert. Der  blir noen av de store kamphanene stående lenge i ferskvann, faktisk så overvintrer noen i elva og driver ut i fjoden som halvdøde slips i vårflommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal sjekke opp bekken til helgen igjen. Det du snakker om SyrDarya, er jo vinterstøinger og ikke helt uvanlig når det gjelder utslitt sjøørret og laks. Det kan allikevel koste dem livet og det ville vært synd med disse karene her. De trenger litt salt i såret og en brisling eller 1000 nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett fasinerende.

Har det sånn her på vestlandet,har også spottet fisk på 4+,men i litt større bekk,den hadde ikke gytt enda,og lagde litt av en røre da den fikk øye på meg(rød jakke! >:( )mens to-kilosene ble stående på gyteplassene.

Har også en mindre bekk lengre opp,hvor fisken går opp etter regnvær,og det er spektakulært å se to-trekiloser fisk i så klart vann(klarner veldig fort,da det nesten bare er stein og grusbunn),nesten så de kommer svevende i lufta.

Og da er de ikke allverdens skye,de skal opp !

Skal se om jeg kan få filmet det engang...........

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Kult.. Artig å se, men er ikke fisken på siste klippet (det som varer 15 sek.) en laks? Synes halefinnen har tydelige utstikker oppe og nede med en svukt in på midten. Synes også kjeven på fisken ikke så ut som den gikk vertikalt bak øyet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... lurte på det jeg også faktisk, men fikk høre fra en i den lokale foreningen at det mest sansynlig var massive slitasje på alle finner som gjorde sitt til at sporden fikk "lakse look". Det gikk visst en og annen laks opp i den lille bekken også, men mest sjøørret og flere i pen størrelse.  Uansett så skal jeg tilbake snart og hvis den fortsatt står der, så skal jeg prøve å snike meg nære nok til å se om det er en laks. Kan dessverre hende at akkurat den du sikter til er død om ikke lenge med de skadene og soppangrepene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hehe. Uansett morsomt å se på. Ørreten står ofte bom still ja. Laksen står å svaier i strømmen selv om den er var deg. En ørret ville mest trolig ha stukket av også. Det siste er en spekulasjon da de er ettergytere og sikkert mentalt sterkt forvirret. Laks har jeg sett masse av i slik bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørret ville mest trolig ha stukket av også. Det siste er en spekulasjon da de er ettergytere og sikkert mentalt sterkt forvirret. Laks har jeg sett masse av i slik bevegelse.

Den ene fisken rundt 3kg var ganske vár faktisk og stak av første gang jeg så den. Tok en stund før den gled tilbake på plass. Den største rundt 4kg sto bare og svaiet langs land, men var da også som du sa: "mentalt sterkt forvirret". Jeg bør klare å komme nær nok til å artsbestemme neste gang, men vil heller ikke skremme den unødvendig. Uansett tøft med store fisker i små bekker. Ikke bare det å se dem, men det viser litt av hva som bor ute i fjorden vår. Så som sagt også 2 fisker til rundt 2kg +/-, men de var helt nede i munningen og på veg ut i sjøen. Lite skade på disse og mulig hunnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...