Gå til innhold

Laksefiske


Ronny S

Anbefalte innlegg

Hehe... Litt moro må vi da kunne ha det uten at det går feil vei.

Dette er og skal være uskyldig morro. Må da kunne mobbe laksen litt uten at folk blir sure. Det er et ørretforum ja, men alle er like velkommen om de fisker mort eller laks.

 

Apropos! C&R innført på laks?? Neppe! Yellowstone Nasjonalpark var etter det jeg vet først ute, og det for 50 år siden...

 

De forstod tidlig "der borte" at stor ørret ikke kan fryses ned uhemmet.

Når "Sportsfiskeren" nevner steikepanna så har vi vel skjønt hans hensiker med "sportsfisket" :-k

 

Litt uskyldig morro på en kjedelig mandag...

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Håper jo at alle her har litt humor, er jo bare litt godlynt erting og ikke noe mer. Men utover det så synes jeg mest at ørretfiskere tar opp plass i elvene for laksefiskern. Så du Hermansen du får nok flytte på deg når jeg kommer med min 15" stang og 2/0 krok. Det er som å ha en spurv lengst ut på fortommen når man fisker etter laks :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. artig dette her.

 

Motivene for fiske er mange, noen setter mest pris på fighten.

For å få maks utbytte av den velger man utstyr i forhold til størrelsen på fisken.

 

Når "Sportsfiskeren" kommer med sin 15 fot i klasse 12 og får en pingle av en laks på 4-5 kilo så er det ikke rare greiene.

Da er det mer moro å få en elveørret på 1-2 kilo på en 3-4'er stang med tynn fortom og lita flue. Fighten blir minst like sterk bortsett fra at mamma eller gubben på campingen blir mer imponert over laksen fordi den er større. For slike som ikke skjønner nivået/prestasjonen spiller det ingen rolle om man kommer med en laks på 5 elller torsk på 10.

"Nææ se på den store fisken a"! Det er det som teller...

Vi som er imitasjonsfiskere har det på et litt annet nivå vet du.

Interessen for inseksliv (økosystemet) er ofte like stor som fisket.

Og det er greit å basere sitt fiske på fakta og ikke kun gul eller brun flue laugh.png' alt=':lol:'> Eller synk eller intermediate.

 

Nei, laksefluefiskern er egentlig slukfiskeren som fant ut han skulle bli FLUEFISKER (imitasjonsfiske etter ørret) men ble noe midt i mellom sluk og flue (klarte ikke å binde små fluer ei heller å presentere godt nok). Laksefiske er jo egentlig kun en litt mer avansert form for slukfiske. Utfordringen er: Flyt, synk, gul, blå, grønn...

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er ikke dette riktig Sports fisker.

2 hånds fiske er for meg ikke sports fiske

 

 

Dette er jo helt elementær filosofi og mattematikk. Størst er først og Store kroker store fisker mens små kroker fanger små fisker. :roll: Man ser ikke mange som drar på fiske etter tunfisk med en 14 krok :D

 

Har flere ganger tatt grov ørret med mygg krok 18, så det du sier stemmer ikke, har også tatt Laks og Sjøaure på små kroker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se at det kun er laksefiskere som har humor :?: :wink: Men fra spøk til alvor. Hyser stor respekt av alle som er ute i naturen uansett hva de gjør der. Har aldrig tenkt på forskjellen mellom ørret fiskere og laksefiskere før denne lille. Alt er jo sportfiske eller??

Så får jo alle ha vært sitt intresse innen sportfiske. Men dette er jo et diskusjonsforum og diskutere kan man jo til krampen tar alle og enhver, men synes det er litt ille om noen tar ting for alvorligt. Men jeg kommer til å fortsette å diskeutere her selv om jeg liker laks best på kroken fordi Rune har fått til en kanonbra forum som det er liv i og det jo jo det et forum er til for. Skitt fiske uansett hva som henger lengst ut på snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er "krydder" "Sportsfiskeren laugh.png' alt=':lol:'> " vi trenger en slik innimellom.

Viktig at vi ikke blir for seriøse og selvhøytidlige. Jeg synes slikt er moro så lenge vi ikke blir ufine på person-nivå. Viktig at vi setter grenser og de som ikke liker det tør å si i fra.

 

At alt er sport det er jeg ikke sikker på (bortsett i fra tørrfluefiske etter ørret med døgnfluer da O:) ), synes at danskenes ord lystfiske

passer bedre på dette vi holder på med. Det er lystbetont det er, det er vel ikke alle av oss som ligger i hardtrening for å fiske.

Vel bortsett i fra du da Sportsfisker som må pumpe jern og bo i høydehus for å orke å bære stanga og kjøre all fisken :wink:

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart at vi som er veltrente laksefiskere behøver verken ikke høydehus eller jern å pumpe. Vi har de perfekte kroppene til å bære så store stenger :)

Hmmm, hvorfor klarer ikke ørretfiskere å bære mer enn små stenger :?:

 

:idea: kanskje det er fordi de ikke har så velutviklede kropper som oss andre som har kjørt storfisk hele livet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart Rune om man skal lande store fisker så må man ha ølmage for å stå stadig, her er det ikke snakk om å vippe på land småfisk.

Det er jo ikke alle som har råd til fine fiskeklær heller, når jeg var ung så måtte vi fiske uten stenger vi :) Bukser hadde vi bare råd til når det var vinter. Julen ble avlyst hvert år og sommerferien ?? ehh kommer fra Finnmark så vi hadde iallefal ikke noe sommer :D ¨

Men det er sikkert ørret jeg har fisket i Finnamrk hele tiden, det er bare slik at i Finnmark er den så stor at vi nesten ikke ser forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. artig dette her.

 

Utfordringen er: Flyt' date=' synk, gul, blå, grønn...

 

Rune[/quote']

 

..og hvis man begynner å se på alle de variablene man må forholde seg til som laksefisker, blir det hele til slutt temmelig komplekst. Flyt, synk, intermediate, sinktip; skyteklump, helsnøre; enhånds, tohånds; single spey, double spey, snake roll, snap T; liten flue, stor flue, langhalet flue, klassisk flue, shrimp flue, nymfe, tørrflue....oppgang av fisk, når hvor, hvor mye, standplasser, vannstand, farge på vannet, fart på vannet, fart på flua; kaste nedstrøms, tverrstrøms, oppstrøms; dead drift eller lage liv i flua....og det er bare begynnelsen. Skal man bli flink, krever det både mange års erfaring og mye tankevirksomhet (ikke at alle laksefiskere tenker plagsomt mye.... :? )

 

Min personlige teori er at de som lager prinsipper av typen at man bare skal fiske ørret, eller enda mer: bare skal fiske på vakende ørret med tørrflue, gjør det for å forenkle en komplisert verden og konstruere seg en situasjon der det blir få og forholdsvis enkle parametre å forholde seg til. Man venter til en ørret begynner å vake, da ser man hvor den er og hva den spiser. Enkelt og logisk. Da gjenstår det bare en liten, teknisk utfordring i å få presentert sin egen etterlikning på en måte som gjør at den driver mot fisken som en annen dupp, og når "duppen" blir borte har man fått fisk. Og tørrfluefiskeren har laget seg en vinn-vinn situasjon: ikke bare er hans verden enkel, han kan også, i beste Halford-stil, opphøye seg selv til å være den eneste sanne sportsfisker og se ned på de som ikke er så høyt utviklet, de som fisker etter andre arter, og de som fisker med fluer som synker (våtfuefiske med flere fluer på fortommen er jo likeverdig med oterfiske!) og kanskje til og med (måtte Gud forby sånn styggedom) med streamer!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shock: Oj Oj Oj her var det mange fine ord som jeg ikke forstod' date=' her må det ordbok til. Kan ikke så avansert fiske, her går det kun på stang, snøre og flue. Hva er egentlig alt det andre :?:

Må nok ta et engelsk kurs :wink:

Utrolig hvor mange fremmedord ørretfiskere kan, eller heter det truotfisher :P[/quote']

 

Det er da ellers et Norsk, som selv en Dansker forstår.

 

Har læst det de skriver i Trondheim eller Nynorsk, og det er ikke let

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variablene hr. Lektor er stort sett de samme under nymfefiske etter ørret.

Tørrfluefiske er mer enn å kaste ut en dun/voksent insekt.

Klekkere er også tørrfluer siden de flyter og her er det mange teorier rundt materialer osv...

 

Og det er ikke alltid at ørreten er enkel å ta selv om den vaker.

Det er slike situasjoner som er mitt favorittfiske.

Våtfluer og streamere er litt småekkelt ja.

Men jeg må nok innrømme at jeg faller for fristelsen innimellom.

Jeg har da opplevd å ta stor fisk på streamer, den første tanken som streifet meg var: Tenk om det hadde vært på tørt!!

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrflue etter laks' date=' det hørtes intresant ut og kanskje en kompromiss med de her ørretfiskerene. :D Kanskje man blir tatt inn i varmen en dag. :D Problemet er bare det, hvor får man tak i så store tørrfluer som 1/0, er jo ikke ute etter småfisk :P[/quote']

 

De binder cigaren i #4-8. Han Jerk der afholder det, har taget 500 laks mellen 2-6 kg. på tørflue. mest i Scotland. men også i Gaula.

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variablene hr. Lektor er stort sett de samme under nymfefiske etter ørret.

Tørrfluefiske er mer enn å kaste ut en dun/voksent insekt.

Klekkere er også tørrfluer siden de flyter og her er det mange teorier rundt materialer osv...

 

mvh

 

Rune

 

Nå skrev jeg om tørrfluefanatikerne' date=' jeg da.... :wink: Om variablene innen nymfefiske etter ørret er de samme som de man finner under laksefiske, så er det vel ingen grunn til å hakke på hverandre, eller...?

 

Jeg er selvfølgelig helt klar over det du skriver om variablene, også alle variablene under tørrfluefiske, og det jeg skrev her tidligere var satt på spissen ikke så rent lite. En smule sarkasme sånn en onsdags morgen....

 

Poenget mitt, om det var for godt gjemt, var selvfølgelig at sånne diskusjoner, enten de er spøkefulle eller alvorlige, mye godt handler om hvilket fiske som er det mest krevende. Krevende fiske=opphøyd fiske, eller "sportslig" (hva nå det er) fiske, eller edelt fiske.....og ørretfiskere som vil "disse" laksefiskere peker på at laksefiskere bare denger og håper...Men det er altså mulig å snu argumentasjonen og være like nøyaktig og nyansert i forhold til ørretfiske (dvs [u']U[/u]nøyaktig og Unyansert!).

 

Nuhvel, vi fisker for å kose oss, så da får enhver fiske på den måten han eller hun har glede av. Selv hører jeg til den gruppen som ikke ser noen grunn til å si nei takk, så det blir "ja takk, begge deler". Om jeg hadde utelukket en form for fluefiske til fordel for en annen, hadde jeg også utelukket meg selv fra mange fine natur- og fiskeopplevelser, og det vil jeg ikke. Selv om opplevelsene er forskjellige, har jeg like stor glede av å jakte på og få en kvartkilos ørret på #3-stanga i den lokale småelva som jeg har av å få en stor laks i Orkla. Når jeg deler fisketiden min sånn, får jeg selvfølgelig ikke den "spisskompetansen" som f. eks. Rune har, men samtidig er det ikke tvil om at jeg blir en bedre fluefisker ved å overføre erfaring og kunnskap fra en fiskeform til en annen. Jeg synes for eksempel at for meg har ørretfiske gjort at jeg får en annen "følelse" for laksefisket...(det ble visst ikke spesielt godt formulert... :? , men det er kanskje mulig å forstå hva jeg mener?) Jeg er ikke spesielt flink til noe av dette, men jeg må nok si at de mest kunnskapsrike og reflekterte fiskerne jeg kjenner, alle er fiskere som behersker og setter pris på alle sider og "grener" av den fantasiske sporten som heter fluefiske.....

 

Men hvorfor gidde å fiske laks? Det var det opprinelige spørsmålet....kanskje jeg kommer tilbake til min opplevelse av det, men det er en lang historie som det allerede er skrevet mange bøker om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...