Gå til innhold

#7 -stang for sjøørret...?


Bjørn Helge

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Her går det i alt fra Loop Coast til Sage xi2 og xi3. Guideline har også sin RS som fungerer fin-fint, men er litt stiv i "rota" :)

Synes RS kl. 6 er en super 7 èr stang.

Er det riktig at RS er stivere enn Sage Xi ? ???

RS er definitivt stivere og mer pregløs enn xi-serien ja. RS er absolutt en kurant stang som leverer varene, men de ekstra kronene opp til xi-serien er verdt hver krone i mine øyne :) Men som en budsjettmodell så leverer RS varene. Dog er dette for #7. klasse 6 (RS) skal være bedre selv om jeg ikke har fått anledning til å teste den  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redington CPX 9 fot klasse 7 er en rå stang. Kjøpte den da den tok over for CPS, som også var veldig god. Angrer på at jeg solgte den. Fisker nå med Loop sekser de gangene jeg roter meg ut ved fjorden og det går veldig fint, men savner CPX'n når det blåser opp litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redington CPX 9 fot klasse 7 er en rå stang. Kjøpte den da den tok over for CPS, som også var veldig god. Angrer på at jeg solgte den. Fisker nå med Loop sekser de gangene jeg roter meg ut ved fjorden og det går veldig fint, men savner CPX'n når det blåser opp litt. 

Enig med JB her!

CPS og CPX er kongestenger :-) I tillegg er de rimelige priset. Verdt hver eneste krone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Guideline LeCie #6 med et Loop Opti Stream snøre til nesten alt mitt sjøfiske.Kanon-kombo.Har også en Grayline med et synkesnøre når jeg vil litt ned i dypet.Guideline RS har jeg også prøvd,og det er en meget god sjø-stang.Hvis du skal fiske fra pontong eller flytering ville jeg gått for en LeCie  9,6.#7  .Dette er en stang som virkelig kaster bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Guideline LeCie #6 med et Loop Opti Stream snøre til nesten alt mitt sjøfiske.Kanon-kombo.Har også en Grayline med et synkesnøre når jeg vil litt ned i dypet.Guideline RS har jeg også prøvd,og det er en meget god sjø-stang.Hvis du skal fiske fra pontong eller flytering ville jeg gått for en LeCie  9,6.#7  .Dette er en stang som virkelig kaster bra.

Helt enig i at LeCie er an knallstang som i mine øyne overgår RS (i #7). Skal man si noe negativt om LeCie så må det være finishen som flasser, i tillegg til den eldre modellen med håndtaket man enten elsker eller hater  ;D For min del synes jeg det fungerer bra i de tyngre vektklasser (Takk for at du lot meg teste Bjørn!), men til de lavere klassene (#5 og ned) så blir det for kraftig i mine øyne  :) Vet ikke hvordan det er å få tak på denne stangen lenger, men kan hende det står en og annen modell og støver ned i en butikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute med min LPXe RS #6 i hele dag. (fikk ingen, men det var muligheter for fisk i dag). Glimrende SØ stang spør du meg. Synes #7 er hakket for stort til SØ. Kunne godt tenkt meg en god stang i #5 også. Hva med Orvis Helios da? Dyrt men bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kjenner redington....er debn nye cpx mykere enn den eldre cps ? samme klasse og lengde tatt i betraktning....Hadde en 8# cps , alt for stiv til mitt fiske...

byttet til sage vt2 , klasse 7# ejn helt annen verden rett og slett.

Min vt 2#7 9ft skal dermed ingen steder uten at jeg er med. ;D

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xi2 #7 syns jeg er litt overkill til sjøørret, særlig i Oslofjord hvor det er mest små fisk, opp mot tre kg, som havabbor stang med større fluer er den perfekt da :)

Xi2 #6 er mitt valg for tiden..

Jeg har da også fått mye sjøørret på Lecie 9,6" #7, en slik fast modell.

Egentlig en veldig god stang, men selger nå denne om noen trenger en slik :P

Litt lang for min smak.

Det blir veldig mange meninger her, så velg et merke du kjenner godt og er fortrolig med.

Det er lite som skiller mye av de nye stengerne nå og du fisker neppe bedre med en oppgradert versjon av div kjente dyre merker ;)

Jeg syns også at en 9" stang er passe, og det er få grunner til å velge noe lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hva som er "overkill" med ei fluestang er relativt. Hvis vi som fluefiskere skulle velge stang ut ifra forventet fiskestørrelse var det ikke ofte vi hadde hatt behov for over klasse 3 :)

Det er ikke stor forskjell fra klasse 6 til 7 mht. "følelsen" når man får fisk... Men det er litt mer forskjell i hvordan det oppleves med store/tunge fluer og vind..

I mange år brukte jeg klasse 5 og 6 på sjøen, men etter å ha brukt klasse 7 noen år, så innrømmer jeg gladelig at dette er perfekt for de fleste slatvanns-situasjoner.

Er enig i at 9´er "langt nok". Ei 9 ft. stang vender som regel tyngre fluer enn ei lengre stang også.. Og nei, bakslengen blir ikke nødvendigvis lavere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er "overkill" med ei fluestang er relativt. Hvis vi som fluefiskere skulle velge stang ut ifra forventet fiskestørrelse var det ikke ofte vi hadde hatt behov for over klasse 3 :)

Det er ikke stor forskjell fra klasse 6 til 7 mht. "følelsen" når man får fisk... Men det er litt mer forskjell i hvordan det oppleves med store/tunge fluer og vind..

I mange år brukte jeg klasse 5 og 6 på sjøen, men etter å ha brukt klasse 7 noen år, så innrømmer jeg gladelig at dette er perfekt for de fleste slatvanns-situasjoner.

Er enig i at 9´er "langt nok". Ei 9 ft. stang vender som regel tyngre fluer enn ei lengre stang også.. Og nei, bakslengen blir ikke nødvendigvis lavere :)

Jeg syns Xi2 #7 blir for kraftig for sjøørretfiske, mister mye følelse og det er rett og slett ikke nødvendig med så kraftig sjøørret stang.

I vind og hardt vær er det noe annet, men som standard stang ville jeg valgt en Xi2 #6 :)

Dette gjelder ikke alle stenger, snakker bare om Xi serien her..

Men til sjøørret er det jo sjelden man bruker særlig tunge og store fluer.

Jiggy og Clouser er stort sett de tyngste, og de er oppmot 7-8 cm lange.

Mens til havabbor er jo fluene av et helt annet kaliber.

Jeg velger stang etter fiskefølelse, fluestørrelse, forventet fiske størrelse og vind.

I den rekkefølgen!

Vet mange som fisker #4 i sjøen, rett og slett fordi fisken er så småfallen, og det fiskes på vakende sjøørret.

Men klart dette er opp til hver enkelt, og dette er jo bare min mening.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hva som er "overkill" med ei fluestang er relativt. Hvis vi som fluefiskere skulle velge stang ut ifra forventet fiskestørrelse var det ikke ofte vi hadde hatt behov for over klasse 3 :)

Det er ikke stor forskjell fra klasse 6 til 7 mht. "følelsen" når man får fisk... Men det er litt mer forskjell i hvordan det oppleves med store/tunge fluer og vind..

I mange år brukte jeg klasse 5 og 6 på sjøen, men etter å ha brukt klasse 7 noen år, så innrømmer jeg gladelig at dette er perfekt for de fleste slatvanns-situasjoner.

Er enig i at 9´er "langt nok". Ei 9 ft. stang vender som regel tyngre fluer enn ei lengre stang også.. Og nei, bakslengen blir ikke nødvendigvis lavere :)

Jeg syns Xi2 #7 blir for kraftig for sjøørretfiske, mister mye følelse og det er rett og slett ikke nødvendig med så kraftig sjøørret stang.

I vind og hardt vær er det noe annet, men som standard stang ville jeg valgt en Xi2 #6 :)

Dette gjelder ikke alle stenger, snakker bare om Xi serien her..

Men til sjøørret er det jo sjelden man bruker særlig tunge og store fluer.

Jiggy og Clouser er stort sett de tyngste, og de er oppmot 7-8 cm lange.

Mens til havabbor er jo fluene av et helt annet kaliber.

Jeg velger stang etter fiskefølelse, fluestørrelse, forventet fiske størrelse og vind.

I den rekkefølgen!

Vet mange som fisker #4 i sjøen, rett og slett fordi fisken er så småfallen, og det fiskes på vakende sjøørret.

Men klart dette er opp til hver enkelt, og dette er jo bare min mening.. :)

Kommenterer ikke nevnte stang spesielt, men vektklasse/lengde generelt

For ørretfiske på samme årstiden som HA fiske er ofte (mine) fluene like store eller større som HA fluene...

Samma pokkker, Bare svarte trådstarter jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo bedre man blir til å kaste jo lettere utstyr er å foretrekke.

Dette  er en annen debatt, men jeg er fullstendig uenig. Har ingenting med det å gjøre. Selv en svært dyktig kaster har ingenting i sjøen å gjøre med en #3-stang, for å sette det på spissen. Dette har med fluer og forhold å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at klasse 7 er litt for drøyt/tungt for sjø-ørretfiske, i vind derimot hjelper den klassen, men bare mot vind. Skulle bare vist hvor mye fisk som blir oppmerksom på plasket av der line treffer vann.....Normalt burde man ha flere stenger med, avhenging av forhold så vi er jo enige JB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Etter et par turer med forskjellige fiskesituasjoner må jeg si meg helt enig med JB. Behagelig med for lett utstyr i forhold til fluestørrelse/andre forhold blir det ALDRI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er bare det at klasse 7 er litt for drøyt/tungt for sjø-ørretfiske, i vind derimot hjelper den klassen, men bare mot vind. Skulle bare vist hvor mye fisk som blir oppmerksom på plasket av der line treffer vann.....Normalt burde man ha flere stenger med, avhenging av forhold så vi er jo enige JB.

Skremmer jo ikke mindre hvis litt fortynga fluer denger i vannet på 9 av 10 framsleng på grunn av for lett line i forhold til flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thd Dry : Hvis du plasker med lina ( wf7# Klump eller hva du bruker ,)  er det ikke lineklassen det er noe feil med , men kastern,......

det går da fint å legge ut ei wf 7# line på blikkstille sjø uten at det ser ut som du hiver dreggen.....

klasse 7# har en annen fordel , den klassen bærer søkkvåte zonkere , og stoore fluer meget godt ,dessuten pløyer det bra med vind når det trengs , og ærlig talt , det er ikke mange dagene det ikke blåser ved sjøen i oslofjorden i allefall , å gå ålete etter leplassene for å benytte lettere utstyr gidder i allefall ikke jeg.

klasse 6 eller klasse 7 benytter jeg til mitt sjøfiske ( men er en langt ivrigere innlandsfisker)

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg veldig enig med Saatvedt her.

Har alltid brukt line 7, rett og slett for å gjøre det enklere for meg selv, der jeg tilbringer dagene ved sjøen ikke bare på rolige soldager, men mange ganger nærmest i "full storm".

Når de rolige dagene er der kan jeg likevel trekke frem lettere utstyr. Så artig det også er, i ei lita bukt på våren, med den lille tangloppa i enden. Da føler en seg som om en fisker innlandet.

Så... det kommer jo mye an på hva slags forhold en ønsker å oppsøke selvsagt. Men det å stå og vifte med ei line 3 på de jevnt over noe barskere forholdene vi har i Oslofjorden vil gi mere frustrasjon enn fiskeglede jevnt over.

"Linebråk"? Om så, skyver du i svært mange tilfeller ikke sjøørreten fra deg, du faktisk tiltrekker deg den...  med 15 år på baken ved fjorden, mange av dem nærmest som "fulltidssjøørretfisker", så snakker jeg av erfaring nå. Av og til, spesielt på kaldere vann, bruker jeg faktisk lokkemetoder som spiller på fiskens hørsel i mitt fiske.

Har dere dorget etter sjøørret noen gang, med flueline? Bemerkelsesverdig hvor tett opp i kjølvannet ditt sjøørreten tar... 15-20 meter. Der holdes lina, ikke på 60.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...