Gå til innhold

Silke og bambus, why??!


Anbefalte innlegg

  • Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Fordi vi i 2011 er på full fart forbi oss selv...  Senk farten, nyt suset av lina og se håndlaget perfeksjon prestere i tiår etter tiår...

Det kan ikke forklares, det må prøves..

Tull til side! Jeg fisker sjøørret med Cane som førstevalg... vind og det som værre er, jeg kaster ikke kortere nå en når jeg fisket med det siste innen for carbon. Jeg får heller ikke mindre fisk, jeg bare nyter det enda mere ;D

Så en påstand.., en canestang er 10 ganger så allsidig som en carbon stang kommer til å bli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en påstand.., en canestang er 10 ganger så allsidig som en carbon stang kommer til å bli

Interessant påstand. Men den bør vel også begrunnes? :)

Den begrunnelsen må jeg innrømme jeg skulle like å høre selv, slik at jeg kanskje kan få en god grunn til å bytte ut mine såkalte moderne kullfiberstenger med cane  :)

Vil feks en kort cane-stang på 6-7 fot gjøre det enklere for meg å mende lina på vannet, og vil den være mer egnet for underhåndskast ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke alternativ som overgår disse på alle måter, er det en god grunn til å sette fluefiske tilbake

100 år?

Hvilke måter tenker du på?

Selv opplevde jeg det som berikende og utviklende både for kasting og fisking da jeg etter 20 år med carbon begynte med cane stenger.

Ofte svært fleksible på flueliner, og for en følelse det gir å bruke dem.

Jeg synes cane stenger kan være like bra på lengde og presisjon, overhode- og underhåndskast som glass eller carbon.

Det er jo fiskeren det kommer an på når det gjelder slike målbare saker, antall fisk også forresten ;)

Hvis perspektivet er at utviklingen innen stenger er revlusjonerende fra år til år, f.eks de siste 10 åra, så fortår jeg at du kommer med et slikt utsagn.

Selv synes jeg noen svært gode carbonpinner ble produsert på 90 tallet SP og RPL f.eks, men føler ikke at fisket blir satt tilbake 20 år av den grunn når jeg bruker disse.

Stangaksjoner må oppleves, og vi har forskjellig smak 8)

Uansett er vel de fleste ute etter den opplevelsen det er å være på fisketur når de skal bruke stanga si.

Konkurransefiskere også vil jeg tro.

Det som jo er så fantastisk, er at når du står der i elva, så spiller 1911, 1995 eller 2011 ikke så stor rolle.

Har du først har spottet en som er 500g eller over 2 kg og som vaker steady 2 eller 10 meter i fra deg, så stopper tida likevel.

Da er det deg og fisken.

En poetisk tilnærming til fisket kan man ha både med cane og carbon.

Her et haiku dikt fra meg:

Lyset skaper liv.

Ørret; solspeil er ditt hjem!

Vannet i hånden

Olav K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne faktisk ikke brydd meg mindre om hva folk her bruker og ikke bruker av utstyr...  la folk styre på med sitt og ha det gøy med ditt. Jeg synes ikke det er så sykt kult å ri rundt på hest, men gidder ikke stoppe og spørre hva som er vitsen hver gang jeg passerer en rytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da være lov å være nysjerrig, syns det er interessant å vite mer om egenskapene til bambus  :D og det er vel flere her på forumet med masse erfaring som sikkert har mange gode inspill å komme med :D

såvidt jeg har forstått så er det vel et mye større utvalg av aksjoner innenfor bambus i dag enn for titals år siden, alt fra tradisjonelle til raske aksjoner, og kunnskapen har vel hevet seg ganske betraktelig så det er vel noe helt annet enn 100 år gamle bambusstenger

Hentet fra artikkelen til Vidar Steimler og Wolfram Schoot om silkesnører:

Diameterforsjellen på silke og syntetisk ligger på 10-20 prosent, noe som tilsvarer 1-2 snøreklasser.

Dette har åpenbare fordeler. For det første får man mindre luftmotstand med lavere snørediameter. Dette gjør kastingen mer uanstrengt. For det andre plasker et tynnere snøre mindre ved nedslag i vannet. For det tredje har et silkesnøret i en gitt snøreklasse langt tynnere spiss enn et tilsvarende plastsnøre. Dette tilsier at man kan gå opp i snøreklasse også ved "finfiske", noe som bidrar til mindre forstyrrelse av vind, samt at man lettere oppnår større kastelengder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silkeliner presenterer mye penere enn plast. De ruller så å si snor-rett. Ulempen er at de må tørkes og pleies mye mer enn plast.

Bambuss er for meg en drøm å kaste med. Dog ikke alle taperinger :) Personlig kommer ikke cane til å ta over for carbon. Carbon er mer allsidig med tanke på vannkast og trangere situasjoner. Når det er sagt er selve kjøringen av fisk ufattelig gøy med cane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre!

Hvorfor velge silke og bambus i 2011??

Er det ikke alternativ som overgår disse på alle måter, er det en god grunn til å sette fluefiske tilbake

100 år?

Hvorfor benytte fyrstikk og ved for å fyre bål i 2011.

Lighter og plast bør en ha med på tur. Det er mye mer energi i plast enn i trevirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en påstand.., en canestang er 10 ganger så allsidig som en carbon stang kommer til å bli

Interessant påstand. Men den bør vel også begrunnes? :)

Den begrunnelsen må jeg innrømme jeg skulle like å høre selv, slik at jeg kanskje kan få en god grunn til å bytte ut mine såkalte moderne kullfiberstenger med cane  :)

Vil feks en kort cane-stang på 6-7 fot gjøre det enklere for meg å mende lina på vannet, og vil den være mer egnet for underhåndskast ?

Vel Lars...

Når har jeg hatt  noen av de stengene som du lovpriser... Om de er bedre på vannkast! Synes ikke det..

Ta din S4 8`6" #4, som jeg forøvrig har eid før deg... Den er langt fra det beste til vankast og mending, både når det gjelder carbon og cane..

Den stangen går det heller ikke å samenligne med en stang som er 6-7`, men jeg stiller gjærne opp med min Dickersson 7`6 eller Calvielloen min på 7`10"..  Begge disse tør jeg påstå passer bedre til et større spekter av fiske..  Å ta med din i en liten elv/bekk blir som å skyte spurv med kanon til eks...  

Men å ta med mine stenger til en større elv gjør jeg lett!

Jeg har også carbon, ganske mange faktisk.. Jeg er vel også relativt aktiv på kjøp/salg siden og får derfor prøvd mye.. Ikke bare i butikken, men hjemme i min elv. Er glad i utstyr og prøver gjærne nytt og gammelt! Men jeg har til dags dato ikke funnet noe som jeg synes er like alsidig som mine cane stenger, Når det gjelder "nyere" carbon tror jeg også at mange ville blitt overasket om de prøvde noen av de gamle gode seriene..

Som det er nå ser jeg ingen grunn til å bruke mine carbon stenger når jeg fisker, annet en at de trenger å luftes og jeg liker G stengene mine ;D

I den lengden du trekker frem Lars, 6-7fot... Kan jeg love deg at Cane og glassfiber er helt overlegent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Må bare spørre!

Hvorfor velge silke og bambus i 2011??

Er det ikke alternativ som overgår disse på alle måter, er det en god grunn til å sette fluefiske tilbake

100 år?

Nostalgi :)

På samme måte som folk samler på gamle flotte veteranbiler, og koser seg med disse.

Bilene anno 2011 er mye bedre på alt, men gir ikke samme kosen for disse menneskene.

Bra sammenligning Henning :) (Positiv tilbakemelding til meg selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en påstand.., en canestang er 10 ganger så allsidig som en carbon stang kommer til å bli

Interessant påstand. Men den bør vel også begrunnes? :)

Den begrunnelsen må jeg innrømme jeg skulle like å høre selv, slik at jeg kanskje kan få en god grunn til å bytte ut mine såkalte moderne kullfiberstenger med cane  :)

Vil feks en kort cane-stang på 6-7 fot gjøre det enklere for meg å mende lina på vannet, og vil den være mer egnet for underhåndskast ?

Vel Lars...

Når har jeg hatt  noen av de stengene som du lovpriser... Om de er bedre på vannkast! Synes ikke det..

Ta din S4 8`6" #4, som jeg forøvrig har eid før deg... Den er langt fra det beste til vankast og mending, både når det gjelder carbon og cane..

Den stangen går det heller ikke å samenligne med en stang som er 6-7`, men jeg stiller gjærne opp med min Dickersson 7`6 eller Calvielloen min på 7`10"..  Begge disse tør jeg påstå passer bedre til et større spekter av fiske..  Å ta med din i en liten elv/bekk blir som å skyte spurv med kanon til eks...  

Men å ta med mine stenger til en større elv gjør jeg lett!

Jeg har også carbon, ganske mange faktisk.. Jeg er vel også relativt aktiv på kjøp/salg siden og får derfor prøvd mye.. Ikke bare i butikken, men hjemme i min elv. Er glad i utstyr og prøver gjærne nytt og gammelt! Men jeg har til dags dato ikke funnet noe som jeg synes er like alsidig som mine cane stenger, Når det gjelder "nyere" carbon tror jeg også at mange ville blitt overasket om de prøvde noen av de gamle gode seriene..

Som det er nå ser jeg ingen grunn til å bruke mine carbon stenger når jeg fisker, annet en at de trenger å luftes og jeg liker G stengene mine ;D

I den lengden du trekker frem Lars, 6-7fot... Kan jeg love deg at Cane og glassfiber er helt overlegent..

For å trekke litt i deg.

Jeg skjønner jeg bare MÅ se deg og en viss annen kaste. For dere bør være langt over gjennomsnittet ;)

Min erfaring med cane, og jeg har et par av dem liggende, er at de er gode til visse situasjoner, men uheldigvis begrenser de seg selv. Det er flerne taperinger som er bra på 10-15 m kast men ikke kommer over det noe særlig og andre som er stikk motsatt. Nå snakker jeg KUN kasting. I fiskesituasjon blir jo alt anderledes. For min del verre.

Min siste cane 6 fot #3 må jeg si jeg lettere kommer til å plukke ut i mindre elver. Anre ikke mye om tapering på den men den er medium rask med fin rygg. Ei stang som du kan tenke kjapt med og det liker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en påstand.., en canestang er 10 ganger så allsidig som en carbon stang kommer til å bli

Interessant påstand. Men den bør vel også begrunnes? :)

Den begrunnelsen må jeg innrømme jeg skulle like å høre selv, slik at jeg kanskje kan få en god grunn til å bytte ut mine såkalte moderne kullfiberstenger med cane  :)

Vil feks en kort cane-stang på 6-7 fot gjøre det enklere for meg å mende lina på vannet, og vil den være mer egnet for underhåndskast ?

Vel Lars...

Når har jeg hatt  noen av de stengene som du lovpriser... Om de er bedre på vannkast! Synes ikke det..

Ta din S4 8`6" #4, som jeg forøvrig har eid før deg... Den er langt fra det beste til vankast og mending, både når det gjelder carbon og cane..

Den stangen går det heller ikke å samenligne med en stang som er 6-7`, men jeg stiller gjærne opp med min Dickersson 7`6 eller Calvielloen min på 7`10"..  Begge disse tør jeg påstå passer bedre til et større spekter av fiske..  Å ta med din i en liten elv/bekk blir som å skyte spurv med kanon til eks...  

Men å ta med mine stenger til en større elv gjør jeg lett!

Jeg har også carbon, ganske mange faktisk.. Jeg er vel også relativt aktiv på kjøp/salg siden og får derfor prøvd mye.. Ikke bare i butikken, men hjemme i min elv. Er glad i utstyr og prøver gjærne nytt og gammelt! Men jeg har til dags dato ikke funnet noe som jeg synes er like alsidig som mine cane stenger, Når det gjelder "nyere" carbon tror jeg også at mange ville blitt overasket om de prøvde noen av de gamle gode seriene..

Som det er nå ser jeg ingen grunn til å bruke mine carbon stenger når jeg fisker, annet en at de trenger å luftes og jeg liker G stengene mine ;D

I den lengden du trekker frem Lars, 6-7fot... Kan jeg love deg at Cane og glassfiber er helt overlegent..

Nå er vel ikke Scott S4'en på 8,6 fot hverken min eller mange andres favoritt til vannkast  :)

En god kaster ville nok taklet det veldig fint, men jeg foretrekker stenger på mellom 9-10 fot til dette, og med en annen type aksjon enn S4.

Stenger jeg liker kan være alt fra Scott S4 til Loop Yellowline, alt ettersom hva jeg foretrekker der og da  ;)

Det var dette med allsidighet i cane kontra kullfiber generelt jeg stusset litt ved . . . Har ikke noe problem med å forstå at noen foretrekker cane, men jeg blir veldig nysgjerrig på hva som gjør cane mer allsidig enn kullfiber ?

Ellers er jeg enig med deg når det gjelder stenger på 6-7 fot . . . det blir knapt produsert så korte kullfiberstenger, hvilket jeg godt kan forstå.

Jeg syntes ganske enkelt så korte stenger blir upraktiske til mitt fiske, da jeg stort sett har vegetasjon rundt meg, og vil gjerne unngå å hekte mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det er faktisk endel egenskaper i gode canestenger som gjør de til en ren nytelse. 

Lett vekt, kjapp recovery er ikke nødvendigvis = best.

Å kalle det nostalgi er kunnskapsløst.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en påstand.., en canestang er 10 ganger så allsidig som en carbon stang kommer til å bli

Interessant påstand. Men den bør vel også begrunnes? :)

Den begrunnelsen må jeg innrømme jeg skulle like å høre selv, slik at jeg kanskje kan få en god grunn til å bytte ut mine såkalte moderne kullfiberstenger med cane  :)

Vil feks en kort cane-stang på 6-7 fot gjøre det enklere for meg å mende lina på vannet, og vil den være mer egnet for underhåndskast ?

Vel Lars...

Når har jeg hatt  noen av de stengene som du lovpriser... Om de er bedre på vannkast! Synes ikke det..

Ta din S4 8`6" #4, som jeg forøvrig har eid før deg... Den er langt fra det beste til vankast og mending, både når det gjelder carbon og cane..

Den stangen går det heller ikke å samenligne med en stang som er 6-7`, men jeg stiller gjærne opp med min Dickersson 7`6 eller Calvielloen min på 7`10"..  Begge disse tør jeg påstå passer bedre til et større spekter av fiske..  Å ta med din i en liten elv/bekk blir som å skyte spurv med kanon til eks...  

Men å ta med mine stenger til en større elv gjør jeg lett!

Jeg har også carbon, ganske mange faktisk.. Jeg er vel også relativt aktiv på kjøp/salg siden og får derfor prøvd mye.. Ikke bare i butikken, men hjemme i min elv. Er glad i utstyr og prøver gjærne nytt og gammelt! Men jeg har til dags dato ikke funnet noe som jeg synes er like alsidig som mine cane stenger, Når det gjelder "nyere" carbon tror jeg også at mange ville blitt overasket om de prøvde noen av de gamle gode seriene..

Som det er nå ser jeg ingen grunn til å bruke mine carbon stenger når jeg fisker, annet en at de trenger å luftes og jeg liker G stengene mine ;D

I den lengden du trekker frem Lars, 6-7fot... Kan jeg love deg at Cane og glassfiber er helt overlegent..

For å trekke litt i deg.

Jeg skjønner jeg bare MÅ se deg og en viss annen kaste. For dere bør være langt over gjennomsnittet ;)

Min erfaring med cane, og jeg har et par av dem liggende, er at de er gode til visse situasjoner, men uheldigvis begrenser de seg selv. Det er flerne taperinger som er bra på 10-15 m kast men ikke kommer over det noe særlig og andre som er stikk motsatt. Nå snakker jeg KUN kasting. I fiskesituasjon blir jo alt anderledes. For min del verre.

Min siste cane 6 fot #3 må jeg si jeg lettere kommer til å plukke ut i mindre elver. Anre ikke mye om tapering på den men den er medium rask med fin rygg. Ei stang som du kan tenke kjapt med og det liker jeg.

Er vel heller under gjennomsnittet :rolleyes:

Men den Paren du bygde, som jeg har... Den kaster man lett fra hofta 20-25 i fiske situasjon..Ikke bare jeg som har blitt overrasket av den, riktig nok med et 6er eller 7er snøre :rolleyes:  

Faktisk kaste lengde i fiske situasjon tror jeg at cane ikke ligger så langt etter...  Å for å ha sagt det; det er sjelden jeg må kaste over 15 for å få fisk..

Jeg vet ikke hvordan dine cane stenger er Sigve..  Men de Cane stengene jeg har prøvd har overasket!  Noen alt for stive for meg, andre helt perfekt.  Men kastelengde er ikke et problem ved bruk av cane..  Jeg har forøvrig vært på en samling der de flere av de som bygger hær tillands var og fikk dær prøvd mye..  Det ble også demonstret hvor langt man kan kaste med en cane stang.. En lettere overasket Matias Lilleheim kastet hele snøret pluss 2 stanglengder med en uhyre lett 4delt Cane stang byggd av Sigfrid Mittet...

Det er klart at mange Cane stenger er både tyngre og treigere, men slett ikke alle.. Det finnes mange rundt i værden som eksprimenterer med Cane også.. Ikke sikert at en Young tapering er det beste..

Vil du se meg kaste er du hjærtelig velkommen!  Kom en tur i mars så skal du få bli med på verdens beste sjøørret fiske... Med canestang ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilgode å se noen briljere på vannkast med bambus som de beste gjør på carbon. Finnes gode bambus stenger til vannkast, men min mening er at de likevel ikke er like bra på vannkast som de beste carbon stegnene. Men jeg liker å bli overrasket så om jeg får se det en dag blir det artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Young sine taperinger er som kjent ganske allsidige. Para 15 er en tapering jeg kjenner godt. Vet veldig godt hvor langt den kaster og. En helt klar vinner på lengre kast og allsidighet. Det var derfor jeg bygget/monterte denne. En letter versjon er feks Perfectionist #4. Uten om disse kjenner jeg ikke så godt resten av PHY

Stian 35 har Vidar sin truarc og er vel den aksjonen jeg lengter mest etter. Av Vidar sine stenger sitter denne best i hukommelsen. Garrison 204E og 209E, særlig sistnevnte, er supre stenger. En liten samepjokk jeg kjenner mener Garrison passer godt til sage elskere. Tror jammen han har rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Garrisson stanga du har (204E?) er jo veldig god på vannkast med litt kortere klump Sigve. Synes nå jeg da. TrueArc stanga Vidar bygde til meg er også veldig bra. Den er 8'6 også så fin lengde til vannkast, men føles litt treigere pga lengden.

Om ikke bambus stengene helt hamler opp med carbon til vannkast så er ihvertfall kastefølelsen med bambus stengene i særklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.....

Det er vel slik at alle canestenger ikke passer til alle fiskesituasjoner, men det gjør vel heller ikke karbonstenger?

Det finnes vel knapt et eneste rasjonelt argument for å bruke cane, bortsett fra at faren for lynnedslag i stangen er betydelig redusert.

På tross av dette bygger vi fortsatt hus i laftet tømmer, velbygde trebåter og vakre tollekniver i tre/lær/bein/sølv/stål.

Du kan bo i et hus av glass og betong, seile en plastbåt, og spikke med en morakniv med plasthåndtak dersom du er 100% rasjonell.

Heldigvis handler ikke fluefiske om å være rasjonell!

Når det er sagt, finnes det vel bare en måte å finne ut av spørsmålet på; prøv selv.

Silkeliner har en overlegen fordel fremfor plast, nemlig betydelig mindre snørediameter (med de fordelene det bringer med seg). Samtidig har disse snørene også noen negative sider (mer vedlikehold etc). Nok en gang, prøv selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Fordi vi i 2011 er på full fart forbi oss selv...  Senk farten, nyt suset av lina og se håndlaget perfeksjon prestere i tiår etter tiår...

Det kan ikke forklares, det må prøves..

Tull til side! Jeg fisker sjøørret med Cane som førstevalg... vind og det som værre er, jeg kaster ikke kortere nå en når jeg fisket med det siste innen for carbon. Jeg får heller ikke mindre fisk, jeg bare nyter det enda mere ;D

Så en påstand.., en canestang er 10 ganger så allsidig som en carbon stang kommer til å bli

Aller først: jeg liker cane. Men den påstanden din er interessant. Håper du bor i nærheten av meg for til sommeren vil jeg du skal vise meg dette i praksis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.....

Det er vel slik at alle canestenger ikke passer til alle fiskesituasjoner, men det gjør vel heller ikke karbonstenger?

Det finnes vel knapt et eneste rasjonelt argument for å bruke cane, bortsett fra at faren for lynnedslag i stangen er betydelig redusert.

Er litt dette jeg sikter til . . . Det virker som folk som har holdt på med cane en stund har litt mer edruelig forhold til dette  :)

Jeg kjøper glatt argumenter som at cane har langt mer sjarm enn masseprodusert karbon, at de, som Oddbjørn sier kan ha en helt ekstrem kastefølelse osv, men nyreligiøse cane-folk som, i iveren etter å forsvare at de har brukt 7-10.000kr på ei cane-stang, har fått det for seg at de overgår kullfiber i praktisk fiske/kasting, det tar jeg med en pose salt  ;)

Du finner folk som mener Volvo Amazon osv er verdens beste bil også, og det blir vel litt av samme greia  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...