Gå til innhold

Reidar's fluebinding 2011


Reidar

Anbefalte innlegg

Har en misstanke om at Pål vet hva han snakker om :)

Hår av hjortedyr er et must i fluebinding. Sleit litt med disse materialene i begynnelsen selv, men bruk av riktig tråd er til god hjelp. F. eks. liker jeg Lagartun bindetråd (95D eller 150D) når jeg binder inn rådyrhår. Den er sterk og skjærer ikke hårfibrene så fort.

Bruker Lagartun tråd til mer og mer i min fluebinding, rett og slett et kanon produkt.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Litt avsporing, men enig med deg med tråden du nevner. Gudebrod AAA stangring-surretråd er også bra (se avatar av BARE deer). Til vanlige fluer går det i bencchi 12/0. Vanskelig å spinne hjørt med så tynn tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk bla. youtube for tips, eller aller helst en dyktig kompis etc :)

EKS.   

Dæven . . . Den comparadun'en med cdc og hjortehår var utrolig fin, og ei flue jeg umiddelbart fikk trua på  :)

Disse skal det bindes noen av, ja . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk bla. youtube for tips, eller aller helst en dyktig kompis etc :)

EKS.  

Fa....n da må jeg skaffe meg en kompis da :) hehe

Har irriterende dårlig nettverk her, og bruker mange timer på å laste ned fra youtube, så jeg må nok ta med pc til byen neste gang (til bedre nettverk) for å se snutten... Ligger mye bra både på youtube, men ikke minst også her :)

Utrolig bra at ffs har klart å samle så mange gode fiskere og dyktige og krative bindere, somfaktisk også gidder å ta seg tid til å kommentere instruere og lærebort av sin egen kunskap til alle nybegynnere her på sidene ... VIRKELIG INSPIRERENDE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her har jeg prøvd meg på to varianter av spent, den ene fluen er bundet  med cdc vinge med litt organsa, dubbet kropp m/flash.

Den andre er ogsa bundet med cdc vinge, denne uten organsa og turkey biot i kroppen  på begge fluene har jeg brukt fibbets haler...

takker igjen på forhånd for komentarer :)

ovenfra dubbet

[attachthumb=1]

undenfra dubbet

[attachthumb=2]

biotkropp

[attachthumb=3]

post-2765-13949885136464_thumb.jpg

post-2765-13949885136954_thumb.jpg

post-2765-13949885137565_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnerne dine var fine de... Hvis det skal være noe å pirke på må det være å lage et mindre "hode" av bindetråd ved øyet på kroken, få til en 100% jevn kropp og få vingene til å stå 90 grader ut av kroppen (dine er såvidt skjeive)... Dette er bare småpirk som fisken ikke legger merke til, men er morsomt å ha noe å strekke seg etter... Alt i alt fullt funksjonelle fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det bundet noen comparadun varianter.

I halen brukte jeg CDL

I kroppen CDC tvinnet rundt krokstammen (en variant oliven og en brun)

Thorax spunnet cdc samme farge som kropp

I vingen comparadun hair died dun

Thorax bundet på denne måten vil jo også illudere bein.. Noen formeninger?

Langt igjen før teknikken sitter med å få thorax bra på denne måten, sliter litt med innbindinga av vingen for at den ikke skal bli for tykk....

post-2765-1394988542713_thumb.jpg

post-2765-139498854276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...