Gå til innhold

Villmarksbukse. Hjelp......


Lars L

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i dag en helt vanlig turbukse fra XXL. Bruker denne hele tiden og er meget godt fornøyd med den. Den kostet kun ca kr 1000.- og er ikke vanntett, men er fin når det ikke er nedbør.

Jeg ønsker nå å kjøpe med en ordentlig tur- villmark- jaktbukse, men har lite erfaring på dette området. Jeg ferdes mye i skogen, samt årlige turer till finnmark. Jeg vil ha ei bukse som tåler vann og som er god å gå i etc. En kompis av meg har en slik bukse, han kan teipe igjen nede ved beina og gå over bekker uten å bli våt. Skulle han bli våt etter ekstremt mye nedbør tørker buksa raskt. Jeg kan kjøpe den samme buksa som han men ønsker tips fra dere.

Pris:  kvalitet koster og den kostnaden har jeg holdt av penger til, så pris er ikke relevant. Jeg er nemlig på jakt etter "drømmebuksa"  :D

Jeg tar helst tips fra fagfolk eller de med endel erfaring på området.

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike skal jeg ha neste gang... En kamerat av meg som ferdes veeeeldig mye i skogen, har slike på tredje sesongen (jakt, fiske og mye trening av hund) Han får ikke fullrost dem! Bruker dem når han vader over elver også  :D

Gode luftemuligheter gjør dem til helårsbukser. Og de gir ikke inntrykk av typisk skallbekledning. Veldig bevegelige og lydsvake.

Hverken han eller jeg er fagmann, men jeg tørr likevel anbefale disse.

http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-forelhogna-gore-tex-paclite-jaktbukse-10-6605.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lars.

Jeg har og har hatt mange fjellbukser, både med og uten Gore- Tex, men ei jeg synes er toppers til gå/fiske/fjellturer er Norrøna Falketind Gore-Tex Pro Shell (3.500.-)

Helt kongebra bukse, med utluftingsglidelåser hele veien på utsidene og et ytterstoff som tåler bålgnister. Den er ganske smal og minimalistisk i snittet, så hvis du ikke har "ekstra kilo" for mye, så er den suveren.

Andre kjempebra bukser er Norrøna Finnskogen og N. Forelhogna. Men ytterstoffene på disse tåler ikke glør/ gnister, for det er et ""lydløst" børstet ytterstoff.

Falketind:

P_0241087718.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lars.

Jeg har og har hatt mange fjellbukser, både med og uten Gore- Tex, men ei jeg synes er toppers til gå/fiske/fjellturer er Norrøna Falketind Gore-Tex Pro Shell (3.500.-)

Helt kongebra bukse, med utluftingsglidelåser hele veien på utsidene og et ytterstoff som tåler bålgnister. Den er ganske smal og minimalistisk i snittet, så hvis du ikke har "ekstra kilo" for mye, så er den suveren.

Andre kjempebra bukser er Norrøna Finnskogen og N. Forelhogna. Men ytterstoffene på disse tåler ikke glør/ gnister, for det er et ""lydløst" børstet ytterstoff.

arrgh, skulle ha visst om disse tidligere. høres ut som drømmebuksa, iaf for oss slanke idealmennensker ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier; Jeg ønsker nå å kjøpe med en ordentlig tur- villmark- jaktbukse

jeg jakter en del skogsfugl, samt er ellers ute på tur titt og ofte.. nå vet jeg ikke hva slags jakt du skal bruke buksa på, men jeg ville i alle fall anbefalt ei støysvak bukse dersom det er skogsfugljakt eller posteringsjakt (men dette vet jo alle). skal du gå mest i fjellet osv, er kanskje ei skallbukse/goretex bukse bedre..

ei bukse jeg er helt SYKT fornøyd med, er ei billig bukse fra Friluftsmagasinet, nemlig denne http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-5020&prodid=2416

Jeg har hele dressen, men anbefaler at du styrer unna jakka (den er formløs og helt på trynet)... buksa derimot, sitter som et skudd, har ALDRI blitt våt, puster godt, støysvak, den føles lett (aner ikke vekt) og det viktigste for meg, det er ikke så jævl... nøye med den, om det kommer blod, møkk, gjørme, blir en rift, gnist fra bålet osv, så pyttsann... jeg har tuslet maaange timer i våt lyng og kratt med denne, aldri blitt våt, aldri blitt rifter eller annet... eneste minus er at den ikke har knapp i livet, men borrelås (ikke vært noe problem for meg, men ser at andre kanskje synes dette er dumt)..

jeg er heller ikke fagperson, men tror nok svarene du får av oss øvrige som bruker produktene (og noen mye) vil gi deg mer, enn om "representanten fra Bergans", skal forklare fordelene med sine produkter   ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lars.

Jeg har og har hatt mange fjellbukser, både med og uten Gore- Tex, men ei jeg synes er toppers til gå/fiske/fjellturer er Norrøna Falketind Gore-Tex Pro Shell (3.500.-)

Helt kongebra bukse, med utluftingsglidelåser hele veien på utsidene og et ytterstoff som tåler bålgnister. Den er ganske smal og minimalistisk i snittet, så hvis du ikke har "ekstra kilo" for mye, så er den suveren.

Andre kjempebra bukser er Norrøna Finnskogen og N. Forelhogna. Men ytterstoffene på disse tåler ikke glør/ gnister, for det er et ""lydløst" børstet ytterstoff.

Falketind:

P_0241087718.png

Bare så det er nevnt er jeg ingen fagmann så du får evt. overse innlegget, men har denne buksen i 4. sesonger nå og er veldig godt fornøyd med den. Oppsiden er som André nevner mtp. bålgnister, men jeg kommer trolig til å kjøpe en annen bukse til høstjakta for å bli kvitt gnisselyden som er litt sjenerende spesielt når man går med hørselvern med automatisk lyddemping. :)

Edit: Brukt som helårsbukse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner omfattende tråder om dette andre steder på forumet. Jeg vet derfor ikke om jeg gidder å skrive så mye nå. Men jeg er iallefall en av dem som ikke fikser å gå sommerfriluftslivsturer med fullstendig membranplagg- Til det puster goretex for dårlig. Jeg er varm av meg og blir klissvåt i de.

Jeg bryuker derfor om sommeren mellomtingen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tips så langt.

Jeg var kanskje litt upresis i mitt første innlegg. Jeg jakter ikke enda, men skal begynne med dette i år. Jaktbukse får jeg da heller kjøpe når den tid kommer hvis dette ikke lar seg kombinere.

Buksa skal brukes til mine fluefisketurer. Da helgeturer i lokal skog og mark, hardangervidda, og lange turer i finnmark med full oppakning. Derfor er det viktig at buksa tåler endel vann, slik at man tåler væromslag uten om å måtte tørke buska inne i lavvoen i 1 time samt slippe å ha med flere bukser. Den bør også kunne teipes igjen ved beina slik at man kan krysse bekker utenom å bli våt. Klart skal den være god å gå med, må den puste og den blir den ikke 100% vanntett hvis det regner mye over lang tid, men den bør tåle mye nedbør og tørke raskt når man går med den på seg.

Det virker foreløpig som at Stian har det forslaget som er nærmeste det jeg tenkte på: http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-forelhogna-gore-tex-paclite-jaktbukse-10-6605.aspx

Grunnen til at jeg skrev "tur- villmark- jaktbukse" var fordi jeg ikke viste i hvilken kategori i man måtte for å finne den buksa jeg leter etter.

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder en sommerbukse til å gå mye i så er jeg ikke i tvil at Lundhags Treverse pro pant er den beste!

Det er det som er kompromisset. Totalt enig. Fullstendig vanntett front , knær osv. Fullstendig vanntet seteparti. Vanntett og ekstremsterk rundt støvlene. Ellers impregnerbar bomull med luftemuligheter. Nok vanntett. Meget bra pusteegenskaper pga rett materiale utenom vanntettstedene. Tørker raskt pga bomullsbruken. Beste buksa jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en Norrøna Finnskogen tror jeg, har hatt en slik i nærmere ti år, og den er fortsatt potte tett. Stoffet på lårene er slitt helt tynt, og det er som å gå med en pysjbukse. På de varmeste dagene kan den nok bli varm, men det er iallefall en bukse jeg er strålende fornøyd med... Kjøpte en Norrøna Dovre i fjor høst, for en eller annen gang må jo Finnskogen buksa gi opp, og jeg fikk et veldig bra tilbud, men den er langt fra like behagelig å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ca. sånn en:

http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-dovre-gore-tex-pro-shell-skall-jaktbukse-10-23230.aspx

Norrøna Dovre står det på lappen inni. Så jeg tror det er den samme. Std. høyde i livet, og sitter knall.

Den har tålt enormt mye mishandling de siste fem-ti årene.

Og i motsetning til det BjørnarSkj. føler, så er jeg grisenøyd med denne, selv i midtsommersvarme.

Jeg har blitt sjokkert av hvor lite klamt det blir.

Blaut blir man bare ikke, uansett hvor mye det regner eller snør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ca. sånn en:

http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-dovre-gore-tex-pro-shell-skall-jaktbukse-10-23230.aspx

Norrøna Dovre står det på lappen inni. Så jeg tror det er den samme. Std. høyde i livet, og sitter knall.

Den har tålt enormt mye mishandling de siste fem-ti årene.

Og i motsetning til det BjørnarSkj. føler, så er jeg grisenøyd med denne, selv i midtsommersvarme.

Jeg har blitt sjokkert av hvor lite klamt det blir.

Blaut blir man bare ikke, uansett hvor mye det regner eller snør.

 

Artig å høre. Må bare si at det er mine preferanser jeg viser til Det er store individuelle forskjeller. Jeg blir fort varm, har sansynligvis ikke forutsetninger til å kunnet bli polfarer når jeg var ung. Jeg hadde ikke hatt evnen til å regulere varmen under drift nok.

Men det værste er st under lange turer, så regulerer dette seg mye bedre underveis. Vil ikke ødelegge tråden, men er det flere som har erfart dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ca. sånn en:

http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-dovre-gore-tex-pro-shell-skall-jaktbukse-10-23230.aspx

Norrøna Dovre står det på lappen inni. Så jeg tror det er den samme. Std. høyde i livet, og sitter knall.

Den har tålt enormt mye mishandling de siste fem-ti årene.

Og i motsetning til det BjørnarSkj. føler, så er jeg grisenøyd med denne, selv i midtsommersvarme.

Jeg har blitt sjokkert av hvor lite klamt det blir.

Blaut blir man bare ikke, uansett hvor mye det regner eller snør.

 

Jeg har hatt Norrøna Dovre i mange år.  Glimrende bukse, men ikke sommerstid.  Det er en høst og vinterbukse for mitt vedkommende.  Bruker den nå - fantastisk ski- og Telemarksbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...