Gå til innhold
  • 0

Hva burde man ha i flueboksen?


Fluejoakim

Spørsmål

23 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Du bør fortelle om hvor og når du skal fiske? Er du helt nybegynner? Skal du binde fluene selv? Da bør du melde deg på kurs. Både når det gjelder kasting og fluebinding.

Når det gjelder fluene kommer det an på årstider og lokasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hallois, Fluejoakim! Som ny fluefisker syns jeg det er lurt å ikke ha for mange fluer i boksen. Dunker du på med alt mulig, kan du fort leite deg bort i iveren etter å velge riktig, så derfor vil jeg anbefale deg å velge de som vanligvis fisker best. Hva du bør ha med som utgangspunkt avhenger mye av når og hvor du skal fiske. Men siden du spør nå, antar jeg at du skal fiske en del utover våren og sommeren.

Siden du primært er interessert i tørrfluer, anbefaler jeg deg å ha med dette:

(Dette er individuelt og varierer veldig fra fisker til fisker)

- Noen oliven og brunoliven fallskjermhacklede døgnflueimitasjoner i krokstørrelse 12-16 Fin på dagtid

- Mygg i forskjellige størrelser (Kan være veldig enkle å binde. Svart bakkropp med litt hvitt garn/cdc som vinge) størrelse 14-20, typisk flue å bruke dersom du er over snittet interessert og skal ut å prøve lykken tidligst mulig.

- Noen fluer med deer hair, f.eks elk hair caddis, den flua jeg skulle hatt med meg om jeg måtte velge èn. størrelse 12-16 (Skal imitere vårfluer, gjerne de du bruker på varme sommerkvelder)

- Noen klekkere. Dette er fluer som ser ut som nymfer på bakkroppen, og har en liten del flytematerialer foran slik at den ligger akkurat i filmen 12-18 (Sett på denne om du ikke forstår hvorfor fisken vaker, men ikke tar flua di.)

- Spent spinner, gjerne rødburgunder med flate vinger som står rett ut til sidene. Denne må du ha til kveldsfiske på sommeren!

- Noen maur

Som nybegynner burde dette holde. Da har du de vanligste fluene, og mange av de er ganske enkle å binde. Du finner beskrivelser overalt. Mange gode tips finner du også på denne siden. Dette dekker Hallindalselva og området rundt ganske så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

hei,

flue.no har satt sammen ulike pakker sjekk: http://www.flue.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Categories/%22Komplette%20fluebokser%22

Billig og bra. Der ser du også hva som fungerer hvor, så kan du heller suplere med det du binder selv.

Når det gjelder binding. Kom deg på kurs, eller heng deg på en kompis som har holdt på litt. I tillegg er det mange veldig flinke og rause personer her inne som sikkert hjelper deg. "Steg for steg" bildene er veldig informative, men man bør kanskje kunne bitte litt for å få max utbytte.

Forøvrig; velkommen til de gales verden... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Synes kurs i fluebinding ikke er nødvendig.. Det finnes _sinnsykt_ mye om teknikk/mønster/materialer på nett (youtube/fluefiskesiden/danica.com/flytier) for å nevne noen få :)

Biblioteket har også et bredt utvalg av literatur som du kan titte litt i før du kjøper bøker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Synes kurs i fluebinding ikke er nødvendig.. Det finnes _sinnsykt_ mye om teknikk/mønster/materialer på nett (youtube/fluefiskesiden/danica.com/flytier) for å nevne noen få :)

Biblioteket har også et bredt utvalg av literatur som du kan titte litt i før du kjøper bøker :)

Et flott sted med teknikker og bindebeskrivelser er her! http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=18299.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

hei,

flue.no har satt sammen ulike pakker sjekk: http://www.flue.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Categories/%22Komplette%20fluebokser%22

Billig og bra. Der ser du også hva som fungerer hvor, så kan du heller suplere med det du binder selv.

Når det gjelder binding. Kom deg på kurs, eller heng deg på en kompis som har holdt på litt. I tillegg er det mange veldig flinke og rause personer her inne som sikkert hjelper deg. "Steg for steg" bildene er veldig informative, men man bør kanskje kunne bitte litt for å få max utbytte.

Forøvrig; velkommen til de gales verden... ;D

De har jo aldri noe på lager... Da synes jeg fluefiskebutikken eller sportsbutikken er bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som ny fluefisker burde du ha attraktorfluer.  Med det mener jeg fluer som ikke nødvendigvis imiterer noe spesielt, men som ofte fungerer uansett.  Superpuppan imiterer jo en svømmende puppe av vårflue, men er også utmerket som en allround flue....ha gjerne noen forskjellige fargevarianter.  En annen er Red Tag, den fungerer ofte uansett hva som klekker.  Jeg startet med disse fluene og fikk mye fisk på dem, senere er jeg blitt mer opptatt av imitasjoner og tilbringer dermed mer tid sittende å vente på land enn å fiske i elva.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er enig med Calus. Man trenger ikke å tømme lommeboken sin for å lære å binde fluer.

Jeg er selvlært av "THE INTERNET!". Ta deg god tid, og gjør litt research på nettet. Begynn med å binde enkle fluer som. Myggpupper, Superpuppan,Biller,Palmermygg og Maur.

Skulle jeg ha anbefalt en flue, ville jeg ha sagt March Brown i tørr version. Jeg har selv hatt mye lykke og glede med denne fluen.

P.S Jeg er gankse så fersk selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Til ørret i hallingdalsområdene har jeg hatt latterlig god effekt med superpuppan!!! Streaking caddis fisket oppstrøms har også gitt meget gode resultater i både tisleia og hallingdalselva og noen andre luresteder i områdene du snakker om... Ellers så vil jeg si MYGG både voksne og pupper, og Aurivillii  har vært snadder i hemsila, samt Rhodani men det kommer veldig an på klekking og fisken der har jeg hatt erfaring med at kan være ekkelt selektiv!

Men med superpuppan kommer du langt i det området du snakker om! Kan anbefales på det varmeste og er enkel å fiske med og binde! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hallois, Fluejoakim! Som ny fluefisker syns jeg det er lurt å ikke ha for mange fluer i boksen. Dunker du på med alt mulig, kan du fort leite deg bort i iveren etter å velge riktig, så derfor vil jeg anbefale deg å velge de som vanligvis fisker best. Hva du bør ha med som utgangspunkt avhenger mye av når og hvor du skal fiske. Men siden du spør nå, antar jeg at du skal fiske en del utover våren og sommeren.

Siden du primært er interessert i tørrfluer, anbefaler jeg deg å ha med dette:

(Dette er individuelt og varierer veldig fra fisker til fisker)

- Noen oliven og brunoliven fallskjermhacklede døgnflueimitasjoner i krokstørrelse 12-16 Fin på dagtid

- Mygg i forskjellige størrelser (Kan være veldig enkle å binde. Svart bakkropp med litt hvitt garn/cdc som vinge) størrelse 14-20, typisk flue å bruke dersom du er over snittet interessert og skal ut å prøve lykken tidligst mulig.

- Noen fluer med deer hair, f.eks elk hair caddis, den flua jeg skulle hatt med meg om jeg måtte velge èn. størrelse 12-16 (Skal imitere vårfluer, gjerne de du bruker på varme sommerkvelder)

- Noen klekkere. Dette er fluer som ser ut som nymfer på bakkroppen, og har en liten del flytematerialer foran slik at den ligger akkurat i filmen 12-18 (Sett på denne om du ikke forstår hvorfor fisken vaker, men ikke tar flua di.)

- Spent spinner, gjerne rødburgunder med flate vinger som står rett ut til sidene. Denne må du ha til kveldsfiske på sommeren!

- Noen maur

Som nybegynner burde dette holde. Da har du de vanligste fluene, og mange av de er ganske enkle å binde. Du finner beskrivelser overalt. Mange gode tips finner du også på denne siden. Dette dekker Hallindalselva og området rundt ganske så bra.

Hei

I forhold til klekkerne, har en boks med Klinkhammer brun/oliven i de ulike krokstørrelsene.

Fiskes og behandles disse som tørrfluer...?  med flytemiddel på?

Forvirret fersking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...