Gå til innhold

Browning glassfiberstang 8,5 fot #7


Anbefalte innlegg

Fikk besøk av en kompis i dag som hadde med seg to stenger.

En sliten gammel splitcanestang som skulle renoveres for utstilling på hytteveggen. Ikke av noen stor kommersiell verdi, men hel nok til at noen ringer og surringer skal på for å få den litt penere.

Den andre var morsom. En brun kraftig fluestang av merket Browning. Spigotholk og fælt surra, med helmetall feste og støgg kork.

Aksjonen derimot kjentes lovende ut og jeg skal plukke den helt ned og sette på nye ringer og håndtak.

Denne stangen ble visstnok solgt av Hørgaard en gang på 80tallet.

Aner ikke hva jeg skal bruke den til, men jeg tenker at den skal prøves noen kast etter sjøørret og laks i en eller annen sommerlav elv.

Dette var nok i utgangspunktet en ørretstang.

Noen som har erfaring med denne stangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nei, men ble inspirert til å finne fram Daiwaen min fra 80 tallet.  Den var helt ok. men stygg som f.

Morsomt også at den var i "normalklassen"  AFTM 7.   

#5 var for spesialister !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre var morsom. En brun kraftig fluestang av merket Browning.

Noen som har erfaring med denne stangen?

Husker de, men mener navnet var Brownick? Kan godt lete opp noen gamle Hørgård kataloger å sjekke data mv hvis interesse. Jeg har en Hørgård Speed Fly 9' #9 fra samme epoken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok. Brownick altså.

Står bare Brown.... på klinga da resten er borte.

Kjennes faktisk litt toppet ut!

I Råd og Redskap fra 1978 finner jeg en Brownick 308 1/2  8 1/2 beregnet for Golden Fly Line nr. 8. "Helaksjon. En meget lett og elegant stang med god og kraftig aksjon gjennom hele stangen.Meget god til innenlandsfiske og elvefiske etter sjøørret. Vekt 125 gr.Pris kr. 165,-"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Den andre var morsom. En brun kraftig fluestang av merket Browning.

Noen som har erfaring med denne stangen?

Husker de, men mener navnet var Brownick? Kan godt lete opp noen gamle Hørgård kataloger å sjekke data mv hvis interesse. Jeg har en Hørgård Speed Fly 9' #9 fra samme epoken.

Brownick har jeg også vært innom. Tidlig 80-tall mener jeg. En av de stengene jeg har hatt som jeg har glemt.

Edit.

Brownick var min første fluestang !   Kosta 179.- kroner på domus i Bardu  i 1980 tror jeg det var.  

I den tiden var det vanlig å benytte #8 til lett ørretfiske  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...