Gå til innhold

Hvordan er forholda på Smøla nå?


yardbird

Anbefalte innlegg

Nå har det bøtta ned i dagevis på Nordvestlandet, tempen har ligget fra 0 til 5, snø og is forsvinner, dagen er to timer lenger enn før jul, kort sagt - det begynner å livne i lundar. Er vatna isfri på Smøla - regner med at sjøen er det - og har truttaen begynt å vise seg fram; bør vi planlegge en utflukt snart? Noen av forumets Smølaværinger som kan tenne et håp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

I følge mine geografiske kunnskaper ligger Smøla mellom Rogaland og trøndelag

Jepp, det har du rett i, men ørreten er bare fredet i de områdene som er beskrevet.

Dette er beskrevet: (Hentet fra direktoratet for naturforvaltning, tar bare med det som gjelder for Møre og Romsdal)

"I tillegg åpnes det ikke for fiske etter anadrome laksefisk fra land eller båt i perioden 1. mars – 30. april i følgende områder:

c. Fjordområdet Sunndal/Tingvollfjord til Krifast og i fjordområdet Surnadal/Halsafjord til Korsnesfjord i Møre og Romsdal."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette kan virke noe forvirrende.  Jeg oppfatter det slik at det totale fredningsforbudet fram til 1. mai for hele kysten oppover ble vedtatt så seint i at det iverksettes først fra 2012, og at det fram til da kun er den begrensede fredninga som omfatter de nevnte fjordene (Sunndal/Surnadal etc) som gjelder. Korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med kan virke noe forvirrende.  Jeg oppfatter det slik at det totale fredningsforbudet fram til 1. mai for hele kysten oppover ble vedtatt så seint i at det iverksettes først fra 2012, og at det fram til da kun er den begrensede fredninga som omfatter de nevnte fjordene (Sunndal/Surnadal etc) som gjelder. Korrekt?

Hei!

Jeg oppfattet det på samme måte ja :\

Skal til smøla neste uke tenkte jeg, noen som har fått noe der i det siste? Tenker mest på brunt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å klargjøre for alle: Dette forbudet gjelder akkurat slik jeg har beskrevet tidligere. Jeg setter mye mer lit til de som bestemmer reglene enn de som forsøker å videreformidle dem.

Jeg kan på ingen måte se at Hitra-Frøya og Avisa ST skal ha høyere myndighet enn Direktoratet for naturforvaltning ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med kan virke noe forvirrende.  Jeg oppfatter det slik at det totale fredningsforbudet fram til 1. mai for hele kysten oppover ble vedtatt så seint i at det iverksettes først fra 2012, og at det fram til da kun er den begrensede fredninga som omfatter de nevnte fjordene (Sunndal/Surnadal etc) som gjelder. Korrekt?

Hei!

Jeg oppfattet det på samme måte ja :\

Skal til smøla neste uke tenkte jeg, noen som har fått noe der i det siste? Tenker mest på brunt ;)

.                                                                                                                                                          Det har blitt tatt fine sjøørreter som har gått opp i både fuglvågvassdraget, og i hopaelva(kompis av meg tok en på 2.4 der). Hinåelva går det sikkert opp en del også:) usikker på hva som har og ikke har blitt tatt av brunt:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tatt en gang i tiden på Smøla:

5699778641_2c9151defe.jpg

Seatrout by Jan Haukaas, on Flickr

Den øverste der er den desidert tykkeste sø jeg noensinne har fått. Jeg har fått noen på Island og noen regnbueørreter i Slovenia som har nærmet seg, men dette er det sykeste  jeg har sett :)

(jeg vet at fiskene er døde og de smakte alldeles fortreffelig, vennligst ikke diskuter C&R i denne tråden)

Mvh

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...