Gå til innhold

Døgnfluer og farger


Reidar

Anbefalte innlegg

Det der var en kjempeartikkel!!

Eirik

Er enig i det men jeg har et problem. F.eks når jeg binder Baetis binder jeg 10 stykker hver i størrelse 13-15 -17, altså i utgangspunktet 30 fluer, så skal jeg ha 3 nyanser for morgen, middag og kveld, da er jeg oppe i 90 fluer. Videre skal jeg også ha tillsvarende for en rekke andre døgnfluer, l oss si 10 arter, da er jeg oppe i 900 fluer  :P. Skal du ta den helt ut, kansje med 16 arter, da er du oppe i 1440 fluer  ;D ;D ;D

Men artikkelen er god den, jeg skylder Erik mye når det gjelder de døgnfluene jeg binder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til en sak i Erik Eikres artikkel :) Legg merke til vingene på spent spinneren ;) Ingen ting overlatt til tilfeldighetene her :)

jeg synest alle pent spinnere skal ha med alle vingene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å glemme tilsvarende i klekkere, da drar det fort på seg en 2500-3000 fluer her  ;D ;D

Er det ikke omtrent det vi ligger på da?  :rolleyes:

Jo,med åra.......... ;D

Også er'e buzzere,også er'e nymfer,også er'e vårfluelarver,også er'e endel kulehodenymfer......spørs om du kommer no' særlig under 5000! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nok et teit (nybegynner)spørsmål :)  Stakk innom biblioteket for å låne bindeboka til Hedenstad, for der er det skjema for lengde på vinge (tenkte jeg ikke skulle drite meg ut med spørsmål her :) :) :) )  Men den hadde de selvfølgelig ikke....... ##"#%%&¤#"%%&/(&... Skjønner de ikke at de skal være her for alle interesser,hadde jeg spurt etter en bok om fotball, håndball, ja til og med slåball ville de vell hatt all litteratur inne  >:( >:(  Så da må jeg spørre alikevell  :-\

Så kom igjen:

Krokstr=vingelengde

Mer enn en fasit. kommer an på stadiet og arten. Du bommer ikke mye hvis det er 45 grader mellom halespiss og vingespissen. Ignita er et kjempeunntak :) Så må man ta hensyn til avtrykket døgnflua gir på vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til en sak i Erik Eikres artikkel :) Legg merke til vingene på spent spinneren ;) Ingen ting overlatt til tilfeldighetene her :)

jeg synest alle pent spinnere skal ha med alle vingene :D

Eh,det er vel svært lite som er overlatt til tilfelighetene i Erik sitt fiske. ;)

Jepp. Slik er det å være "top of the pops" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et teit (nybegynner)spørsmål :)  Stakk innom biblioteket for å låne bindeboka til Hedenstad, for der er det skjema for lengde på vinge (tenkte jeg ikke skulle drite meg ut med spørsmål her :) :) :) )  Men den hadde de selvfølgelig ikke....... ##"#%%&¤#"%%&/(&... Skjønner de ikke at de skal være her for alle interesser,hadde jeg spurt etter en bok om fotball, håndball, ja til og med slåball ville de vell hatt all litteratur inne  >:( >:(  Så da må jeg spørre alikevell  :-\

Så kom igjen:

Krokstr=vingelengde

Ja, og gjerne litt lengre. På klassiske fluer, er vingelengden ofte anbefalt til 1,25 -1,5 ganger krokskaftet. Vingen er det første som kommer inn i synsfeltet til ørreten, og det som i hvert fall vekker interessen for at her kommer det god mat flytende. Ulempen med lange vinger er selvsagt at flua kan tippe, derfor er både materialvalg og tykkelse noe som ikke kan overlates til tilfeldighetene.

PS! Krokskaftenes lengde varierer en del, og krokstørrelse sier fint lite om dette. Krokskaftet på Mustad 94840 str 16 er eksempelvis lengre enn på TMC 103 BL størrelse 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen fasit ang. krokstr/vingelengde.

Syns Erik sier det greit her,fra samme artikkel.

Lengden på vingen justeres slik at høyeste punkt er like høyt over vannet som toppen på vingen til originalen er. Min vinge er altså en anelse lenger enn den burde være siden min flue står noe lavere enn det naturlige insektet. Det er langt fra sikkert at det har så mye å si for å lure fisken, men det kan jo lett justeres senere hvis det skulle være nødvendig. Det er ihvertfall vanskelig å gjøre det motsatt.

Så,bind på så høye vinger du vil,og putt ei saks i vesten,vanskeligere er det ikke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Takk for skrytet folkens! Det varmer på en grå og kald vinterdag.  :-*

Til Kakker'n (og andre intereserte): Med riktig balansert oppbygging av fortom, snøre og stang i tillegg til null kompromiss på kvalitet noe sted så kan man glatt halvere mengden. Dessuten trenger man ikke alt dersom man ikke MÅ ha utstyr til enhver situasjon. Selv har jeg ikke så mange av hver flue lenger. Jeg må binde en del snart nå for jeg må fylle opp skikkelig igjen, men jeg klarer meg med 3-5 av hver. I sommer bandt jeg opp 5 av den mest brukte modellen og har to igjen etter *** fisk. Kan ikke si antallet for da er det nok ingen som tror meg likevel. I alle fall ikke JB som fikk se at heller ikke jeg, som omtrent bor i Hemsil, får fisk når jeg vil. Det ble blank den dagen gitt. Vel noen små, men de teller ikke. Jeg pleier å kalle dem for "dølaharr". Fiskens veier er uransaklige og fiske er fiske. Dessuten er det godt å ikke være så nøye på det og heller nyte dagen. Kan man fiske så har man ingenting å klage på og da gjør det heller ikke noe om man mangler en variant eller to i flueboksen.

Men VIL man ha fisk så hender det at man må være litt mer nøye på det. Som en som observerte meg i over en time i sommer sa: "Du er f*** steike meg mer sær en ørreten!" Nope, jeg vadet ut og brukte godt over timen på første kastet etter at jeg var kommet i posisjon (observanten ga opp å vente og gikk før kastet). Dessverre klarte jævelen å vri seg av kroken til slutt. Men den er pokker meg særere enn meg. Ingen fikk den i sommer som var (ikke som jeg har hørt om i alle fall). Men det var nære på... Jeg mistenker desverre beistet for å bruke mikrometer til å sjekke om alt er i orden proporsjonsmessig før den begynner å telle antall fibre. Og i mellomtiden har sola vandret og fargen blitt feil... Dustefisk! Det rare er at man blir mer opptatt av en man ikke får enn av alle de andre og gjerne ender opp med null.

Når det gjelder høyden på vingen(e) så vil jeg heller ha for lang enn for kort. Man kan alltids kutte litt. Det er verre å legge til...

Fillern også! Litt prat om døgnfluer og sær fisk så klarer jeg ikke å la være å skravle ivei. Begynner nesten å tro jeg bør legges inn til behandling for puristvirus. Det går sikkert over når etter en stund når jeg har satt meg ned for å binde 3-5 av hver... Hvorfor kan det ikke bare være Baetis Rhodani??!??

Btw.

Man klipper ikke CDC, man river. Mener nå jeg da. Dersom det er det man bruker altså. Polygarn klipper i alle fall jeg. Eller svir litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Dessuten Erik, så er det jo særinger som meg som sverger til vingemateriale fra dyr i hjortefamilien... Må binde i forskjellige varianter , kan ikke klippe da veit du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Dessuten Erik, så er det jo særinger som meg som sverger til vingemateriale fra dyr i hjortefamilien... Må binde i forskjellige varianter , kan ikke klippe da veit du :)

Nope, det kan du ikke. Og det er heller ikke dumt å bruke hjort eller lignende. Bortsett fra at i alle fall mine ikke holder fullt så lenge da. Så da kan jeg jo spørre deg om hva du gjør for at slike skal bli mer holdbare? Sånn rent bortsett fra det å bruke beste kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kakker'n (og andre intereserte): Med riktig balansert oppbygging av fortom, snøre og stang i tillegg til null kompromiss på kvalitet noe sted så kan man glatt halvere mengden.

Ok, 720 døgniser skulle rekke da?  ;D ;D ;D

Ja, og så har vi vårfluer, steinfluer, mygg, maur, biller, veps, stankelbein, bibio, diverse vannymfer, snegler, bjørkelus - i diverse farger og størrelser - OG stadier. Av maur trenger man alt fra stokkmaur på krok 11 til en knøttliten jordmaur i str 22  (Lasius brunneus). Så det er bare å binne i vei. Man får ALDRI nok fluer, ALDRI!!!

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner jo å bli interessant her nå. Takk for gode innspill Erik!

En annen diskusjon er jo om fisken er mer kresen på farge i noen elver framfor andre? Fisken i Hemsila refuserer ihvertfall fluene mine langt oftere enn fisken i Rena, men det kan jo også ha andre årsaker.

Vannkvalitet og lysforhold må utvilsomt ha stor betydning, om vi forutsetter at det er slik at ørreten er kresen på farger. Det med å ha farger til forskjellige tider på døgnet er jo ingen nyhet, og heller ikke at man varierer på fargen avhengig av været. Da må også vannets farge ha noe å si, skulle man tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken i Hemsila refuserer ihvertfall fluene mine langt oftere enn fisken i Rena, men det kan jo også ha andre årsaker.

Vannet er mye klarere i hemsil, så fisken ser detaljene i flua mye bedre  :D

Jepp, men fisken i Hemsila har nok også sett litt flere imitasjoner og kan derfor være mer kresen. Fisker i en annen klar elv, og der tar fisken (som regel) om man presenterer rett og imitasjonen er sånn noenlunde.

(som regel i denne sammenheng er en sted mellom 2 og 5 prosent av tilfellene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men fisken i Hemsila har nok også sett litt flere imitasjoner og kan derfor være mer kresen. Fisker i en annen klar elv, og der tar fisken (som regel) om man presenterer rett og imitasjonen er sånn noenlunde.

Joda, er nok mer sannsynlig det du nevner her . . . Dere fisker vel hemfylla/hemsila nokså sent på sesongen også, og jeg har ikke inntrykk av at fiskene der blir mindre sære utover i sesongen, ihvertfall  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...