Gå til innhold

Inspirasjonstråd - Vanninsekter (øyenstikkere, biller, krepsdyr, etc.)


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

  • 7 måneder senere...
Denne flua var jeg egentlig ganske fornøyd med. Avtrykket den lagde så helt perfekt ut, og den fløt som en kork hele tiden selv etter særdeles dårlig utførte vannkast. Den fanget dessverre ingen fisk den dagen jeg brukte den, for det var elendig aktivitet, selv med ganske bra liv blant de ekte av disse insektene.

 

Bakroppen er en sånn strømpe som følger med liner for å lage løkke (braided mono?). Hanehackle og foam. I tillegg hadde jeg klasket på to strå med krystal flash.

 

Nå er det vel få av disse og finne langs vanna, men skal jaggu bruke denne typen til neste år når fisken får bananas på vannymfer og øyestikkere. Har trua!

 

Eirik

 

post-2196-0-54909600-1412430049_thumb.jp

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel flettet mono andre steder enn i linepakkene skulle man anta :)

 

Funker som snus med chenille også. Også antrongarn som er snurret til dobbel tjukkelse. Se feks Runes vannymfe. Jeg sliter litt med antron med det at den setter seg fast i kroken. Foam er sikkert bra også, men man må se til at den ikke hindrer fisken i å kroke seg.

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Tenkte noe i retning vannymfe da denne ble surret sammen forleden dag. :)

Masse "jigg" bevegelse i denne vil jeg tro <<l  Ser stort sett front-fortynga damsel`s med myke materialer, marabou, struts o.l. bli brukt (meg selv inkludert). Ser du bruker (stive) hackle tupper i halen her. Noen tanker bak bruken av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal brukes i små elver/kulper med litt fart i strømmen. Der vil hønehackelet i front som er noe stivt men likevel mykere enn hanehackel opprettholde sin krageform, men med mer bevegelse enn hanehackel gir og fibrene skal imitere kavende svømmende bein. Det gir også flua litt mer volumiøst inntrykk. Marabou pulserer fint i stillevann mens i en elv med strøm foretrekker jeg noe stivere som opprettholder fluas form og lengde, derfor bruk av hanehackel som bakdel. Vannymfa er jo lang og tynn, og farter avgårde med en form for jetmotor, ikke pulsering eller vrikking på kroppen. Dette er mine tanker, hva ørret mener er en annen sak, men de liker fluer som denne i den elven denne er tiltenkt. Når strømmen er passe fin i elva går ikke denne som jigg fordi jeg fisker dem skrått nedstrøms og drar dem over sømmen i våtfluesvingstil. Lette rykk gir flua liv og trigger ofte til hugg.

Har brukt hjortehårmuddlere med conehead i elv i noen år og det funker ekstremt bra. Fisker dem på samme måte. Teknikken er vel så veiende som utseende på flua der den flyr over strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...