Gå til innhold

Oslo og omegen?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Det raskeste er vel bussen til Maridalen/Skar og en rask spasertur opp til Øyungen. Har du litt tid ekstra er det bare å gå rett nordover så er det mer å velge i ;)

Ikke nødvendig med bil.

Trenger du flere tips er det bare å sende en PM. Er rimelig godt kjent bak hver sten.... ;D

Takk skal du ha Knut :) Må først se hvordan dette utarter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke så langt til østmarka/sørmarka heller, Frode, hvis du har tilgang til bil. Der er det endel vann som ikke er så langt unna parkering. Ellers får du bare si i fra, så kan vi fiske sjøørret også. Det er bare en halvtime til meg på E6 sør for Oslo.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du med sykkel så er ganske mange flere alternativer innover både i nord og østmarka. Og nu skal kanskje drikkevannene som har vært under fiskeforbud (og andre forbud) åpnes opp for fiske og da blir det enda flere nær vann bare en buss billett fra sentrum... Ofa gjør en god jobb både for hverman og diehard flyfisher dude..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt må man dra hvis man bor i oslo når man skal fiske ørret? Tenker ikke på eksakte plasser men mer på hvor lang tid man må kjøre for å ha et litt ok fiske i vann eller elv.

Her har jeg veldig mange valg innen 20 min.

Hei,

Oslo har kjempemange muligheter innen 10-20 minutter kjøring. Oslo er omsvermet av ørret! Det finnes mye bra områder i alle 4 himmelretninger og man kan fiske etter ørret året rundt:

Nord: Nordmarka (10 min kjøring fra sentrum)

Øst: Østmarka (15 min kjøring fra sentrum)

Sør: Oslo fjorden (15 min kjøring fra sentrum)

Vest: Bærumsmarka (20 min kjøring fra sentrum)

Itillegg har du elvene: Akerselva, Lysakerelva og Sørkedalselva innen 15 min kjøring fra sentrum.

Klart det tar jo tid og bli kjent i området her. 80% av fisken er i 20% av vannene. Men melder du deg inn i Oslo's Fluefiskere samt stikker innom noen av Fluefiske butikkene her vil du snart få mange gode tips :)

PS! På våren (April/Mai) har jeg et vann som ligger ca 15 minutter fra Grunerløkka med bra fjærmygg fiske. Jeg pleier å stikke oppom der rundt kl 21 og fisker et par timer. Tar bra med ørret fra 4-7 hekto. Helt greit for en kveldstur... Det går større ørreter der og til våren skal jeg fokusere på et par steder i vannet der jeg har sett noen grove bamser...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seriøst: hvis man jobber til kl 1900. Hvordan er mulighetene da?

Da sliter jeg med å rekke en kveldstur. Liker helst å være i godt driv innover i marka ved 16-17-tiden - så derfor har jeg en jobb der det er mulig.  ;)

Hmm. Jeg er ikke noe videre begeistret for europas heroinhovedstad i utgangspunktet og dette gjorde ikke saken bedre.......

Vi får se.

Du kan jo fiske i Frognerparken da sammen med Lars, Lars & Håvard. Deretter se en film på Colosseum, spise sashimi, ta deg en kopp Pumpkin Spice Blended Coffee med krem, og kanskje stikke innom et kunstgalleri eller et fitnessenter på vei hjem.

Hehehe ja det er jo meg i et nøttskall :rolleyes:

Du er hjertelig velkommen, ruffen;)

Nei, jeg er en novise når det gjelder fiske i de dype skoger rundt tigerstaden, men min erfaring er at det tar litt tid å komme seg på en brukbar fisketur i Osloområdet, så kveldsturer blir nok litt snaut. Det er ganske langt inn til de beste delene av Nordmarka. Sykkel er nesten en forutsetning.

Men det finns jo selvsagt folk her inne som er tjukke av tjuvtriks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt må man dra hvis man bor i oslo når man skal fiske ørret? Tenker ikke på eksakte plasser men mer på hvor lang tid man må kjøre for å ha et litt ok fiske i vann eller elv.

Her har jeg veldig mange valg innen 20 min.

For min del beregnet jeg en minimum en time fra gikk ut døren hjemme (Ekeberg) til jeg var på interessante fiskeplasser.

Det er ofte et par andre biler ute på veien i Oslo på ettermiddagen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skjer dette da ? (ca. dato?)

Og rustiden(som det heter i heroinhovedstaden ;) ) er jo som oftest over i 19.00-tiden,bortsett fra torsdag,eller har det endret seg ?

i slutten av mai er vespertinaen godt i gang de fleste stedene, men det er vel sjeldent gode klekkinger etter jobb ;)

Mygg er på og av gjennom hele mai, forutsatt at isen er borte. Marginataen er en oppskrytt drittflue som ikke gir noe bra fiske uansett, men innimellom mygg og vespertina er den på vingene.

Når det gjelder kveldsfiske og døgnfluer kan vulgataen gjøre susen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det noe annet da i tigerstaden? Fluebinding ol på kveldene i ukedagene? Hvilken butikk er det som har "miljøet"?

Var da fælt så sosial du var da. Gjør som oss andre: Hold deg innendørs, så slipper du å bli slått ned eller skutt. Eventuelt så kan du smyge deg en tur ut og stikke innom Nordisk Fiskeutstyr på Lysaker Brygge for en kaffe og flueprat.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skjer dette da ? (ca. dato?)

Og rustiden(som det heter i heroinhovedstaden ;) ) er jo som oftest over i 19.00-tiden,bortsett fra torsdag,eller har det endret seg ?

i slutten av mai er vespertinaen godt i gang de fleste stedene, men det er vel sjeldent gode klekkinger etter jobb ;)

Mygg er på og av gjennom hele mai, forutsatt at isen er borte. Marginataen er en oppskrytt drittflue som ikke gir noe bra fiske uansett, men innimellom mygg og vespertina er den på vingene.

Når det gjelder kveldsfiske og døgnfluer kan vulgataen gjøre susen....

;)

Det jeg lurte på var når vår kjære Frode hadde tenkt seg til Tigerstaden for å bygge for rikfolket. :)

Trenger ikke så mye ekstraopplysninger for egen del,da jeg har noen år bak meg i Oslosmarka. ;)

Så Frode: Når skjer dette,når skal du til byen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det noe annet da i tigerstaden? Fluebinding ol på kveldene i ukedagene? Hvilken butikk er det som har "miljøet"?

Mange butikker som har "miljø" i tigerstaden,men hvis du oppsøker dem,får du nok ikke fisket stort. ;D

Hvis du derimot sparer deg for det,og tar med penga på Nordisk,så er kaffen billig. ;D

Bare tull,har bare vært en gang på Nordisk,men du får med engang følelsen av miljø,tro meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det noe annet da i tigerstaden? Fluebinding ol på kveldene i ukedagene? Hvilken butikk er det som har "miljøet"?

Minner meg på at jeg må ut fingern og arrangere en bindekveld på jobben på Lysaker snart (den kunne du jo hivd deg med på dersom du kommer før sommern og jeg faktisk får arrangert det).

Nordisk ligger 350 meter fra jobben min, og er selvfølgelig anbefalt sjappe. Ellers kan du huske på at dersom noen prøver å dra deg med på shoppingrunde på "Plata", så kan du kombinere det med en svipptur innom Stram Line der.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her var mange fine svar :) Blir vel til at jeg reiser innover om et par uker i så fall Willy.

Torsdag er nok en litt dum dag Gisle.

Maggot og mohrmyscka .  :-X

Tenker du på makrell og sild?

Isfiskeutstyr det,ruffen. ;)

Nei,men at det fremdeles er is på de fleste vann,og i Nordmarka feks. ligger vel snøen meterhøy,du må ikke se hvordan det er i Holmenkollen,det er mer snø lenger inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...