Gå til innhold

Døgnfluer og farger


Reidar

Anbefalte innlegg

Du som kan mye om fotografering Andre. Kan du fortelle oss litt om hvilken farge man har på lyset i de forskjellige tider på døgnet. Og hvilke farger du benytter på filteret, for å nøytralisere dette lyset?  ;)

Jeg har lest litt om det, men trenger en liten oppfriskning. Jeg har tro på litt ut av boksen valg av farger i forhold til dette, og har tidvis hatt noen aha opplevelser i så måte  :)

 

 

Der er du antagelig inne på noen godt og konstruktivt, Ronny, men jeg er ikke så god at jeg kan gi deg noe godt svar tilbake som er 100%. Jeg er helt med på hva du mener med forskjellig farge på lyset til døgnets tider, og jeg vil gjerne forsterke det - litt - og ikke nøytralisere det. Og således synes jeg teorien din er god og spennende, og den er omtrent en blåkopi av hva Eikre mener. Så sånn sett, så lytter jeg mer enn gjerne til dere. 

 

Når det er sagt: Ingen ting skinner så mye som rustorange dubbing i lav solnedgang, og det er en grunn til at lime-farge fisker godt innunder busker  <<l Dette er et fryktelig spennende tema. 

 

Fotolys: En lav solnedgang kan gjerne ha 3200K i temperatur, høylys dag uten skyer gir et (forferdelig) stikkende blågrønt lys høyt på kelvinskalaen. Lett overskyet gir "bright light" som er omtrent eneste gangen et Royal-tema (grønt-rødt-grønt) på fluer ikke funker fordi det da skinner i alle bauer og kanter  :)

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som kan mye om fotografering Andre. Kan du fortelle oss litt om hvilken farge man har på lyset i de forskjellige tider på døgnet. Og hvilke farger du benytter på filteret, for å nøytralisere dette lyset?  ;)

Jeg har lest litt om det, men trenger en liten oppfriskning. Jeg har tro på litt ut av boksen valg av farger i forhold til dette, og har tidvis hatt noen aha opplevelser i så måte  :)

 

Alle digitale kameraer kompenserer for fargetemperatur/fargestikk med den innebyggede hvitbalansen. Dersom man ønsker å manipulere fargetemperaturen (aka filtrere) er den lureste og enkleste måte å gjøre dette i etterkant og i en RAW converter på Macen/PCen. Med noe trening kan man manuelt overstyre hvitbalansen på opptakstidspunktet, men min erfaring med dette er at det er et unødig sjansespill og man oppnår ingen kvalitetsmessige gevinster ift å gjøre jobben i RAW-konverteringen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Kjell - men det man kan gjøre i selve opptaksøyeblikket blir alltid best. Jeg skal gi et godt praktisk eksempel på det, og nå blir det litt nerdete så ha meg unnskyldt. Men allikevel ikke helt søkt eksempel for oss fluefiskere: 

 

Et bilde består av RGB-kanaler i et standard 8-bits jpg-bilde. La oss si du tar et 14-bits bilde i raw (Her gjelder ikke RGB-fargerommet, men for enkelhets skyld, til praktiske formål, så prater vi RGB-fargerom som de fleste benytter.). Tar du et bilde av en solnedgang, og har hvitbalansen på for lav Kelvin bevisst eller ubevisst, så brenner gjerne rødkanalen ut. Og DET får man ikke rettet opp i etterbehandlingen. Brent ut er brent ut. Og her gjelder det bare én kanal. Nemlig rødt. Men samtidig uopprettelig i etterbehandlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er netopp dette jeg mener Andre.

Dere fotogutta, vet hvilke fargetyper som slår gjennom, på de forskjellige tidene på døgnet.

Denne kunnskapen, er ikke interessant for å kunne nøytralisere den, men for å kunne tilføre en farge, som lyset, kan bidra med å forsterke. 8)

Blågrønn skimmeret i lyset på tidlige morgen timer, kan nemmelig forsterke farger på et innsekt, eller bidra med å prege fargen som fisken må forholde seg til. Ved å ta slike ting med i betraktning, så kan man knekke noen flere koder ved heftige klekkinger.

Bare tull vil selvfølgelig mange mene, og ikke nødvendig. Samtidig, som de ribber ignitaen med en tynn pearl, for å få den til å skille seg litt ut i mengden....... ;)

Det er det jeg mener. Som du helt riktig påpeker Andre, så vil orange farger skille seg betydelig ut på ettermiddag/ kveld. Noe flere og flere har lært seg å utnytte. Hvorfor har tydelig orange fluer gitt så gode resultater på kveldstid?  ;)

 

At du nevner Erik Eikre i denne sammenhengen, er nok ikke helt tilfeldig. Han har nok vert mer fokusert og utnyttet disse teoriene mer enn noen. Og han har gjort det bra :)  Erik og jeg har snakket om dette og deler dette synet og har hatt noen interessante samtaler vedrørende temaet, for sikkert 15 år siden..

 

Viktig? Tja, kan jo de lærde få diskutere til de syntes de har fått nok. Men deilig nærdete, og jeg er sikker på at det er avgjørende, under enkelte forhold. Ikke undervurder lyse blå Rhodanier :P Ikke en lys rosa Aurivilli heller. For ikke å snakke om lyse røde Ignitaer... ;)  Få farger??..?? Itte for denna gutten! ppcrazyeyes

PS!

Knut R.S. Om du opplever at fargene blir for mørke når du impregnere fluene, kanskje brukt for mørke farger fra starten av? ;)

Endret av Itte hackel
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Næh, det spørs om folk er interessert i å lære - eller belære det vel? 

Jeg har lært mye av konkuransefolk jeg - eller det blir feil å kalle de konkurransefolk, for det er stort sett svært dyktige fluefiskere som også konkurrerer en sjelden gang. Er vel mer riktig å si. Dyktige er de i hvert fall. 

 

Du har vært så lenge med her og vet at belæring fra såkalte eksperter bare fører med seg triste og leie ting. Bare bla deg bakover i forumet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nemis.

Nei, har ikke noen formening om det finnes noen gode artikler om dette. Men jeg har lest endel om farger i firhold til hvilket lys som er når, sånn generelt på døgnet, og vurderer dette i forhold til hvilke farger jeg benytter. 

Det er nok flere enn meg, som f.eks har opplevd, at dubbede kropper , med tynn flashrib, har fisket godt, når det er grått og overskyet.

På samme måten, benytter jeg teorien, i forhold til å dempe, eller forsterke farger under forskjellige lysforhold. 

Spesielt interessant under gode klekkinger, da det ofte handle om å skille ut imitasjonen litt. 

Et annet triks, som mange er kjent med i denne sammenhengen, er jo orange farger på ettermiddag/kveld. Det er ingen tvil, om at dette handler om forsterking av kveldslyset. "gulrotflua" er vel en ren markering i så måte. Den er ingen direkte imitasjon av en art, men fisker svært godt på kveldstid, under flere typer døgnflueklekkinger, bare ved å tilpasse den i str.

Det er nok vanskelig å dokumentere videre "fasitter" i denne sammenhengen, men jeg liker å leke litt med dette, og har tidvis fått meg noen aha opplevelser. Samtidig, er det interessant å forsøke litt nytt, for kanskje å finne litt nye veier å gå. Ikke for at det er så utrolig viktig, men det er en motivasjon i seg selv. 

Vi fisket ganske tydelig orange Aurivillier allerede for 20 år siden. Nå er det mange som benytter slike toninger i imitasjonene sine. Litt artig, er det tross alt ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...