Gå til innhold

Teknisk line!?


Kim W

Anbefalte innlegg

Er det sånn med liner at noen er mer tekniske enn andre, og hva betyr isåfall dette for kastingen?

Mener jeg plukka opp dette i en eller annen tråd.. ??

Jeg skal kjøpe meg en line til evotec'en #3, men er egentlig litt på bærtur ift og velge en som passer stanga. Er det noen retningslinjer for valg av line til stang, eller er det bare erfaring som gjør valget enklere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt du har en viss oppfatning om hva slags fiske du sikter deg inn på så er ikke valget av line noe hokus pokus  ;)

Har selv sett flueliner blitt beskrevet som "tekniske", men det er vel mest et salgstriks  ;D

Du har valget mellom kort klump, lang klump, dt-snøre, eller snøre med forskjellige synkegrader . . .

Siden det er ei Loop-stang det er snakk om her, så er Loop snørene vanligvis godt tilpasset disse.

Personlig liker jeg å ha snører med både kort og lang klump til de stengene jeg benytter mest  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. :)

Under hvilke forhold egner kort, og lang klump seg best, eller er det en smaksak?

3'er stanga mi skal brukes til myggfiske og tørt i små vann og elver, eller mer tilnærmet bekker, og lett nymfefiske alla kortline, så jeg får prøve å finne noe som passer til dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål (av meg), men hva er egentlig poenget med å kjøpe ei line med kort klump? Jeg mener, hvis jeg trenger å spenne stanga med lite snøre ute, kan jeg ikke like gjerne bruke 5-ersnøret mitt med lang klump på 4-erstanga? OK, litt tykkere spiss og ikke like fin presentasjon, men like vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål (av meg), men hva er egentlig poenget med å kjøpe ei line med kort klump? Jeg mener, hvis jeg trenger å spenne stanga med lite snøre ute, kan jeg ikke like gjerne bruke 5-ersnøret mitt med lang klump på 4-erstanga? OK, litt tykkere spiss og ikke like fin presentasjon, men like vel?

funker som regel det du sier her, men da har man jo en unnskyldning for og kunne kjøpe seg et nytt snøre, eller hva? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål (av meg), men hva er egentlig poenget med å kjøpe ei line med kort klump? Jeg mener, hvis jeg trenger å spenne stanga med lite snøre ute, kan jeg ikke like gjerne bruke 5-ersnøret mitt med lang klump på 4-erstanga? OK, litt tykkere spiss og ikke like fin presentasjon, men like vel?

Hvordan stiller saken seg hvis du har liten plass og ønsker å underhåndskaste da? Eller overhånd for den saks skyld. Jeg tør våge påstanden at liner med korte klumper type 8-10m er mer allround enn de med lenger. Det er ikke noe problem å kaste/fiske på opptil 20m med disse. De fleste vil synes det er enklere også. Mange av denne typen snører er laget for nærfiske og slår godt over, en egenskap i et snøre som alle drar god nytte av. Long Belly snørene er gjerne roligere i lufta og krever mer av den som kaster. For de som ikke er så gode kastere blir det mye "bæljing" for å få ut snøret.

Dette er noe som bør prøves og sammenliknes under praktisk fiske. Ulempen er jo at du ikke kan holde like mye snøre i lufta som en long belly, løsningen er å skyte mer line. Det er også en ferdighet som er grei å kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. :)

Under hvilke forhold egner kort, og lang klump seg best, eller er det en smaksak?

3'er stanga mi skal brukes til myggfiske og tørt i små vann og elver, eller mer tilnærmet bekker, og lett nymfefiske alla kortline, så jeg får prøve å finne noe som passer til dette. :)

Det er nettopp når man fisker i alt fra stille vann til små elver behovet for liner med forskjellig klumplengde melder seg for min del.

Her er det imidlertid snakk om #3, og selv benytter jeg kun snører med klumplengde på under 10 meter til mine 3'er stenger.

Skulle jeg måtte begrense meg til ett snøre i #3 så ville valget falt på Guideline Presentation, da dette har en profil jeg liker veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. :)

Under hvilke forhold egner kort, og lang klump seg best, eller er det en smaksak?

3'er stanga mi skal brukes til myggfiske og tørt i små vann og elver, eller mer tilnærmet bekker, og lett nymfefiske alla kortline, så jeg får prøve å finne noe som passer til dette. :)

Det er nettopp når man fisker i alt fra stille vann til små elver behovet for liner med forskjellig klumplengde melder seg for min del.

Her er det imidlertid snakk om #3, og selv benytter jeg kun snører med klumplengde på under 10 meter til mine 3'er stenger.

Skulle jeg måtte begrense meg til ett snøre i #3 så ville valget falt på Guideline Presentation, da dette har en profil jeg liker veldig godt.

Skulle jeg hatt bare ei line , så hadde jeg valgt den samme Lars......har samme lina i både 4 og 5 til mine sage rpl+ og z-axis , fungerer utmerket.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...