Gå til innhold

Inspirasjonstråd - Vanninsekter (øyenstikkere, biller, krepsdyr, etc.)


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

  • 6 måneder senere...

Jeg har fundert litt på hvordan jeg kan imitere de store, lange og ganske slanke libellenymfene.

Dette designet synes jeg ble ganske så fishy. Med Zonker så har flua rikelig med liv i seg og det trur jeg kan gi en flott etterlikning av den spurte-hvile adferden disse larvene har. Og om det ikke gjør det så tar nok fisken denne allikevel, den er temmelig svak for zonkerstrips som blaffrer på sin forføreriske måte. Kroppen er jeg ganske fornøyd med men den vingesekken og hodet skal jeg se om jeg kan gjøre litt kuulere.

Flua er 3,5 cm lang og dette mønstrert/konseptet er nok mest egnet for de over 3cm og opp til 5. Jeg vil si at den på 3,5cm er temmelig optimal når jeg bruker vanlig kaninzonker, dvs. hårene og taperingen blir fin ved den lengden.

Etter at jeg har bundet inn zonkeren så napper jeg den til fasong. Når den bindes inn så binder jeg også ned temmelig mye hår der framme slik at den blir gradvis tykkere framover. I tillegg så spinner jeg litt hår etter innfesting av zonkeren som jeg børster bakover for å øke fylden. For at disse skal lute bakover så binder jeg de ned til riktig posisjon.

Deretter så er resten som på den etterhvert gode gamle...  http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=188:runes-libellenymfe&catid=39:nymfer&Itemid=62

Tråd: Brun el. oliven... samma..

Krok: Kamasan B405 str. 10.

Øyne: Bead Chain Eyes, medium.

Hale/kropp: Black Barred Zonker - Olive.

Kropp: Squirrel SLF.

Vingesekk: Sort Raffia forsterket med lim.

Ka dokker tru?

post-2-13949893602496_thumb.jpg

post-2-13949893602905_thumb.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå er jeg enn så lenge fornøyd med denne saken her. Har tuna'n litt fra varianten på forrige side.

La denne ut på FB for noen dager siden, kopierer inn lista her:

RS Zonker Dragon

Hook: TMC 2499 SP BL #10.

Thread: Guideline GSP.

Abdomen: Black Barred Zonker, Olive Variant.

Body: Same as abdomen spun in dubbing loop.

Legs: Centipede Legs, small olive.

Wingcase: Brown Raffia, colored with markerpen.

Eyes: Bead Chain Eyes, small.

Head: Squirrel SLF, mix of brown and olive.

Vingesekkene (alle 4) er dekket med litt bug bond for å unngå at de fliser seg så lett opp etter besøk av tannebisser.

post-2-13949893981747_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zonker er effektivt som kropp på øyenstikkernymfer ja  <<l

Husker ikke hvem det var i farta, men et av de siste tiårenes mest effektive øyenstikkernymfer har zonker i kroppen. Hvem var det igjen? (Husker ikke navnet jeg nå  :) Tror ikke det var Brooks, men det er en av de gamlekara der, er det ikke? Husker du, Rune?)

Aner ikke for jeg har ikke sett noen slike nymfer med zonker som jeg synes liknet på en øyenstikker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zonker er effektivt som kropp på øyenstikkernymfer ja  <<l

Husker ikke hvem det var i farta, men et av de siste tiårenes mest effektive øyenstikkernymfer har zonker i kroppen. Hvem var det igjen? (Husker ikke navnet jeg nå  :) Tror ikke det var Brooks, men det er en av de gamlekara der, er det ikke? Husker du, Rune?)

Aner ikke for jeg har ikke sett noen slike nymfer med zonker som jeg synes liknet på en øyenstikker.

Joa, det er ei ganske kjent øyenstikkernymfe i US and A, men samma det. Din synes jeg var mye finere uansett  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Andre, nå har jeg tråla nettet her og fant en med zonker som hale.

http://www.skip-morris-fly-tying.com/skips-furry-dragon.html

Er det denne du mener så skjønner jeg godt at du synes at den ikke så ut som en million dollar.

Denne er ikke i stedet for den andre (edderkopp) Robert, dette er tillegg til.. Dvs. for å etterlikne de virkelig store nymfene på 4-5cm (sigarer). Flua her blir fin hvis man lager den mellom 3,5-4cm lang. Den gode gamle er rundt 2cm. Og de etterlikner de to ulike fasongene som finnes på disse nymfene.

ØØ Guideline GSP ja Herman, hmm.. sorry... kopierte fra FB og der gidder jeg ikke å bry meg om merker jeg evt. er tilknyttet. GSP tråd, gjerne litt tynn type slik at det ikke bygger så mye. Eks. 50 denier. Men det funker greit med litt grov vanlig også.

"Edderkoppene"

images?q=tbn:ANd9GcQyQIq1-gP2rB7oUEvHrGJJ5DycmMBgpTMo8S2HynIevrk-SlEpbw

og "Sigarene"

images?q=tbn:ANd9GcSJwwqbsslHF1JHWpbfq2-TmgSKIj8KLNfaS5M4SK4ZmSE0hwVEyA

Det er sigarene som har den typiske jetmotoren i rumpa, edderkoppene driver mer å krabber rundt på bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...