André_Brµn Skrevet 13. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Du som kan mye om fotografering Andre. Kan du fortelle oss litt om hvilken farge man har på lyset i de forskjellige tider på døgnet. Og hvilke farger du benytter på filteret, for å nøytralisere dette lyset? Jeg har lest litt om det, men trenger en liten oppfriskning. Jeg har tro på litt ut av boksen valg av farger i forhold til dette, og har tidvis hatt noen aha opplevelser i så måte Der er du antagelig inne på noen godt og konstruktivt, Ronny, men jeg er ikke så god at jeg kan gi deg noe godt svar tilbake som er 100%. Jeg er helt med på hva du mener med forskjellig farge på lyset til døgnets tider, og jeg vil gjerne forsterke det - litt - og ikke nøytralisere det. Og således synes jeg teorien din er god og spennende, og den er omtrent en blåkopi av hva Eikre mener. Så sånn sett, så lytter jeg mer enn gjerne til dere. Når det er sagt: Ingen ting skinner så mye som rustorange dubbing i lav solnedgang, og det er en grunn til at lime-farge fisker godt innunder busker Dette er et fryktelig spennende tema. Fotolys: En lav solnedgang kan gjerne ha 3200K i temperatur, høylys dag uten skyer gir et (forferdelig) stikkende blågrønt lys høyt på kelvinskalaen. Lett overskyet gir "bright light" som er omtrent eneste gangen et Royal-tema (grønt-rødt-grønt) på fluer ikke funker fordi det da skinner i alle bauer og kanter Endret 13. januar 2015 av AndréB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell S. Rakkenes Skrevet 13. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2015 Du som kan mye om fotografering Andre. Kan du fortelle oss litt om hvilken farge man har på lyset i de forskjellige tider på døgnet. Og hvilke farger du benytter på filteret, for å nøytralisere dette lyset? Jeg har lest litt om det, men trenger en liten oppfriskning. Jeg har tro på litt ut av boksen valg av farger i forhold til dette, og har tidvis hatt noen aha opplevelser i så måte Alle digitale kameraer kompenserer for fargetemperatur/fargestikk med den innebyggede hvitbalansen. Dersom man ønsker å manipulere fargetemperaturen (aka filtrere) er den lureste og enkleste måte å gjøre dette i etterkant og i en RAW converter på Macen/PCen. Med noe trening kan man manuelt overstyre hvitbalansen på opptakstidspunktet, men min erfaring med dette er at det er et unødig sjansespill og man oppnår ingen kvalitetsmessige gevinster ift å gjøre jobben i RAW-konverteringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André_Brµn Skrevet 13. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2015 Helt enig, Kjell - men det man kan gjøre i selve opptaksøyeblikket blir alltid best. Jeg skal gi et godt praktisk eksempel på det, og nå blir det litt nerdete så ha meg unnskyldt. Men allikevel ikke helt søkt eksempel for oss fluefiskere: Et bilde består av RGB-kanaler i et standard 8-bits jpg-bilde. La oss si du tar et 14-bits bilde i raw (Her gjelder ikke RGB-fargerommet, men for enkelhets skyld, til praktiske formål, så prater vi RGB-fargerom som de fleste benytter.). Tar du et bilde av en solnedgang, og har hvitbalansen på for lav Kelvin bevisst eller ubevisst, så brenner gjerne rødkanalen ut. Og DET får man ikke rettet opp i etterbehandlingen. Brent ut er brent ut. Og her gjelder det bare én kanal. Nemlig rødt. Men samtidig uopprettelig i etterbehandlingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell S. Rakkenes Skrevet 14. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2015 That's right Andre. Det same gjelder forsåvidt ift overeksponering. Ingen overeksponeringer, være seg fargerom eller konstraster, er mulige å redde i etterkant. Men, er redd vi er meget lagt utenfor trådens tema her. Sorry trådstarter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut R. Skåre Skrevet 14. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Er det litt morsomt at alle, inkl meg selv, bruker godt med tid på å finne frem den riktige fargen på dubbingen. Når vi da står ved elva, smører vi flua inn med Gink, Aquel, Lochsa, etc og så er mange av fluene mørke, mørke brune?? Endret 14. januar 2015 av Knut R. S. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Bjørklund Pettersen Skrevet 14. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Det er netopp dette jeg mener Andre. Dere fotogutta, vet hvilke fargetyper som slår gjennom, på de forskjellige tidene på døgnet. Denne kunnskapen, er ikke interessant for å kunne nøytralisere den, men for å kunne tilføre en farge, som lyset, kan bidra med å forsterke. Blågrønn skimmeret i lyset på tidlige morgen timer, kan nemmelig forsterke farger på et innsekt, eller bidra med å prege fargen som fisken må forholde seg til. Ved å ta slike ting med i betraktning, så kan man knekke noen flere koder ved heftige klekkinger. Bare tull vil selvfølgelig mange mene, og ikke nødvendig. Samtidig, som de ribber ignitaen med en tynn pearl, for å få den til å skille seg litt ut i mengden....... Det er det jeg mener. Som du helt riktig påpeker Andre, så vil orange farger skille seg betydelig ut på ettermiddag/ kveld. Noe flere og flere har lært seg å utnytte. Hvorfor har tydelig orange fluer gitt så gode resultater på kveldstid? At du nevner Erik Eikre i denne sammenhengen, er nok ikke helt tilfeldig. Han har nok vert mer fokusert og utnyttet disse teoriene mer enn noen. Og han har gjort det bra Erik og jeg har snakket om dette og deler dette synet og har hatt noen interessante samtaler vedrørende temaet, for sikkert 15 år siden.. Viktig? Tja, kan jo de lærde få diskutere til de syntes de har fått nok. Men deilig nærdete, og jeg er sikker på at det er avgjørende, under enkelte forhold. Ikke undervurder lyse blå Rhodanier Ikke en lys rosa Aurivilli heller. For ikke å snakke om lyse røde Ignitaer... Få farger??..?? Itte for denna gutten! PS! Knut R.S. Om du opplever at fargene blir for mørke når du impregnere fluene, kanskje brukt for mørke farger fra starten av? Endret 14. januar 2015 av Itte hackel 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worldmaster Skrevet 14. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2015 Næh, det spørs om folk er interessert i å lære - eller belære det vel? Jeg har lært mye av konkuransefolk jeg - eller det blir feil å kalle de konkurransefolk, for det er stort sett svært dyktige fluefiskere som også konkurrerer en sjelden gang. Er vel mer riktig å si. Dyktige er de i hvert fall. Du har vært så lenge med her og vet at belæring fra såkalte eksperter bare fører med seg triste og leie ting. Bare bla deg bakover i forumet :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
simen corneliussen Skrevet 18. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2015 Itte hackel: Syns det du snakker om over virker spennende. Vet du om det finnes noen gode artikler man kan lese om temaet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Bjørklund Pettersen Skrevet 19. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2015 Hei Nemis. Nei, har ikke noen formening om det finnes noen gode artikler om dette. Men jeg har lest endel om farger i firhold til hvilket lys som er når, sånn generelt på døgnet, og vurderer dette i forhold til hvilke farger jeg benytter. Det er nok flere enn meg, som f.eks har opplevd, at dubbede kropper , med tynn flashrib, har fisket godt, når det er grått og overskyet. På samme måten, benytter jeg teorien, i forhold til å dempe, eller forsterke farger under forskjellige lysforhold. Spesielt interessant under gode klekkinger, da det ofte handle om å skille ut imitasjonen litt. Et annet triks, som mange er kjent med i denne sammenhengen, er jo orange farger på ettermiddag/kveld. Det er ingen tvil, om at dette handler om forsterking av kveldslyset. "gulrotflua" er vel en ren markering i så måte. Den er ingen direkte imitasjon av en art, men fisker svært godt på kveldstid, under flere typer døgnflueklekkinger, bare ved å tilpasse den i str. Det er nok vanskelig å dokumentere videre "fasitter" i denne sammenhengen, men jeg liker å leke litt med dette, og har tidvis fått meg noen aha opplevelser. Samtidig, er det interessant å forsøke litt nytt, for kanskje å finne litt nye veier å gå. Ikke for at det er så utrolig viktig, men det er en motivasjon i seg selv. Vi fisket ganske tydelig orange Aurivillier allerede for 20 år siden. Nå er det mange som benytter slike toninger i imitasjonene sine. Litt artig, er det tross alt ;-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
simen corneliussen Skrevet 19. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2015 Ok, takk for tips! ..får lese litt om lys Spennende dette her 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg