Gå til innhold
  • 0

Hva er et DT snøre godt for ?


Glenners

Spørsmål

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

DT snører har vel fortsatt noe for seg for det aller letteste fisket hvor man ikke kaster lenger enn at man får ut klumpen. En annen fordel med DT er at det kan snus nå den ene enden er slitt. Men jeg er enig i at DT snører i dag primært har en funksjon som skyteklump.

Du kan bruke et 8-snøre som klump på 6-stang men da bør klumpen være kort. Det eneste riktige her er at du prøver deg fram og finner ut hva som funker for deg. Ta med deg nåleverktøy og saks og finn deg et jorde ;D. Det er viktig at du ikke kapper for mye av gangen. Personlig tror jeg du, i likhet med meg, kan ende opp med en såpass kort klump at det kan bli ubehagelig om du primært kaster over hodet. Min mening er at lengre klumper (11-13 meter) gir penere kast når man kaster vanlig over hodet enn korte klumper som, igjen etter min mening, kan bli "urytmisk" i mangel av et bedre ord.

Kort fortalt så handler alt primært om vekten på klumpen, og så er det opp til deg om du helst vil ha en som er lang og tynn eller en som er kort og tykk... ;D

Til min 6-stang bruker jeg en 7-klump på 12 meter (intermediate).

Håper dette har vært mer oppklarende enn forvirrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for et flott svar.  ;D

Har hørt at sån grovt sett skal man ta et DT snøre to klasser opp å kappe det i to så man 2 fine klumper til ei #6 stang.... men men dette er vel som du sier en smaksak på hva klumpvekta bør være...

Om jeg skal gi en "hovedregel" vil jeg si at én klasse opp er nok. Men det er bare nerdete flisespikking i fra min side  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skjønte ikke en dritt jeg,krs,selv om jeg har hatt mange Dt -snører. :-\

Men,en ting lærte jeg så fort jeg lærte litt om AFTM-systemet:Det er ingen forskjell på vekta,enten det het DT eller WF !

Hvis du kan være litt mer presis på hva du ikke skjønte så skal jeg forsøke å ordlegge med anderledes.

Ja - De første 9,14 meter (10 yards) av et DT og et WF veier normal like mye i samme klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

hvor lang bruker en DT klump å være da?

Et DT snøre er like langt som et WF snøre (normalt 25-27 meter), men "klumplengden" er ulik. På et DT snøre "slutter aldri klumpen", ettersom DTsnøret er like tykt i hele snørets lengde. Se ellers bildene av SA sine snøreprofiler.

http://buy.scientificanglers.com/lines/mastery-fly-lines/mastery-trout.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når jeg tenker meg om så er vel de fleste dt-snører kortere enn 30 m, ja . . .

De bygger jo nokså kraftig på snella, og jeg fikk såvidt plass til mitt dt i #5 på ei snelle merket 4-7  :o

Normalt er et DT-snøre 30 yards,Lars,ikke så mye bom det(ca. 27 meter).

Men for å ta det første først:

"DT snører har vel fortsatt noe for seg for det aller letteste fisket hvor man ikke kaster lenger enn at man får ut klumpen. En annen fordel med DT er at det kan snus nå den ene enden er slitt. Men jeg er enig i at DT snører i dag primært har en funksjon som skyteklump. "

Kan det bli mer uklart,joda når piggfrie  dekk blir betegnet som "Gaudaoster" uansett merke,gummiblanding og mønster !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når jeg tenker meg om så er vel de fleste dt-snører kortere enn 30 m, ja . . .

De bygger jo nokså kraftig på snella, og jeg fikk såvidt plass til mitt dt i #5 på ei snelle merket 4-7  :o

Men for å ta det første først:

"DT snører har vel fortsatt noe for seg for det aller letteste fisket hvor man ikke kaster lenger enn at man får ut klumpen. En annen fordel med DT er at det kan snus nå den ene enden er slitt. Men jeg er enig i at DT snører i dag primært har en funksjon som skyteklump. "

Kan det bli mer uklart,joda når piggfrie  dekk blir betegnet som "Gaudaoster" uansett merke,gummiblanding og mønster !

Jadda, men han som skrev dette er sikkert dritings, altså var det ikke meg  ;D

Min formulering lengre opp er som alltid gjennomtenkt og faglig sterk  ;)

Skal jeg ha skyteklump så kjøper jeg nok det, fremfor å kappe et dt-snøre.

Kjenner ørretfiskere som sverger til dt fremfor wf den dag i dag jeg, så det har da noen fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker mye DT snører. Kaster ikke lengre med WF hvis en er litt oppe å går på kastingen. Og skal du ha klump så kjøper du klump.

Hva er et DT snøre godt for? Spør trådstarter. Vel jeg bruker å fiske med det. Morro å stå på brygga å kaste med og. Ruller lott over og lager trange bukter. Selvfølgelig kan det jo også brukes som klesnor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skulle ønske jeg hadde hatt DT på Finnmarksvidda for et noen år siden. Skadet fronten på snøret så mye at det ble rene sinktipen. Kunne bare snudd det som i gmale dager da vetdu!

Ellers er det vel litt smak og behag for spesielt intereserte kansje?

Kan jo være en tanke å ta med 2 liner til neste gang. Jeg kan bære det jeg hvis jeg får bli med boobies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skjønte ikke en dritt jeg,krs,selv om jeg har hatt mange Dt -snører. :-\

Men,en ting lærte jeg så fort jeg lærte litt om AFTM-systemet:Det er ingen forskjell på vekta,enten det het DT eller WF !

Hvis du kan være litt mer presis på hva du ikke skjønte så skal jeg forsøke å ordlegge med anderledes.

Ja - De første 9,14 meter (10 yards) av et DT og et WF veier normal like mye i samme klasse.

Jeg veide alle snørene mine hær om dagen. Både WF og DT.  For enkelhet skyld og at jeg synes 10 meter er en mere vanlig lade-lenge,( vertfall for meg. Og at de fleste wf klumpene jeg har er over 10m) målte jeg alle snørene på 10meter.. :rolleyes:

Det som var tilfelle med mine snører; alle DT snørene var en kl tyngre en wf for samme kl.. ca 2gram...   Eneste untaket var Cortland classic sylk, som forøvrig er lettere en andre snører både i wf og dt..  Noen av WF snørene er tyngre også selvsagt, eller lettere om man vil..

Dette må forøvrig taes med en klype salt, da det mest sansynlig ikke er helt nøyaktig... men alle snørene ble målt med samme metode

Det var forøvrig 23 snører i kl2-10,  har også noen flere som blir målt når jeg får de tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skjønte ikke en dritt jeg,krs,selv om jeg har hatt mange Dt -snører. :-\

Men,en ting lærte jeg så fort jeg lærte litt om AFTM-systemet:Det er ingen forskjell på vekta,enten det het DT eller WF !

Hvis du kan være litt mer presis på hva du ikke skjønte så skal jeg forsøke å ordlegge med anderledes.

Ja - De første 9,14 meter (10 yards) av et DT og et WF veier normal like mye i samme klasse.

Jeg veide alle snørene mine hær om dagen. Både WF og DT.  For enkelhet skyld og at jeg synes 10 meter er en mere vanlig lade-lenge,( vertfall for meg. Og at de fleste wf klumpene jeg har er over 10m) målte jeg alle snørene på 10meter.. :rolleyes:

Det som var tilfelle med mine snører; alle DT snørene var en kl tyngre en wf for samme kl.. ca 2gram...   Eneste untaket var Cortland classic sylk, som forøvrig er lettere en andre snører både i wf og dt..  Noen av WF snørene er tyngre også selvsagt, eller lettere om man vil..

Dette må forøvrig taes med en klype salt, da det mest sansynlig ikke er helt nøyaktig... men alle snørene ble målt med samme metode

Det var forøvrig 23 snører i kl2-10,  har også noen flere som blir målt når jeg får de tilbake

Dette er vel ikke nevnt mindre enn mye før. Når dere veier wf klumpene deres, må dere ikke henge dere opp i aftm systemet når det gjelder meterverdien. DERE MÅ VEIE KLUMPEN - OG BARE DEN. om den er 7m eller 16m. klumpen er kastevekten. Den bygges opp med ulike taperinger utfra bruksområde. Men vekten som sammenlignes mot aftm systemet som ble laget da det kun fantes DT snører, gjelder hele klumpen - uansett lengde.

Fisker du laks med en 14 fots 9/10 klump, kan du ha en kort nimeters klump på 35 gram, men du kan også ha en lengre 16 meters klump på 35 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skjønte ikke en dritt jeg,krs,selv om jeg har hatt mange Dt -snører. :-\

Men,en ting lærte jeg så fort jeg lærte litt om AFTM-systemet:Det er ingen forskjell på vekta,enten det het DT eller WF !

Hvis du kan være litt mer presis på hva du ikke skjønte så skal jeg forsøke å ordlegge med anderledes.

Ja - De første 9,14 meter (10 yards) av et DT og et WF veier normal like mye i samme klasse.

Jeg veide alle snørene mine hær om dagen. Både WF og DT.  For enkelhet skyld og at jeg synes 10 meter er en mere vanlig lade-lenge,( vertfall for meg. Og at de fleste wf klumpene jeg har er over 10m) målte jeg alle snørene på 10meter.. :rolleyes:

Det som var tilfelle med mine snører; alle DT snørene var en kl tyngre en wf for samme kl.. ca 2gram...   Eneste untaket var Cortland classic sylk, som forøvrig er lettere en andre snører både i wf og dt..  Noen av WF snørene er tyngre også selvsagt, eller lettere om man vil..

Dette må forøvrig taes med en klype salt, da det mest sansynlig ikke er helt nøyaktig... men alle snørene ble målt med samme metode

Det var forøvrig 23 snører i kl2-10,  har også noen flere som blir målt når jeg får de tilbake

Stemmer sikkert det,mendern,har aldri veid,men hvis det skal være i nærheten av aftm-systemet må det faktisk,som krs skriver,måles på 9,14 m.hvis ikke blir det jo bare synsing,vei på feks. 15 meter,og forskjellen blir muligens enda større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skjønte ikke en dritt jeg,krs,selv om jeg har hatt mange Dt -snører. :-\

Men,en ting lærte jeg så fort jeg lærte litt om AFTM-systemet:Det er ingen forskjell på vekta,enten det het DT eller WF !

Hvis du kan være litt mer presis på hva du ikke skjønte så skal jeg forsøke å ordlegge med anderledes.

Ja - De første 9,14 meter (10 yards) av et DT og et WF veier normal like mye i samme klasse.

Jeg veide alle snørene mine hær om dagen. Både WF og DT.  For enkelhet skyld og at jeg synes 10 meter er en mere vanlig lade-lenge,( vertfall for meg. Og at de fleste wf klumpene jeg har er over 10m) målte jeg alle snørene på 10meter.. :rolleyes:

Det som var tilfelle med mine snører; alle DT snørene var en kl tyngre en wf for samme kl.. ca 2gram...   Eneste untaket var Cortland classic sylk, som forøvrig er lettere en andre snører både i wf og dt..  Noen av WF snørene er tyngre også selvsagt, eller lettere om man vil..

Dette må forøvrig taes med en klype salt, da det mest sansynlig ikke er helt nøyaktig... men alle snørene ble målt med samme metode

Det var forøvrig 23 snører i kl2-10,  har også noen flere som blir målt når jeg får de tilbake

Dette er vel ikke nevnt mindre enn mye før. Når dere veier wf klumpene deres, må dere ikke henge dere opp i aftm systemet når det gjelder meterverdien. DERE MÅ VEIE KLUMPEN - OG BARE DEN. om den er 7m eller 16m. klumpen er kastevekten. Den bygges opp med ulike taperinger utfra bruksområde. Men vekten som sammenlignes mot aftm systemet som ble laget da det kun fantes DT snører, gjelder hele klumpen - uansett lengde.

Fisker du laks med en 14 fots 9/10 klump, kan du ha en kort nimeters klump på 35 gram, men du kan også ha en lengre 16 meters klump på 35 gram.

Tenker ikke dra opp en krangel... Men dette var for å sammen ligne vekt ved samme lengde.. Hvis jeg måler Rio Selektive Trout på 14,95 og Guideline Presentasion på under 10m får jeg nok et veeeeldig forskjellig resultat tenker jeg....

Det er vel kansje tenkt at man skal fiske med disse 14,95metrene ikke bruke de som klump..  sjelden jeg fisker tørt på 20++, mere som rundt 10-15...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...