Gå til innhold

Rena elva


Lundeflue

Anbefalte innlegg

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Et alternativ for å begrense fiske fra kajakk  og båter er å tillate det kun for kommunens innbyggere.

Hmmm,sitter og grubler over hvordan jeg skal legge frem for samboer`n at vi skal flytte til Rena :rolleyes:...

Hehe, har vi kanskje her et tiltak for å øke befolkningstallet i bygda ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vil anbefale de som har planer om å besøke rena i sommer å iføre seg vadeklær med så mange lag som mulig, evt brynje:

http://www.ostlendingen.no/nyheter/bjorn-ble-videofilmet-i-rena-sentrum-1.6215029

Tror jaggu jeg ville ha lagt fra meg stanga og tatt en joggetur fremfor å løsne flua med peangen om jeg hadde kroket denne i bakslengen  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale de som har planer om å besøke rena i sommer å iføre seg vadeklær med så mange lag som mulig, evt brynje:

http://www.ostlendingen.no/nyheter/bjorn-ble-videofilmet-i-rena-sentrum-1.6215029

Tror jaggu jeg ville ha lagt fra meg stanga og tatt en joggetur fremfor å løsne flua med peangen om jeg hadde kroket denne i bakslengen  8)

Moro å se  :) Som det blir sagt, så er det antagelig en ung hannbjørn som akkurat har blitt selvstendig, og "leiter litt rundt etter nytt territorie". Ganske så sikkert ikke noen trussel for folk denne her  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale de som har planer om å besøke rena i sommer å iføre seg vadeklær med så mange lag som mulig, evt brynje:

http://www.ostlendingen.no/nyheter/bjorn-ble-videofilmet-i-rena-sentrum-1.6215029

Tror jaggu jeg ville ha lagt fra meg stanga og tatt en joggetur fremfor å løsne flua med peangen om jeg hadde kroket denne i bakslengen  8)

Moro å se  :) Som det blir sagt, så er det antagelig en ung hannbjørn som akkurat har blitt selvstendig, og "leiter litt rundt etter nytt territorie". Ganske så sikkert ikke noen trussel for folk denne her  :)

Sauebøndene har sikkert kverket den allerede, uansett  :-\

Solide bjørnespor i området også : http://www.renaelva.net/forum/index.php?topic=3441.msg62467#msg62467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Folkens,

Sitter her i Krotatia .... lurer dere på hordan vi har det .... Hørte at dere skrøyt av Rena og Trysil... Traff en person som fikk høre at det var store muligeter i Trysil og Rena. Men han fikk bare  Sardiner..

Er det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg har alltid hatt en mening om båt/kajakk osv i Rena.

Den kommer ikke til å bli forrandret heller :)

Her er den:

Jeg mener det skulle vært fullt lovlig med kajakk/båt som transportmiddel, men forbudt å fiske fra.

Er fisken så lur at den plasserer seg en plass vi ikke kommer til fra land, så flott....da klarer vi ikke å fange den.

En kan leite opp fisker med kajakk, parkere, og fiske på den fra land. Enkelt og greit.

Vet Terje gjør dette. Og flere med han, og slik skulle det vært for alle.

Plassere seg 5 meter tverrstrøms for en fisk, for så å legge flyt etter flyt etter flyt over den, er på grensen til å ikke kunne bli kalt fluefiske. Ferdig butikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel Henning, der har vi enda en slik mening at: "Ettersom jeg og mine kamerater ikke driver med det så bør det være forbudt kommentar!"

Fluefiske er nå engang slik at hvis du har ei flue eller 3 så er det fluefiske.

Vil det si at det er på grensa å kalle det fluefiske hvis du står utvadet 5 meter tverrstrøms for en fisk å gjør flyt etter flyt etter flyt over fisken?? Jeg bare spør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tror ikke at de tørr å gjøre så mye med reglementet nå...... fiskereglene som er innført de siste åra er dårlig mottatt av befolkningen lokalt... ting må modnes........det jeg er reddest for er at elveierlaget finner ut at elva kan få mange soner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Javel Henning, der har vi enda en slik mening at: "Ettersom jeg og mine kamerater ikke driver med det så bør det være forbudt kommentar!"

Fluefiske er nå engang slik at hvis du har ei flue eller 3 så er det fluefiske.

Vil det si at det er på grensa å kalle det fluefiske hvis du står utvadet 5 meter tverrstrøms for en fisk å gjør flyt etter flyt etter flyt over fisken?? Jeg bare spør..

Er bare en mening jeg har trond, ikke verre en det :)

Jeg mener folk kan bruke fartøyene til å komme seg opp og ned elva, men gå å fiske fra land når de skal "ta en fisk".

Andre kan mene noe annet, og du kan mene noe annet. Jeg kommer alikevell til å ha min egne mening, og synest du den er litt sånn bob bob, så deg om det. JEG mener det samme alikevell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Folkens,

Sitter her i Krotatia .... lurer dere på hordan vi har det .... Hørte at dere skrøyt av Rena og Trysil... Traff en person som fikk høre at det var store muligeter i Trysil og Rena. Men han fikk bare  Sardiner..

Er det slik :)

Ja, du kan hilse og si at det ikke er no anna enn småharr å få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noe som alle i elva kunne være enig om, ulovlig med båtfiske og ulovlig å vade!!! Kjekt med et kompromis!!  Må jo prøve å spare økosystemet i elva så godt vi kan!!

"Vading i Renaelva blir forbudt i år pga de store slitasjene på bunnen, spesielt ved hengebrua og Kvarven!"

Ønsketenkning ja!! Spesielt for vanninsekter og  fisk!!! Men dem som "later" som dem bryr seg om elva, som helst vil forby flytende farkoster, noe som faktisk ikke skader elva i det hele tatt!! Ser på det som skadelig? Dem hadde jo sett på detta som et rent helvete da, hehe

MEN det gir de såkaldte gutta som tenker på elva f..n i?! De som ikke vil se en fisker i båt. De som vader og ødelegger bunnen for innsektene, de som etter egen interesse har funnet ut at den eneste fiskemetoden som er riktig, ødelegger fryktelig mye mer av elvebunnen enn noen av dem som faktisk bare sitter i en kajakk eller båt!! Slike folk (fiskere i parantes pga at dem ikke vil elvas beste, bare sitt eget beste!!) vil bare sitt eget beste, ikke elvas beste!! Dem vil ikke se en kajakk som forstyrrer sitt eget fiske, det er den viktigste grunnen for at dem vil forby flytende farkoster (jævla dobbeltmoralister for å si det rett ut!!)!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forby vading for å spare insektlivet i Rena?

To ting spørsmål dukker opp i mitt hode:

- Er ikke Rena en av de absolutt mest insekts-rike elvene i Norge, tilogmed Skandinavia?

- Hvor stor del av elvebunnen KAN man faktisk vade på?

En av grunnene til at jeg ikke fisker mer i Rena enn jeg gjør i dag er at det er så inn i hel... dypt og kronglete å vade der. Jeg kommer som regel 2 meter ut fra land før jeg står med vann opp til øra. Siden jeg ikke kan speye eller rullekaste særlig bra ender jeg som regel opp med å ligge i gresst på land og prate piss uanset, noe jeg tror er den EGENTLIGE hovedgeskjeften langs Rena  ;D ;D ;D

Elva er også såpass bred at den totale vadbare prosentdelen må være noe under 20%, mest sannsynlig enda mindre.

Dette skal naturligvis veies opp mot at de fleste elver er mest produktive ut mot kanten, altså der vi vader. Derimoter det jo relativt jevn dybde på tvers av Rena og en god del steder er det grunner midt ute i elva - jeg har selv steget ut av kanoen "midtfjords" og stått behagelig grunt! Så det er grunn til å tro at det er god produktivitet i nesten hele elvas bredde.

Skal man konkludere med at vadingen vi driver er merkbart skadelig i insektslivet så skal man også ut fra at all vading er skadelig og ikke minst at det vades hele tiden i hele elvas lengde.

Jo mer jeg tenker på det jo mindre tror jeg det spiller noen merkbar rolle for elva utenom svært svært lokalt akkurat under hengebrua eller helt lokalt ved akkurat "den" steinen.

I god gammel kaffe-latte-tradisjon utroper jeg herved å ha erklært sannheten fra et skrivebord i Oslo.

Vad i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forby vading for å spare insektlivet i Rena?

To ting spørsmål dukker opp i mitt hode:

- Er ikke Rena en av de absolutt mest insekts-rike elvene i Norge, tilogmed Skandinavia?

- Hvor stor del av elvebunnen KAN man faktisk vade på?

Nå var vel ikke innlegget til Trond helt seriøst ment...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det som seriøst er, er at de fleste fiskere engasjerer seg i bagateller i denne elva....vi står innfor meget spennende arbeider med dammene dette året.... og det kan gi helt andre resultater for elva....... resultater vi ikke kjenner resultater av. http://www.renaelva.net/  inn og les litt her kanskje, de er veldig alene der oppe og få engasjerer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som seriøst er, er at de fleste fiskere engasjerer seg i bagateller i denne elva....vi står innfor meget spennende arbeider med dammene dette året.... og det kan gi helt andre resultater for elva....... resultater vi ikke kjenner resultater av. http://www.renaelva.net/  inn og les litt her kanskje, de er veldig alene der oppe og få engasjerer seg.

Helt utrolig med meninger, mye bra meninger men lite hjelp i de...enig staffan, så mye folk som elsker denne elva sku en tro det var lett å få engasjemang til tiltak ..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forby vading for å spare insektlivet i Rena?

To ting spørsmål dukker opp i mitt hode:

- Er ikke Rena en av de absolutt mest insekts-rike elvene i Norge, tilogmed Skandinavia?

- Hvor stor del av elvebunnen KAN man faktisk vade på?

Nå var vel ikke innlegget til Trond helt seriøst ment...

Puh, det var da enda godt. Jeg var redd jeg ikke skulle få stå til armhulene i Renas iskalde vann i fremtiden...

Jeg er sjelegald for de som viser engasjement for Rena og andre elver, vi andre som ikke finner/prioriterer tiden til det skylder dere mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som seriøst er, er at de fleste fiskere engasjerer seg i bagateller i denne elva....vi står innfor meget spennende arbeider med dammene dette året.... og det kan gi helt andre resultater for elva....... resultater vi ikke kjenner resultater av. http://www.renaelva.net/  inn og les litt her kanskje, de er veldig alene der oppe og få engasjerer seg.

Nei gitt det jeg skrev var ikke seriøst ment i det hele tatt ;D

Men det som Staffan la inn her er mildt sagt seriøst! Her er det forhåpentligvis noe på gang som virkelig kan gjøre en forskjell til det bedre for Renaelva! Vi får bare håpe og tro at det skjer noe med fisketrappene etter flere ti-år uten at fisketrappene har fungert oppi her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Folkens,

Sitter her i Krotatia .... lurer dere på hordan vi har det .... Hørte at dere skrøyt av Rena og Trysil... Traff en person som fikk høre at det var store muligeter i Trysil og Rena. Men han fikk bare  Sardiner..

Er det slik :)

Ja, du kan hilse og si at det ikke er no anna enn småharr å få :)

;D Enig med Tor Arne (takk for en fin dag ved elva i dag, forresten  :) ).

Ja, hils og si at den største harren som ble tatt der i fjor var 275 gram og ørret finnes omtrent ikke  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Noen som har vært i rena enda? var der forrige helg med sol, regn og vind. Og et par fisk i håven, men så lite til fisken.. noen som har vært med på en koselig klekking der enda????:D

Det skjer ikke mye annet enn at det blåser skinn og kaniner der oppe stort sett hele tida.

Elva er rellativt stor og vannet er kaldt.

Det klekker noen få rhondani innimellom men det vil gå enda et par uker før det vil skje noe nevneverdig interessant.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært i rena enda? var der forrige helg med sol, regn og vind. Og et par fisk i håven, men så lite til fisken.. noen som har vært med på en koselig klekking der enda????:D

Det skjer ikke mye annet enn at det blåser skinn og kaniner der oppe stort sett hele tida.

Elva er rellativt stor og vannet er kaldt.

Det klekker noen få rhondani innimellom men det vil gå enda et par uker før det vil skje noe nevneverdig interessant.

Terje

morrosant :) ja det er jo sant det. stor elv! har vært borte et år på folkehøgskole i alta så klarte ikke å la vær å vente, når jeg kom hjem nå.. trur ikke jeg klarer å la elva være denne helga heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er en ting jeg gruer meg til i sommer, det er all sytinga tå været.......det blåser på østlandet om sommeren, det regner på østlandet om sommeren, det hagler om sommeren på østlandet, det kan være aldeles for varmt om sommeren på østlandet........... vi vet at det er svært skjelden det er perfekt..... det er om å gjøre å sette pris på det man får......... vist kan  man ha grådighetsbehov....la dette behovet være kjøpegreier....... ikke la dårlig vær gå utover psyken........ finn heller på noe annnet...syng en sang f.eks!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...