Gå til innhold

Villmarksmessen 7 – 10. april 2011


Kim W

Anbefalte innlegg

TIL STIG!

hva er skjedd med "the staff of moses" som du så fint kallte det. altså winston? er den lagt på hylla for godt etter att eikrefly kom på markedet. synes det er merkelig stille på winstonfronten om dagen. det jeg mener stig, er jo att det finnes jo andre vanvittige gode stenger også som fortjener omtale, men havner i skyggen av hyllningskoret om eikre sine stenger. ikke att jeg bryr meg så mye om det den ene eller det andre mener om ditt eller datt. det som spiller inn er jo faktisk det personen som skal kjøpe stang mener. når man hyper opp en ting så mye som det er blitt i det her tilfellet, får jo feks 1 gangskjøpere av fluestang ett meget ensidig bilde av det hele, med att det nesten ikke er noe vits å prøve noe annet.

bent

Staff of Moses er fremdeles staven sin det Bent :)

Det kan du nok finne i Winstontråden, bare let så skal du se :)

Men å dra den frem her i messepraten blir jo bare tøv...og ja; jeg har sett relativt ferske fjes, og langt mer erfarne karer kaste med mine stenger, være seg Winston modeller og Fluvius modeller.

Og to stenger peker seg ut som desiderte "folkestenger"; Winston BIIx #6 9 (med #5 Highwaterline på)

Og Fluvius M #4 og #5 9' med ditto Highwater liner på.

Og noen digger selvsagt også som jeg BIIt #4 8'6 og #5 9'.

Litt som om jeg skulle hatt en Fario til sammenlikning også ser det ut som.

Og da er det jo naturlig at jeg prater varmt om de erfaringer jeg også gjør...eller??

Og la meg bare si det tydelig; det er meg revnende likegyldig hva folk ønsker å bruke tid med i elven, bare de koser seg, men samtidig skal de som søker få lov å vite hva som er bra...og da må jo selvsagt alle få lov å si ok saker om ting de liker.

Heldigvis er det lov å være glad :)

Skal pindø få takket for mye godt stoff, og kjøpt meg en Reasction, kanskje til og med FArio, så skal jeg se hva jeg hiver i tuben på første fjelltur...og gi en lyd om det selvsagt; for det er det det handler om for meg; ha mnage stenger er gøy i ulike situasjoner, massevis av bra saker, men hvilken velger jeg med som dekker de fleste allsidige fiskebehov.

Der er jeg....fremdeles gutt og leken.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

og der fikk man fra lars det jeg var ute etter. ett bilde, om lite, av hva annet enn eikre det var på messa.

takk lars.

bent

Heldigvis var det mye mer enn eikre på messa. Veeeeeldig mye mer! Jeg syns faktisk det var ei bra messe for oss fiskeskrullinger med like nyfikne øyer som røyskatten. Selv var jeg noe opptatt, men benyttet de anledningene som bød seg til å prøve stenger og snører. Noen passet meg og noen ikke. Det vil si: Jeg fant ikke én dårlig stang. Men jeg fant et par snører som var litt lenger unna mine behov. Jeg er dessverre og heldigvis forhindret fra å si for mye om mine opplevelser av utstyr, men jeg kan røpe at selv om jeg savnet noen av merkene så fant jeg likevel flere stenger jeg lett kunne tatt med på tur. Og røper jeg dem så "krangler" vi sikkert kjapt littegrann om de også. Så forskjellige er vi nemlig. Heldigvis finnes det noe for alle og ingen får noe dårligere enn andre ser det ut til. Pussig nok hadde også i år alle stengene et snellefeste, kork, ringer osv...

Og jeg har prøvd Lars. Nå på messa også. Å finne ei stang som kaster av seg selv altså. Jeg har lagt dem ned en etter en og ropt "kast" uten at en eneste av dem har så mye som rikket på seg. De har ikke engang blunka med toppøyet. Så daue er de. Mine også. Altså må kasteren gjøre jobben selv. Og da er det vel bare for kasteren å finne den som passer ham best, ikke sant? Og siden vi alle er så forskjellige så hadde jeg blitt veldig forundret om alle hadde valgt den samme. Tror faktisk jeg hadde svimt av om det hadde vært tilfellet hvis alle skulle velge seg ei favorittfiskestang. Og godt er det ettersom det er mangfoldet som gjør alt så interessant. Ialle fall føler jeg det slik.

Som sagt så savnet jeg enkelte merker, men enda mer savnet jeg ungdom. HVOR er alle de ivrige yngre som med store øyne hiver seg over alle nyheter og så vidt får presset frem "får jeg prøve"? Ikke fordi de skal ha, men fordi de har suget og interessen. Har internett tatt dem eller? Nå var det i alle fall lengre enn langt mellom dem. Syntes liksom jeg dro kjensel på alt for stor andel av fluefiskere og ble litt lei meg av akkurat det. Ikke fordi det er noe galt i dem jeg kjenner igjen, men fordi rekrutteringsmengden er alt for lav. Heldigvis er alle de andre så hyggelige å treffe at man ikke rekker å uffe seg.  :) Bortsett fra tullingen(e) som stjal seg snelle® da. Han/de klarer jeg meg uten.

Beste nyhet for meg var pussig nok en wobbler som svima bortover i et basseng. DET var imitasjon det!!

Tråkka jeg i salaten igjen nå? Pytt pytt, overlever litt salat.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg for en vending denne tråden tok da ??? Det virker som alt blir galt begge veier fordi forex jeg har testet en stang som passet meg glimrende. En stang jeg vet vil passe mange av fiskesituasjonene jeg kommer til å få i sommer. Det værste av alt er jo at den kommer farioen min og til å gjøre.......

Hvorfor blir guideline og eikre-fly nevnt så mye etter messa da? Jo det skal jeg si for min del. Første gikk jeg og surret rundt standen til zpey. Der reagerte ingen. Jeg ser sikkert både dum og blakk ut men slik var det jevnt over for min del. Greit nok det, jeg driter i det. Men så kom jeg til guideline sin stand og der var det en riktig hyggelig kar som tok kontakt og det samme skjedde litt lengre borte.

Jeg prøvde bare guideline og fluvius. Fikk ingen andre tilbud :D

Hvis noen ikke skjønte at det var ironi og humor det jeg skrev litt tidligere så ja....

Føler det er litt mer naturlig å skrive om fluestenger i denne tråden fremfor bukser av elgskinn og hjemmesmidde brødkniver.

Man kan skrabble ned 500 superlativer om en stang uten at det hjelper en dritt. Enten er den god ellers så er den ikke så god ;D Men så kommer et annet spørsmål. Til hva? Hvis man står med det ene benet ute i elva for å holde en så lav profil som mulig fordi det står en fisk og beiter på bunnen ute i elva. Du må ha på en tung nymfe og lang fortomm for å komme ned og du må kaste et stykke. Bak deg er det siv og busker. Ville dere valgt ei 8,6 fot fario da?

Jeg ville i alle fall ikke det. En slik stang kommer til sin fulle rett på andre arenaer.

Henning hadde bare gått videre og sagt fisken var dum som ikke ville stige ;D ;D

Neida.

Henning er ærlig og sier at denne stanga likte han ikke. Hva så? Det må han da jaggu få lov til!

Jeg kommer til å fortsette å påstå at jeg synes at den var god. Veldig god!

Mange andre påstander stusser jeg mye mer på men det får ligge. Så lenge folk oppfatter det slik så er det vel slik, MEN DET ER FOR DEM.

Den største skuffelsen på hele messen var at Lars ikke ville spise gjeddeburger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

og takk til eikre for ett flott svar. sånn vi var ute. etter ikke en rekke med stangtester som vi allerede har i ett par andre lange tråder.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, blir bekymret når Erik skriver at han savnet ungdom på messen. Jeg savner ungdom bak i marka her. Det er altfor sjeldent jeg møter ungdom som fisker.

For dem som lever av å selge utstyr er det selvfølgelig urovekkende. Men, det er ikke mindre urovekkende for alle oss som er glad i naturen. Hvem skal forhindre at elvene våres blir lagt i rør i fremtiden? Det er kun de som er glad i naturen som kjemper for å ta vare på den.

Her har vi en utfordring...

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og der fikk man fra lars det jeg var ute etter. ett bilde, om lite, av hva annet enn eikre det var på messa.

takk lars.

bent

Heldigvis var det mye mer enn eikre på messa. Veeeeeldig mye mer! Jeg syns faktisk det var ei bra messe for oss fiskeskrullinger med like nyfikne øyer som røyskatten. Selv var jeg noe opptatt, men benyttet de anledningene som bød seg til å prøve stenger og snører. Noen passet meg og noen ikke. Det vil si: Jeg fant ikke én dårlig stang. Men jeg fant et par snører som var litt lenger unna mine behov. Jeg er dessverre og heldigvis forhindret fra å si for mye om mine opplevelser av utstyr, men jeg kan røpe at selv om jeg savnet noen av merkene så fant jeg likevel flere stenger jeg lett kunne tatt med på tur. Og røper jeg dem så "krangler" vi sikkert kjapt littegrann om de også. Så forskjellige er vi nemlig. Heldigvis finnes det noe for alle og ingen får noe dårligere enn andre ser det ut til. Pussig nok hadde også i år alle stengene et snellefeste, kork, ringer osv...

Og jeg har prøvd Lars. Nå på messa også. Å finne ei stang som kaster av seg selv altså. Jeg har lagt dem ned en etter en og ropt "kast" uten at en eneste av dem har så mye som rikket på seg. De har ikke engang blunka med toppøyet. Så daue er de. Mine også. Altså må kasteren gjøre jobben selv. Og da er det vel bare for kasteren å finne den som passer ham best, ikke sant? Og siden vi alle er så forskjellige så hadde jeg blitt veldig forundret om alle hadde valgt den samme. Tror faktisk jeg hadde svimt av om det hadde vært tilfellet hvis alle skulle velge seg ei favorittfiskestang. Og godt er det ettersom det er mangfoldet som gjør alt så interessant. Ialle fall føler jeg det slik.

Som sagt så savnet jeg enkelte merker, men enda mer savnet jeg ungdom. HVOR er alle de ivrige yngre som med store øyne hiver seg over alle nyheter og så vidt får presset frem "får jeg prøve"? Ikke fordi de skal ha, men fordi de har suget og interessen. Har internett tatt dem eller? Nå var det i alle fall lengre enn langt mellom dem. Syntes liksom jeg dro kjensel på alt for stor andel av fluefiskere og ble litt lei meg av akkurat det. Ikke fordi det er noe galt i dem jeg kjenner igjen, men fordi rekrutteringsmengden er alt for lav. Heldigvis er alle de andre så hyggelige å treffe at man ikke rekker å uffe seg.  :) Bortsett fra tullingen(e) som stjal seg snelle® da. Han/de klarer jeg meg uten.

Beste nyhet for meg var pussig nok en wobbler som svima bortover i et basseng. DET var imitasjon det!!

Tråkka jeg i salaten igjen nå? Pytt pytt, overlever litt salat.  ;D

den wobbleren fikk jeg også med meg. fette for en god imitasjon av en skadet fisk.

hu ene dama som sto og kasta den ut bassenget fikk jeg også med meg. DET var fin rumpe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Nok en gang et flott svar av vår alles erik eikre.

For enskjelden gangs skyld, bra svar av ruffen. :)

Og når du sier det erik, det var jaggu ikke mange ungdommer der. Den yngre garde er ikke her, og det er bekymringsverdig.

Ruffen, jeg var borte hos zpay, flere ganger, og der var det kun mathias lillheim, og en kar med gul tshorte som sto og diskuterte seg i mellom, og jeg fikk ikke kontakt. Så var jeg på villmarksbutikken, der var det likt. Der jeg fikk skikkelig service, var hos gero, da av robban, og cato bekkevold og erik eikre. Fantastisk gjeng alle sammen.

Guideline standen, herlig gjeng og myyyye stang/fiskepreik :)

Og bortforbi der også norroko eller hva det heter :) der var micke (vet ikke hvordan det heller skrives) men helsikken for en hyggelig kar. Og flink å jabbe med oss. Masse tips, villig til å fortelle, helt topp.

Alle andre jeg var innom, la ikke merke til at jeg var der, eller satt å teksta på en telefon :D

Greit nok at folk nå kanskje skal si at de var opptatt og lignende, men jeg var der i 20 timer tilsammen, så muligheten var der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så savnet jeg enkelte merker, men enda mer savnet jeg ungdom. HVOR er alle de ivrige yngre som med store øyne hiver seg over alle nyheter og så vidt får presset frem "får jeg prøve...

Nå kan det ha seg sånn at ungdommen føler her står vi... og vi kaster her... sjenert generasjon kanskje.... eller at de samme store tøffe gutta står og kaster og man kommer ikke til..... om du heter det eller det og er verdensmester eller ikke... følte det litt sånn selv når jeg var yngre....

bare en liten  notis altså... :rolleyes:

noen som har gått bort til en guttunge og spurt om han vil prøve... eller er det viktigere å vise nabostanden at hei vi kan kaste over dammen vi.....  ??? med denne stangen og denne og denne.. hei du som kaster der her står vi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så savnet jeg enkelte merker, men enda mer savnet jeg ungdom. HVOR er alle de ivrige yngre som med store øyne hiver seg over alle nyheter og så vidt får presset frem "får jeg prøve...

Nå kan det ha seg sånn at ungdommen føler her står vi... og vi kaster her... sjenert generasjon kanskje.... eller at de samme store tøffe gutta står og kaster og man kommer ikke til..... om du heter det eller det og er verdensmester eller ikke... følte det litt sånn selv når jeg var yngre....

bare en liten  notis altså... :rolleyes:

noen som har gått bort til en guttunge og spurt om han vil prøve... eller er det viktigere å vise nabostanden at hei vi kan kaste over dammen vi.....  ??? med denne stangen og denne og denne.. hei du som kaster der her står vi...

Om du har rett i dette eller ikke så er det i alle fall noe å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd det er data og tv-spill som opptar guttunger flest i disse tider, og hverken fluefiske eller friluftsliv kan konkurrere mot det akkurat nå.

Alikevel tror jeg ungdommen etterhvert vil få nok av data, og kanskje blir det populært å bruke tid ute i frisk luft igjen om noen år . . . ?

Man ser jo ikke guttunger drive ute med fantestreker lenger heller, så det er ikke bare i fluefiske rekruteringen er dårlig  ;D

Da jeg var i min beste alder var det epleslang og snøballkasting som var det store her i livet . . . Ikke at det har blitt noe stort av meg, men jeg savner å se ungdommen drive med slike ting  :)

Som det er nå så ser man knapt ungdom ute i det hele tatt lenger, om det ikke er på vei til eller fra skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nesten litt snodig å observere en så omfattende "mora eller dattera" diskusjon på et så "voksent" forum.  ;D

Produsenter kan bruke masse tid og penger på å "revolusjonere" stangfronten. Bruke superhøy modulus med hi-tech resin og hevde de endelig har laget verdens beste stang!

Men mange vil fortsatt fiske med cane, glassfiber, dype og trege karbonstenger med billig IM6 karbon. Faktisk er dette en økende trend. Og det understreker det faktum at vi (fortsatt) er individer med egne preferanser. Å diskutere hva som er "best", eller til og med hva som er bra og ikke bra er rett og slett litt komisk. Men komikk er jo gøy, så bare fortsett. ;D

Og så slår jeg nok en gang et slag for CCS. Ingen erstatning for å kaste med stanga, men mange ganger bedre enn alle de finurlige glosene som dukker opp når stenger skal beskrives.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

...nesten litt snodig å observere en så omfattende "mora eller dattera" diskusjon på et så "voksent" forum.  ;D

"I'm not a man, I'm a thirty year old boy"

Sitat, Edward Norton fra filmen Fight club

Og så slår jeg nok en gang et slag for CCS. Ingen erstatning for å kaste med stanga, men mange ganger bedre enn alle de finurlige glosene som dukker opp når stenger skal beskrives.  ;D

Jeg vil slå et slag for "Kjøttfull" !  Forkortet "KF" i stangkretser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...