Gå til innhold

Røye, trenger gode råd.


Vebjørn'

Anbefalte innlegg

Hallo, hallo godt fiskefolk.

Jeg trenger noen gode tips\råd fra noen erfarne røyefiskere.  

2 uker av sommeren kommer til å gå med til røyefiske, i finnmark.

Men problemet er at jeg er ganske fersk når det kommer til røye. Selførgelig har jeg fått flere røyer opp gjennom årene, men nå går turen til ett ommeråde med bare røye, svært lite ørret. Og jeg lurer da på om vi klarer å få røye hver dag til mat, eller kan det bli vanskelig. Min erfaring fra det jeg har fisket, er at røya( i vann med bare røye) oppfører seg svært likt ørreten, er det slik de fleste steder?  Er det mulig å rusle langs land med en SC eller marflo en hel dag for å skaffe seg fisk til middiag? Er det noe jeg bør vere spesielt ops på??  

spessielle døgnfluer som pleier å klekke i høyfjellet i finnmark?  Eller bør jeg kanskje satse på å utvide nymfeboksen?

Streamere hvordan er det etter storrøya?  

vi kommer til å fiske hovedsaklig i vann men også i elver på vei opp og ned.

håper noen deler noen erfaringer med meg, så det ikke blir total bomtur. :rolleyes:  

Svar gjerne på PM hvis du vil det.   Jeg vet hvor vi skal dra så det er ikke noe problem. :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hallo, hallo godt fiskefolk.

Jeg trenger noen gode tips\råd fra noen erfarne røyefiskere.  

2 uker av sommeren kommer til å gå med til røyefiske, i finnmark.

Men problemet er at jeg er ganske fersk når det kommer til røye. Selførgelig har jeg fått flere røyer opp gjennom årene, men nå går turen til ett ommeråde med bare røye, svært lite ørret. Og jeg lurer da på om vi klarer å få røye hver dag til mat, eller kan det bli vanskelig. Min erfaring fra det jeg har fisket, er at røya( i vann med bare røye) oppfører seg svært likt ørreten, er det slik de fleste steder?  Er det mulig å rusle langs land med en SC eller marflo en hel dag for å skaffe seg fisk til middiag? Er det noe jeg bør vere spesielt ops på??  

spessielle døgnfluer som pleier å klekke i høyfjellet i finnmark?  Eller bør jeg kanskje satse på å utvide nymfeboksen?

Streamere hvordan er det etter storrøya?  

vi kommer til å fiske hovedsaklig i vann men også i elver på vei opp og ned.

håper noen deler noen erfaringer med meg, så det ikke blir total bomtur. :rolleyes:  

Svar gjerne på PM hvis du vil det.   Jeg vet hvor vi skal dra så det er ikke noe problem. :P  

Jeg har vokst opp med røya i Bardu, og ikke kompliser dette. Det er griseenkelt å få røye med samme metoder og fluer som til ørret !  Ok det finnes små særegenheter, men det finner man ut mens man fisker.

Fisk som du fisker ørret !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser trenger du ikke noen spesielle fluer til Finnmarksrøya.

Røye tar fint på streamer. Copper johnen vil jeg framheve hvis du finner fisk som ligger på bunnen ved kalde utløp, eller på seglemudder. Disse fiskene er stort sett blind for alt som legges på vannet.

Bibio er en flue du ikke bør glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er røye en mystisk fisk det er mye overtro knyttet til.

Ta med deg en runebomme. Husk å ofre noe som betyr noe for deg før fisket starter. Ref: Jazz & Flyfishing. En splitter ny Sage er sånn passe.

Ha på deg reine sokker, og en porselenstallerken klemt ned i buksa.

Se etter hull i bunnen(mørke felter). Ofte vil det ligge en stim rundt slike plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved drittvær kan røya finne på og sture ved bunnen og bli veldig sær. Da kan ett synkesnøre og noen flytende imitasjoner fisket veldig sakte være god medisin( hvis du trenger mat altså)

Ellers er det ofte lurt og leite opp plasser som ligger i le for vinden hvis det er å finne , røya går ofte der og slurper i seg fjærmygg med nesten usynlige vak, gjerne helt i kanten der vinden tar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er røye en mystisk fisk det er mye overtro knyttet til.

Ta med deg en runebomme. Husk å ofre noe som betyr noe for deg før fisket starter. Ref: Jazz & Flyfishing. En splitter ny Sage er sånn passe.

Ha på deg reine sokker, og en porselenstallerken klemt ned i buksa.

Se etter hull i bunnen(mørke felter). Ofte vil det ligge en stim rundt slike plasser.

hehe, jaja. men her begynner vi å nerme oss noe. hull i bunnen? dare å lete eller finner du det på feks norgeibilder.  du sier at den ligger i kalde utløp og seglemudder. hva i huleste er seglemudder???

takk, ser ut til att myggboksen blir litt større da :P

Så da vil det ikke bli noe problem å få fisk til mat ??? bare å gå å denge med en streamer så vil man få en en uheldig røye til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved drittvær kan røya finne på og sture ved bunnen og bli veldig sær. Da kan ett synkesnøre og noen flytende imitasjoner fisket veldig sakte være god medisin( hvis du trenger mat altså)

Ellers er det ofte lurt og leite opp plasser som ligger i le for vinden hvis det er å finne , røya går ofte der og slurper i seg fjærmygg med nesten usynlige vak, gjerne helt i kanten der vinden tar

Se her ja, det er notert.  hva av flytende imitasjoner tenker du på da.? En marflo med foam feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ved drittvær kan røya finne på og sture ved bunnen og bli veldig sær. Da kan ett synkesnøre og noen flytende imitasjoner fisket veldig sakte være god medisin( hvis du trenger mat altså)

Ellers er det ofte lurt og leite opp plasser som ligger i le for vinden hvis det er å finne , røya går ofte der og slurper i seg fjærmygg med nesten usynlige vak, gjerne helt i kanten der vinden tar

Se her ja, det er notert.  hva av flytende imitasjoner tenker du på da.? En marflo med foam feks?

Godt røyetips der !

Bruk gjerne muggpupper og softhacklede fluer sakte twistet under overflaten, her kan du godt bruke flytesnøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved drittvær kan røya finne på og sture ved bunnen og bli veldig sær. Da kan ett synkesnøre og noen flytende imitasjoner fisket veldig sakte være god medisin( hvis du trenger mat altså)

Ellers er det ofte lurt og leite opp plasser som ligger i le for vinden hvis det er å finne , røya går ofte der og slurper i seg fjærmygg med nesten usynlige vak, gjerne helt i kanten der vinden tar

Se her ja, det er notert.  hva av flytende imitasjoner tenker du på da.? En marflo med foam feks?

Marflo med foam fungerer ja, eller en stor booby flue med ei lita nymfe en drøy halvmeter bak fungerer. Eller en flotør i enden og to tre fjærmygg som opphengere. Mange muligheter bare man tenker litt annerledes

Sånn til advarsel , er ganske kjedelig fiskemetode fordi du skal helst fiske veldig sakte. Men finner du plassen så kan det bli bra med action.

Har selv hatt rå uttelling med metoden på NZ i mørket ved bekkeutløp i store vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er vel sagt her allerede, men hvis du skal på Laksefjordvidda i juli (jeg gjetter at det er dit du skal utfra noen bilder du/dere har postet tidligere) ville jeg ha vært forberedt på store klekkinger av Siphlonorus Aestivalis. Svær døgnflue, nesten Vulgata-size. Spesielt vanlig i saktestrømmende luobbaler i juli.  Mygg er helt nødvendig, og jeg vil på det sterkeste anbefale å ta med noen nesten ufortyngede PT-nymfer som du bruker på stille kvelder når fisken vaker intenst, men ikke rører tørrflua di (veldig vanlig). Twistes sakte foran den vakende fisken - 5cm under overflata. Marflo er ikke dumt. Streamere ( f.eks. Mickey Finn & Muddler Minnow) er bra å ha for å berge matfisken når været er skikkelig dårlig. Ta gjerne med et synkesnøre, det er langt mer effektivt enn flytesnøre når fisken står og surker på bunnen i nordvestkulingen for tredje dag på rad og du begynner å få liggesår av teltruginga.

Og, som Tørrbjørn sier, det er viktig å ofre noe verdifullt.  Brennevin er bra.  

Og haill må du selvfølgelig ha.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt, røya er ganske lik ørreten og fisk på den som du fisker ørret. Når forholdene tilsier det! Røyefiske kan være ett lite helvette, og pakksekk syndromet kan komme fort. (iallefall for meg) Noe som jeg opplever fra tid til annen, er at vannet som forrige uke var pakket med kilosfisk plutselig har bare små 300 grammere igjen. Det er typisk at det er dødt hele dagen, og så endelig ser man vak. Småfiskstimene er som oftest kun småfisk, selv om du lurer deg selv til å tro at den "ene" så "pen" ut, ikke sløs tid på dem (snakker av erfaring). Når forholdene er slik er det ofte at fisken samler seg mer enn vanlig, som de andre sier ved feks utløp.

Så husk at hvis dere drar til et nytt vann, og kunn ser 300 grammere betyr ikke det at vannet er overbefolket/"dårlig". Brent meg på den før.

Når det blåser (er jo vidda) pleier jeg å fiske med madame X eller SC. Har en tendens til å tiltrekke seg fisk. Seff er nymfer av de fleste slag gull.

Men må bare påpeke at som oftest er røya like lett som ørreten. edit: ingen av dem er vel egentlig så lette å få

Husk at dette er bare fra min erfaring, og det kan være folk som er dønn uenig med meg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skikkelig drittvær kan en kjempeschwær muddler med mye flash, gigantisk hode og oransje marabou i vingen gi dere noen saftige overraskelser (og mange bom).

Ellers heller jeg ofte til klekkere. De synes bedre og røya ser ikke så godt som f.eks en ørret. Håvards PT-nymfe tips er også verdt å ta med seg. Under noen utrolig tette knott og myggklekkinger fikk vi bare fisk på nymfer vi twista i varierende tempo foran snuta på fiskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :D

Blir ikke laksefjordvidda i år, må prøve noe nytt.

boobyfly med synkesnøre skal testes ut.

Ser ut til at den er veldug lik ørret. . hender ofte at man kan fiske flere dager på rad i drittvær uten å se snurten av en ørrret i fjellet også.

Hehe, ofre noe verdifult. brennvin er alt annet en verdifult for meg, så hadde jeg hatt en flaske skulle jeg gjerne ofre alt sammen til røyene ;D 

Ser ut til at det går å få røye i trittvær også da.  Jeg syns det er morsomt å twiste nymfer en hel dag jeg, så det blir ikke noe problem.( Bortsett fra mye krampe og smerte i venstere hånda neste dag da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...