Gå til innhold

Vulgata i Nord Norge


Anbefalte innlegg

Har hørt mange pålitelige kilder si at Vulgataen er på fremmarsj i nord, både i Sverige, Norge og Finland. I Sverige er den nå i tillegg så høyt oppe i fjellet som Kultsjön i Västerbotten. Vet ikke hvorfor den har spredd seg så mye de siste årene, men det har kanskje med global oppvarming å gjøre? I så fall er det en av de meget få hyggelige konsekvensene av global oppvarming...

Den finns på en god del steder i lavlandet i Nord-Norge, det vet jeg helt sikkert. Fine forekomster, til og med. Har også sett Danica, men bare noen få. Finns sikkert både her og der hvis man leter godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppserverte vulgata i kautokeino-området i fjor sommer,men fisken dreit en lang mars i dem :'(!!!!

Neste år har den fått smaken, og vil ikke ha annet :)

Hehe,håper du har rett Reidar :).

Det var egentlig ikke noe problem,for den tok både rhodani,aurivilli(aroni) og vårfluer i stedet 8)...

Det var rett og slett coctailklekkinger der..kan legge til minst tre døgnisarter til.....

Egentlig litt rart at fisken overser en så stor matbit som kommer seilende forbi og heller tar "småsøsknene" :rolleyes:...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppserverte vulgata i kautokeino-området i fjor sommer,men fisken dreit en lang mars i dem :'(!!!!

Neste år har den fått smaken, og vil ikke ha annet :)

Hehe,håper du har rett Reidar :).

Det var egentlig ikke noe problem,for den tok både rhodani,aurivilli(aroni) og vårfluer i stedet 8)...

Det var rett og slett coctailklekkinger der..kan legge til minst tre døgnisarter til.....

Egentlig litt rart at fisken overser en så stor matbit som kommer seilende forbi og heller tar "småsøsknene" :rolleyes:...

Kan hende fisken er som sine sambygdinger på land. Nordlendinger er jo IKKE kjent for å være store i kjeften hehe, så den klarer ikke sluke dem ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene jeg vet for sikkert, er et typisk lavlandsvann. Det andre ligger på ca. 300 moh.

Jeg går sterkt utifra at det finnes ganske mange fler vann rundt om som jeg ikke har funnet enda.

Jeg vet at lokalt tror de innfødte at det er en vårflue, eller de kaller den bare for storflua. Og når den klekker er det bare å legge bort sluken og makken og heller gjøre andre ting. Fint for dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 år senere...
×
×
  • Opprett ny...