Gå til innhold

Inspirasjonstråd - Vanninsekter (øyenstikkere, biller, krepsdyr, etc.)


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Vi  får håpe du kommer dit at du vurderer kroken ;-). Viktig å fiske denne flua langs land etter å ha nærmet seg bredden varsomt og kastet pent og forsiktig med lang fortom og 4x spiss. Vær obs når flua synker. De har en lei tendens til å ta vannymfa med full kraft når den synker. Er vel i de tilfellene jeg har endret litt design på noen kroker. ....

Jeg synes flua har fungert best på morgen og formiddag. Gjerne på dager med litt varm sønnavind nå tidlig på sesongen. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Går i undervannsfluer om dagen... strax ferdig med streamere og har begynt på vannymfer og øyenstikkere.
Her er 2019 Edition av RS Ultra Damsel Variant. Har fresket opp vingesekk og fått tak i virkelig fine bein i perfekt tykkelse av Spandex.
Bein som ikke røtner som gummi gjør over tid.. Kommer full beskrivelse med sfs bilder masse tips, mål og annen teknisk info i databasen i kveld.

IMG_4751.JPG

  • Lik 5
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør seg med 2-3 til da med litt pimpet rygg.. ;D Dette med bein til sånne fluer er neimen ikke lett hvis man skal ha noe annet enn gummi. Den tykkelsen som jeg fikk tak i her og tynnere har jeg ikke sett i noen slike bein og de som likner er no dårlig krøllete greier som f.eks dandy long legs etc.. Skal prøve å finne ut om dette er noe som kan fåes tak i på ebay etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Vannnymfe på tmc 200R? Har brukt oliven stretchtubing bak (samme som brukes på RS Ultra Damsel), men jeg tror det kanskje vil se bedre ut med klar stretchtubing her - bakkroppen ble ganske mørk (tråden er UNI Lt. Olive.) Denne kjennes litt tung til firrern, men går nok streit med femmern. Kuleøyne i plast i steden hadde sikkert og vært lurt.

3C18AB2D-84D9-46EE-8185-2BF7266CEB1A.thumb.jpeg.60a69ab44c4ac9d2c921cc230ddea152.jpeg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både vannymfer og libeller på lange (og derved litt tunge) kroker og har så definitivt fått fisk på det. Men jeg tror det er bedre å velge forlengede kropper som gir ei lettere flue. To grunner til det; presentasjonen / landingen og at flua "svever" finere i vannet ved stopp. Lette fluer på lange fortommer med løkkeknute er en god strategi, spesielt når det er lite vind.

Det er ikke uvanlig at fisk tar både libeller og vannymfer når de synker sakte etter landingen, så det gjelder å være oppmerksom. Noen ganger røsker de til, men det hender også du bare ser en liten strekk i den delen av fortommen som fortsatt flyter. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig etter å ha fisket med den i dag (og fått fisk på den - årets første litt allrighte ørret på ca 35cm, yay! Og den tok da den sank, som du bestillte, @Pål Hedenstad :8_laughing:) Den ble ørlitte tung å kaste, og plasker kanskje litt mer enn vi skulle ønske på blikkstille. I tillegg synker den fort nok til å gjøre det litt kilent å vannkaste.

Mye som trekker ned med det designet der altså. Bokstavlig talt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Rune Stokkebekk said:

råtner ffort

Råtner disse fort? Hm. Flexi it is... (har faktisk en bundt oliven flexi det står Guideline på... den vil jeg gjette det er noen år siden gikk i gjennom logistikksystemet! :8_laughing:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rune Stokkebekk skrev:

Dropp gummibein som råtner ffort og heller bruk flexifloss som du splitter... blir mye mer liv i de beina og mer rett farge.. Mitt tips.

En Tsjernobyl- Damsel skal ha bein som råtner!

Jeg har 25 vannymfer Rolv - uten bein. De har fått kolbrann og gummibeina drøsser av ;D Det er veldig tynn gummi på vannymfe-beina, men libellene lider samme skjebne - dog i litt lavere tempo. 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, RolvS skrev:

Med fare for å spore veldig av nå, kan vi slå fast at gummi ikke er så sikkert som man kanskje skulle ønske?

Absolutt. Det som er litt underlig er at jeg har brukt gummibein i flere år og det har gått greit. Så med ett er det en epidemi i flueboksene. Rare greier - de ligger i ulike bokser og er ikke utsatt for noe ureglementert. Jeg sjekka det jeg hadde liggende av gummibein, og rett fra pakka er de ikke morkne... At de holder et år om du er heldig som Rune skrev, er kanskje litt vel pesimistisk (og sikkert bare skrevet for å drite ut meg ;-)) . Men uansett vil jeg råde alle til å gå for alternativer. Silicon er vanskelig i tynne størrelser, men det må jo ikke nødvendigvis være elastiske bein. Til libeller får du silicon som vil fungere fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By popular demand, nær sagt: oliven flexi. Denne flexien var forøvrig vanskeligere å splitte enn fx uniflexx (så jeg gadd ikke sloss...) 

D8827207-1C97-4446-BA8A-7FC5056851B3.thumb.jpeg.eafc53eeda4706a68c08761873969c6b.jpeg

Fornøyd med mengden vannnymfer i boksen en stund nå... 

Endret av RolvS
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Måtte hive inn et par «daves damsel» - vannymfemønster etter David McPhail. Usikker på om fisken tar dem som vannymfer - men de kan nok fjngere fint på intermediate-lina sammen med noen buzzere i mai, tenker jeg...

9BCD529C-5260-4CFC-B648-6D2DD84548BF.jpeg.2bdf1562a01486effed61a41cde732bf.jpeg

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har supplert med et par libeller «fritt etter RS-Dragon» med marabou i halen i steden for antron. Blir spennende å se hvordan de fisker! Marabou gir alltid godfølelsen. Litt sparsom denne dog, men det var den jeg hadde med farge i den retningen jeg ønska...

0C136FB8-6FA7-4026-83D1-9BE97E608630.jpeg.5196e703119b7c4b6ac6d7bf23a3da16.jpeg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For oss som liker en god kopp kaffe, så fant jeg de gutta her i skapet på kjøkkenet. Bønner fra Luwak. Må være en av de mer eksklusive fluene jeg har bundet. Artig å bare gjøre noe dritt du aldri hadde trodd du skulle gjøre. Skal forestille en bille, bundet på Ahrex FW501 i strl 14. Noen anga at Kaffebønne flyter godt, hvertfall en kort stund. Er lov å håpe!

IMG_20200328_193834-03.thumb.jpeg.3243bc7631263553d2776381dfcc5b33.jpeg

IMG_20200328_193751-02.thumb.jpeg.317a7e10218e0b85984c236d07ba3055.jpeg

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...