Gå til innhold

H. sulphurea - Mitt rom - 01.Juni


Anbefalte innlegg

PS. Du må være innlogget for å se bildene!.

Har et akvarie fullt av bugs, for det meste døgnfluenymfer, og nå klekker der Heptagenia sulphurea etter et vannbytte, noe jeg nå med stor sikkerhet kan fortelle at påvirker klekkingene av disse døgnfluene betraktlig. Det tok en time etter vannbytte før den første sulphurea var klekket, og 5 timer før neste var klar.

post-124-13949845551068_thumb.jpg

post-124-13949845551553_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel kalles en ekte fluefiskenerd :D

Har i lang tid prøvd å overbevise min kone at det å ha et akvarie med insekter, det kan bare føre godt med seg. Vel det er trist å si at hun skjønner ikke det så veldig godt, og jeg må vel da vente til jeg får meg et stort hus med ett hemmelig rom.

 

Nok om det.

Så du selve klekkingen?

Hadde vært morsomt å fått bekreftet om de kvitter seg med skallet før de når overflata. Selv om dette tas for god fisk i fluefiskemiljøer, så strides visst de lærde om dette etter som jeg har forstått i "fluer i mesterklassen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Mine som bor i 20 cm vann klekket på bunn i akvarie og tok seg opp til overflaten som dun. Det finnes ingen fasit på Heptagenia sin metode å klekke på, de er nemlig svært dårlige svømmere, men på den andre siden helt rå til å klamre seg fast, klenge seg til hva enn som er i nærheten. De lever ofte i raskt strømmende vann og da kan det være vanskelig å klekke under vann, så de tar seg ofte inn på svært grunt vann og gjerne opp en stein for så å klekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imitasjon av den som klekker får du til ved å ha en vanlig brun bakkropp, og en gul fremkropp, gjerne med vinger stikkende ut over bakkroppen, eks. ved bruk av hvit cdc. Eller så fikk jeg ikke se hele klekkingen, derfor har jeg litt problemer med å fortelle hvordan vingene lå opp av vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robin.

Du har ikke ett bilde av undersiden på Sulphureadun?

Har lest et sted at undersiden er sitrongul, men det er kanskje bare på spinnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Når fanget du nymfene?stemmer tidspunktet på klekkingen overens med klekkingene påstedet du fanget dem? temp i akvariet?

 

Hadde vert morro å vite mer om hva som får disse fantastiske krypene til å klekke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, beklager litt sene svar.

 

Thomas, tror ikke jeg har et bilde fra underside, men den er ikke sitrongul, den er gul med et brunskjær.

 

Øystein, nymfene er fanget for nå 3 uker siden, og klekketidspunktet for stedet jeg fanget dem er rundt disse tider. Det var romtempratur i akvariet, rundt 18 grader, noe som kan ha fremskyndet prosessene litt, og da jeg byttet 50% av vannet med kaldere vann så tok det ikke lange tiden før krypene var blirr voksene. Går derfor ut ifra at en skikkelig regnskyll eller mye kaldt vann fra fjell etc. kan utløse store klekkninger av denne døgnfluen som mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...