Gå til innhold

Sage SP - åssen er den?


M3ti

Anbefalte innlegg

mange forskjellige meninger om serien ser jeg, og det gjøre meg ussiker på kjøp av en 589-5!...

Denne stanga kan jeg absolutt anbefale.

Har den og andre SP stenger.

596-3 samt 389-5 og 896-2. Hadde endel år også 490-2.

589-5 er etter min smak en stang som fungerer veldig bra med både #5 og #4 liner.

596- 3 er mer en #5/6 stang slik jeg har brukt den gjennom flere år.

Uten å ha målt, men ut fra min erfaring, er SP 589-5 ganske lik Rpl/VPS 490 hva ERN angår.(Har begge) RPL går litt dypere i rota med de samme linene og har aksjonen trukket litt lenger ned. Begge gir full uttelling med #4 og #5 liner.

Toppen på rpl/vps er også noe stivere og har mer masse enn SP virker det som..

Sp 589-5 er "litt" stiv i rota ift lineklasse sml med de andre SP stengene jeg har eller har hatt. Men det som gjør den så flott er bl.a  at den blir veldig lett å gå med. Rask og dyp.

Toppen er lett og har en svært rask recovery ( sikkert pga G IV)  og det gir meg en følelse av nærmest en "firerstang" med masse spenst. Blir nesten en klasse lettere enn SP 596 og "noe" lettere enn SP 590.

SP 589- 5 har en bråere overgang fra midtseksjonen til rota enn en SP 490 f. eks. som er svært gjevn.

Massevis av power i 589-5 synes jeg.

Silkespenst!

Det er mange stenger jeg ikke har prøvd, men 589-5 er en sabla bra allround stang synes jeg. Lett å få med over alt.

:)

Go for it!

;)

Olav K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Enig med Terje; Liker man, som meg, litt raskere ;) stenger så blir det vanskeligere å håndtere en SP. Har prøvd den flere ganger, både kl 4 og 5. Førstnevnte er verst - for meg. Blir litt som å sykle med altfor lett gir, føler at jeg blir stående og skal nyte en rolig stang, men kan ikke befri meg fra tanken om at den føles unødig ineffektiv som et redskap for å presentere en flue. Jeg setter dette litt på spissen, men for meg gir raskere taperinger mer feel og snørekontroll. Tette bukter settes lettere  og med mindre anstrengelser. Presisjonskastingen, som altfor få snakker om, er også enklere.  Skammer meg overhode ikke over å like de litt raskere stengene. Myke menn, myke stenger. Tøffe menn, raske stenger.  ;D

ps! Grensen går dog et sted. Tcx er f.eks for rask, selv for meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

JB skrev:

Jeg setter dette litt på spissen, men for meg gir raskere taperinger mer feel og snørekontroll. Tette bukter settes lettere  og med mindre anstrengelser. Presisjonskastingen, som altfor få snakker om, er også enklere.  Skammer meg overhode ikke over å like de litt hardere stengene. Myke menn, myke stenger. Tøffe menn, raske stenger.  

Det er vel ikke mulig å være mer uenig :D ...... dette er så langt fra sannheten som det kan få blitt, men den diskusjonen får vi ta en

annen gang Jørn ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tror ikke vi blir enig heller Terje, men det gjør ingenting. Det lages tross alt ulike stenger for å dekke ulike preferanser. ;)

Jepp, det er så sant som det er sagt :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i ettertid var vel kanskje SP en av de "viktigste" stangmodellene fra 90-tallet. Blandt annet sammen med G. Loomis sin IMX og Fenwick sin Iron Feather. 

I motsetning til de to overfornevnte, er ikke SP noen "kastekanon". Det er rett og slett en meget behagelig fiskestang i tillegg er finishen i toppklasse.

Her er det en som har skjønt det. Loomis sin IMX serie var ufattelig fin. Spesielt 7'9" #2... og 9' #4...  Men ikke glem Sage LL heller da boys.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Sett i ettertid var vel kanskje SP en av de "viktigste" stangmodellene fra 90-tallet. Blandt annet sammen med G. Loomis sin IMX og Fenwick sin Iron Feather. 

I motsetning til de to overfornevnte, er ikke SP noen "kastekanon". Det er rett og slett en meget behagelig fiskestang i tillegg er finishen i toppklasse.

Her er det en som har skjønt det. Loomis sin IMX serie var ufattelig fin. Spesielt 7'9" #2... og 9' #4...  Men ikke glem Sage LL heller da boys.. ;)

Sage LL`n din var en flott stang å kaste med, Roger. Allikevel må jeg si at SP´n er i en annen klasse når det gjelder presisjon og feeling :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt foer saa blir det stadig vanskeligere aa faa tak i deler til stanga. Saa hvis du ikke har garanti kan du risikere at du blir staaende "tomhendt" hvis stanga knekker (Sage kan ikke hjelpe...).

Av samme grunn er min SP 590-3 pensjonert.

Bruk det gjerne som pruteverktoey overfor selger. Infoen har jeg fra Sage agenten i NZ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SP er kremen når d gjelder Sage, d er d som ER Sage, syenes jeg.

"Dessverre" sitter jeg med en 596-3 som blir alt for lite brukt, passer ikke helt til mitt fiske, så hvis noen der ut har en kortere stang i # 4 eller 5, og ønsker denne, kan vi bytte likt mot likt. Denne er helt ny fra fabrikk og er bare fisket med i 4.25 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffe menn støvsuger, liker rolige stenger og synger i kor. Myke menn kjøper horer, hater naboen og bruker raske stenger.

Har hørt at du liker harde stenger og fyrer over hekken til naboen med spenstig bambus JB...

Spørs om dagens Sagemodeller vil få samme status som RPL SP og LL? Så er konkurransen hardere i dag da.

SPen er vakker, men har dessverre et for pinglete grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffe menn støvsuger, liker rolige stenger og synger i kor. Myke menn kjøper horer, hater naboen og bruker raske stenger.

Har hørt at du liker harde stenger og fyrer over hekken til naboen med spenstig bambus JB...

Spørs om dagens Sagemodeller vil få samme status som RPL SP og LL? Så er konkurransen hardere i dag da.

SPen er vakker, men har dessverre et for pinglete grep.

Du skal no ha alt så kraftig Torbjørn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bambusen er nydelig mht finnish, og den er skikkelig kraftfull. Tror jeg kaster nesten like langt med den som med Sage XP - min soleklare favorittstang, til nå. Bambusen har imidlertid enda mer feel og blir trolig en drøm å kjøre fisk på. Spensten i materialet er imponerende. Må tillegge at jeg ikke er noen superkaster, selvlært og kronisk urytmisk i alt jeg gjør. Kaster ut et snøre på en gressplen, men trives bedre med inntil 20 meter under fiske.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SP er kremen når d gjelder Sage, d er d som ER Sage, syenes jeg.

"Dessverre" sitter jeg med en 596-3 som blir alt for lite brukt, passer ikke helt til mitt fiske, så hvis noen der ut har en kortere stang i # 4 eller 5, og ønsker denne, kan vi bytte likt mot likt. Denne er helt ny fra fabrikk og er bare fisket med i 4.25 timer.

Anbefales!

Har brukt denne mye til sø-fiske i elv både tørrflue og nymfer.

Dette er også en super speystang! :

Tørrbjørn,

Hvis du har en grepa stang som du begriper deg på, kan det grepet stanga har på deg, ikke begripes ut fra tykkelsen på korkhåndtaket. :o

kanskje det låter korka og muligens jeg roter med begrepene her eller det noe jeg ikke får tak på, men at noen er stor i hanskestørrelse kan ikke tilskrives en effektiv , men i denne sammenheng forsvarsløs fiskestang ;D

joda litt mer kork hadde ikke skadet

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage SP!? Drittstang, solgte den glatt til en fiskekompis som heter Tor Arne. En av Renafiskera og i tillegg tilbøyelig til streamerfiske etter ørret i Brumunda. De gutta der går på alt. Nix, SP er ikke noe å ha. Send dem til meg så skal jeg destruere dem med en gang.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interessert i målbare data - min SP 590-3 har ERN=5.3 og AA=63.

Kjekt å vite, siden jeg også har denne  :)

Jeg har jo også fått merke at når jeg har benyttet ei stang som Scott S4 over tid, så må jeg omstille kasterytmen når jeg tar frem Sp'en . . . Kaster jeg på samme måte med sp'en så får også jeg inntrykk av at den er vinglete i toppen og nokså slaskete.

En annen ting er at den ikke bør rigges med hva som helst av snører. Et Loop OptiStream snøre feks er full krise på disse stengene, slik jeg opplever det.

"Snille" taperinger, som Highwater, SA Trout, Snowbee XS, derimot . . .  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok bare takke en gang til, det var mange tydelige svar som også bidro positivt i rotet på tankene mine rundt stanga, ser ut selv om jeg er mer rask-stang person kommer til å nyte denne likevel...

Bambusen er nydelig mht finnish, og den er skikkelig kraftfull. Tror jeg kaster nesten like langt med den som med Sage XP - min soleklare favorittstang, til nå. Bambusen har imidlertid enda mer feel og blir trolig en drøm å kjøre fisk på. Spensten i materialet er imponerende. Må tillegge at jeg ikke er noen superkaster, selvlært og kronisk urytmisk i alt jeg gjør. Kaster ut et snøre på en gressplen, men trives bedre med inntil 20 meter under fiske.  ;)

JB siden du nevner XP så vil jeg spørre rundt denne også, trenger ikke å skrive mye men hvis du gidder litt så hadde jeg satt pris på. kjøpte meg en 896-4, fikk den i går og ikke rukket å prøve den. den skal stortsett brukes på laksefiske....

forresten, snøre som passer bra til SP??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Sage SP!? Drittstang, solgte den glatt til en fiskekompis som heter Tor Arne. En av Renafiskera og i tillegg tilbøyelig til streamerfiske etter ørret i Brumunda. De gutta der går på alt. Nix, SP er ikke noe å ha. Send dem til meg så skal jeg destruere dem med en gang.

Hermann

Sikkert ment som en spøk, men uansett, dette er historieløst.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB siden du nevner XP så vil jeg spørre rundt denne også, trenger ikke å skrive mye men hvis du gidder litt så hadde jeg satt pris på. kjøpte meg en 896-4, fikk den i går og ikke rukket å prøve den. den skal stortsett brukes på laksefiske....

Relativt rask med masse feel. Har kastet med like raske stenger fra andre produsenter, som kjennes veldig stive og ufølsomme ut. Det gjør ikke XP. Har 590-4 som jeg har fisket med i saltvann, i vann, elver og under relativt mye vind. Har brukt snører fra klasse 4 til syv. Sistnevnte ble dog litt tungt, men både intermediate glassliner og fast-sink i klasse 6 går så det griner. 490-4 er en mer typisk firerstange, og man merker godt at man går ned en klasse. Tror også jeg har sett ERN og AA målinger som bekrefter at 490 er mer typisk firer, enn det 590 er typisk femmer. Den er nok en 5,5.  490 er en slankere stang, med kortere korkgrep og mye særere på snøreklassene. En ypperlig stang for brunøørettfiske. Men det er vanskelig å uttale seg om hvordan 896-4 er. Forskjellen på 490 og 590 sier meg det, men at du har fått en stang med masse punch er det ingen tvil om.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB siden du nevner XP så vil jeg spørre rundt denne også, trenger ikke å skrive mye men hvis du gidder litt så hadde jeg satt pris på. kjøpte meg en 896-4, fikk den i går og ikke rukket å prøve den. den skal stortsett brukes på laksefiske....

Relativt rask med masse feel. Har kastet med like raske stenger fra andre produsenter, som kjennes veldig stive og ufølsomme ut. Det gjør ikke XP. Har 590-4 som jeg har fisket med i saltvann, i vann, elver og under relativt mye vind. Har brukt snører fra klasse 4 til syv. Sistnevnte ble dog litt tungt, men både intermediate glassliner og fast-sink i klasse 6 går så det griner. 490-4 er en mer typisk firerstange, og man merker godt at man går ned en klasse. Tror også jeg har sett ERN og AA målinger som bekrefter at 490 er mer typisk firer, enn det 590 er typisk femmer. Den er nok en 5,5.  490 er en slankere stang, med kortere korkgrep og mye særere på snøreklassene. En ypperlig stang for brunøørettfiske. Men det er vanskelig å uttale seg om hvordan 896-4 er. Forskjellen på 490 og 590 sier meg det, men at du har fått en stang med masse punch er det ingen tvil om. 

oki doki, takk for svar. det er i utganspunktet krefter jeg er ute etter, da det blir store fluer den skal klare  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...