Gå til innhold

Raymond sin lille stygge byggetråd


Gjest Raymond

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Med inspirasjon fra Sigve sin tråd og responsen på min forrige byggetråd, starter jeg opp en ny. Fikk nettopp høre at Mike McFarland skal slutte å tilby emner og kun fokusere på ferdige stenger, da var jeg ikke sen med å ta kontakt for å sjekke lagerstatus. Fikk et tilbud på 2 yellowglass/E-glass blanks som jeg bare ikke kunne si nei til, utstyrshora som jeg er. Så nå har jeg godsnakket med foreldre, søsken og nære og fått ordnet det slik at jeg får penger til jul. Sokker og boksere vil bli returnert ;D

Stengene fra Mike er en 8' #5 og 8' #6/7, begge 3-delte. De skal være ikke være overkokt spagettimyk, men progressive med myk tupp og pønsj i bånn. Han sa at de skulle bli sendt ganske så kjapt, og jeg understreker sa, så vi får se om han klarer å holde ord denne gangen. Spennende blir det ihvertfall..

Bilder og oppdateringer kommer etterhvert som emnene og delene kommer, alt avhengig av lommebok. Denne gangen skal jeg prøve å montere selv, så jeg håper både Sigve og andre erfarne stangmontører er tilgjengelig om nøden blir som værst. God jul folkens :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest storfemti

Emnene er rullet ferdig, så de skal være klare for å sendes. Men vår gode venn Mike er ikke kjent for å være den kjappeste akkurat, sist lå emnet mitt 3mnd i en krok før den ble sendt.. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnene er rullet ferdig, så de skal være klare for å sendes. Men vår gode venn Mike er ikke kjent for å være den kjappeste akkurat, sist lå emnet mitt 3mnd i en krok før den ble sendt.. :-\

Han taper tydeligvis ingenting på å ikke levere sakene i tide! Kanskje det faktisk er en smart forretningside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

HAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAH

Nå er jeg redd du har gått på en smell. Men for all del lykke til ;D

Beveger meg utpå litt utrygt terreng nå ja, men takk ;D ;D

Siden dette er siste sjanse for å få blanks fra vår kjappe venn, får det bare briste eller bære cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnene er rullet ferdig, så de skal være klare for å sendes. Men vår gode venn Mike er ikke kjent for å være den kjappeste akkurat, sist lå emnet mitt 3mnd i en krok før den ble sendt.. :-\

Han taper tydeligvis ingenting på å ikke levere sakene i tide! Kanskje det faktisk er en smart forretningside?

Ja det kan du gjerne si "frue". Posten mistet nettopp min ser du. Kølla (Mike) sendte meg et sporingsnr. hvor han ALDRI leverte inn pakken. Da kunne han kjøpe seg noen uker/måneder til og la USPS ta skylda. Sist lovte han at den skulle sendes på forrige mandag. Nå har han ikke svart på mail når jeg spør om han har et nytt sporingsnr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Emnene er rullet ferdig, så de skal være klare for å sendes. Men vår gode venn Mike er ikke kjent for å være den kjappeste akkurat, sist lå emnet mitt 3mnd i en krok før den ble sendt.. :-\

Han taper tydeligvis ingenting på å ikke levere sakene i tide! Kanskje det faktisk er en smart forretningside?

Ja det kan du gjerne si "frue". Posten mistet nettopp min ser du. Kølla (Mike) sendte meg et sporingsnr. hvor han ALDRI leverte inn pakken. Da kunne han kjøpe seg noen uker/måneder til og la USPS ta skylda. Sist lovte han at den skulle sendes på forrige mandag. Nå har han ikke svart på mail når jeg spør om han har et nytt sporingsnr.

Med sporingsnr er det jo rimelig greit å se om pakka er levert inn eller ikke, eller..?

Uansett en liten uheldig episode det der, er vel en av grunnene til han slutter med å levere blanks vil jeg tro. Om han skal gjøre seg kjeltring for en fattig tusenlapp og ødelegge et ellers godt rykte, virker litt underlig. Han er aktiv på fiberglassflyrodders og det ville vært rart om folk der ikke hadde reagert om han var sånn med alle som bestilte blanks. Krysser fingrer og tær pluss litt til for at alt går relativt smertefritt for seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnene er rullet ferdig, så de skal være klare for å sendes. Men vår gode venn Mike er ikke kjent for å være den kjappeste akkurat, sist lå emnet mitt 3mnd i en krok før den ble sendt.. :-\

Han taper tydeligvis ingenting på å ikke levere sakene i tide! Kanskje det faktisk er en smart forretningside?

Ja det kan du gjerne si "frue". Posten mistet nettopp min ser du. Kølla (Mike) sendte meg et sporingsnr. hvor han ALDRI leverte inn pakken. Da kunne han kjøpe seg noen uker/måneder til og la USPS ta skylda. Sist lovte han at den skulle sendes på forrige mandag. Nå har han ikke svart på mail når jeg spør om han har et nytt sporingsnr.

Med sporingsnr er det jo rimelig greit å se om pakka er levert inn eller ikke, eller..?

Uansett en liten uheldig episode det der, er vel en av grunnene til han slutter med å levere blanks vil jeg tro. Om han skal gjøre seg kjeltring for en fattig tusenlapp og ødelegge et ellers godt rykte, virker litt underlig. Han er aktiv på fiberglassflyrodders og det ville vært rart om folk der ikke hadde reagert om han var sånn med alle som bestilte blanks. Krysser fingrer og tær pluss litt til for at alt går relativt smertefritt for seg

Det burde gå glattere å levere blanks enn å levere ei ferdig stang. Å si at det er grunnen for at han ikke vil selge flere blanks er jo helt latterlig. Han kommer iallefall aldri til å klare å levere i tide når han skal surre og. Nei makan til useriøs kødd skal du lete lenge etter. Og er de så jævli mye bedre enn steffen glass da??? Personlig syns jeg ikke det. Heller tvert imot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnene er rullet ferdig, så de skal være klare for å sendes. Men vår gode venn Mike er ikke kjent for å være den kjappeste akkurat, sist lå emnet mitt 3mnd i en krok før den ble sendt.. :-\

Han taper tydeligvis ingenting på å ikke levere sakene i tide! Kanskje det faktisk er en smart forretningside?

Ja det kan du gjerne si "frue". Posten mistet nettopp min ser du. Kølla (Mike) sendte meg et sporingsnr. hvor han ALDRI leverte inn pakken. Da kunne han kjøpe seg noen uker/måneder til og la USPS ta skylda. Sist lovte han at den skulle sendes på forrige mandag. Nå har han ikke svart på mail når jeg spør om han har et nytt sporingsnr.

Med sporingsnr er det jo rimelig greit å se om pakka er levert inn eller ikke, eller..?

Uansett en liten uheldig episode det der, er vel en av grunnene til han slutter med å levere blanks vil jeg tro. Om han skal gjøre seg kjeltring for en fattig tusenlapp og ødelegge et ellers godt rykte, virker litt underlig. Han er aktiv på fiberglassflyrodders og det ville vært rart om folk der ikke hadde reagert om han var sånn med alle som bestilte blanks. Krysser fingrer og tær pluss litt til for at alt går relativt smertefritt for seg

Noe sier meg at det globale glassfiberfluestangmarkedet ikke er gedigent. Det norske glassfiberfluestangmarkedet er vel knapt en fis i kosmos og er nok av denne grunn ikke noe satsingsområde for Mike McFarout. Dere er nok bare et hår i suppa hans! Kan dere ikke gi mannen fred? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Det burde gå glattere å levere blanks enn å levere ei ferdig stang. Å si at det er grunnen for at han ikke vil selge flere blanks er jo helt latterlig. Han kommer iallefall aldri til å klare å levere i tide når han skal surre og. Nei makan til useriøs kødd skal du lete lenge etter. Og er de så jævli mye bedre enn steffen glass da??? Personlig syns jeg ikke det. Heller tvert imot

Nå sa jeg en av grunnene, ikke grunnen, til at han slutter å selge blanks. Sammen med surringa av de nye Diamondglass stengene fra Cortland, vil jeg tro han har mer enn nok å gjøre. Prøver ikke å forsvare han på noen måte, har selv vært forbannet på han og vet hvor frustrerende det kan være.. >:(

De emnene jeg bestilte, er noe han la ut på fiberglassrodders for salg. Håper og tror da at han har disse på lager, men jeg ville ikke satset livet mitt på det

Nå leverer Steffenbros bare S-glass Sigve, mens i dette tilfellet snakker vi om E-glass. Hadde jeg ønsket S, ville jeg ha snakket med Mark. Problemet er at han krever 120 dollar bare i frakt :o

Hvem som er best av de 2 leverandørene, for så være. Da går det mere på hva man foretrekker selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Noe sier meg at det globale glassfiberfluestangmarkedet ikke er gedigent. Det norske glassfiberfluestangmarkedet er vel knapt en fis i kosmos og er nok av denne grunn ikke noe satsingsområde for Mike McFarout. Dere er nok bare et hår i suppa hans! Kan dere ikke gi mannen fred? ;D

Får jeg bare emnene mine, skal jeg la han være i fred jeg ;D

Tror det norske glassfiberfluestangmarkedet kan telles på 2 hender, så vi er nok i kraftig undertall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Da er treinnlegg og hardware til snellefestet fra Joel Lemke ihvertfall fikset. Overraskende billig for treet, 9$ pr tre pluss 12$ i porto. Skal få noen her i Trondheim til å dreie det til meg

Ringer blir nok fra Snake Brand og Struble Agate stripping guide, korka er jeg litt mere usikker på. Vurderer å lage den selv, må tenke litt mere på det. Er ikke mange som leverer ferdige håndtak i bra kvalitet. Farge på tråd er fortsatt ikke bestemt, men vurderer svart silke med grå pyntesurring på 6'ern og Javabrun på 5. Enten silke fra Gudebrod eller Yli #100, skal være litt enklere å surre med de kontra Pearsell sin Gossamer

Hardware:

joelseats6.jpg

Big Leaf Maple Burl:

232_option_346_2_15203.jpg

Big Leaf Maple Burl - Black

233_option_364_2_15203.jpg

Den første har jeg tenkt å bruke på 5'ern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test ut norsk bjørk (valbjørk) og for eksempel svartor, eller et eller annet fruktre. Med å eksprimentere med narvesverte eller Herdins vannbeis og smergelpapir får du frem helt utrolige mønster i treverket som du i utgangspunktet ikke ser. Polering og oljing med foreksempel Danish oil til slutt gir helt utrolige resultater. Bare se på hva norske knivmakere og norsk knivmakertradisjon har av erfaring og kunnskap om slike ting. Det blir ihvertfall kjempeflott. Det er kjempefine emner som er på bildene her, så dette var ikke ment negativt, var bare et lite tips om mulig norske alternativ.

Har et par emner fra tidligere Orvis serien superfine her som skal bygges i vinter, og de får slike snellefester. Nysølv og bjørk. Stengene er forøvrig en 6,5 fot klasse 2 (one ounce), og en firedelt 8 fot klasse 4 (Spring Creek). Har også en Orvis Small Stream (7,5 fot klasse 5) som jeg bygde for ca. 16-17 år siden, som nå får en oppshining og litt ny lakk. Denne er bygd i orginalstyle, men med bjørk i snellefeste, som går i mørkebrunt og gul/gyllenbrun. Dette er gjort ved hjelp av Herdins Vannbeis, og litt tålmodig arbeid. Skal se om jeg får ut et par bilder i løpet av jula.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har tenkt tanken om å bruke norsk tre, men fikk høre at det ikke var så lurt så lenge du ikke får stabilisert treet. Vil etterhvert trekke inn vann og da er vitsen liksom borte. Mulig du har et par tips til å unngå det også?

Blir spennende å se bildene dine, tror neppe de er så mye dårligere enn mine emner. Tvert imot, hadde vært tøft med norsk tre på snellefestet må jeg innrømme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Slik Kalle forklarte meg prosessen, trengte man en vakumtank hvor man sugde ut all luften sånn at treet ble "tømt" for luft. Når man slapp ut trykket, ville epoxyen eller hva man bruker, trenge inn i treet og dermed bli stabilisert. Det lar seg gjøre hjemme vil jeg tro, men det er vel få som har det rette utstyret

Fant dette når jeg googlet

http://www.veddermountainhardwoods.com/2009/02/27/stabilizing-techniques-for-small-pieces-of-spalted-wood

http://www.woodturningvideosplus.com/wood-stabilization.html

Kanskje det lar seg gjøre likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De festene som jeg har lagd tidligere har  jeg brukt bjørkeemner som har ligget til tørk et par år. Så har jeg grovskjært emne, og tørket det i microbølgeomnen før dreiing. Men det er viktig å være forsiktig så det ikke blir for varmt, bedre å ta det i flere omganger. For det kan begynne å gløde/brenne fra midt inne i emne. Men gjør du dette forsiktig vil du se at fuktighet trekker ut av materialet. Og når du da har dreid emnet og montert, så metter du materiale med olje. Har aldri hatt problemer med dette. Som jeg sa tidligere, se og lær av hva gamle knivmakertradisjoner kan lære oss, da lærer en hvordan en behandler og tar vare på treverket i mange mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Da har kabalen gått opp sånn at enda en ny blank er på vei, denne gangen en 3-delt Winston WT 8'6 #5. Denne er ikke fra Mike, så jeg regner med at den er her slutten av januar. Fant emnet på tilbud ved en tilfeldighet og som den utstyrshora jeg er, kunne jeg ikke si nei nå heller. Rimipose sa du? :-[

Om noen har en orginal Winston liggende, hadde jeg satt pris på en pm. Trenger noen gode bilder av surringene på stanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...