Gå til innhold

fluefiske i molde


Igor Soldo

Anbefalte innlegg

erre noe vits å prøve lit fluefiske i molde for tia?

kommer til å være hr frem til 2 jan og 7er med int og sink line er med, så det hadde vært kjekt med en tur ;)

Her har det vært kaldt lenge og der hvos sø finnes er det stort sett is.

Men på Bolsøybrua kan det være fine muligheter for å lure en lyr eller 2.

Har "spottet" torsk på grunna i Kringstadbukta på denne tiden av året med hell før, da med glassline og rekeflue.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erre noe vits å prøve lit fluefiske i molde for tia?

kommer til å være hr frem til 2 jan og 7er med int og sink line er med, så det hadde vært kjekt med en tur ;)

Her har det vært kaldt lenge og der hvos sø finnes er det stort sett is.

Men på Bolsøybrua kan det være fine muligheter for å lure en lyr eller 2.

Har "spottet" torsk på grunna i Kringstadbukta på denne tiden av året med hell før, da med glassline og rekeflue.

Jan

har sett at iseng går langt ja... typisk det. men lyr og torsk er å foretrekke nå for min del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erre noe vits å prøve lit fluefiske i molde for tia?

kommer til å være hr frem til 2 jan og 7er med int og sink line er med, så det hadde vært kjekt med en tur ;)

Her har det vært kaldt lenge og der hvos sø finnes er det stort sett is.

Men på Bolsøybrua kan det være fine muligheter for å lure en lyr eller 2.

Har "spottet" torsk på grunna i Kringstadbukta på denne tiden av året med hell før, da med glassline og rekeflue.

Jan

har sett at iseng går langt ja... typisk det. men lyr og torsk er å foretrekke nå for min del

Da skal det nok finnes muligheter.

Det er meldt mye snø til over helga, fiskemulighetne avgjøres vel av hvilket vær det blir etter snøen  :D

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Var en tur oppi øverlandsvatnet i går med lave forventninger, har liksom ikke hørt eller sett noe om det på nett, og det var faktisk fruen som anbefalte meg det. Men da jeg kom opp dit var hele dritten isbelagt ! Da måtte jeg finne en annen plass og sjekket kartappen på mobilen. Prøvde å finne noe som ikke lå høyt oppe og da ble det hestadvatnet, men etter å ha snakka med en kompis, droppa jeg det og satte kursen til nåsavatnet(han mente det var dårlige kasteforhold og dårlig vegetasjon der). Spurte de på Esso om fiskekort, men da ble jeg fortalt at det ikke åpner før første juni! Da ga jeg opp etter en lang biltur rundt julsundet/aureosen og til Eide, for så tilbake til Molde. Er det noen som har peiling på ørretvatn/elv i romsdalen? Er fra Smøla selv, og det er det jo åpent nesten hele året. Har vært et veldig bra fiske der ute den siste tiden forresten! Har fått et tips fra en kar som anbefalte sjøfiske, for han mente at det var knallbra langs fjorden her i Molde. Foretrekker helst ferskvann, men hvis det ikke er andre muligheter må jeg ty til havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar feil er det vel fortsatt slik at du kan fiske brunørret hele året på Nåsvatnet.  Ellers kan det fiskes i vatna fra Elnesvågen mot Hustad/Farstad (Hostadv, Frelsv etc). Åpent vann og mulighet for brukbar steikfisk - sjøl om kvaliteten  varierer.

Hestadvatnet - som du tenkte på - var ikke så verst for ca tredve år siden.  Da var det fritt fiske der.  Det som har skjedd siden den gang er at det er blitt tilført massevis av forurensing fra landbruket som bl.a. har bidradd til gjengroing - parallelt med at de har satt opp kasse der du må kjøpe fiskekort. Annen aktivitet i forbindelse med fiskeforholdene i vatnet har iallefall ikke jeg hørt om. Oppmuntrer ikke akkurat til grunneierstøtte gjennom kjøp av kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv utpå kleive i dag å prøvde etter SØ men det blåste så jæ... at det ble med kaffidrikkinga. Det ligger 3 vann vist du følger elva opp fra hestadvannet som det er fint å fiske i, langt mellom de store da :/    Er også et vann ved foten av jendemsfjellet som kan overraske (du ser det på gamleveien til jendem)

Eller som yairbird skriver her, vanna mot farstad skal være fiskbare...  Har btw aldri hørt om noen som har blitt spurt om fiskekort på hestadvannet, va vel der en 5 ganger i fjor med gummibåten :) 

PM vist det er noe mer du lurer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende det er lov til å fiske brunørret der ja, han bak kiosken så ikke ut til å ha så veldig kunnskap om nåsvatnet! Men vatnet var mye større enn det jeg hadde forestilt meg, tar vel sikkert en uke å fiske seg rundt det :P jeg får ta meg et par turer ut til aureosen og fræna igjen da sjø:) må si jeg er veldig glad jeg fant denne siden, mye bra informasjon her inne:) så det var en som skrev noe om de øvre delene av elva i valldaln, flotte omgivelser og krystallklart vann ble det skrevet. Har dere vært der? Burde kanskje spurt noen sunnmøringer om dette:P takker for svar i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fiske må en kjøpe fiskekort. Dette koster kr 50,- pr. døgn, og kan fåes ved å henvende seg til Skjelvik Bilverksted. Fiskesesongen varer fra 15. Juni til slutten av august.

I Nåsvatnet og ved Kallarneset kan en fiske hele året. Her er det også halv pris på fiskekort utenom sesongen.

Hentet fra : http://www.eide.kommune.no/artikkel.aspx?MId1=4&AId=147&back=1&sok=true

Her står det også at fisketrygdavgiften må være betalt, dette sjekket jeg ut i påska, og det gjelder for nåsvatnet, da sjø ørret og laks går opp i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fiske må en kjøpe fiskekort. Dette koster kr 50,- pr. døgn, og kan fåes ved å henvende seg til Skjelvik Bilverksted. Fiskesesongen varer fra 15. Juni til slutten av august.

I Nåsvatnet og ved Kallarneset kan en fiske hele året. Her er det også halv pris på fiskekort utenom sesongen.

Hentet fra : http://www.eide.kommune.no/artikkel.aspx?MId1=4&AId=147&back=1&sok=true

Her står det også at fisketrygdavgiften må være betalt, dette sjekket jeg ut i påska, og det gjelder for nåsvatnet, da sjø ørret og laks går opp i vannet.

Siden fisket utenfor sesongen IKKE GJELDER ANADROM fisk så skal vel ikke fisketrygdavgiften betales. . . ?

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med en eldre kar som var inne på sportsbutikken (fasttilbehør der inne tror jeg ), og han bekreftet det med fisketrygdavgiften ( Strande eller noe sånt )... Jeg stussa også,derfor jeg sjekket ut dette.Hadde tenkt å teste der,men gadd ikke det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jan H, det vil være merkelig om FT er nødvendig for å fiske innlandsfisk utenom anadromsesong, og er ikke sikker på at Strande er helt oppgradert på regelverket.

På den annen side - evt anadromfisk skal da slippes ut - det blir jo en form for pålagt C&R - som man må betale FT for å praktisere i sesongen?

Nå tror jeg ikke det er fluefiskerne som utgjør noen trussel for hverken anadrom eller innlandsbestand i vassdraget, så det er kanskje best å holde kjeft og la regelverkhumla suse?  Det virker nemlig som mark- og slukfiskerne ikke er særlig aktive der utenom sommerseongen, slik at C&R i forbindelse med markfiske ikke er noe reellt problem.  Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tur ut i dag, i et vann utenfor Elnesvågen, ikke stor fangst akkurat,men den varmet stort, Årets første ca 100 gr tenker jeg tatt på Buzzer... Ble et par til også, disse tatt på mygg, men de var så små at hadde det vært ekte fluer, ville de blitt kvalt :)

[attachthumb=1]

Deilig å være i gang :)

post-2765-13949887387899_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fiske må en kjøpe fiskekort. Dette koster kr 50,- pr. døgn, og kan fåes ved å henvende seg til Skjelvik Bilverksted. Fiskesesongen varer fra 15. Juni til slutten av august.

I Nåsvatnet og ved Kallarneset kan en fiske hele året. Her er det også halv pris på fiskekort utenom sesongen.

Hentet fra : http://www.eide.kommune.no/artikkel.aspx?MId1=4&AId=147&back=1&sok=true

Her står det også at fisketrygdavgiften må være betalt, dette sjekket jeg ut i påska, og det gjelder for nåsvatnet, da sjø ørret og laks går opp i vannet.

Siden fisket utenfor sesongen IKKE GJELDER ANADROM fisk så skal vel ikke fisketrygdavgiften betales. . . ?

Jan

trur nok du må løse fisketrygda, trur nok reglene sier d i anadrome elver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For å fiske må en kjøpe fiskekort. Dette koster kr 50,- pr. døgn, og kan fåes ved å henvende seg til Skjelvik Bilverksted. Fiskesesongen varer fra 15. Juni til slutten av august.

I Nåsvatnet og ved Kallarneset kan en fiske hele året. Her er det også halv pris på fiskekort utenom sesongen.

Hentet fra : http://www.eide.kommune.no/artikkel.aspx?MId1=4&AId=147&back=1&sok=true

Her står det også at fisketrygdavgiften må være betalt, dette sjekket jeg ut i påska, og det gjelder for nåsvatnet, da sjø ørret og laks går opp i vannet.

Siden fisket utenfor sesongen IKKE GJELDER ANADROM fisk så skal vel ikke fisketrygdavgiften betales. . . ?

Jan

trur nok du må løse fisketrygda, trur nok reglene sier d i anadrome elver...

Men da bør du vel også løse fisketrygda når du fisker i saltvann også ?

Tross alt så er muligheten for å få anadrom fisk stor der også.

Hvis det er et påbud om å løse fisketrygd for å fiske brunørret i et anadromt vassdrag før sesongen så er det vel like sannsynlig det som ovennevnte. . . .

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...