Gå til innhold

Barnestang ørret


hoje

Anbefalte innlegg

Kjøp ei brukt 3`er stang, 7 til 8 fot. Og så bruker du 5`er line. Mye lettere for guttungen å spenne opp stanga/få godfølelsen med en gang. Etterhvert som han får mere kontroll/blir større, kan du gå over til "rent" firer eller femmerutstyr.

Skal sies at jeg ikke har mest erfaring, men 8-åringen min kastet desidert best med "tung" line på lettere stang da jeg forsket litt på dette i fjor.

Glem heller ikke håndtaket, som ofte er for tykt for barnehender

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TFO 8' snøreklasse 2, proffesional series, rimelig og bra stang som tåler fra #2-4 line.

Målte den til ERN 3,0 for noe år siden.

Med en #4 line på denne har du lett utstyr og god følelse med hvordan stanga jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg kommer til å satse på en haspelstang med Anders-dupp og selvgravd meitemark, helt til poden eventuelt spør om å få prøve fluestanga.

Men det er jo 6-7 år til han er 11 år, så hva vet vel jeg :)

Problemet mitt er at poden ennå ikke har spurt...så jeg funderer litt på hvordan jeg skal få lurt ham.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg kommer til å satse på en haspelstang med Anders-dupp og selvgravd meitemark, helt til poden eventuelt spør om å få prøve fluestanga.

Men det er jo 6-7 år til han er 11 år, så hva vet vel jeg :)

Problemet mitt er at poden ennå ikke har spurt...så jeg funderer litt på hvordan jeg skal få lurt ham.  :)

Da koser han seg nok med markfisket :) Inntil videre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg kommer til å satse på en haspelstang med Anders-dupp og selvgravd meitemark, helt til poden eventuelt spør om å få prøve fluestanga.

Men det er jo 6-7 år til han er 11 år, så hva vet vel jeg :)

Problemet mitt er at poden ennå ikke har spurt...så jeg funderer litt på hvordan jeg skal få lurt ham.  :)

Da koser han seg nok med markfisket :) Inntil videre... ;)

Både han og tvillingsøstra gjør jo selvsagt det...det viktigste er selvsagt at de har det gøy.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, dette er moro  :) Å prøve å få barna til å bli interessert i fluefiske.

Hun lille frøkna mi her på 7 år ønsker seg "den gule" Loop'n eller en rosa til neste sesong  ;D

Samme for meg hva hun fisker med egentlig, så lenge vi har det fint sammen  :) Hun har hatt mange fine stunder med bestefar utpå Tesse hvor de har dratt oter også, og det spiller ingen rolle, så lenge det er en bra ting  :) Vi skal nok passe oss for å sette for høye krav, og heller glede oss over at de gjør noe fint. Og helst sammen med dem  :) Ingenting er finere enn en glad og trygg unge  :)

5088791653_60075208f9_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har litt å bidra med her. Har tre fluefiskende sønner (i dag, hhv 14, 18, og 20). Alle startet med fluefiske da de var rundt 5-6 år gamle.

Kjøpte noen Kaitum blanks 7'9'' #3. Kappet disse til ca 6', laget veldig tynne håndtak, og lastet stengene med snører i #5/6.

Startet med rullekast, små bekker med stor sannsynlighet for fisk (uansett størrelse).

Har også spedd på med slukfiske i hav og vann etter ymse fiskeslag, brukt de samme fluestengene som markstenger etc etc.

"Kreativ fluebinding" var også tidlig tema i familien (rene Steinerskolen....)

Min suksessteori er følgende:

La barna "leke" med fluestang, mark, gjedde, sei, etc etc.

Gi dem en fluestang de takler (kort). Husk at det å kaste med en 9' stang for en åtteåring oppleves som å kaste med en 14' enhåndsstang for en voksen!

Bruk gjerne fluestangen til markfiske. Mye morsommere å ta fisk på en myk fluestang enn med slukstang/flue/dupp.

Lær dem et enkelt rullekast, og la dem fiske i små vassdrag med mye småørret e.l.

Lag bål, stek pølser og selvfanget fisk, lær dem å trives ute.

Glem dine egne behov for fluefiske, ta deg heller en tur når ungene er i seng.

Har en mistanke om at siste poeng er den største utfordringen for mange.

"Nå vaker det en fin ørret, hold kjeft og se på pappa....."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vidar, du skriver veldig mye bra her.  Ungene har jo allerede lært seg friluftslivets gleder, har gjennom flere år et bra antall overnattinger i skogen og har til og med vært med på elgjakt og slakt av elg.  Som du skriver er det viktig at turene er morsomme for barna, å se på pappa fisker er ikke spesielt morsomt.  Jeg drøyde derfor flere år før jeg tok med meg stanga på skogsturer, på disse turene var det de som fiska og jeg hjalp bare til.  De synes det er gøy å fiske (som alle barn?), selv om vi ikke har oppsøkt vann/elver som gir mye fisk.  Når de nå har blitt såpass store, tenkte jeg å forsikte prøve å få dem litt interessert i å fiske med flue.  Da er det jo viktig at dette ikke blir altfor komplisert, for dem skal fisket handle om å fiske..og ikke knote med teknikker osv.  Det tror jeg fort blir kjedelig for 11-åringer som kanskje allerde lengter hjem til laptop'en.. hehe  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mistanke om at siste poeng er den største utfordringen for mange.

"Nå vaker det en fin ørret, hold kjeft og se på pappa....."

Når far ikke har senket sine egne skuldre nok på fisketur, kan det nok fort bli sånn...

Har en 11-åring selv (12 i år) og han er veldig interessert i fiske. Han har egen fluestang, men ikke fått brukt den med flue på ennå. Jeg er langt fra en habil kaster selv, og sliter med å lære ham å kaste. Men mere øving vil nok gjøre susen. Han har fått fisk på fluestang etter at jeg har kastet ut, og var helt klart enig at å få fisk på fluestang er veldig moro. Han er i alle fall veldig klar til å begynne å prøve mygg og maur han har bundet selv, og som han er veldig stolt av.

Her i sør sliter vi dog bittelitt med å finne steder med mye fisk, i alle fall sammenlignet med i nord på hjemplassen min der vi er på sommerferie av og til. Der får vi omtrent fisk hele tiden. Men vi har jo funnet nye steder her sør vi skal besøke til sommern, og satser på at vi kommer oss avgårde mange ganger til sommern og ser mye fisk. Vi har jo tilogmed et lokalt tjern med mye smått som jeg helt har glemt av det siste, som vil være ypperlig for ham fra "kastebrygge" og greier :)

Tenker jeg skal finne et bedre fluesnøre til 7,6'ens hans etter tips her.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nyttige tips her. Har selv ei jente på 9 1/2 som jeg ønsker skal begynne med fluefiske. Hun har siden hun var liten vært med meg på fisketurer og i det siste begynt å binde fluer. Kan tro faren smelter når hun selv sier en lørdagskveld etter film og godteri. "Pappa, kan vi binde fluer nå, det er så lenge siden?"

Er helt enig i det dere skriver ang. å legge igjen sin stang hjemme, og heller hjelpe barna med fisket. Prosjektet i år blir å smått lære henne å kaste litt ;D

Er det da slik at man bør gå opp to snøreklasser (3#, snøre kl 5?) slik at de får best føling med stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv tre guter som blir henholdsvis 3-7-9 i år. De to største syns det er morsomt å være med ut, og eldstemann har så vidt begynt å spørre om å prøve å kaste.

Vi er en gjeng som holderpå i kleivehallen, så jeg tenkte han skulle få bli med etter hvert og prøve seglitt med treer stanga...

Men det viktigste enda er at de syns det er morsomt å bli med ut, og de har egen/egne stenger med dupp og mark, eller dupp og flue. Eldstemann fisker også litt med spinner, og hadde en god læringskurve på å kaste det forrige sommer...

Og det gleder jo en far når gutta spør om vi ikke skal ta en tur ut og fiske :)  Blir spennede å se hvordan det vil gå, og om han vil begynne å beherske litt enkel kasting i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå på vinteren, så er det jo glimrende anledninger til å ta de med på litt fluebinding også når vi allikevel sitter her og har det trivelig  :)

Jeg og datter Amalie på 7 år, har nå i hvert fall bundet fluer i kveld. Moro å se hvordan ens egen enthusiasme kan smitte over på lille jenta  :)

5492760590_121bd5048f_b.jpg

Foto: Hege Fosslien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga det spørres om her , innehar min sønn ,kjøpt i sommer , da på kampanje til 500 for hele settet.

sett sammen stanga og sikt at ringene er rette ( montert i linje) jegh sjekket en del sett , og fant ett de hadde vært heldige med.

;D ;D

Når det er sagt er snella så som så , men kombo line/stang er uhyre lettkastet , min sønn på 9 år kaster fint lengder runt 10-12 meter med dette , og sdet uten spesiell trening , fullt så fint gikk det ikke med far s rpl+ når den ble lånt litt etterpå , derpå poden mente det var ei drittstang ;D og heller ville ha sin fenwick tilbake ( vi byttelånte under kastetrening)

stanga har mindre korkgrep som passer bedre for små barnehender , dette er viktig om barnet har korte fingre , for å holde godt i stanga.

somsagt er dette den billigstanga jeg har tatt i som virkelig gir kasteglede og nybegynner-feeling , guttungen har ingen andre forhold til fluefiske enn at faren er i konstant fiske-vacuum... 8) , men denne stanga kaster han fint med , den klarer også kastelengder i hele linas lengde ( kortere enn std liner)

Fortommen var noe rask den og , klippet av og lagde fortom selv , den ble jo noe medtatt etter trening på gress , men dette koster uansett nada og nix.

løp å kjøp denne fenwick stanga , så passer sakene til både hender og størrelse på fiskern.....

vi satser på flere tørrflue-ørreter på denne i 2011-.

Snella er helt grei , men litt slarkete.....for de 500 jeg ga er prisen verdt stanga alene kaste og læremessig.

8 ft klasse 5.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå på vinteren, så er det jo glimrende anledninger til å ta de med på litt fluebinding også når vi allikevel sitter her og har det trivelig  :)

Jeg og datter Amalie på 7 år, har nå i hvert fall bundet fluer i kveld. Moro å se hvordan ens egen enthusiasme kan smitte over på lille jenta  :)

5492760590_121bd5048f_b.jpg

Foto: Hege Fosslien

Artig å lese dette André. Forøvrig så har meg og Miriam bundet "Hvitvinge" som du viser i Ørretboms 2 :)

Gøy å vise henne dette fine bildet av deg Amalie. Tenkter jeg trigger henne enda mer. Finmotorikken blir jo grundig trent på ved slik aktivitet. Ingen tvil om at ens egen entusiasme er en viktig faktor for å engasjere barn. De er veldig nysgjerrige og vil gjerne bli lagt merke til, og med rikelig ros, så holder de kanskje på videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå på vinteren, så er det jo glimrende anledninger til å ta de med på litt fluebinding også når vi allikevel sitter her og har det trivelig  :)

Jeg og datter Amalie på 7 år, har nå i hvert fall bundet fluer i kveld. Moro å se hvordan ens egen enthusiasme kan smitte over på lille jenta  :)

Foto: Hege Fosslien

Artig å lese dette André. Forøvrig så har meg og Miriam bundet "Hvitvinge" som du viser i Ørretboms 2 :)

Gøy å vise henne dette fine bildet av deg Amalie. Tenkter jeg trigger henne enda mer. Finmotorikken blir jo grundig trent på ved slik aktivitet. Ingen tvil om at ens egen entusiasme er en viktig faktor for å engasjere barn. De er veldig nysgjerrige og vil gjerne bli lagt merke til, og med rikelig ros, så holder de kanskje på videre.

Kjempemoro å høre, Pablo. Virkelig moro å høre at flere ofrer tiden sin på ungene, for det er viktig synes jeg.

Ikke bare viktig for rekruttering og slik jabb jabb, men rett og slett for å dele fine ting med den man setter høyest her i livet  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine er nå blitt gamle nok til at pc'n er viktigst av alt, kveldene sammen hjemme blir derfor ikke alltid så sosiale (jeg er helgepappa).  Derfor blir det ekstra hyggelig når vi kan samles ved bålet i skauen og vite at natten skal tilbringes der.  Hva vi driver med der ute i skauen er egentlig litt underordnet, vi har det veldig fint sammen der uansett.  Det jeg håper litt på er at ihvertfall en av dem skulle bli litt interessert i fluefiske, det ville betydd mer tid sammen i sommerhalvåret.  Da hadde jeg fått selskap elvelangs også.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med sånne ønsker er det veldig viktig at du prøver å spesialtilpasse utstyret bestmulig for enkel og morsom læring , tviler på at min jr hadde giddet å trøble dagesvis for å holde litt line i lufta.....

ikkeno lengdekaster enda , men holder snøret i lufta , da kan vi plukke ut enkle fine plaser med småørret tett på land og lande noen fisker til sommern , skal som oftest ikke mer til for å få tenning på det hele , dereter kan man snakke øving for lengere kast ,for å nå større fisk ,skyere fisk ,kilos og 3kilos.....

Men det er vansklig å motivere seg dersom utstyret er tungt , stanga for rask og ikke klare å engang holde litt line oppe fra bakken , grepet for tykkt osv.....

Dermed ser jeg fenwicken som ett funn , etter aksjonen vil jeg tro den er fabelaktig å kjøre bekkørret og 3-500 grammere på også for litt moro.

stanga er lett og balansert , det eneste jeg har å utsette er at på flere av stengene var nærmest alle ringene montert i fylla ( ikke på linje) m og det var så ille at trekkringen sto nesten ! 90 grader på håndtaket sett med snella under stanga.

på andre skjenet plutselig en av de andre ringene helt ut i vest osv...... jeg åpna 6-7 sett før jeg fant ett som var ok.

Går vel an å kaste uansett , men det får da være grenser......

derfor bør du se stanga og montere den , har du mulighet til det , så bør du finne en fin en... ;D og kjøpe ett slikt sett,.,..... medflg snøre er lettkastet , snella holder lenge nok til at man enten blir tent og vil ha bedre ( som sikkert far håper på) ;D eller at det blir stående og ikke brukt.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...