Gå til innhold

Laksefiske


Ronny S

Anbefalte innlegg

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nei nå begynner det å bli for seriøst her igjen. Bare for å bevise at laksefiskere har mer humor enn andre (ørret fiskere) så må jeg bare røre om litt her igjen :D Når Lektor beskriver fiske som krevende så mener han helt sikkert laksefiske :D Er det noe krevende å stå å fiske etter ørret, byte fluer hele tiden, se hva som flyr rundt deg, måle temp. i elven eller vannet, åpne maven på fiske bare for å finne ut at det den akkurat da spiser er en flue du ikke har med. frem med binde utstyret og binde en flue tidsnok til at den har byttet føde. :roll:

 

PUH ble faktiskt litt sliten av å skrive dette, er nok krevende å være ørret fisker alikevel. Håper bare de har tid å nyte turen også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lektor Lund skrev :Nå skrev jeg om tørrfluefanatikerne, jeg da.... Om variablene innen nymfefiske etter ørret er de samme som de man finner under laksefiske, så er det vel ingen grunn til å hakke på hverandre, eller...?

 

Dette er ikke riktig, hvis du fisker nymfe med nappindikator er dette mer krevende enn både lakse fiske og Tørrfluefiske.

Det er ihvartfall min påstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig' date=' hvis du fisker nymfe med nappindikator er dette mer krevende enn både lakse fiske og Tørrfluefiske.

Det er ihvartfall min påstand[/quote']

 

Nei, nei, nei Viggo...... [-X

Hvis du fisker laks må du faktisk VELGE en farge på flua du tror funker. Når det gjelder nymfefiske så trenger man jo bare en brun nymfe, så er man i gang......Ergo: laksefiske er ekstremt avansert i forhold til nymfefiske ! 8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei....

 

Jeg vet ikke hvem som er seriøse eller ikke; så frekk og freidig som jeg er vil jeg påstå: Meite fiske er mer avansert enn fluefiske. Det er det i allefall ikke tvil om?! Eller.....

 

Hilsen Anders, som fortsatt binder lakse og ørretfluer.(mest ørret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei....

 

Jeg vet ikke hvem som er seriøse eller ikke; så frekk og freidig som jeg er vil jeg påstå: Meite fiske er mer avansert enn fluefiske. Det er det i allefall ikke tvil om?! Eller.....

 

Nå, se dette er jeg faktisk ikke helt uenig med deg i..... :wink:

 

For å være litt seriøs et øyeblikk:

Meitefiske kan gjøres enkelt, og det kan gjøres svært avansert og vanskelig. Alt fra Andersdupp med mark, til superavanserte karpetackle med hair-rigg, foringsbokser (man må nesten være utdannet kokk for å lage rett fór), elektroniske nappvarslere etc.etc.

Det samme kan ørretfiske, med alt fra skrått nedstrøms våtfluekast med March Brown, til spesialkast på sky ørret i en strømkant 25 meter unna, som beiter på myggpupper i krok 24....

 

Når vi kommer til laksefiske så.........

-Finnes det egentlig noe lett og noe vanskelig laksefiske..?

Min (lett ørrettinspirerte) oppfattelse er at det er FISKEN som kan være vanskelig- ikke fisket (dvs utstyr, fluevalg og kast), som til forvekslig er ganske likt det enkle ørretfisket med March Brown ).... 8-[

 

Av denne utrolige gjennomtenkte resoneringen, trekker jeg derfor slutningen at det er utrolig lett (for alle) å fiske laks dersom forholdene er bra, og det er utrolig vanskelig (for alle) å fiske laks dersom forholdene er dårlige... Søren, jeg må være glup !! :-({|=

 

Og for å spisse hele denne milde provokasjonen enda et hakk, så kan jeg fortelle at min kjære mor for første gang i hele sitt liv holdt i en fiskestang på en firma-kose-tur med mange garvede laksefiske-kolegaer, av den mannlige sorten, til Altaelva for noen år siden, og hvem var den eneste som fikk fisk ?? Jo, selvføgelig den ferskeste av alle; Mutter`n !!!

 

Laksefiskets historier forteller så mange tilsvarende historier, at vi med dette kan understreke den dystre og mørke sannheten en gang for alle ;

Laksefiske er lotto !!!!!!!!

 

 

PS: Husk at jeg er familiefar, når dere laksefiskere nå hogger løs på meg... :-#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* ja, ja da er det grem med dolken igjen :D skal vel ikke dolkes her, iallefall ikke så dypt.

 

All fiske har sin sjarm og jeg har skrevet tidligere at jeg hyser stor respekt for de som bruker naturen på rett måte uansett hva de gjør der ute :D

Lotto har jeg sluttet å tippe, eller har faktiskt aldrig begynt og det gir vel forklaring på hvorfor jeg driver mest med laksefiske. Må jo også humre litt av de som jeg treffer i elven som har "super luxus GT rally" utstyr og ikke kan bruke det. Det er presis som hjemme, rekker ikke bare med utstyret om man ikke kan bruke det laugh.png' alt=':lol:'>

 

Personlig så bruker jeg bl.a en høgård snelle som er iallefall 15 år gammel. kjøpte ny stang ifjor etter høgård driva for de som husker den, ikke fungerte lengere. den holdt i maaange år.

 

Man kan bruke hvor mye penger som helst på denne lidenskapen men behøver man det???? Har opplevd at billig utstyr er vel så bra som dyrt utstyr.

 

En refleksjon: Hvor mange har vært i butikk og skal kjøpe stang så sier selgeren. Kjenn på stangen! Hva skal man kjenne, vekten?? :D den står jo som oftest på stangen. Man kan jo ikke kjenne eller teste så mye i en butikk uansett verken stivhet, aksjon ++ før man har fisket en stund med ulike typer snører og kjørt noen fisker på den. Først da vet man om det er en bra stang som passer akkurat deg!!

 

Hmm tro o jeg skal forsøke på hvalfiske med tang noen gang :wink:

 

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Kan vel bare gi generelle råd da jeg ikke vet hvilken elv du skal fiske i.

 

Er det flom eller stor elv så bruker du store fluer helt mot 1/0, men jeg misstenker at det er ganske liten alv der nu så du må nesten ned mot str 10 eller 8 i verste fall så stort som 6.

 

Er det lys elv eller du fisker midt på dagen i sollys så bruker du lyse fluer, er det mørk elv og/eller det er mørkt ute så bruker du mørke fluer.

 

My skog rundt der du fisker så er det best med grønne fluer.

 

Men det er som oftest bedre å variere i str og hastighet på fluen enn mønstrer. Tar du med deg 3-4 ulike mønstrer og heller varierer med str så holder det. Behøver ikke flueboksen full.

 

Når det gjelder forskjell på laks å ørret så har nok det vært mange diskusjoner langs elvene i Norge. Men den beste måten er sporen på fisken. En laks er helt stiv i sporen og du kan lett taile fisken, men en SØ er helt myk i sporen og det er vanskeligere å taile den. Den klapper sammen. Se forskjell på den mens du kjører fisk er helt umulig.

 

Håper dette hjelper deg litt på vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Noen som kan forklare hvorfor folk gidder å stå i lakse-elva når de heller kan sove på sofaen' date=' klippe plenen eller male stakittgjerde?

:D

Ronny S[/quote']

 

I sommer var faktisk laksefiske artig, fiska lite og fikk fisk :)

 

får du på en gris av en laks, så er enda et menneske ødelagt for resten av livet. da får du adrenalin kick. helt rått. fikk ingen i år selv, men prøvde meg kun 4 døgn, mistet 2. samme kan det være. for det er når du kjører fisken som er gøy da. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan forklare hvorfor folk gidder å stå i lakse-elva når de heller kan sove på sofaen' date=' klippe plenen eller male stakittgjerde?

:D

Ronny S[/quote']

 

I sommer var faktisk laksefiske artig, fiska lite og fikk fisk :)

 

får du på en gris av en laks, så er enda et menneske ødelagt for resten av livet. da får du adrenalin kick. helt rått. fikk ingen i år selv, men prøvde meg kun 4 døgn, mistet 2. samme kan det være. for det er når du kjører fisken som er gøy da. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Helt enig med Randselva, faren er stor for at man blir ødelagt på livstid. Er jo få personer som begynner som sportfisker etter laks.

 

Ble selv ødelagt totalt som 17 åring, etter min første tur med fluestang og laks på 3 kg. Mistet min første laks som 12 åring på mark og dupp.

 

Så nå er man "ødelagt" for livet, men laksefiske gjør livet verd å leve litt bedre enn alle andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Laksefiske er topp, særlig når den store røsker tak og tiden står stille.

Men som en motorsyklende kamerat fortalte:

Dersom jeg må forklare deg hvorfor jeg kjører Harley, så har jeg allerede mislyktes.

Det må oppleves, og kan ikke ikke forklares.

Er det forresten noen som vet hvorfor laksen hopper??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med randselva' date=' men føler at det er litt tilfeldig når og hvor du får den :)[/quote']

 

Ikke enig, om det var slik så skulle jo alle få like mange laks :?: :!:

 

Det er en grunn at noen får mer enn andre? Er noe annerledes enn ørretfiske. Ikke så mye på fluedetaljer men mer str og hastighet i tillegg til ytre faktorer som vær, vannstand, strømforhold +++

 

Men synes da at ørreten biter på i tide og mest utide når man fisker laks. Når en 3 hg ørret biter på en str 4 Jock scott lakseflue. Da er det vel snakk om att ørreten biter helt tilfeldig??? Eller at ørreten biter i det hele tatt på store laksefluer.

 

Det er vel ingen type fiske som er tilfeldig?? Eller man kan gjøre det så tilfeldig som man ønsker.

 

To kompiser i Finnmark som fisker ca like mange døgn pr. år. Den ene får alltid mer laks enn den andre. Mens den andre får alltid større laks. Hvorfor det? Hadde det skjedd 1 år eller 3 år så vill jeg vært enig om tilfeldighet. Men år det har skjedd i 20 år, da er det ikke snakk om tilfeldighet.

 

Er det forresten noen som vet hvorfor laksen hopper??

 

Det er mange meninger om dette. Skrev en artikkel om dette til ffs' date=' men var antakelig så dårlig så det ikke ble publisert :roll: ;)

 

Men laksen hopper alltid om det kommer ny laks i en kulp. Det vil alltid bli trangere og krangling blandt laksen om standplass. Den nye må jo også få plass. Laksen er helt klart mer bitevillig når dette skjer. Dette ser jeg hvert år i en ganske grunn kulp.

 

Den hopper [i']ikke[/i] for å bli kvitt lus, det er gammel overtro.

 

Men laksen hopper også når den vandrer. Når den blir skremt og sikkert mye mer.

 

En ting er sikkert med laksefiske og det er at ingenting er sikkert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye seriøst her ser jeg.

Dersom man vil kombinere laks og tørrflue så kan man jo jobbe for opptak i "16-20 klubben" til Lee Wullf. Det står det respekt av.

Hvorfor hopper så laksen:

Jo enkelt; den er oppe og ser hva slags utstyr firskerne har behengt og utrustet seg med. Er det av typen jalla, så biter den ikke.

Ellers så er jeg "født" som tørrfluefisker etter ørret og røye, men konverterte sakte til laks for 15 år siden. Alt har vært moro, bare fisken biter

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...