Gå til innhold

alle må svare kapp. 2


Are Lorentzen

Anbefalte innlegg

E da negativt å fiska med andre ting en tørrt!?

Skjer'a folkens?

Klart da e kjekt å få fisk på tørrt, men eg syns da e vel så spennande å fiska med nymfer. Og enkelt e da ikkje nødvendigvis...

Fisk ellers med da eg har... Blir ofte nymfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Prøver nok alltid å oppsøke vakende fisk i norske elver og vann, selv om det er tørrfluefiske som er lettest. Litt selvmotsigende dette, for jeg er ikke glad i "lette" situasjoner lenger. Jeg vil ha vanskelig fisk, gjerne stor, slik at tilfredsstillelsen blir desto større når jeg lykkes. Legg merke til at jeg skriver når jeg lykkes, og ikke om... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jeg har nå endelig fått fisket i krystallklare kildeelver selv (Bosnia), og forstår nå bedre fasinasjonen av å fiske med nymfe på fisk man ser hele tiden.... Men selv i disse krystallklare elvene klarer jeg ikke å unngå å skifte til tørrflue så fort en brukbar fisk vaker innen kastehold. Merkelige greier.. ;)

 

En fisketur starter som regel med leting etter vakende fisk, og dersom vakene uteblir er det tolmodigheten min den dagen som bestemmer hvor lang tid jeg venter på vak, eller blindfisker med en tørr attraktorflue, før jeg endelig setter på en nymfe eller streamer. Kanskje min kjærlighet til tørrfluefiske kommer av at jeg står hele vinteren å denger streamere i sjøen? Hele vinteren lengter jeg til den dagen jeg kan bytte ut streameren med en liten delikat parashute døgnflue, og servere den til en vakende fisk... :D

 

Men jeg sier som tmags; Sånn er situasjonen i dag. I morgen kan det være helt annerledes... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder fast med det som vakte min interesse for fluefiske. Tørt! Fisket mye med sluk, mark, vobbler eller flue og dupp når jeg var yngre. Men det var alltid fisk som spiste "fluer" som fasinerte mest. Uansett om de gjerne så veldig mange kilo mindre ut enn de vi kunne ta med det andre utstyret.

 

I tillegg synes jeg jakten på steady fisk i elv er kjempespennende. Kan gjerne gå noen timer for å finne en, og om den ikke spiser fluen min så øker det jo bare motivasjonen for å finne en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne fisken tørt, men tyr temmelig ofte til nymfe. Spesielt i elv når jeg fisker visuelt. Synes tross alt det er morsommere å få fisk enn å se på den når det er åpenbart at den ikke tar tørt.

Og som en var inne på; å fiske tørt når fisken åpenbart tar nymfer er vel kanskje ikke riktig imitasjonsfiske det heller..

 

Og jeg tyr dessuten til streamer på Hardangervidda. Å få (stor) fisk der inne på tørrflue ser jeg på som bonus. På alle de årene jeg har vært der har jeg truffet på svært få klekkinger av betydning. Stort sett enkeltfisker som vaker mer sporadisk. Vind og vanskelige forhold er vel heller regelen. Morsommere å lure den på streameren på natta enn å irritere seg over at det ikke skjer noe.

 

Kan forresten ikke se at noen har diskutert hva som legges i tørt. Selv setter jeg ofte på en flymph/klekker som fiskes på vakende fisk. Blir jo som å fiske tørt da, selv om det ikke er tørrflue i ordets rette betydning. Opplevelsen blir den samme, bortsett fra at man sikkert får mer fisk enn ellers. Svært ofte tar den klekker kontra "tørt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jeg er enig med Flemming i at det er tålmodigheten min som avgjør om jeg sitter/rusler langs elva og speider etter vakende ørret i 5 timer uten å kaste, eller om jeg nymfer/ blindfisker etter en stund. Men drømmen er alltid der om heavy klekkinger og steady vanskelig ørret :D

 

Men gutter, jeg er blitt fortalt at i neste liv vil vi våkne hver morgen til teppeklekkinger, og garanterte spinnerfall i varme stille omgivelser hver kveld ;)

 

André B

 

 

 

 

 

En fisketur starter som regel med leting etter vakende fisk' date=' og dersom vakene uteblir er det tolmodigheten min den dagen som bestemmer hvor lang tid jeg venter på vak, eller blindfisker med en tørr attraktorflue, før jeg endelig setter på en nymfe eller streamer. Kanskje min kjærlighet til tørrfluefiske kommer av at jeg står hele vinteren å denger streamere i sjøen? Hele vinteren lengter jeg til den dagen jeg kan bytte ut streameren med en liten delikat parashute døgnflue, og servere den til en vakende fisk... :D

 

Men jeg sier som tmags; Sånn er situasjonen i dag. I morgen kan det være helt annerledes... ;)[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gutter' date=' jeg er blitt fortalt at i neste liv vil vi våkne hver morgen til teppeklekkinger, og garanterte spinnerfall i varme stille omgivelser hver kveld ;)[/quote']

 

Hehe... Kan jeg få nummeret til den spåkona ? laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

For meg er vakende fisk på eit eksakt bytte det opptimale,men eg driver "imitasjonsfiske"dvs imitere bytte på fleire stadier.Eg holdt på å prøve ei våtflue i helgen,da det ikkje var eit vak å sjå.Eg såg meg øve skuldrene for å sjå om nåken såg meg :D Men akuratt nå eg holdt på å gå i baret,begynte ein fisk å ta vespertina langs sivet der eg sto.Phhuuu tenkte eg og fortrengte tanken eg nett hadde hatt.Tok fisken på ei str16 døgnflueimitasjon,og det føltes godt kan du sei.(Hadde fiska litt med døgnfluenymfe rett før uten videre gode resultat :D )

Har du fremdeles slike tanker Henning?  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er vakende fisk på eit eksakt bytte det opptimale,men eg driver "imitasjonsfiske"dvs imitere bytte på fleire stadier.Eg holdt på å prøve ei våtflue i helgen,da det ikkje var eit vak å sjå.Eg såg meg øve skuldrene for å sjå om nåken såg meg :D Men akuratt nå eg holdt på å gå i baret,begynte ein fisk å ta vespertina langs sivet der eg sto.Phhuuu tenkte eg og fortrengte tanken eg nett hadde hatt.Tok fisken på ei str16 døgnflueimitasjon,og det føltes godt kan du sei.(Hadde fiska litt med døgnfluenymfe rett før uten videre gode resultat :D )

Har du fremdeles slike tanker Henning?  ;D ;D ;D

Nå blar du i demoner Oddbjørn ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fiskes det kun med tørrfluer, alt dette andre har for meg ingen interesse. Om fisken står steady eller ikke spiller liten rolle, vaker det ikke skal vi da alltids få den til å vake. Har reist hjem fra mang en fisketur uten så mye som ett napp engang, men det er like fordømt moro hver gang ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker tørt.

Er jeg på en lavvotur hender det at jeg binder på noe som går under overflaten, men kroppen sier heldigvis fra at dette er feil og jeg henter meg en pils og koser meg med den og naturen.

Det har skjedd at jeg har bundet på noe som synker, men da begynner det som regel å vake og jeg må rigge om igjen, har derfor sluttet med dette  ;D

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Her fiskes det kun med tørrfluer, alt dette andre har for meg ingen interesse. Om fisken står steady eller ikke spiller liten rolle, vaker det ikke skal vi da alltids få den til å vake. Har reist hjem fra mang en fisketur uten så mye som ett napp engang, men det er like fordømt moro hver gang ;D

Den som sier at det er like moro uten fisk som med - JUGER! 25.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fiskes det kun med tørrfluer, alt dette andre har for meg ingen interesse. Om fisken står steady eller ikke spiller liten rolle, vaker det ikke skal vi da alltids få den til å vake. Har reist hjem fra mang en fisketur uten så mye som ett napp engang, men det er like fordømt moro hver gang ;D

Den som sier at det er like moro uten fisk som med - JUGER! 25.gif

kloke ord erik, som vanlig ;)

fisker med tørt, nymfe og streamer ja. alt til sin tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke svare på tråden, den er 5 år gammel, tok den bare opp for å mobbe Henning  ;D ;D ;D

For meg er vakende fisk på eit eksakt bytte det opptimale,men eg driver "imitasjonsfiske"dvs imitere bytte på fleire stadier.Eg holdt på å prøve ei våtflue i helgen,da det ikkje var eit vak å sjå.Eg såg meg øve skuldrene for å sjå om nåken såg meg :D Men akuratt nå eg holdt på å gå i baret,begynte ein fisk å ta vespertina langs sivet der eg sto.Phhuuu tenkte eg og fortrengte tanken eg nett hadde hatt.Tok fisken på ei str16 døgnflueimitasjon,og det føltes godt kan du sei.(Hadde fiska litt med døgnfluenymfe rett før uten videre gode resultat :D )

Har du fremdeles slike tanker Henning?  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...