Gå til innhold

Døgnfluer og farger


Reidar

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Fisken i Hemsila refuserer ihvertfall fluene mine langt oftere enn fisken i Rena, men det kan jo også ha andre årsaker.

Vannet er mye klarere i hemsil, så fisken ser detaljene i flua mye bedre  :D

Den er i allefall mer forsiktig av natur.

Når det gjelder bruk av "hjortehår", så er det riktig som påpekt; jeg refuserer mange poser med "deer" for hver jeg kjøper.

Så en advarsel til homofober :) Alle naturlige materialer jeg har kjøpt/brukt de siste 15+ åra har blitt vasket skikkelig rent, bløyta opp i hårbalsam/kurer etc. Jeg har hår fra 1992 som lukter godt og er dønn fargeklart og sist, men ikke minst STERKT til dags dato.

SÅ en skikkelig sortering ved kjøp og "vask" så er hjorte håra (deer) MYE sterkere pr. fiber. Ved å ta en skikkelig vask så blir man også kvitt evt. dårlig farge på materialer etc.

MAO så kjøper jeg ALDRI dyrehår/naturlige materialer på nett..........

Sorry for off topc.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Husk at artikkelen omhandler SÆR fisk og ikke de man treffer på de aller fleste gangene. Det kan nok ikke stikkes under en stol at Hemsil-ørreten kan bli noe mer preget utover sesongen enn de fleste andre. Naturlig nok. Jeg klarer meg som oftest fint med et mindre utvalg andre steder, men det skader heller ikke å ha det tilgjengelig.  ;)

Visste forresten ikke at hjorten har blitt såpass moderne at den selger pelsen sin på nett. Dæven!  ;D

Sorry for off topic...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for gode svar :) Blir spennende å binde fremover, og være litt mer nøyaktig med matrialvalg og utseende :)

Fikk også endelig lest artikkelen til Erik, kjempeartikkel, som kommer til å gås gjennom en gang til :)...

Gleder meg tilvåren nå!!!!!!!!!  Forhåpentlig vis litt bedre rustet og med littmer forståelse enn forrige sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Vekker denne til livs nå:)

Skal binde opp en del døgnfluer i løper av vinteren, og har noen spm ang fargevalg..

Skal hackel ha samme farge som kropp? Enten det er horistontalt eller vertikalt?

Hvilke farger skal vingene ha? La oss si jeg binder en gul, grønn, grå, eller brun? Er det noe fasitsvar her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å google insektet før man binder er ofte lurt. Da får man ett inntrykk av farger, som Olav sier, og også en idé om hvordan proporsjonene på flua skal være. Med det så mener jeg lengde på haletråder, vinger etc i forhold til kropp osv. Lærerik og fin måte å binde fluer på, surre etter bilder av ekte insekter, synes jeg. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at de fleste døgnfluene våre har hvite, lysegrå eller røykfargede vinger?

 

 

 

De fleste har røykfargede/frostgrå vinger i voksen(dun)-stadiet (imago) og blanke gjennomsiktige vinger i døende/eggeleggende døgnfluer (spinnere). Når du binder vinger lever du meget godt med to farger - en lys grå dryfly Aero Wing til voksne døgnfluer, og en hvit til eggeleggendde/døende døgnfluer

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror etter hvert at du vill få en mer pragmatisk tilnærming til dette. Er nå nede i 3-4 farger på døgnfluer. Har erfart at presentasjon og triggere er viktigere en fargenyanser. Grå vinge tilsvarende lys grå aero wing (nr 06) vil i de fleste tilfellene gjøre susen. Jeg avviker litt når det gjelder myrdøgnfluer hvor jeg foretrekker brune vinger, og sulphurea hvor jeg bruker en blek gul vinge. Vet ikke om det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere mener man på sikt ender opp med færre og færre farger.. Jeg er litt i andre enden jeg tror jeg.

Ser bare på aurivilli imitasjonene. Dubbet med og uten bling i kroppen, noen med biots o.s.v. Noen i klare farger til tidlig morgen, noen litt mer direkte like til det meste av dagen og noen med tydeligere orange toninger til ettermiddag og kveld...

Rhodanien, er et kapittel for seg. Nesten blåskjær til tidlig morgen, "normaliserte til dagen og litt bling til kvelds...

Ignita....

Septroptilum.....

Bla,bla,bla.... Er det rart man ikke sover om natta. For det skal til ufortyngede nymfer, klekkere og spinnere/spent spinner også.

Og det skal være minst 4 av hver, for da har man litt å gå på... Også ser det pent ut i boksen  ppcrazyeyes

Så er det over på mygg, før man vreker seg inn i vårfluehælvetet. Dæretter, er det maur, libeller, Stankels. Glemte jeg ikke Vulgata`n nå? Jovisst og noen bitte små zonkere....

Nei du syke satan! Jeg tror jeg selger alt og kjøper bordtennis utstyr... ssscared    

..For seint.. Det kom akkurat to mann hit nå, og undres om jeg ikke kan være snill å sette på den flotte langarma hvirskjorta på egenhånd. fffish

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worldmaster: Og hvilke farger er det du har havnet på? Grønn, brun og?

På Baetisarter/Lakustris bruker jeg Oliven, Aurivilli/Ignita bruker jeg amber, Sulphurea Fly-Rire 33 og på Myrdøgnfluer bruker jeg mørk brun. Foruten Fly-Rite bruker jeg nå utelukkende Super Fine (Tror det er spirit river)

 

Oliven fluer-Oliven og Pale evening olive.

Brune fluer- Mahogany

Aurivilli/ignita-Amber.

Sulphurea-Fly-Rite 33

 

Når det gjelder triggere og andre dirty trick så må det bli på PM :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nazi på farger. Selv om jeg er halveis fryktelig nøye - med noe. For jeg har et litt anna fokus på fluene.Når selve imitasjonen matcher i positur i riktig stadie, så er det, etter min erfaring, MYE viktigere enn en liten fargenyanse. Å rote seg bort i fargenyanser kan antagelig være produktivt. Jeg tror ikke det. Men det er jo noe av det morsomme med fluefiske at vi prøver forskjellige ting. Skal vedde på at et par av de dyktige konkurransefiskerne våre kunne sagt litt om akkurat dette  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man tilnærmer seg dette med farger, får bli helt personlig. Den absolutt viktigste grunnen til at jeg er nøye med fluene mine, er for å slippe å lure på om de er bra nok. Om fisken ikke tar, så må jeg skifte fiskevinkel, øke fortomslengde, eller sette på tynnere fortom. Får jeg ikke fisken til å ta, skal det ikke skyldes flua, for det er den jeg har aller best tid til å perfeksjonere. Å tar den ikke fluene mine, liker jeg tanken på at ikke så mange andre har fluer som fisker heller  ttongue

Endret av Itte hackel
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne de sikkert Andre, men du vet hvor det ender, full krangel og utmeldinger i fra forumet :-D

 

 

 

 

Næh, det spørs om folk er interessert i å lære - eller belære det vel? 

Jeg har lært mye av konkuransefolk jeg - eller det blir feil å kalle de konkurransefolk, for det er stort sett svært dyktige fluefiskere som også konkurrerer en sjelden gang. Er vel mer riktig å si. Dyktige er de i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som kan mye om fotografering Andre. Kan du fortelle oss litt om hvilken farge man har på lyset i de forskjellige tider på døgnet. Og hvilke farger du benytter på filteret, for å nøytralisere dette lyset?  ;)

Jeg har lest litt om det, men trenger en liten oppfriskning. Jeg har tro på litt ut av boksen valg av farger i forhold til dette, og har tidvis hatt noen aha opplevelser i så måte  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...