Gå til innhold

Silke og bambus, why??!


Anbefalte innlegg

  • Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest fredrik hoffmann

I 1995 sto jeg på Frysja i Oslo å kasta med min nyervervede Scott G 7'7'' #3

(Altså noe som er ikke fjernt fra en typisk cane.)

Samtidig var det en kar der med en selvprodusert cane, som jeg fikk prøve.

Den gangen var det IKKE noe interesse rundt cane fra min side. Men jeg ble stående med den bambusen og kaste og kaste.

Det ble et lite antiklimax å komme tilbake til min (meget gode) Scott

Jeg bestemte der og da at SÅNN skal jeg også ha engang. Det var utelukkende pga stangas egenskaper og INGENTING med nostalgi og gjøre.

Moral, prøv selv !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi i 2011 er på full fart forbi oss selv...  Senk farten, nyt suset av lina og se håndlaget perfeksjon prestere i tiår etter tiår...

Det kan ikke forklares, det må prøves..

Tull til side! Jeg fisker sjøørret med Cane som førstevalg... vind og det som værre er, jeg kaster ikke kortere nå en når jeg fisket med det siste innen for carbon. Jeg får heller ikke mindre fisk, jeg bare nyter det enda mere ;D

Så en påstand.., en canestang er 10 ganger så allsidig som en carbon stang kommer til å bli

Aller først: jeg liker cane. Men den påstanden din er interessant. Håper du bor i nærheten av meg for til sommeren vil jeg du skal vise meg dette i praksis :)

Ok! 10 ganger er overdrivent...

Men ta mit sjøørretfiske. Det foregår i en større saltvannstrøm. Fisken er stor og den beiter på alt fra fjærmygg til fisk..

Tdligere brukte jeg en 6er og en 4er stang 6er stangen for de større fluene og de dagene med mere vind og 4ern til fjærmygg og vårfluer.

I dag bruker jeg en Para 15, stangen er 8`, jeg bruker et 6er eller 7er snøre.. Stangen kaster jeg like langt med, jeg kaster større fluer en med 6er stangen om jeg må og den takler også mindre fluer med tynnere fortom like godt som den ny kjappe 4ern..

Ok man kan bruke tynnere fortom på en 6er stang også, men da må man være mer forsiktig.. Det går ikke hær! da sitter 2kgs i tanga og ryker før eller senere..

Dessuten er den bedre å kjøre fisk på en begge de andre og den er 20 ganger så pen ;D

Ergo jeg klarer meg bedre med den ene stangen nå...  Jeg kaller det alsidighet..

Det finnes selvsagt nyere stenger i carbon som også takler tynne fortommer..

Så nå vil jeg gjærne høre hvilket fiske er det en Cane stang ikke takler? Og hvor er carbon stangen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi i 2011 er på full fart forbi oss selv...  Senk farten, nyt suset av lina og se håndlaget perfeksjon prestere i tiår etter tiår...

Det kan ikke forklares, det må prøves..

Tull til side! Jeg fisker sjøørret med Cane som førstevalg... vind og det som værre er, jeg kaster ikke kortere nå en når jeg fisket med det siste innen for carbon. Jeg får heller ikke mindre fisk, jeg bare nyter det enda mere ;D

Så en påstand.., en canestang er 10 ganger så allsidig som en carbon stang kommer til å bli

Aller først: jeg liker cane. Men den påstanden din er interessant. Håper du bor i nærheten av meg for til sommeren vil jeg du skal vise meg dette i praksis :)

Ok! 10 ganger er overdrivent...

Men ta mit sjøørretfiske. Det foregår i en større saltvannstrøm. Fisken er stor og den beiter på alt fra fjærmygg til fisk..

Tdligere brukte jeg en 6er og en 4er stang 6er stangen for de større fluene og de dagene med mere vind og 4ern til fjærmygg og vårfluer.

I dag bruker jeg en Para 15, stangen er 8`, jeg bruker et 6er eller 7er snøre.. Stangen kaster jeg like langt med, jeg kaster større fluer en med 6er stangen om jeg må og den takler også mindre fluer med tynnere fortom like godt som den ny kjappe 4ern..

Ok man kan bruke tynnere fortom på en 6er stang også, men da må man være mer forsiktig.. Det går ikke hær! da sitter 2kgs i tanga og ryker før eller senere..

Dessuten er den bedre å kjøre fisk på en begge de andre og den er 20 ganger så pen ;D

Ergo jeg klarer meg bedre med den ene stangen nå...  Jeg kaller det alsidighet..

Det finnes selvsagt nyere stenger i carbon som også takler tynne fortommer..

Så nå vil jeg gjærne høre hvilket fiske er det en Cane stang ikke takler? Og hvor er carbon stangen bedre?

Big Game fiske. Gjeddefiske. Fiske med tunge synkeliner. 2-håndsstenger (etter det jeg har hørt blir 2-hånds cane veldig tunge stenger (for tunge).) Tarpon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå vil jeg gjærne høre hvilket fiske er det en Cane stang ikke takler? Og hvor er carbon stangen bedre?

Tja, fiske fra bellybåt feks . . . der foretrekker ihvertfall jeg litt mer lengde på stanga enn hva som er vanlig på ei cane-stang i #4-5.

Når det gjelder vekt kontra lengde er selvfølgelig kullfiber helt overlegent. Ei cane-stang på 9 fot ville bli komisk tung, og man ville bli nødt til å gå isammen 3 eller 4 mann for å få sving på kjeppen  ;D

For mange vil sikkert pris være vesentlig også. Man får ei kullfiberstang til 1000kr som kan gjøre alt ei cane-stang kan.

Ikke trenger kullfiberstenger vedlikehold heller  :)

Jeg kunne rablet ned utrolig mye, men det går på smak og behag .

Ikke bryr jeg meg med hva andre foretrekker å fiske med heller  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå vil jeg gjærne høre hvilket fiske er det en Cane stang ikke takler? Og hvor er carbon stangen bedre?

Tja, fiske fra bellybåt feks . . . der foretrekker ihvertfall jeg litt mer lengde på stanga enn hva som er vanlig på ei cane-stang i #4-5.

Når det gjelder vekt kontra lengde er selvfølgelig kullfiber helt overlegent. Ei cane-stang på 9 fot ville bli komisk tung, og man ville bli nødt til å gå isammen 3 eller 4 mann for å få sving på kjeppen  ;D

For mange vil sikkert pris være vesentlig også. Man får ei kullfiberstang til 1000kr som kan gjøre alt ei cane-stang kan.

Ikke trenger kullfiberstenger vedlikehold heller  :)

Jeg kunne rablet ned utrolig mye, men det går på smak og behag .

Ikke bryr jeg meg med hva andre foretrekker å fiske med heller  :)

Enig ift bellyfiske.

Hva som oppleves tungt (swingweight)og ikke, kommer an på hvordan utstyret er ballansert ift snellevekt. Jfr tmags sin kommentar ang Yellowstone testen f.eks, og også aksjonen på stanga avgjør om det oppleves lett eller tungt, lett eller stiv topp f.eks.

Om utstyret oppleves lett har ikke så alt for mye å gjøre med gramvekta på selve stanga å gjøre. Men  lengde, ballanserting og tapering og linevekt. En 9 for cane veierforskjellig  fra 4 -6 1/2 oz kommer an på linevekta stanga er beregnet for.

En canestang til 1000 kr ( Sharpe's of Aberdeen feks) gjør det meste som en carbon til samme prisen.

UK ebay har slike brukte for salg jevnlig for en slik pris ( plus/minus 500 kr.)

Bare prøv selv ;D

Hvis du har lyst da vel og merke ;)

mvh

Olav K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Fordi vi i 2011 er på full fart forbi oss selv...  Senk farten, nyt suset av lina og se håndlaget perfeksjon prestere i tiår etter tiår...

Det kan ikke forklares, det må prøves..

Tull til side! Jeg fisker sjøørret med Cane som førstevalg... vind og det som værre er, jeg kaster ikke kortere nå en når jeg fisket med det siste innen for carbon. Jeg får heller ikke mindre fisk, jeg bare nyter det enda mere ;D

Så en påstand.., en canestang er 10 ganger så allsidig som en carbon stang kommer til å bli

Aller først: jeg liker cane. Men den påstanden din er interessant. Håper du bor i nærheten av meg for til sommeren vil jeg du skal vise meg dette i praksis :)

Ok! 10 ganger er overdrivent...

Men ta mit sjøørretfiske. Det foregår i en større saltvannstrøm. Fisken er stor og den beiter på alt fra fjærmygg til fisk..

Tdligere brukte jeg en 6er og en 4er stang 6er stangen for de større fluene og de dagene med mere vind og 4ern til fjærmygg og vårfluer.

I dag bruker jeg en Para 15, stangen er 8`, jeg bruker et 6er eller 7er snøre.. Stangen kaster jeg like langt med, jeg kaster større fluer en med 6er stangen om jeg må og den takler også mindre fluer med tynnere fortom like godt som den ny kjappe 4ern..

Ok man kan bruke tynnere fortom på en 6er stang også, men da må man være mer forsiktig.. Det går ikke hær! da sitter 2kgs i tanga og ryker før eller senere..

Dessuten er den bedre å kjøre fisk på en begge de andre og den er 20 ganger så pen ;D

Ergo jeg klarer meg bedre med den ene stangen nå...  Jeg kaller det alsidighet..

Det finnes selvsagt nyere stenger i carbon som også takler tynne fortommer..

Så nå vil jeg gjærne høre hvilket fiske er det en Cane stang ikke takler? Og hvor er carbon stangen bedre?

BLA. Alle steder hvor mer enn 8,5`stang er ønskelig/påkrevd !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke lenge siden jeg så noe komme til strømmen dær jeg fisker... med en på krevd 9´6 eller om det var 10´ for di en eller annen har fortalt at sån skal det være.... ikke så jeg at de tok mere fisk, ei heller kastet lengre...

Så da er alle lange carbon stenger de mest anvedelige og alsidige :D

2hånds cane blir laget og fisket med i høyeste grad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane har absolutt en plass. Det har vi diskutert foer. Men aa si et cane er mer allsidig enn karbon er rett og slett feil. Sorry.  ;)

Grunnen er uhyre enkel: Spenst vs vekt ratio kommer karbon til gode saa det holder. Og det er en av de viktigste egenskapene til et materiale egnet til stangproduksjon. Saa kan man lage masse eksempler paa grunnlag av det, men sola skinner, gradestokken viser +28 og jeg vil paa stranda!  8)

Det er lite smart aa sette can opp imot karbon. Man kjoeper ikke cane fordi det er "bedre" (de takler vel mekaniske slag fra nymfer etc bedre?). Cane kommer med en hel pakke av andre ting, koblet til foelelser som det er vanskelig aa faa i en karbonstang. Og ja, jeg har hatt gleden av aa fiske med cane og silke. Det var en totalt positiv opplevelse som jeg fortsatt smiler av naar jeg tenker paa det.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har såvidt kasta med en cane stang for mange herrens år siden, uten att jeg heilt klarer å bringe opp igjen følelsen av det.

Eneste jeg husker (jeg var vel sikkert 13 år gammel) var att jeg synes det var fett med 6-kanta stang :-) hehe.

Men en ting ; det sies att cane er en DRØM å kjøre fisk på. Hva legger man egentlig i det? Hvorfor er det artigere å kjøre fisk på en cane enn en carbon stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane har absolutt en plass. Det har vi diskutert foer. Men aa si et cane er mer allsidig enn karbon er rett og slett feil. Sorry.  ;)

Grunnen er uhyre enkel: Spenst vs vekt ratio kommer karbon til gode saa det holder. Og det er en av de viktigste egenskapene til et materiale egnet til stangproduksjon. Saa kan man lage masse eksempler paa grunnlag av det, men sola skinner, gradestokken viser +28 og jeg vil paa stranda!  8)

Det er lite smart aa sette can opp imot karbon. Man kjoeper ikke cane fordi det er "bedre" (de takler vel mekaniske slag fra nymfer etc bedre?). Cane kommer med en hel pakke av andre ting, koblet til foelelser som det er vanskelig aa faa i en karbonstang. Og ja, jeg har hatt gleden av aa fiske med cane og silke. Det var en totalt positiv opplevelse som jeg fortsatt smiler av naar jeg tenker paa det.  :)

Mulig diskusjonen er døfødt :rolleyes:

Men jeg trodde ærlig talt at vekt og hurtighet ikke var noe som avgjorde om en fiskestang er god eller ikke..? Trodde det var kjøre egenskapene og fealingen jeg :rolleyes:

Men da er det vel fortest mulig til målet, flest mulig nympher, lengst stang og i en jævlig fart få fanget en haug med fisk... på lik linje med en tråler ;D  Stå PÅ Kjell Inge!!!!!

For meg er en alsidig stang, en stang jeg kan bruke til det meste av mitt fiske.. Ikke en lang en som egner seg til kortline nymphing eller belly... Eller en Tarpon stang.. eller en som er så stiv at den kun egner seg til 6klasser over det som er merket på stangen...

Hva vet jeg, en si rumpa treiging som går i Twead, kun fisker med hundre år gammle stenger og aldrig har eid en karbon stang..

Ære være forbruksamfundet! Glem godt håndtværk, kjøp kina plast og lev evig!!!   Husk det beste er at til neste år kommer det noe som er bedre ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Så vi som fisker med carbon er Kjell I. Røkke Wannabees? For å få en stor fisk på klasse 3 10 fot er helt uten feeling? OG det eneste vi er ute etter er å få mye fisk?

Hmmm. Lurer på HVA i denne diskusjonen som er dødfødt :)

PS. Bambus vokser i KINA. OG karbon er et "grunnstoff". Kommer IKKE fra en kinesisk fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ære være forbruksamfundet! Glem godt håndtværk, kjøp kina plast og lev evig!!!   Husk det beste er at til neste år kommer det noe som er bedre ;D

He-he, diskusjonen gikk vel først og fremst på din påstand om at cane var langt mer allsidig enn kullfiber . . . Er vel ikke direkte overraskende at folk flest ikke er enig i det  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane har absolutt en plass. Det har vi diskutert foer. Men aa si et cane er mer allsidig enn karbon er rett og slett feil. Sorry.  ;)

Grunnen er uhyre enkel: Spenst vs vekt ratio kommer karbon til gode saa det holder. Og det er en av de viktigste egenskapene til et materiale egnet til stangproduksjon. Saa kan man lage masse eksempler paa grunnlag av det, men sola skinner, gradestokken viser +28 og jeg vil paa stranda!  8)

Det er lite smart aa sette can opp imot karbon. Man kjoeper ikke cane fordi det er "bedre" (de takler vel mekaniske slag fra nymfer etc bedre?). Cane kommer med en hel pakke av andre ting, koblet til foelelser som det er vanskelig aa faa i en karbonstang. Og ja, jeg har hatt gleden av aa fiske med cane og silke. Det var en totalt positiv opplevelse som jeg fortsatt smiler av naar jeg tenker paa det.  :)

Vi spleiset på et kamera til en, hva om vi fikset et norsk tastatur til tmags? _Blir sliten av å lese dette, nesten som gammelnorsk... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig diskusjon. Som er nødt til å komme opp med jevne mellomrom.

Men la oss være enige om èn ting.

Cane er jåleri. På samme måte som trenden med glassfiber er.

Hvor mye må man ut med for en GOD canestang? Kontra en GOD i cærbis?

Og, please, ikke kom med "Hva er GOD?" Vet hva jeg mener.

Før jeg blir halshogd:

Jeg er også noe jålete. Og liker følelsen av ting som er et resultat av godt håndverk.

Og her er vi vel ved sakens kjerne:

-Følelser.

Selv så kjører jeg en italiensk motorsykkel.

Jeg kunne glatt handlet en japse, til mindre pæng, som sikkert er minst like GOD.

Men jeg velger denne som gir meg frysninger på ryggen av lyden, utseende, og ... det udefinerbare.

Og jeg tar meg stadig i å påsta at den faktisk også er bedre en japsesykla.

Min neste stang blir nok en glassfiber. Eller kanskje cane, sånn for moro.

-Jeg: En jålebukk... Og fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Artig diskusjon. Som er nødt til å komme opp med jevne mellomrom.

Men la oss være enige om èn ting.

Cane er jåleri. På samme måte som trenden med glassfiber er.

Så det er ikke jåleri å gå rundt med en karbonpinne til 8-9 000 spenn? Kan slenge på ei snelle til 5000kr, så er jåleriet komplett spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig diskusjon. Som er nødt til å komme opp med jevne mellomrom.

Men la oss være enige om èn ting.

Cane er jåleri. På samme måte som trenden med glassfiber er.

Så det er ikke jåleri å gå rundt med en karbonpinne til 8-9 000 spenn? Kan slenge på ei snelle til 5000kr, så er jåleriet komplett spør du meg

Har jeg påstått noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Artig diskusjon. Som er nødt til å komme opp med jevne mellomrom.

Men la oss være enige om èn ting.

Cane er jåleri. På samme måte som trenden med glassfiber er.

Så det er ikke jåleri å gå rundt med en karbonpinne til 8-9 000 spenn? Kan slenge på ei snelle til 5000kr, så er jåleriet komplett spør du meg

Har jeg påstått noe sånt?

Virket bare sånn at du mente glass og cane er jålete, men ikke karbon. Beklager om jeg tolket feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...