Gå til innhold

Silke og bambus, why??!


Anbefalte innlegg

Så vi som fisker med carbon er Kjell I. Røkke Wannabees? For å få en stor fisk på klasse 3 10 fot er helt uten feeling? OG det eneste vi er ute etter er å få mye fisk?

Hmmm. Lurer på HVA i denne diskusjonen som er dødfødt :)

PS. Bambus vokser i KINA. OG karbon er et "grunnstoff". Kommer IKKE fra en kinesisk fabrikk.

En 10´kl3 stang er derimot veldig alsidig  :rolleyes:

Ikke jeg som har påståt at du er en av dem..., men for all del om du føler deg truffet ;D

Rart at det ikke ble solgt flere av de stengene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det jeg mente var at man kan diskutere dette til man blir blå i ansiktet, og aldri blir man enig. Den ene foretrekker cane, den andre foretrekker carbon, en tredje igjen foretrekker kanskje glassfiber.

Selv har jeg litt av det meste, både av grass og ymse fiber, og bruker det når jeg har lyst og synes det passer, så enkelt er det jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er greia at jeg aldri har vært på utkikk etter ei stang som er så allsidig som mulig  :)

Jeg syntes det er gøy med forskjellige aksjoner . . . Den ene dagen ønsker jeg å fiske med ei dyp, rolig stang, neste dag ønsker jeg kanskje det motsatte.

Så jeg syntes det er gøy med flere stenger å velge i til mitt fiske, både hva aksjoner og lengde angår  :)

Klarer ikke dy meg for å spørre Olav K : Er du han Olav som fikk fjernet flua fra nakken til Bård på kola ?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter mender'n. Dette må erfares selv før man mener for mye om det.  ;)

Det kan jo hende at det er et par personer til her i landet en du og han menderen som kan kaste med fluestang og det kan hende at folk har prøvd litt mer saker og holdt på litt lenger en du tror.

Forøvrig er jeg enig med Lars den hardbalne. Må ha litt av hvert og bruke det der det er hensiktsmessig.

Å påstå at Cane er mer allsidig en plast er bare noe jævla fitteprat!!! Cane er HELT OVERLEGENT når du har ønsket deg en og får tak i det smykket av en stang. Følelsen av å eie et kunstverk er nok helt overlegent plast.

Det finnes sikkert mye bra cane og kaste med, men de er ikke bedre en plast i bruk. Kan sikkert finne spisset situasjoner.

Hvis dere ikke klarer å fiske med tynne fortommer på ei plaststang er det dere som ikke kan dette ;D

Sigve: Hvilket strå var det jeg prøvde? Den var artig.

Jeg skulle likt å prøvd ei Cane i fra Vidar her. De har jeg faktisk stor tro på når jeg hører folk beskrive dem.

Cane er kunst! Cane er estetisk nytelse! Og mange av de er nok veldig gode og fiske med. Jeg har ikke prøvd alle stengene i verden.

Og ikke alltid et kast eller to gir meg det helt riktige inntrykket der og da. Ser jo mange bare vifter litt i butikken med ei stang og kommer med rimelig sterke og nøyaktige beskrivelser.

Ha en ellers fin formiddag ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er greia at jeg aldri har vært på utkikk etter ei stang som er så allsidig som mulig  :)

Jeg syntes det er gøy med forskjellige aksjoner . . . Den ene dagen ønsker jeg å fiske med ei dyp, rolig stang, neste dag ønsker jeg kanskje det motsatte.

Så jeg syntes det er gøy med flere stenger å velge i til mitt fiske, både hva aksjoner og lengde angår  :)

Klarer ikke dy meg for å spørre Olav K : Er du han Olav som fikk fjernet flua fra nakken til Bård på kola ?  ;D

Er enig med deg Lars. Gøy med forskjellige stenger aksjoner og materialer når en først har en interesse for både kasting og fisking.

Er ikke han Olav nei,tror du tenker på Olav Grøndalen.

Vi har hatt optil flere lengre og trivelige telefon samtaler for noen år siden Lars ;)  og byttet også utstyr da.

Sender deg en PM senere.

mvh

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel aldrig påstått at det kun er jeg som kan kaste... ???  Jeg har sagt at JEG mener De Cane stengen jeg har er mer alsidig...  Når det gjelder å prøve litt forskjellig... Nå har jeg nærmere 20 stenger totalt, 5-6 har vært på gjennomreise i løpet av høst vinter, i fjord vinter hadde jeg flere... Det betyr at jeg har dem hjemme, får prøvd de med forskjellige snører og sneller..og praktisk fiske..

Når du sier det er spesielt å eie et kunst verk så har du rett, men det er ikke bare det.. de som bygger stengene har tenkt de skal brukes, ikke bare i finvær men til det meste av fiske..

Spørsmålet fra trådstarter var vell hvorfor Silke og bambus...  Jeg har svart på det..  Ikke ante jeg at det var så mange som fisket med Cane som mente det bare er tull.. For meg så høres jo det ut som jåleri, kjøpe seg en så dyr stang som det ikke går å bruke..

Men som med alle forskjellige carbon stenger... PRØV!!! ingen er like, og carbon blir aldrig lik Cane...

Ps jeg har også noen carbon stenger som aldrig forlater mitt hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke dy meg for å spørre Olav K : Er du han Olav som fikk fjernet flua fra nakken til Bård på kola ?  ;D

Er enig med deg Lars. Gøy med forskjellige stenger aksjoner og materialer når en først har en interesse for både kasting og fisking.

Er ikke han Olav nei,tror du tenker på Olav Grøndalen.

Vi har hatt optil flere lengre og trivelige telefon samtaler for noen år siden Lars ;)  og byttet også utstyr da.

Sender deg en PM senere.

mvh

Olav

He-he, jeg har tydeligvis dårlig minne  :)

Er nok bare avatar-bildet ditt som gjør at du minner meg om han eldre karen (mener han også het Olav), som nappet flua ut av nakken på Bård T. Johansen i deres program fra kola  ;D

At du ikke er Olav Grøndalen vet jeg, for han kjenner jeg godt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke dy meg for å spørre Olav K : Er du han Olav som fikk fjernet flua fra nakken til Bård på kola ?  ;D

Er enig med deg Lars. Gøy med forskjellige stenger aksjoner og materialer når en først har en interesse for både kasting og fisking.

Er ikke han Olav nei,tror du tenker på Olav Grøndalen.

Vi har hatt optil flere lengre og trivelige telefon samtaler for noen år siden Lars ;)  og byttet også utstyr da.

Sender deg en PM senere.

mvh

Olav

He-he, jeg har tydeligvis dårlig minne  :)

Er nok bare avatar-bildet ditt som gjør at du minner meg om han eldre karen (mener han også het Olav), som nappet flua ut av nakken på Bård T. Johansen i deres program fra kola  ;D

At du ikke er Olav Grøndalen vet jeg, for han kjenner jeg godt  :)

Ja jeg er en eldre kar på over 40 år  ;D

og laksen på bildet er på 12,3 kg. Den nest størsre jeg har tatt på enhånds ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke dy meg for å spørre Olav K : Er du han Olav som fikk fjernet flua fra nakken til Bård på kola ?  ;D

Er enig med deg Lars. Gøy med forskjellige stenger aksjoner og materialer når en først har en interesse for både kasting og fisking.

Er ikke han Olav nei,tror du tenker på Olav Grøndalen.

Vi har hatt optil flere lengre og trivelige telefon samtaler for noen år siden Lars ;)  og byttet også utstyr da.

Sender deg en PM senere.

mvh

Olav

He-he, jeg har tydeligvis dårlig minne  :)

Er nok bare avatar-bildet ditt som gjør at du minner meg om han eldre karen (mener han også het Olav), som nappet flua ut av nakken på Bård T. Johansen i deres program fra kola  ;D

At du ikke er Olav Grøndalen vet jeg, for han kjenner jeg godt  :)

Ja jeg er en eldre kar på over 40 år  ;D

og laksen på bildet er på 12,3 kg. Den nest størsre jeg har tatt på enhånds ;)

Enhånds er kult! Var det på en stang av Pandamat? ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker stort sett med Sage XP jeg da i klasse 4 og 5 - og sistnevnte har jeg fisket med i mange år (har nå stang nr. 2 i samme serie), bortsett fra i sjøen der bruker jeg en Loop Evotec klasse 6. Sansen for amerikanske fluemønstre av naturmaterialer var en rent følelsesmessig og estetisk fristelse, som jeg ikke kunne la være å prøve. Og skulle jeg første fiske klassiske fluer, så hvorfor ikke gjøre det med en klassis cane-stang? Valget falt på en aksjon laget av Everett Garrison, en svært dyktig og nøyaktig stangbygger, som dessuten fisket i Catskill-området på amerikask Øst-Kyst, med tradisjonelle catskill-fluer. Jeg har også kjøpt en kvalitetsbøttehatt som heter Gordon (avatar), oppkalt etter Theodore Gordon - oppfinneren av flere klassiske catskillmønsterne, mest kjent er naturligvis Quill Gordon- eller Gordons Quill som den opprinnelig het. Ingen tilfeldigheter her altså.  ;D Patetisk nostalgi. Neida, jeg gjør det fordi jeg synes det er gøy å prøve forskjellige ting! Hva jeg lander på i 2012 er for tidlig å si, men jeg har begynt å kjenne en dragning mot laksefiske (igjen).  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Så vi som fisker med carbon er Kjell I. Røkke Wannabees? For å få en stor fisk på klasse 3 10 fot er helt uten feeling? OG det eneste vi er ute etter er å få mye fisk?

Hmmm. Lurer på HVA i denne diskusjonen som er dødfødt :)

PS. Bambus vokser i KINA. OG karbon er et "grunnstoff". Kommer IKKE fra en kinesisk fabrikk.

En 10´kl3 stang er derimot veldig alsidig  :rolleyes:

Ikke jeg som har påståt at du er en av dem..., men for all del om du føler deg truffet ;D

Rart at det ikke ble solgt flere av de stengene....

Føler meg ikke veldig truffet, men ærlig talt; cane er lekkert, men ikke tillegg disse stengene egenskaper som ikke har hold i virkeligheten... :)

Du har tydeligvis INGEN begreper om hvor mange som har kjøpt 10 pluss fot treere de 3 siste åra... Allsidig? Muligens ikke, men helt rått til sitt bruk. Man kan ikke klare seg med ei stang uansett. Lasse Kjus velger ikke telemarkski når han skal kjøre utfor.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter mender'n. Dette må erfares selv før man mener for mye om det.  ;)

Det kan jo hende at det er et par personer til her i landet en du og han menderen som kan kaste med fluestang og det kan hende at folk har prøvd litt mer saker og holdt på litt lenger en du tror.

Forøvrig er jeg enig med Lars den hardbalne. Må ha litt av hvert og bruke det der det er hensiktsmessig.

Å påstå at Cane er mer allsidig en plast er bare noe jævla fitteprat!!! Cane er HELT OVERLEGENT når du har ønsket deg en og får tak i det smykket av en stang. Følelsen av å eie et kunstverk er nok helt overlegent plast.

Det finnes sikkert mye bra cane og kaste med, men de er ikke bedre en plast i bruk. Kan sikkert finne spisset situasjoner.

Hvis dere ikke klarer å fiske med tynne fortommer på ei plaststang er det dere som ikke kan dette ;D

Sigve: Hvilket strå var det jeg prøvde? Den var artig.

Jeg skulle likt å prøvd ei Cane i fra Vidar her. De har jeg faktisk stor tro på når jeg hører folk beskrive dem.

Cane er kunst! Cane er estetisk nytelse! Og mange av de er nok veldig gode og fiske med. Jeg har ikke prøvd alle stengene i verden.

Og ikke alltid et kast eller to gir meg det helt riktige inntrykket der og da. Ser jo mange bare vifter litt i butikken med ei stang og kommer med rimelig sterke og nøyaktige beskrivelser.

Ha en ellers fin formiddag ;D

Den stangen du prøvde var en 6fot #3 vil jeg ha det til. En dyp og fin stang med swelledbutt. Eller kanskje det var 204en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter mender'n. Dette må erfares selv før man mener for mye om det.  ;)

Det kan jo hende at det er et par personer til her i landet en du og han menderen som kan kaste med fluestang og det kan hende at folk har prøvd litt mer saker og holdt på litt lenger en du tror.

Forøvrig er jeg enig med Lars den hardbalne. Må ha litt av hvert og bruke det der det er hensiktsmessig.

Å påstå at Cane er mer allsidig en plast er bare noe jævla fitteprat!!! Cane er HELT OVERLEGENT når du har ønsket deg en og får tak i det smykket av en stang. Følelsen av å eie et kunstverk er nok helt overlegent plast.

Det finnes sikkert mye bra cane og kaste med, men de er ikke bedre en plast i bruk. Kan sikkert finne spisset situasjoner.

Hvis dere ikke klarer å fiske med tynne fortommer på ei plaststang er det dere som ikke kan dette ;D

Sigve: Hvilket strå var det jeg prøvde? Den var artig.

Jeg skulle likt å prøvd ei Cane i fra Vidar her. De har jeg faktisk stor tro på når jeg hører folk beskrive dem.

Cane er kunst! Cane er estetisk nytelse! Og mange av de er nok veldig gode og fiske med. Jeg har ikke prøvd alle stengene i verden.

Og ikke alltid et kast eller to gir meg det helt riktige inntrykket der og da. Ser jo mange bare vifter litt i butikken med ei stang og kommer med rimelig sterke og nøyaktige beskrivelser.

Ha en ellers fin formiddag ;D

Den stangen du prøvde var en 6fot #3 vil jeg ha det til. En dyp og fin stang med swelledbutt. Eller kanskje det var 204en

Det var en 6 fot klasse tre. Det husker jeg.

Gleder meg til vi kan treffes igjen der til våren. Hvem vet, kansje du får et helvetes mas i fra Kr,sand om å bygge ei en dag.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter mender'n. Dette må erfares selv før man mener for mye om det.  ;)

Det kan jo hende at det er et par personer til her i landet en du og han menderen som kan kaste med fluestang og det kan hende at folk har prøvd litt mer saker og holdt på litt lenger en du tror.

Forøvrig er jeg enig med Lars den hardbalne. Må ha litt av hvert og bruke det der det er hensiktsmessig.

Å påstå at Cane er mer allsidig en plast er bare noe jævla fitteprat!!! Cane er HELT OVERLEGENT når du har ønsket deg en og får tak i det smykket av en stang. Følelsen av å eie et kunstverk er nok helt overlegent plast.

Det finnes sikkert mye bra cane og kaste med, men de er ikke bedre en plast i bruk. Kan sikkert finne spisset situasjoner.

Hvis dere ikke klarer å fiske med tynne fortommer på ei plaststang er det dere som ikke kan dette ;D

Sigve: Hvilket strå var det jeg prøvde? Den var artig.

Jeg skulle likt å prøvd ei Cane i fra Vidar her. De har jeg faktisk stor tro på når jeg hører folk beskrive dem.

Cane er kunst! Cane er estetisk nytelse! Og mange av de er nok veldig gode og fiske med. Jeg har ikke prøvd alle stengene i verden.

Og ikke alltid et kast eller to gir meg det helt riktige inntrykket der og da. Ser jo mange bare vifter litt i butikken med ei stang og kommer med rimelig sterke og nøyaktige beskrivelser.

Ha en ellers fin formiddag ;D

Den stangen du prøvde var en 6fot #3 vil jeg ha det til. En dyp og fin stang med swelledbutt. Eller kanskje det var 204en

Det var en 6 fot klasse tre. Det husker jeg.

Gleder meg til vi kan treffes igjen der til våren. Hvem vet, kansje du får et helvetes mas i fra Kr,sand om å bygge ei en dag.......

Skal bli en sann glede kosegutten :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter fremdeles på att noen skal forklare meg hva som er finere med å kjøre en fisk på en cane stang enn på en carbon stang.

Hva blir forskjellen?

Er vel ikke finere , men det gir en litt roligere opplevelse . Rett og slett fordi de fleste cane stengene er litt tregere og ikke minst litt kortere enn carbon stenger generelt.

Med forskjellen er jo like stor innen carbonstenger.

Sjøl har jeg ett par for myke canestenger som er håpløse å kjøre sterk fisk på, de kneler føler det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker stort sett med Sage XP jeg da i klasse 4 og 5 - og sistnevnte har jeg fisket med i mange år (har nå stang nr. 2 i samme serie), bortsett fra i sjøen der bruker jeg en Loop Evotec klasse 6. Sansen for amerikanske fluemønstre av naturmaterialer var en rent følelsesmessig og estetisk fristelse, som jeg ikke kunne la være å prøve. Og skulle jeg første fiske klassiske fluer, så hvorfor ikke gjøre det med en klassis cane-stang? Valget falt på en aksjon laget av Everett Garrison, en svært dyktig og nøyaktig stangbygger, som dessuten fisket i Catskill-området på amerikask Øst-Kyst, med tradisjonelle catskill-fluer. Jeg har også kjøpt en kvalitetsbøttehatt som heter Gordon (avatar), oppkalt etter Theodore Gordon - oppfinneren av flere klassiske catskillmønsterne, mest kjent er naturligvis Quill Gordon- eller Gordons Quill som den opprinnelig het. Ingen tilfeldigheter her altså.  ;D Patetisk nostalgi. Neida, jeg gjør det fordi jeg synes det er gøy å prøve forskjellige ting! Hva jeg lander på i 2012 er for tidlig å si, men jeg har begynt å kjenne en dragning mot laksefiske (igjen).  :-X

Siden tråden nå er inne på fluer, og tråden handler om bambus og silke så kommer det her et bilde av noen softhackles fluer.

De er etter oppskrift fra Paul. H Young  og er bundet til ham av en av hans elever; Tom Ciemiega som gikk i lære hos PHY og som senere også ble canebygger.

silketråd !

;)

Paul Young’s Soft Hackle Fly [spider]

Hook – 3399 Mustad #10, 12, 14 or 16

Thread – 6/0 Black Uni-Thread [originally tied with Pearsall’s Gossamer Silk]

Body – wool yarn, [green, yellow or orange]

Hackle – grey or brown partridge

[attach=1]

post-947-13949885000054_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Den virkeligheten som det henvises til da man påstår cane er mer allsidig enn karbon (x10). Det sies ingenting om individuelle "virkeligheter" . Jeg vil se dette demonstrert/ bli overbevist.

Det at de/vi som "teller poeng" har noen lavere krav OG/eller mangler "feeling" på utstyret vi bruker under konkurranser avskriver jeg som rent VÅS. Vi/de setter vel høyere krav enn de fleste andre fluefiskere... Jeg har i 20 år hatt mellom 150 og 190 fiskedager i året med flue, fisket omtrent alt som puster med gjeller fra Island til Australia.tror du virkelig at jeg ville tatt til takke med dårlig utstyr? Tror du virkelig ikke at jeg, også etter flere år i bransjen, har testet det som kan krabbe og gå av utstyr (inkludert kane) ?

Dette er en høyst triviell diskusjon, og jeg har stor sans for cane selv.. påstanden ble bare litt drøy. Dessuten er det vel lavmål å komme trekkende (igjen) med "Dere som teller poeng......"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virkeligheten som det henvises til da man påstår cane er mer allsidig enn karbon (x10). Det sies ingenting om individuelle "virkeligheter" . Jeg vil se dette demonstrert/ bli overbevist.

Det at de/vi som "teller poeng" har noen lavere krav OG/eller mangler "feeling" på utstyret vi bruker under konkurranser avskriver jeg som rent VÅS. Vi/de setter vel høyere krav enn de fleste andre fluefiskere... Jeg har i 20 år hatt mellom 150 og 190 fiskedager i året med flue, fisket omtrent alt som puster med gjeller fra Island til Australia.tror du virkelig at jeg ville tatt til takke med dårlig utstyr? Tror du virkelig ikke at jeg, også etter flere år i bransjen, har testet det som kan krabbe og gå av utstyr (inkludert kane) ?

Dette er en høyst triviell diskusjon, og jeg har stor sans for cane selv.. påstanden ble bare litt drøy. Dessuten er det vel lavmål å komme trekkende (igjen) med "Dere som teller poeng......"

Det er akurat det det er, en individuell virkelighet...  Min virkelighet!  Det at du tar denne tråden noen hakk mere seriøst er opp til deg..  Jeg har vel rettet meg selv i at 10 ganger er noe høyt :rolleyes:

Det er vel heller ingen som sier at utstyret ditt er dårlig.. Jeg påpekte at utstyret for en spesialist kansje ikke er så alsidig det heller...  Det er ikke så mange som kjører formel en til butikken..  Det var vel du som påpekte at min utalelse var vås og tull, at mitt syn på fiskeutstyr er bare svada og ikke har noe som heldst grobunn.. Jeg har ikke sagt at utsyret ditt er dårlig og uten fealing..

Det er nok heller ingen som kommer med at du ikke vet hva du snakker om...

Men som ambasadør for denne sport/fritid burde du kansje være litt mere ydmyk å åpen, eller vil du at nye skall tenke dette er en sport for sure gamle menn med en sannhet...

Det at jeg som ingen vet hvem er utaler at jeg synes at cane er mere alsidig en carbon, burde vel dere som driver i utrsyrsbransjen ikke ta som en direkte trussel.. For jeg tror knappest at det er så mange som tar det jeg sier like seriøst, de fleste fiskere jeg vet om smører ganske tykt på :rolleyes:  Men det er kansje anerledes med dere sportsmenn?

Forøvrig fisker jeg selv 2-3 dager i uka, men det på frivillig basis og uten behov for å bevise noe for noen...  Ikke det at jeg påstår jeg er like flink som deg, eller har holdt på like lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...