Gå til innhold

Inspirasjonstråd - Vanninsekter (øyenstikkere, biller, krepsdyr, etc.)


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Staffan har vel antronhale i sitt mønster,Gary Borger sin er ganske lik,men med marabou(et øyeblikk,skal jeg søke).........fant den.

http://www.chironomid.com/articles/damsels.html

Selv bruker jeg en litt lang nymfekrok(litt lik din,Petter)med små kjettingøyer som jeg tusjer,gir litt mer synk,men nå bruke litt tykkere fortom for balansen(0,17). Stiver ikke opp halen som du,men lager den litt kortere siden kroken er litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på en leddet nymfe etter å ha sett robban sine.. I bakkropp har jeg brukt 0,20 mono som marabou er surret rundt. Er første flua så jeg må binde noen par til før jeg får den helt slik som jeg vil ha den.

Veldig fin den der Petter L!

Velkommen til forumet!

Veldig fin,glemte jo å nevne det. ;)

Her er en vannymfeimitasjon etter mitt hjerte(ganske lik din da,Petter),bare ikke monoabdomen.

http://globalflyfisher.com/video/damsel-nymph

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

En duggfrisk morgen eller tung tåke over vannet, og disse er ikke så flyvedyktige lengre. Skjer oftere på høsten enn midt på sommeren. Parring kan jo forsåvidt forårsake ikke planlagte kræsj med vannflata. Da er vel tiden inne for disse  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen, Stian og Rodswinger. Har aldri sett at en libelle bli tatt av ørret før, men skal ha et par varianter med meg i sommer/høst så kansje sjangsen byr seg :) Er det foresten noen her som har fått fisk på en lignende imitasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert !

Er det ikke libbeller før til høsten?

De er jo der mesteparten av sommern. De gangene jeg har sett ørreten har tatt dem er i aug/sept når de legger egg. Og når det er kaldt, insektene er sløve og ustabile.. Samme for vannymfene. Det jeg skulle hatt moro av å fått meg igjen er når vannymfene klekker. En gang på høkensås opplevde vi det og det var fullt av dem! Ørreten fartet langs land og tok nymfer på vei inn. Men det hjalp ikke den gangen, hadde ikke så mye bra fluer i boksen da som nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Asselus Aquaticus, ja eller "gråsugge" som vi kaller dem på Hedmarken. Ganske stort krepsdyr(opptil drøye 2 cm.)som det finnes bra med herover, særskilt i Åstavassdraget, og som spiller en viktig rolle som føde for ørreten der. Krypet har 7 ganske lange beinpar, er flattrykte og brede, og grålig eller gulgrå av farge. Jeg blyer dem mye og klemmer deretter blyet flatt over kroppen for å få bredden uten at den blir for rund i formen. Følehorna bryr jeg meg ikke med å imitere, men den har faktisk to par. Det ene adskillig kortere enn det andre.

[attachimg=1]

post-3493-13949886954588_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...