Gå til innhold

Rena elva


Lundeflue

Anbefalte innlegg

Er problemet bruk av båt/kajakk eller er problemet at man fisker fra disse?  Jeg tilbringer i blant hele dager i kajakken uten at jeg klarer å se at jeg utgjør noen større trussel for fisken enn andre, på en god dag klarer jeg å lure en eller to ørreter og disse slippes ut igjen.  At enkelte ikke har folkeskikk synes jeg ikke burde gå utover en hel gruppe.  Man forstyrrer ikke folk ved elvebredden, selv om de tilsynelatende bare sitter og glor.  Samtidig burde det samme gjelde motsatt vei, dersom en kajakk ligger nær land.  Først til mølla osv.  Men jeg må få lov til å si at jeg aldri har opplevd problemer med dette, folk flest har folkeskikk.  For meg er det like irriterende at godplassen på land er opptatt som at det ligger en kajakk rett på utsiden...men jeg klarer jo å leve med det.  ;D

Jeg håper problemet egentlig ikke er at det blir i overkant folksomt i elva til tider og det kunne være kjekt å bli kvitt en gruppe man ikke tilhører selv.  Eventuelle konflikter burde løses på annet vis enn å utestenge grupper.  I tillegg har jeg veldig vanskelig med å se at bruk av kajakk skulle være en trussel for bestanden, hadde vært fint om noen kunne utdype en eventuell slik oppfatning.

Enig i absolutt alt du skriver hoje!! Jeg selv gjør kanskje ikke mer enn 10 kast på en kveld og natt fra båten oppi Rena, nekter å tro at det gjør ørreten stressa ;D

Jeg har sort belte i venting på vak, håper ikke fisken plages av at jeg venter i kajakken.  Da måtte jeg eventuelt ta ut stolen og plassere den på land.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Er problemet bruk av båt/kajakk eller er problemet at man fisker fra disse?  Jeg tilbringer i blant hele dager i kajakken uten at jeg klarer å se at jeg utgjør noen større trussel for fisken enn andre, på en god dag klarer jeg å lure en eller to ørreter og disse slippes ut igjen.  At enkelte ikke har folkeskikk synes jeg ikke burde gå utover en hel gruppe.  Man forstyrrer ikke folk ved elvebredden, selv om de tilsynelatende bare sitter og glor.  Samtidig burde det samme gjelde motsatt vei, dersom en kajakk ligger nær land.  Først til mølla osv.  Men jeg må få lov til å si at jeg aldri har opplevd problemer med dette, folk flest har folkeskikk.  For meg er det like irriterende at godplassen på land er opptatt som at det ligger en kajakk rett på utsiden...men jeg klarer jo å leve med det.  ;D

Jeg håper problemet egentlig ikke er at det blir i overkant folksomt i elva til tider og det kunne være kjekt å bli kvitt en gruppe man ikke tilhører selv.  Eventuelle konflikter burde løses på annet vis enn å utestenge grupper.  I tillegg har jeg veldig vanskelig med å se at bruk av kajakk skulle være en trussel for bestanden, hadde vært fint om noen kunne utdype en eventuell slik oppfatning.

Enig i absolutt alt du skriver hoje!! Jeg selv gjør kanskje ikke mer enn 10 kast på en kveld og natt fra båten oppi Rena, nekter å tro at det gjør ørreten stressa ;D

Jeg har sort belte i venting på vak, håper ikke fisken plages av at jeg venter i kajakken.  Da måtte jeg eventuelt ta ut stolen og plassere den på land.  ;D

;D ;D Har samme farge på belte je å ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel antallet farkoster på elva og hvordan mange, men ikke alle(!), bruker disse. Det begynner jo å bli ganske mange etterhvert på elva, og to kajakker dekker glatt det samme området som ti landfiskere gjør. Og når mange av disse padler opp og ned og over fisk andre fisker på, blir det ganske irriterende etterhvert. De som viser hensyn og oppfører seg ordentlig, det er jo noen av dem også, er ikke jo noe problem. Men jeg har opplevd flere ganger at det kommer en padlende rett over fisk jeg har brukt lang tid på, og skremmer den vekk, eller de legger seg på utsiden og kaster inn på en fisk 30 cm fra land som jeg har brukt tid på å liste meg i posisjon på.

Ellers er jeg enig i at grunneiere kanskje bør få disp. fra evt. soneforbud.

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel antallet farkoster på elva og hvordan mange, men ikke alle(!), bruker disse. Det begynner jo å bli ganske mange etterhvert på elva, og to kajakker dekker glatt det samme området som ti landfiskere gjør. Og når mange av disse padler opp og ned og over fisk andre fisker på, blir det ganske irriterende etterhvert. De som viser hensyn og oppfører seg ordentlig, det er jo noen av dem også, er ikke jo noe problem. Men jeg har opplevd flere ganger at det kommer en padlende rett over fisk jeg har brukt lang tid på, og skremmer den vekk, eller de legger seg på utsiden og kaster inn på en fisk 30 cm fra land som jeg har brukt tid på å liste meg i posisjon på.

Ellers er jeg enig i at grunneiere kanskje bør få disp. fra evt. soneforbud.

Vidar

Jeg ser absolutt problemet Vidar. Men i takt med økningen av spesielt kajakker så har antagligvis den prosentvise økningen av landfiskere økt minst like mye på de mest populære stedene, da må det nødvendigvis bli trangt om plassen?!

Alle, enten dem fisker fra land eller fra båt/kajakk har muligheten til å si fra da det er noen som begynner å komme lovlig nærme fisken man sitter å venter på, jeg hoster iallefall litt ekstra akkurat da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser absolutt problemet Vidar. Men i takt med økningen av spesielt kajakker så har antagligvis den prosentvise økningen av landfiskere økt minst like mye på de mest populære stedene, da må det nødvendigvis bli trangt om plassen?!

Alle, enten dem fisker fra land eller fra båt/kajakk har muligheten til å si fra da det er noen som begynner å komme lovlig nærme fisken man sitter å venter på, jeg hoster iallefall litt ekstra akkurat da

Å jada det kan være trangt på land også, og det finnes idioter her også, men det er litt lettere å gå forbi disse. Sier i fra gjør jeg også når noen kommer for nære, men det er ikke alle som bryr seg om det heller.

Men stort sett koser jeg meg langs Rena jeg, det er mange hyggelige folk å treffe, og også områder med litt mindre folk. Men merker at antallet "idioter" i farkost har økt de senere åra. Gleder meg til sesongen gjør jeg uansett!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du sier i fra at du "har" en fisk der og der..så tviler jeg på at så mange ville ignorere dette.  Men det er viktig at du gir beskjed, ikke ta for gitt at alle kan se deg der du ligger i buskene.   :)

Dersom problemet er at elva blir overbefolket..så kommer vel det av at de fleste klumper seg sammen på de samme strekka.  Det er vel kun et par tre strekk hvor det kan hope seg opp med kajakker....  Skjønner ikke hvorfor alle på liv og død er nødt til å fiske akkurat der..være seg i båt eller på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 20 år siden min første tur til elva. Har aldri hatt problem med folk på land, eller i kajakk. Dvs. helt til ifjor, da hadde jeg min første sesong i kajakk. Fikk en følelse av å bli uglesett, uten å ha forstyrret noe eller noen. Ved to anledninger kom det folk og satte seg demonstrativt ned ca 5m fra fisken jeg fisket på. Ja, jeg fisket inn mot land men hva er galt med det? Tilgjengeligheten fra land var nesten lik null, og jeg kan ikke vannkast og har vonde bein. Den ene av de nevnte fiskerne ble sittende/gående/stående langs bredden i over to timer,  og prøvde åpenbart å psyke meg ut ;D Ble så sjokkert over oppførselen at jeg ikke fikk sagt et ord, bare lovte meg sjøl å aldri gi opp før "landgutta" ga seg.

Mao er jeg ikke sikker på at man skal legge all skyld for konflikter på kajakkfiskerne. Noen har bestemt seg for å hate kajakkbrukere, kan det virke som. Jeg viser alltid hensyn, og går gjerne på land for å fiske på en fisk. Og at jeg skremmer mer fisk enn en som vader langt ut i elva, eller bare såvidt uti for den saks skyld (fisken står jo ofte klin inntil land), tror jeg ikke. Jeg skal ærlig innrømme at jeg trodde jeg ville få mer fisk ved fiske fra kajakk. Der tok jeg grundig feil.

Hvis det blir forbud mot kajakkfiske, vil alle kajakkfiskere bli landfiskere. Dvs. enda mer trøkk og "kø" langs land. Jeg skaffa meg kajakk for å slippe nettopp det. Synes forsøplinga langs land, bruk av settefisk, "jo-jo vannstand", defekte fisketrapper mm. utgjør langt større trussel mot elva enn kajakkfiskere. Og jeg mener fortsatt at det er pass for alle, bare vi bruker folkevett :)

Jeg skriver ikke dette for å rette noe negativt søkelys på landfiskere, men syntes det ble vel ensidig negativ omtale av kajakkbrukere. Og husk at det ikke alltid er like lett å se folk i buskene langs land. Padler noen over "fisken din", kan det faktisk være et uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fiska litt fra kajakk sjøl, og mener ikke at det skal bli forbud i hele elva, men på RØDSBAKKEN bør det gjøres noe! Det ser jo ut som det foregår en regatta der fra 20.juni og ut juli!

Det er ikke et eneste sted som ikke blir fiska HARDT der.

Jeg mener ikke at "landfiskere" er så mye bedre enn kajakkfiskere, men bruken av kajakk på Rødsbakken er helt vill!

Det padles opp og ned, opp og ned hele tida! Jeg satt på Østsida i sommer... venta på en fisk som aldri begynte å vake, men poenget er:

Jeg satt der i 2 timer. Den samme kajakken, med den samme skipperen passerte meg iallefall 10 ganger!

Mange (IKKE ALLE) kommer padlende langs land, der fiskene gjerne står.

JEG mener at Storsjødammen-Målerhølen, og Kvarven-Rødsbrua burde være kajakkfrie soner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og håper at det skulle gå an å få til et opplegg, der dere som har hytte langs strekningen kunne få fortsette å bruke båten.

Som jeg har skrevet i et tidligere innlegg, det er ikke dere "fastboende" som er problemet!

Problemet oppstår når det kommer ei maurtue av tilreisende, som begynner å plaske rundt utpå elva.

Tidsrestriksjoner....? Ingen bruk av farkost mwllom  21.00-06.00? Ikke vet jeg....

Samtidig ser jeg poenget, da Gunnerius skriver: Om man strammer inn på kajakkbruken, kommer det til å bli mer folk langs land....

Det er ikke lett å få til et system som alle er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi skal blande Hemsila inn i denne diskusjonen her. Hemsila er jo på alle måter ideell, foruten at det er litt for mye folk der etter min smak. Men kjempemange trivelige folk der også. Grunnen til at jeg brukte å besøke Hemsila var at det er ei super intens elv, med gode klekkinger, flotte fisker, klart vann og vanskelige situasjoner. Disse tingene gjør den elva til en av de unike elvene vi har etter min mening. Jeg liker Hemsila, og det gjør de fleste som har lykkes der. For fisket er rått, insektslivet er til tider brutalt bra og settingen ikke så verst den heller  :)

Renaelva er flott, men kommer helt klart etter Hemsila når det gjelder disse tingene, selv om Rena rager høyt i mitt hjerte. Så må alle som har fisket begge steder innrømme det. At det begynner å bli mange fluefiskere i Rena er også et tveegget sverd; vi vil det skal bli blest om elva, men samtidig ha den for oss selv. Så begynner vi å "luke ut" hvem som hører minst til på visse plasser. osv.  :) La oss se stort på det. Mange trivelige folk her, og hvis vi tilpasser oss så behøver vi verken å stenge ute kajakk/båtfiskere eller landgåere som oss selv.

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst bra innlegg Andrè. Tror mye av det som er skrevet her er litt overdrevet og satt på spissen. Mitt innlegg var i hvertfalld det  :D Men tilpassing er greia. De fleste av oss klarer det, med noen få unntak. Men det gjelder alt annet i livet også. Gjelder bare å ikke bruke for mye tid på å irritere seg over dem eller det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at kajakk/båtfiskere skal ekskluderes.... langt ifra. Men det hadde ikke gjort noe, om det trykket som er på Rødsbakken, kunne blitt fordelt på en større del av elva! RØDSTREKKA, som er noen få hundre meter lang, et viktig gyteområde, og et av de viktigste Harr-strekkene, BØR få litt mer fred framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært en gang i Rena, under treffen for 2 år siden. Jeg bet meg merke i alle kajakkfiskerne, og var litt misunnelig over at de hadde sjekket etter vak på et 400-meterstrekke før jeg i det hele tatt hadde begynt å gå. Skal opp dit til sommern, men må få øvd meg mye mere på vannkast for det er en vanskelig elv for ferskinger (på land) :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi skal blande Hemsila inn i denne diskusjonen her. Hemsila er jo på alle måter ideell, foruten at det er litt for mye folk der etter min smak. Men kjempemange trivelige folk der også. Grunnen til at jeg brukte å besøke Hemsila var at det er ei super intens elv, med gode klekkinger, flotte fisker, klart vann og vanskelige situasjoner. Disse tingene gjør den elva til en av de unike elvene vi har etter min mening. Jeg liker Hemsila, og det gjør de fleste som har lykkes der. For fisket er rått, insektslivet er til tider brutalt bra og settingen ikke så verst den heller  :)

Renaelva er flott, men kommer helt klart etter Hemsila når det gjelder disse tingene, selv om Rena rager høyt i mitt hjerte. Så må alle som har fisket begge steder innrømme det. At det begynner å bli mange fluefiskere i Rena er også et tveegget sverd; vi vil det skal bli blest om elva, men samtidig ha den for oss selv. Så begynner vi å "luke ut" hvem som hører minst til på visse plasser. osv.  :) La oss se stort på det. Mange trivelige folk her, og hvis vi tilpasser oss så behøver vi verken å stenge ute kajakk/båtfiskere eller landgåere som oss selv.

André

Amen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent i Rena. Vil bare ytre min personlige mening om flytende farkoster. Ei elv med bra ørretfiske, synes jeg er hellig. Skulle ørreten ha steder som er så vrien å fiske på at det nesten ikke går ant, så synes jeg den skal få ha det. Jeg synes det er helt greit å prøve å flakse de på når du passerer. Men jeg liker ikke at vi skal ankre opp på utsiden for å dekke også de stedene. Det er min mening, uten at jeg da fordømmer folk med andre meninger.

Dette er det samme som med fjelltopper, veger og scooterkjøring. Klarer du ikke å gå til en topp, må du finne deg i å gå et annet sted. Dette er bare min mening, skjønner det ikke er et bidrag til forvaltningsdiskusjonen i Rena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...