Gå til innhold

Sage GFL 580-2


mendern

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Å kalle meg veldig gammel er skikkelig feil :) Men begynte i MEGET ung alder med fluefiske gjorde jeg :) NOK om det.

Som betegnelsen sier er dette en 8`klasse 5 2 delt stang. Denne ble bygget i såkalt Graphite III som endel bruker ennå. DVS. at det var rask, lett og spenstig som de aller fleste nye stenger i dag. Klinga var brun. Snakker vel siste halvdel av -80 tallet her. Faktisk kjenner jeg de som har denne serien (ikke nødvendigvis 8 foteren) som sine all time favoritter. Stanga var en skikkelig kastemaskin. PGA. av den noe kortere lengden var kastefrekvensen LITT raskere, og den kastet større fluer med overslag lettere enn den samme i 9´. Aksjonen ble betegnet (som de fleste topp-modeller på den tiden) med "progressiv helaksjon. Veldig retningsstabil stang å kaste med mener jeg å huske.. Samt at den satte noen avsindig trange bukter..

Sikkert de som har mye bedre kjennskap til denne enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle meg veldig gammel er skikkelig feil :) Men begynte i MEGET ung alder med fluefiske gjorde jeg :) NOK om det.

Som betegnelsen sier er dette en 8`klasse 5 2 delt stang. Denne ble bygget i såkalt Graphite III som endel bruker ennå. DVS. at det var rask, lett og spenstig som de aller fleste nye stenger i dag. Klinga var brun. Snakker vel siste halvdel av -80 tallet her. Faktisk kjenner jeg de som har denne serien (ikke nødvendigvis 8 foteren) som sine all time favoritter. Stanga var en skikkelig kastemaskin. PGA. av den noe kortere lengden var kastefrekvensen LITT raskere, og den kastet større fluer med overslag lettere enn den samme i 9´. Aksjonen ble betegnet (som de fleste topp-modeller på den tiden) med "progressiv helaksjon. Veldig retningsstabil stang å kaste med mener jeg å huske.. Samt at den satte noen avsindig trange bukter..

Sikkert de som har mye bedre kjennskap til denne enn meg :)

Syntes det var et godt svar jeg Pål :)

Har ikke erfaring med 8 fot 5 ern, men har selv en gammel sage graphite 3 i 9 fot 7er og det er også en god stang. Spenstig, og ganske rask men samtidig ingen hard pinne, og dermed lett å kontrolere. Halvaksjon omtrent hvis jeg ikke husker feil. Jeg syntes ikke denne står noe tilbake for dagens stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har gjengitt betegnelsen korrekt, altsaa uten "RPL" saa er dette mest sannsynlig en "Graphite II". De kom i 1982. Fikk vel senere navnet "Discovery" (DS). Det er et litt mindre spenstig materiale, og dermed en roligere stang enn RPL, som har Graphite III. 

Er den custombygget saa kan det ogsaa vaere den forste karbonblanksen Sage laget, i 1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har gjengitt betegnelsen korrekt, altsaa uten "RPL" saa er dette mest sannsynlig en "Graphite II". De kom i 1982. Fikk vel senere navnet "Discovery" (DS). Det er et litt mindre spenstig materiale, og dermed en roligere stang enn RPL, som har Graphite III.  

Er den custombygget saa kan det ogsaa vaere den forste karbonblanksen Sage laget, i 1980.

Vet ikke hva GFL står for men RPL står for Reserve Power light

Er det ikke slik at DS (discovery) er det samme som den gamle RP (Reserve Power) serien i grafitt II Tore?

DS var billigere rigga-enn RP , slik som VPS er samme stanga som RPL men billigere rigga (snellefeste, nickelsølv etc)

GFL var en betegnelse som var med en del år på forskjellige modeller.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av de eldre modellene, for den har ikke noe ekstra betegnelse som rpl teks..

Att stangen er 8´kl5 og brun vet jeg, det er også jeg gammel nok til :rolleyes:

Lurte mere på aksjon...

Korekt som det står på stangen er 580 GFL .  De senere modellene hadde vel GFL 580LL eller rpl ..... eller er jeg på jordet Tmags?

Stangen har forøvrig downlocking snellefeste og brun klinge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

hadde en gang ei stang som het sage 690/2-MA .tror ma sto for moderat aksjon. husker att det var ei jævlig god stang. er det noen som vet noe om den. TMAGS kanskje.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av de eldre modellene, for den har ikke noe ekstra betegnelse som rpl teks..

Att stangen er 8´kl5 og brun vet jeg, det er også jeg gammel nok til :rolleyes:

Lurte mere på aksjon...

Korekt som det står på stangen er 580 GFL .  De senere modellene hadde vel GFL 580LL eller rpl ..... eller er jeg på jordet Tmags?

Stangen har forøvrig downlocking snellefeste og brun klinge..

Stemmer bra det. Saa da er det en meget tidlig modell i graphite II. Mellom '80 og '82. Den fikk navnet Reserve Power (RP) fra '82. Den ville jeg beskrive som en stang med moderat aksjon med rolig slag. Rundt 40mill modulus.

Bent, MA var den foerste "entry level" stanga til Sage foer de gjorde RP (Reserve Power) om til DS (Discovery) paa den tiden da RPL (Reserve Power Lightweight) kom. 'MA' staar visstnok for Moderate Action, som du sier. Og den hadde virkelig moderat aksjon ogsaa. Omtrent som en T&T Paradigm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...