Gå til innhold
  • 0

Anders WS binder nybegynnerfluer


Anders WS

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0

Syns ikke det var så mye å kritisere her,jeg,ikke til at du er helt fersk.

Har du vært på Nordisk ? Åja,så det i andre tråden. Fornuftig,gratulerer !

Et lite tips til å begynne med,la trådenden etter innfesting være litt lang,og la den henge ved halefestet/krokbøyen til du er ferdig med dubbingen av bakkroppen. Gå motsatt vei av den veien du harr surret bakkroppen og lag en ribb,da kan du få en litt mer tapert kropp,og det forsterker kroppen.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er bare å binde på Anders. Skaff deg en hacklemåler, så slipper du mange fluer som tipper... Parachuten din har f.eks. altfor kort hackle, og vil velte. Pass også på at du ikke fester vingen for langt fremme på kroken. Hold av litt plass til avslutningsknute. Da har jeg i grunnen oppsummert de vesentligste feilene jeg gjorde i begynnelsen.

Og palmermyggen din? Ja, den er bra bundet og fanger garantert fisk.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for svar så langt. Er litt usikker på alle ordene og begrepene som blir brukt her, men lærer stadig. Føler ikke at jeg har alle materialene som blir brukt i alle videoene mine enda, så det går egentlig mest på å binde og skjønne hvordan det funker. Fluene jeg binder nå skal ikke nødvendigvis fiskes med, men lages mest for å lære.

Ellers takker jeg for tipset ditt, Willy. Jeg tror jeg skjønte hva du mente.

Forresten; Har dere noen forslag til vingemateriale? Har hvitt garn, elk hair, noen brunhvite cdc-fjær og litt hjortehår. Hva er mest vanlig å bruke?

Er det forresten noen materialer som er "must have", og som jeg like godt kan handle med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Veldig bra start, Anders :D

Palmermyggen var spot on.

Følg rådene Jørn gir deg angående døgnfluene, så bør det ikke gå lenge før du er i boks med døgnfluer også :)

Stå på, Anders.

Skal bli spennende å følge utviklingen fremover :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Parachute flue er ikke det enkleste å starte med. Det er vel ingen som får dem helt riktig første gang.  Jeg sleit også med feil lengde på hackelet, bundet for høyt opp på vingen og for mange tørn. Mine ble altfor lubbne i starten. Her synes jeg du har vært flink, men kroppen er fremdeles litt ujevn. En "veltepetter" fungerer ikke så bra. Et lite tips: Slepp flua ned på bordet fra en ca 10-15 cm høyde. Er den bundet riktig så står den. Da vil den stå riktig på vannet også. Ofte kan det være en nok med å klippe en liten fjærstråle for å få den stabil.

Palmeren var fin, den fanger fisk :) Synes jeg ser at det er en ny fluebinder på gang, det liker vi  :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for all hjelp så langt. Gøy å se engasjement. Har sitti på jobb i dag og sitret etter å få bundet noen fluer, så her kommer dagens bidrag.

Ikke noe spesielt vellykket enda, men føler stadig bedring allerede.

Nytt forsøk på parachute Rhodani #14

img0020qf.jpg

Superpuppan #16

img0017sz.jpg

Helt normal maur #14

img0018zu.jpg

Helt normal maur #16

img0019is.jpg

De ser litt våte ut fordi jeg skulle teste hvordan de fløyt. Parachute, Superpuppan og #14-mauren fløt bra før trimming, men har justert litt på den minste mauren for at den skulle flyte riktig etterpå.

Tips til fluer som er enkle og morsomme å binde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du får gjøre det :) De flyter nok litt dårligere en foam, men jeg hadde ikke noe problem med bruk av Dry Dip Super i fjor sommer. I tillegg har jeg hatt bra fiske med disse som våtfluer med handtwisting også. Ofte at fisken har tatt rett etter at flua har synki og jeg har begynt å trekke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bind gjerne maueren på den måten,trenger egentlig ikke vinger heller.

Brukte det samme før,men med brun framkropp,etter litt nærmere øyesyn,bandt jeg den med svart framkropp,men med brunt hackel,mauren er mye mindre brun enn vi tror,og de er ikke stort større enn # 16,hvis du lager 5 stk i den str.har du antakelig nok for en sesong. ;)

Vanskiligere enn det behøver det ikke være,og som Per nevner,gjø'kke noe om de flyter dålig,det gjør en maur også,og til slutt synker den,og da kan du twiste den inn,med sakte bevegelser.

Paradunen i sort og grizzly blir aldri helt feil,og siden grizzly er allsideig,er det bare å binde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for tilbakemeldinger :)

Willy: Jeg binder egentlig mest vinge for at de skal være enkle å se når jeg fisker med de. En helt svart maur som ligger 15 meter vekk fra meg på litt krusete vann blir i verste laget, sånn synsmessig, synes jeg. Derfor er det greit å binde inn en liten hvit vinge på de.

Prøvde meg på en foam-variant istad også, og synes den ble penere, men er usikker på hvor godt den fisker, med tanke på om jeg bandt foamen på riktig. Det blir mye prøving å feiling nå i starten gitt. Skal bli godt å komme seg på binde/juletre-fest og få lært litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det med vingen ser jeg,siden jeg ser dem mye dårligere uten! ;)

Foam,særlig som bakkropp på maur er veldig bra,riktig strukket gir den en fin silhuett som er lett for fisken å kjenne igjen.

Over her snakker vi vel om vanlig brun skogsmaur(de andre er mindre,og kan være viktig,men kan faktisk etterlignes med små palmermygg,på så små insekter er detaljer ikke veldig viktig).

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det med vingen ser jeg,siden jeg ser dem mye dårligere uten! ;)

Foam,særlig som bakkropp på maur er veldig bra,riktig strukket gir den en fin silhuett som er lett for fisken å kjenne igjen.

Over her snakker vi vel om vanlig brun skogsmaur(de andre er mindre,og kan være viktig,men kan faktisk etterlignes med små palmermygg,på så små insekter er detaljer ikke veldig viktig).

Willy

De er kanskje ikke viktige, men det er mye morsommere å få fisk på en fin flue enn en som "bare tar fisk" ? :D

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=18581.30

Der inne har jeg lagt inn noen fluer i går som jeg sy ns så ganske smashing ut :) Mauren ble jeg ganske fornøyd med :) Og legg å lage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har sitti litt ved stikka igjen de siste dagene, men de aller fleste kreasjonene mine blir ikke dokumentert, av to grunner. Enten ser de helt for j*vlige ut, ellers så har jeg laget samme flua i bedre versjon før. I dag har jeg forsøkt meg litt på en simpel Spent Spinner, Streaking Caddis og en universal døgnflue-imitasjon.

Beklager nok en gang litt dårlige bilder.

spinnera.jpg

dgnflue.jpg

caddis.jpg

Tar imot konstruktiv kritikk med åpne armer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Litt tanker som surrer rundt inni i skallen nå. Mest på hva slags materialer jeg skal kjøpe. Lurer på en tur til skittfiske i morra. Hva trenger jeg? Liste over det jeg har:

Påfuglherl

Hanenakke og -saddel

Oliven fibbets,

Antrongarn i grå og hvit

Brun og svart CDC

Lys, oliven og brun bindetråd, pluss forsterket svart tråd.

Standard dubbing i dispenser m/ diversje farger

Elk hair

Hjortehår

2 mm foam i 4 forskjellige farger.

Spiller det forresten noen stor rolle hvilken farge det er på hackelet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Litt tanker som surrer rundt inni i skallen nå. Mest på hva slags materialer jeg skal kjøpe. Lurer på en tur til skittfiske i morra. Hva trenger jeg? Liste over det jeg har:

Påfuglherl

Hanenakke og -saddel

Oliven fibbets,

Antrongarn i grå og hvit

Brun og svart CDC

Lys, oliven og brun bindetråd, pluss forsterket svart tråd.

Standard dubbing i dispenser m/ diversje farger

Elk hair

Hjortehår

2 mm foam i 4 forskjellige farger.

Spiller det forresten noen stor rolle hvilken farge det er på hackelet? 

Jeg ville kjøpt foamen på Panduro Hobby istedenfor :) Sjekk foamtråden :)

Ville kjøpt grizzlyhackel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ny bindekveld i dag. Kjenner jeg begynner å få litt mer teknikk i henda nå, selv om fluene ikke akkurat ser fantastiske ut ennå. Har mye å gå på, men basisting som festing av hackle, vinger, dubbing osv begynner å sitte mer i fingra nå enn hva det gjorde før

I dag har jeg bundet opp 3 stk maur på 18#, og to stk cdc-mygg (Runes).

maur18.png

cdcmygg.png

Har forresten bedt rune om å flytte denne tråden inn i fluebinding, men han har ikke respondert på PM. Dersom noen moderatorer eller administratorer ser denne, så må dere gjerne flytte den for meg :)

Tar nok en gang i mot kritikk :)

Edit: Ser jeg kunne trimmet de litt mer, iallefall et par maur og den ene cdc-myggen. Den andre ble relativt mislykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lenge siden det har vært noen oppdateringer her, men jeg kan opplyse om at jeg fortsatt binder fluer til stadighet. I den forbindelse har jeg et par spørsmål som jeg håper de erfarne kan svare på.

Innfesting av haletråder får jeg virkelig ikke til. Har fått tak i "Vi binder fluer", og der står det godt forklart med 8-tallsteknikk og hele pakka, men haletrådene mine blir bare skjeive og ujevne, nesten uten unntak. Noen tips og triks til en nybegynner?

I tillegg skal jeg gå til anskaffelse av litt flere materialer. Tenkte litt CDC, Halemateriale og Drywing. Noen som har noen forslag til hva jeg trenger innenfor de forskjellige kategoriene?

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...