Gå til innhold

Ut å fiske fjøslaks i sjøen!!


teranst

Anbefalte innlegg

175000 oppdrettslaks har rømt fra mærer på sør-Hitra. Laksen driver i store flak langs kysten av Trøndelag og Møre. Er det ikke på tide at

vi tar en dugnad for å få opp en del F...skapet? Rapportere hvor flakene er og komme oss ut for å plukke opp en del. Været er meldt gunstig og det kan jo være en smule morsomt å denge litt streamer eller whatever  sjøen igjen..

Har tenkt meg en tur utover til Snillfjorden i morgen - kanskje en torsk,lyr eller sei men helst plukke fjøslaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at du tenker dugnad. Men er redd at det er som musa som pissa i havet! 175000 laks på 3 kg. Blir fort 500 tonn det. Eller med andre ord 30 ganger så mye laks som det ble tatt i Orkla av alle fiskere i hele 2010. Når man i tillegg vet at man sansynligvis kan multiplisere utslippstallene med minst 2, så er det ekstreme mengder.

Det der er så tragisk at jeg holder på å spyyyyyyy! Egentlig burde vi reagert mot regjerende krefter - da mener jeg ikke regjeringa, men hele stortinget - på linje med det de gjør i Libya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at du tenker dugnad. Men er redd at det er som musa som pissa i havet! 175000 laks på 3 kg. Blir fort 500 tonn det. Eller med andre ord 30 ganger så mye laks som det ble tatt i Orkla av alle fiskere i hele 2010. Når man i tillegg vet at man sansynligvis kan multiplisere utslippstallene med minst 2, så er det ekstreme mengder.

Det der er så tragisk at jeg holder på å spyyyyyyy! Egentlig burde vi reagert mot regjerende krefter - da mener jeg ikke regjeringa, men hele stortinget - på linje med det de gjør i Libya.

Lurer på hva slags konsekvenser dette får for selvskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at du tenker dugnad. Men er redd at det er som musa som pissa i havet! 175000 laks på 3 kg. Blir fort 500 tonn det. Eller med andre ord 30 ganger så mye laks som det ble tatt i Orkla av alle fiskere i hele 2010. Når man i tillegg vet at man sansynligvis kan multiplisere utslippstallene med minst 2, så er det ekstreme mengder.

Det der er så tragisk at jeg holder på å spyyyyyyy! Egentlig burde vi reagert mot regjerende krefter - da mener jeg ikke regjeringa, men hele stortinget - på linje med det de gjør i Libya.

Lurer på hva slags konsekvenser dette får for selvskapet?

eeehhh, ingen!

1. Staten gjør ingen ting

2. Selskapet var "forsikret" så de tapte inntekte på de 500 tonna får de igjen...!

3. Fikser anlegget og kjører på igjen!

Norge i et nøtteskall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke Norge i et nøtteskall! På andre arener blir du flådd levende for MYE mindre en dette, så hvorfor disse slipper så billig (hvis de gjør det) kan man bare spekulere på. Det er vel mektige mennesker med mye penger som står bak. De har vel alltid vært dyktige på lobby i tilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke Norge i et nøtteskall! På andre arener blir du flådd levende for MYE mindre en dette, så hvorfor disse slipper så billig (hvis de gjør det) kan man bare spekulere på. Det er vel mektige mennesker med mye penger som står bak. De har vel alltid vært dyktige på lobby i tilegg.

Nettop - Norge i et nøtteskal - man straffes hard for uviktige ting men de virkelige "forbryterne" kan holde på videre! Dyktige Lobbyister? Puhh; cash cash cash så hjelper det sikkert at hønemor aka sjefen sjøl er innhabil så det holder med sine eier intresser i et lignende selskap. Det er som å sette 10 purister rundt et bord og be dem finne 10 gode grunner hvorfor man skal fiske med nymfe :'(

Nei dette er helt krise - blir forbanna som fy når jeg tenker på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikere sitter og leker ansvarlig - både oppossisjon og possisjon - foreslår høye bøter. I dette tilfellet Salmar gjør så mye penger at det er sykt.

Pr. nå så gjøres det bare unnamanøvreringer av sentrale krefter. Utsettelsestaktikker slik at pengene skal tikke inn. Pengene rår! Bøter hjelper overhodet ingenting på dette....ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikere sitter og leker ansvarlig - både oppossisjon og possisjon - foreslår høye bøter. I dette tilfellet Salmar gjør så mye penger at det er sykt.

Pr. nå så gjøres det bare unnamanøvreringer av sentrale krefter. Utsettelsestaktikker slik at pengene skal tikke inn. Pengene rår! Bøter hjelper overhodet ingenting på dette....ingenting.

Det kommer an på str-orden på bøtene Bjørnar. Er bøtene store nok så hjelper det helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen. Jeg vil se at bøtene er så store at det gjør noe med oppdrettsproblematikken rundt for eksempel Hitra. Dessuten er bot et dårlig grep. Frykt for store bøter gjør at det bare blir større mørketall ved rømninger. De lyver (mere) rett og slett.

De skulle måttet halvere antall merder hver gang dette skjer. Eller enda bedre. De som har anlegg der det rømmer laks må legge ned - da er jeg sikker på at det ville blitt kostet på anlegg som hadde vært sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen. Jeg vil se at bøtene er så store at det gjør noe med oppdrettsproblematikken rundt for eksempel Hitra. Dessuten er bot et dårlig grep. Frykt for store bøter gjør at det bare blir større mørketall ved rømninger. De lyver (mere) rett og slett.

De skulle måttet halvere antall merder hver gang dette skjer. Eller enda bedre. De som har anlegg der det rømmer laks må legge ned - da er jeg sikker på at det ville blitt kostet på anlegg som hadde vært sikre.

Hvordan et annlegg er bygd opp og hva som skal til for å gjøre det sikkert vet jeg fint lite om. Ei mere for meg et digert nett i havet som flyter på noen phe-rør.

Det er det jeg vet om dette.

Hvis en skal drive et firma og inntektsgrunnlaget "stikker av" så skulle en tro at det går dårlig med inntekten. Det virker veldig logisk for meg i alle fall.

500 tonn fisk, hvor mye kan det være verd tro? Lurer på hva de får for kiloen. Hvis de får ti kr kg (helt vill gjettning) så blir det 5 millioner tapt på bunnlinja.

Det er jo litt penger. Skal de være forsikret mot slike ting må de nesten nødt å oppgi et tap.

De har vel og et internkontrolsystem og en driftsplan. "Nei det ble ikke nåkka i år" "Søringa og ulven har tadd alt" holder nok ikke som forklaring hvis det skulle bli kontroll. De har folk annsatte og lønninger som skal betales. Penger må inn her i denne brangsjen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen. Jeg vil se at bøtene er så store at det gjør noe med oppdrettsproblematikken rundt for eksempel Hitra. Dessuten er bot et dårlig grep. Frykt for store bøter gjør at det bare blir større mørketall ved rømninger. De lyver (mere) rett og slett.

De skulle måttet halvere antall merder hver gang dette skjer. Eller enda bedre. De som har anlegg der det rømmer laks må legge ned - da er jeg sikker på at det ville blitt kostet på anlegg som hadde vært sikre.

Hvordan et annlegg er bygd opp og hva som skal til for å gjøre det sikkert vet jeg fint lite om. Ei mere for meg et digert nett i havet som flyter på noen phe-rør.

Det er det jeg vet om dette.

Hvis en skal drive et firma og inntektsgrunnlaget "stikker av" så skulle en tro at det går dårlig med inntekten. Det virker veldig logisk for meg i alle fall.

500 tonn fisk, hvor mye kan det være verd tro? Lurer på hva de får for kiloen. Hvis de får ti kr kg (helt vill gjettning) så blir det 5 millioner tapt på bunnlinja.

Det er jo litt penger. Skal de være forsikret mot slike ting må de nesten nødt å oppgi et tap.

De har vel og et internkontrolsystem og en driftsplan. "Nei det ble ikke nåkka i år" "Søringa og ulven har tadd alt" holder nok ikke som forklaring hvis det skulle bli kontroll. De har folk annsatte og lønninger som skal betales. Penger må inn her i denne brangsjen og.

Jeg vet ikke hvordan man finner det ut. Men du kan kansje. I såfall kan du sjekke hva Salmar omsatte og tjente i fjor? Tipper de kan lønne sine ansatte i flere år framover. Deesuten omsetter de svimlende mengder med laks "direkte" også. Det vet jeg.

Men dette er vel egentlig ikke noe å krangle om. Vi har vel bare forskjellige meninger om virkningen av ulike sanksjoner. Den er grei. Jeg brenner bare for at denne næringen ikke skal ødelegge lokale villfiskstammer mere i framtiden. Mange steder på vestlandet er det nå for seint. Hovedsaklig på grunn av lus. I trondheimsfjordelvene er det akkurat nå faren for ødeleggelse av gener som er den største trusselen. Mange frykter at det er på vei til å ha gått for langt allerede i Namsen. Derfor mener jeg det er annen lut som må til enn bøter. Bøter svir der og da, men det stopper ingen problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke helt jeg blir riktig forstått. Jeg mener bare at kraftige bøter burde hjelpe. En bot som står i forhold til omsetning og hva som har skjedd. Kan hende det er helt feil men det pleier å ha en effekt. Det setter og dagorden på et problem og et selskap i veldig dårlig lys.

Hvis det hadde blitt skrevet ut bøter som fikk oppmerksomhet i avisene hadde folk reagert og myndighetene hadde hatt større problemer med å overse det.

Krangle? Bjørnar da....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente det ikke slik Ruffen. Jeg er bare ikke i diskusjonshumør nå på vinteren. Det er litt køl svart for tida! Dette emnet er også med og gjøre det svartere for meg. Jeg er faktisk med og jobber med dette lokalt også i tillegg, da problemet har grosse betydning for blant annet kommunen vår langs Orkla. Blir nok diskusjoner der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ikke en dritt så lenge fiskeriministeren er mangemillionær fra oppdrettsnæringen. Da er det ikke snakk om lobby lenger, men bukken og havresekken. Og når det går slik det gjør her så får man litt pepper, og deretter er saken ute av verden. Er det noen som tror det blir økte krav til sikkerhet mot rømning når sjefen sjøl står med begge beina og lommeboka i merdene?

http://www.tv2.no/play/nyheter/innenriks?progId=493092

Begrepet innhabil eksisterer ikke på tinget  p-off

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi diskuterer dette med stat og forvaltning av dette, som jeg mener fører en utrolig slett politikk på dette (med en helt utrolig innhabil fiskeriminister i spissen.... snakker om å sette bukken til havresekken?). Så vil jeg si at det er vel så utrolig at noen er villige til å forsikre slike cowboyvirksomheter som dette er. 500 tonn rett i havet, sikkert så infisert av lakselus at de egentlig må slakte alt og stenge; OPS. Det ble hull i mæra gitt :-X:rolleyes: Vi har ikke gjort noe galt...neida! Enig med ruffalao, gi dem bøter som svir så inn i hælvete inn i aftensangen, at de må stenge og selge alle eiendeler for å dekke boten. Ingenting annet som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke helt jeg blir riktig forstått. Jeg mener bare at kraftige bøter burde hjelpe. En bot som står i forhold til omsetning og hva som har skjedd. Kan hende det er helt feil men det pleier å ha en effekt. Det setter og dagorden på et problem og et selskap i veldig dårlig lys.

Hvis det hadde blitt skrevet ut bøter som fikk oppmerksomhet i avisene hadde folk reagert og myndighetene hadde hatt større problemer med å overse det.

Krangle? Bjørnar da....

:)

Jeg er enig med Bjørnar.

Hvis loven bruker lovens logikk forbyggende(som feks å sette ned fartsgrensen der det er for mye ulykker,logisk det.....),så skulle det være sånn :

Hvis laksen rømmer,har du ikke oversikt,og grunnen til det er at du har for mye å holde kontroll på,altså må du "sette ned farten"(lavere fartsgrense,sånn at det ikke skjer ulykker)og du må fjerne endel av produksjonen for å få fortsette å drive,sånn at du får oversikt og kontroll.

Vanskeligere enn det behøver det ikke være.

Det gis bøter for rømminger idag ruffen,men det er som fartsbøter,de betales også kjører man videre,og så fort man er rundt svingen,økes farten igjen.

Man kan heller ikke ta fra oppdretterne "førerkortet" pr i dag,men i motsetning til en bil går det an å strupe effekten fra myndighetenes side,altså færre merer hvis det forekommer rømminger,det er nok det eneste som hjelper.

Liten artikkel fra HegnarOnline om Salmarsjefenes formue og hva forventet omsetning i 2010 vil bli. Ikke akkurat rent lite :o

http://www.hegnar.no/okonomi/article472429.ece

Men,det er klart at når du omsetter for 3 milliarder i kanskje relativt små lokale forhold................ >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er sammenligninger med bil her... Kunne jo innført prikkbelastning her også...... Bøtene er ikke store nok, men med fare for nedleggelse eller stenging for en perriode tror jeg ville hatt en større prevantiv faktor....

Nei, det beste hadde vært FÅ DRITTEN PÅ LAND  >:( >:(>:(  men så var det det med bukken og havresekken og kostnadene da  >:( >:(>:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med bøter er som Bjørnar sier,underrapportering.

Nå vil jo ikke myndighetene ha det på land,og de som har løsningen må dra til Irland.

Nei,trykket må bli større på ansvarliggjøring og stenging/nedleggelse,med plikt til å rydde opp! Det ligger faktisk noen gamle vrak av noen anlegg her borte i Hordaland som ikke er i bruk.

Det er oponionen som må legge trykk på beslutningstakerne(dvs oss!).

Det går noen aksjoner på Facebook,noe som bla. resulterte i en forløpig stopp i Varanger,så kanskje det kan virke,men det beste er vel å bruke stemmeseddelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med bøter er som Bjørnar sier,underrapportering.

Nå vil jo ikke myndighetene ha det på land,og de som har løsningen må dra til Irland.

Nei,trykket må bli større på ansvarliggjøring og stenging/nedleggelse,med plikt til å rydde opp! Det ligger faktisk noen gamle vrak av noen anlegg her borte i Hordaland som ikke er i bruk.

Det er oponionen som må legge trykk på beslutningstakerne(dvs oss!).

Det går noen aksjoner på Facebook,noe som bla. resulterte i en forløpig stopp i Varanger,så kanskje det kan virke,men det beste er vel å bruke stemmeseddelen.

Det er det som er hele poenget mitt. Du synliggjør denne driften hvis de får bøter. Hvordan kan et selskap argumentere for at de driver en ansvarlig drift hvis de har et svart rulleblad? Da er det lettere å forsvare evn, vedtak som fattes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg skriver her nå, for å helle litt kaldt vann i hodet på folk, og ikke minst på meg selv.

Jeg har vært opptat i disse dager med å jobbe med denne problematikken, sammen med politikere.

Jeg har stikket fingeren i jorden og forstått at oppdrett består. Hvordan kan vi leve i lag med de.... det er storoppgaven. De som ønsker "dritten" faan i vold må bare få gjøre det... Men det hjelper sansynligvis ikke saken det minste.....desverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...