Gå til innhold

Ut å fiske fjøslaks i sjøen!!


teranst

Anbefalte innlegg

Jeg skriver her nå, for å helle litt kaldt vann i hodet på folk, og ikke minst på meg selv.

Jeg har vært opptat i disse dager med å jobbe med denne problematikken, sammen med politikere.

Jeg har stikket fingeren i jorden og forstått at oppdrett består. Hvordan kan vi leve i lag med de.... det er storoppgaven. De som ønsker "dritten" faan i vold må bare få gjøre det... Men det hjelper sansynligvis ikke saken det minste.....desverre!

oppdretten kommer til å bestå om det tok livet av all villfisken, desverre.

problemet er ikke selve oppdretten, men de griske folka som driver oppdrett og de enda mer griske som bestemmer over oppdretten. hvordan de kan tillate seg å gi et slikt dårlig rykte til norges nest største pengetjener (etter olje) skjønner ikke jeg.

hadde politikere og oppdrettere bare hatt litt vett i hodene sine, så kunne norge vært ledende i miljøvennlig oppdrettslaks...

men nei da, her skal hver krone tynes ut og naturen kan bare klare seg. hvis den ikke gjør det, ja ja, who gives a fuck...

men, når det kommer til co2, ja da skal alle punge ut store summer for det, bla flyselskapene.

igjen, norsk politikke i et nøtteskal = dobelt moral til de grader og vi gjør noe med det når det er for sent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Skal en tur på Hitra i slutten av mai. Kunne tenkt meg å kaste etter noen såkalte "fjøslaks".

Noen som kan melde om plasser og fangst av sjøørret/laks i sjøen rundt Hitra?

Skal også prøve oss en tur på sjøen/vatn.

Tar gjerne imot noen tips da jeg skal ha med noen arbeidskolegaer fra Oslo. Ønsker å vise hvor fint og om hvilke muligheter som finnes på Hirta.

Håper på tilbakemelding :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bjørnar.

Jeg skjønner ikke pointet med å fiske slik fjøslaks, for det hjelper jo ikke mot selve problemet: Nemlig å få fjernet fjøslaksen. Det blir som å pisse i havet for å få vannstanden til å øke. Hjelper i teorien, men ikke i praksis.

Det kan tvert imot slå negativt ut for oss om vi fisker slike fjøslaks - på lang sikt. Tenk om politikerne, etter å ha lest diverse avisoppslag, tenker at; "ja, men sportsfiskerne fikk det i hvert fall moro ei stund, så noe godt kom det ut av det". Som en moralsk formildende bi-virkning. Nei, ikke fisk fjøslaks. Boikott det tvert, er nå min mening. Ikke kast et kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et vis enig, samtidig er hver fisk på land en mindre..Og jeg tror nok noen finner en viss glede i det også. Jeg mener ihverfall at det ikke skader, tror ikke det kan bli brukt mot oss.

Men det er på tide at alle sportsfiskere og naturvernere gjør noe. Lei dette her nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten lokal elv like ved her eg bor og hadde det ikke vært for fjøslaksfiskingen til meg og flere andre hadde den elven vært proppfull av gytende fjøslaks. Det kan gjøre en forskjell å fiske etter de. :) Dog i de store elvene trenger ikke fjøslaksen å snike seg for å gyte og det er vanskelig/umulig å gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig intelligent og tankevekkende innlegg. Nettopp! I små vassdrag er det lettere å få oversikt og ergo lettere å faktisk oppleve at innsatsen er noe vits i. Som du sier vil fjøsfisken nok mer sannsynlig klare å gyte i elver med a,bog c rangerte gyteplasser. Den kvalitativt viktigste laksen vil jo velga a gyteplassen. Dessverre er c gyteplassen akkurat god nok til å la fjøsfitta også få tømt seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bjørnar.

Jeg skjønner ikke pointet med å fiske slik fjøslaks, for det hjelper jo ikke mot selve problemet: Nemlig å få fjernet fjøslaksen. Det blir som å pisse i havet for å få vannstanden til å øke. Hjelper i teorien, men ikke i praksis.

Det kan tvert imot slå negativt ut for oss om vi fisker slike fjøslaks - på lang sikt. Tenk om politikerne, etter å ha lest diverse avisoppslag, tenker at; "ja, men sportsfiskerne fikk det i hvert fall moro ei stund, så noe godt kom det ut av det". Som en moralsk formildende bi-virkning. Nei, ikke fisk fjøslaks. Boikott det tvert, er nå min mening. Ikke kast et kast.

Vel, samtidig er sportsfiskernes fangster en god indikasjon på hvor mange fisk som egentlig har rømt. Ref fjorårets rømning av regnbue i Osterfjorden der oppdretterne rapporterte om 500 fisk på rømmen. En tidligere kollega av meg loggførte sine egne og andres fangster samt lusemengde, og antallet fisk de fanget overskred det opprinnelige rømningstallet med god margin. Førte faktisk til to avisartikler, både om rømningen og de enorme mengdene med lus på fisken. Var forresten også snakk om smekk på pungen til mattilsynet i forbindelse med dette, men usikker på hva som skjedde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...