Gå til innhold

Silke og bambus, why??!


Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Nå var ikke dette svaret til deg da (se litt lenger opp i tråden :) Seriøst? Er ikke mye som bør tas seriøst på et diskusjonsforum. men du må huske at det er også mange nybegynnere her inne som skal kjøpe utstyr; kanskje de tror de må ha cane for å ha skikkelig allsidig utstyr :)

PS. Er IKKE, og har ikke vært det på lenge, "bransjemann"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Tror det er svært få nybegynnere som anskaffer seg en cane basert på et par inlegg på et forum. En ting er at de starter med et billig-sett fra en eller annen sportsbutikk som kansje viser seg i ettertid å være et dårlig kjøp, men de fleste som tenker på å skaffe seg no slikt vil jeg tro at setter seg litt inn i det. Uansett er det vel mange som tror at alt av cane er veldig kostbart. tror nesten du overdriver påvirkningskraften ;D

Syns det kommer godt frem at det er mange uenigheter, noen litt mer bokstavlig en andre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, skal dere begynne å bekymre dere for nybegynnere så skal man vel kanskje heller se på hvordan man uttaler og formulerer seg i innlegg. tror det skremmer flere nybegynnere enn forskjellig syn på cane eller carbon...

løkke til!

Men jeg synes glassfiber stenger er MYE meir allsidig enn både cane og carbon tilsammen.

Jeg har kun fiska på ett kontinent, under ett 10talls fiskesorter, aldri jobbet i bransjen, aldri fisket konkuranser og ei heller har jeg bikket 1 kilos ørret på flue.

Det kan da vel uansett ikke frata meg retten til å meine det eine eller det andre?

Virker som om det er en uskreven regel om at den som har fått mest fisk har lov å meine mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

OG da var vi igang med den gode gamle "han hadde behov for å informere om hvor flink han var" argumentasjonen........... Som om det gjør cane mer allsidig :)

Og den uskrevne loven som andre nevner er vel ikke at den som har fått mest fisk får lov til å mene mest, men snarere; den som har fisket mye bør holde kjeft ellers så skal man hakkes på enten fordi man fisker med nymfe nå og da, eller det værste, har vært med på en eller annen konkurranse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den uskrevne loven som andre nevner er vel ikke at den som har fått mest fisk får lov til å mene mest, men snarere; den som har fisket mye bør holde kjeft ellers så skal man hakkes på enten fordi man fisker med nymfe nå og da, eller det værste, har vært med på en eller annen konkurranse....

Endelig har du også tatt poenget Pål. Har slitt litt med deg.  ;D ;D  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørketiden gjør oss litt hårsåre leser jeg. Syns alle skal sette seg tilbake og ta 2 ekstra patt på pipa. Eventuelt dytte ned litt mer eventyrblanding. Uansett hvordan dere velger å vri på det er vi en hel haug med nørder. Ingen vil gi slipp på en dritt og det å prøve å konvertere noen her er som å snakke til kona. La det ligge. Puss heller opp et rom i huset. Da blir fruen medgjørelig på mange uante plan. Lykke til fjompenisser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den uskrevne loven som andre nevner er vel ikke at den som har fått mest fisk får lov til å mene mest, men snarere; den som har fisket mye bør holde kjeft ellers så skal man hakkes på enten fordi man fisker med nymfe nå og da, eller det værste, har vært med på en eller annen konkurranse....

njaaa... har heller inntrykk av att det er måten den begavede i såfall ordlegger seg på, som gjør at det for den eventuelt "mindre begavede" oppfattes noe i overkant bastant.

;)

Men jeg for min del begriper egentlig ikke hverken problemstillingen eller diskusjonen. Vidar er jo inne på det; "why not??"

Det handler da vel hverken om allsidighet eller hva som fungerer best for å fange mest fisk, men hva som gjør enn glad og tilfreds?

Jeg for min del kunnce godt stått i timesvis å kastet med en stang jeg liker, i nydelige omgivelser uten å fått en eneste fisk.

En strøken og god cane-stang med ei like nydelig snelle så er det ikke sikkert det var så farlig om omgivelsene var stygge heller, så lenge jeg hadde kost meg.

konklusjon; samma pokker så lenge man er fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI, HEI folkens, ro dere ned! Ta dette fra en som har prøvd masse cane, glass og karbon og dermed vet ALT - Rakkelhanespön er det desidert mest allsidige - BY FAR!!  ;D

hvordan faen i helvete kan du kommer her å påstå det??? Det er jo det DUMMESTE jeg har hørt, du må skjønne att det er feil!

;D

Nei takke meg til flue å dubb eller en oter med MASSE dobbelkrokede 8ere på. helst telemarkskongen og red-tag  party

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Men jeg synes glassfiber stenger er MYE meir allsidig enn både cane og carbon tilsammen

Liker ;D ;D

Nå synes jeg du begynner å ligne litt mere på deg selv Raymond... Pent bilde ;D

Mente du at jeg ligner på bildet? Vi er vel like store der ja om det var det du tenkte, men kanskje ikke fult så like utseendemessig ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes glassfiber stenger er MYE meir allsidig enn både cane og carbon tilsammen

Liker ;D ;D

Nå synes jeg du begynner å ligne litt mere på deg selv Raymond... Pent bilde ;D

Mente du at jeg ligner på bildet? Vi er vel like store der ja om det var det du tenkte, men kanskje ikke fult så like utseendemessig ;D

Synes du er rett så lik jeg ;D:-*;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På E-bay, er det avertert stenger fra Zhu Rods - til en rimelig penge.

Er det noen som har vært borti disse?

Em kompis har fått tilslaget på et par - og det skal bli spennende å kaste med de.

Er det som med splitcane - som med mange andre stenger - at navn/pris ikke trenger å være "koordinerende"?

Eller er det bare "merkevare" som bør kjøpes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett stengene fra Zhu "live", men har hørt varierende rapporter fra folk som har prøvd dem.

Gi en rapport når dere får testet stengene.

Det jeg har sett av bilder av disse stengene tilsier at man får det man betaler for når det gjelder finish, ringer etc.

Uansett kan det godt tenkes at de er fine å fiske med, og det er jo det som til syvende og sist betyr noe.

Når det gjelder ditt spørsmål om navn/pris er svaret ja og nei.

De store produsentene selger/prises i stor grad ut i fra navn. Noen av dem leverer også, men ikke alle. Ta f eks Hardy. De har i flere år levert canestenger som er utrolig stusselige i forhold til pris.

Nå skal det sies at de nylig har inngått et samarbeid med canebyggeren Tom Moran, så da går jeg ut i fra at de også begynner å ta kvalitet på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett stengene fra Zhu "live", men har hørt varierende rapporter fra folk som har prøvd dem.

Gi en rapport når dere får testet stengene.

Det jeg har sett av bilder av disse stengene tilsier at man får det man betaler for når det gjelder finish, ringer etc.

Uansett kan det godt tenkes at de er fine å fiske med, og det er jo det som til syvende og sist betyr noe.

Når det gjelder ditt spørsmål om navn/pris er svaret ja og nei.

De store produsentene selger/prises i stor grad ut i fra navn. Noen av dem leverer også, men ikke alle. Ta f eks Hardy. De har i flere år levert canestenger som er utrolig stusselige i forhold til pris.

Nå skal det sies at de nylig har inngått et samarbeid med canebyggeren Tom Moran, så da går jeg ut i fra at de også begynner å ta kvalitet på alvor.

At det blir svindyrt for en splitcane stang fra en stor produsent som Hardy eller Winston er ikke rart. Bare tenk om noen skulle videresolgt og hatt 50% avanse på dine stenger. Skulle de ansatt deg og gitt deg en anstendig lønn hadde det vel kommet opp i 50000 pr stang. Så det sier seg selv at de må fire på en del for å kunne lage stengene raskere, og likevel blir de mye dyrere enn småprodusentene som selger uten mellomledd og sitter igjen med en lav timelønn til seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat fått min første bambus stang i hus, en nydelig liten sak på 7'6" for line #4. Gleder meg som et barn til vårens første markaturen med denne!

Når nesten alt her i verden er "bruk og kast" er det virkelig noe eget med godt håndverk og at det ligger kjærlighet og maaange timers arbeid lakket og surret inn i fluestanga.

post-449-1394988525268_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dry-fly snob

Gratulerer, hvor kjøpte du den fra? Hvem, hva, hvor?

Har akkurat fått min første bambus stang i hus, en nydelig liten sak på 7'6" for line #4. Gleder meg som et barn til vårens første markaturen med denne!

Når nesten alt her i verden er "bruk og kast" er det virkelig noe eget med godt håndverk og at det ligger kjærlighet og maaange timers arbeid lakket og surret inn i fluestanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.split-the-cane.com/Christian_Strixner_Split_cane_fly_rods_html/frames/frame_01_profil_uk.htm

Jeg kjenner Christian via. sæxyloops og for halvannet år siden prøvekastet jeg flere av stengene hans og ble helt forelsket. Nydelig håndverk og ganske "moderne" aksjon  8)

Grunde

Det var utrolig flotte bilder på hjemmesiden hans. Syk finish. Ser jo ikke ekte ut. Hva må du ut med for sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Grunde!!  :D Ser veldig lekkert ut. Og veldig enig i...

Når nesten alt her i verden er "bruk og kast" er det virkelig noe eget med godt håndverk og at det ligger kjærlighet og maaange timers arbeid lakket og surret inn i fluestanga.

Du må for all del legge ut rapport når du får prøvd den. Spennende med en FFF mann som bygger stenger  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre pirat

Prisen avhenger av antall deler og valg av komponenter, man må uansett ut med mer enn prisen av to high end plaststenger ;)

Det beste er å kontakte Christian så sender han prisliste og info om leveringstid (jeg måtte vente ca. ett år).

Både Christian og kona (Tina) er FFF instruktører og habile fluekastere 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...