Gå til innhold

Fortomsvalg...


lts 84

Anbefalte innlegg

Hvilken fortom passer best til tørrfluefiske??? stroft, rio???

Smak & behag  ;)

Enten man foretrekker å kjøpe ferdigtaperte, tapere selv, nylon eller fluorcarbon.

Det som er viktig er at man benytter fortom som er lang nok, min 9 fot, og at man får den til å slå over ordentlig.

Benytt så lang fortom som du føler du har kontroll på ved kasting.

Min personlige favoritt er en ferdigtapert som heter Akron Heavy Butt, som jeg skjøter på en stroft spiss på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har prøvd det aller meste og har blitt skuffa over det aller meste. Eneste jeg er fornøyd med, er Seaguar Grand Max FC. Alt annet har vekslet mellom å være råtten og bra, vi snakker sikkert minst 10-15 spoler bare ifjor som var råtten av ymse merker. Seaguar må dessverre bestilles fra ebay, men det er verdt det for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det aller meste og har blitt skuffa over det aller meste. Eneste jeg er fornøyd med, er Seaguar Grand Max FC. Alt annet har vekslet mellom å være råtten og bra, vi snakker sikkert minst 10-15 spoler bare ifjor som var råtten av ymse merker. Seaguar må dessverre bestilles fra ebay, men det er verdt det for å si det sånn :)

Hva er det som er så forferdelig bra med det materialet her? Stivhet, knytestyrke, slitestyrke? Hvorfor bør jeg bytte ut Akrons fluorostealth med detta? Vil gjerne ha noen gode argumenter før jeg evt går til innkjøp. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rio Fluoroflex Plus er noe av det beste jeg har brukt som tippetmateriale. Har brukt det gjennom mange år og synes det er veldig bra. Ja, jeg har prøvd mye, men ikke alt. Ta det for det du vil. Bare et ydmykt tips. Har også brukt en del Loop Crystal Dense FC, da først og fremst på storfisk og streamerfiske som også funker helt topp og har vært helt uten overraskelser. Og det er viktig når det gjelder FC  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har prøvd det aller meste og har blitt skuffa over det aller meste. Eneste jeg er fornøyd med, er Seaguar Grand Max FC. Alt annet har vekslet mellom å være råtten og bra, vi snakker sikkert minst 10-15 spoler bare ifjor som var råtten av ymse merker. Seaguar må dessverre bestilles fra ebay, men det er verdt det for å si det sånn :)

Hva er det som er så forferdelig bra med det materialet her? Stivhet, knytestyrke, slitestyrke? Hvorfor bør jeg bytte ut Akrons fluorostealth med detta? Vil gjerne ha noen gode argumenter før jeg evt går til innkjøp. :)

Jeg kjøpte 6 spoler med Akron FC ifjor, og 1, én, ikke var råtten. Har hørt flere butikker si det samme, de har fått veldig mye pepper for at Akron FC var av blandet kvalitet. Tror også en kjent butikk har kuttet ut Akron helt pga for mange problemer

Har brukt Seaguar i litt over en halv sesong nå, brukt kanskje 35-40m tilsammen. Er veldig godt fornøyd og har bare positive ting å si om den, ingen problemer overhodet. Dette er ekte fc, ikke fc coated nylon som flere produsenter bruker. Jeg skal fortsette med å bruke det ihvertfall :)

Du kan lese litt om Seaguar og FC her

http://www.seaguar.com/seaguar-community/fluorocarbon-myths.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min default line up:

- Ferdig tapert: Akron heavy butt 0,18mm

- Spiss: Egor 0,16mm og 0,14mm fluorkarbon

i. Det er meget viktig at du ikke bruker fluorkarbon ferdig tapert fortom da denne har en tendens til å få fluesnøre til å synke

ii. Fluorkarbon i spissen gjør at den synker og gir maks kamuflasje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allright, takk for tips. :) Jeg har en helt annen erfaring med Akron fc. Jeg har vært storfornøyd(bortsett fra EN x5rull hvor kvaliteten av en eller annen grunn var klart svekka)med egenskapene og styrken på materialet, derfor har jeg ikke brukt noe annet de siste 3-4 åra. Det skader ikke å prøve noe nytt, derfor skal jeg bestille meg en prøverull med seaguar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seaguar/Riverge Grand Max har jeg også brukt i mange år nå. Pluss Rio Fluoroflex Plus (Fluoroflex holder ikke mål..). Den japanske fabrikken som lager disse lager også Guideline Egor. Samt for flere andre merker. Jeg testet Airfo sin sterkeste FC, og den var også helt på høyde.

Når det gjelder nylon har jeg ennå tilgode å finne noe som er sterkere enn Drennan Double Strength. Nesten like sterkt som den beste FC'en jeg har brukt. Men ikke sikker på om noen fører den i Norge.

Noen som har testet Varivas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rio Fluoroflex Plus som Andre brun sier, bruker den selv og er stor fornøyd med den, har testet møe og som mange andre her sier er mye morkent dessverre.. når det gjelder ferdig taperte har SA en som jeg er litt usikker på hva heter men "lappen bak" er mørke blå, den slår over uansett om du vil eller ei 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere brukt Rio, Stroft, Guideline, Orvis, Frog Hair m.fl. Bruker nå bare Akron Fluorstealth og Akron Misty Plus - sistnevnte er en veldig sterk mono. Veldig fornøyd mht lite minne, bruddstyrke og praktiske spoler. Det verste jeg har opplevd de senere år er pillråtten FC (!) fra Rio - Fluorflex. Trodde ikke FC råtnet, men svak kan den i hvert fall være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere brukt Rio, Stroft, Guideline, Orvis, Frog Hair m.fl. Bruker nå bare Akron Fluorstealth og Akron Misty Plus - sistnevnte er en veldig sterk mono. Veldig fornøyd mht lite minne, bruddstyrke og praktiske spoler. Det verste jeg har opplevd de senere år er pillråtten FC (!) fra Rio - Fluorflex. Trodde ikke FC råtnet, men svak kan den i hvert fall være.

Har brukt den samme en del før, og har ikke vært plaget med at den har vært råtten, så det var interessant å høre. Har i likhet med deg brukt masse forskjellig, og det meste er brukbart. Hovedpoenget for meg er at den ikke er for myk, da blir jeg plaget med vaser. 

Det verste er slukmono som f.eks. Abulon Top o.l. Har brukt det noen ganger i rene nødtilfeller, og det er ikke bra. Til slukbruk er det derimot utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB, hva skal du bruke nå når du er gått tilbake til klassisk da. Cane, klassiske mønstre, stråhatt, vadmullsbukse og fluorcarbon??

He, he. Blir nok misty pluss mono, men du trenger ikke trekke det så langt. Man kan fiske cane og catskill uten stråhatt og vadmelsbukse, men det var vel kanskje her du misforstod da du solgte superstanga?  ;)

PS! Men sant skal være sant: Cap funker ikke til cane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere brukt Rio, Stroft, Guideline, Orvis, Frog Hair m.fl. Bruker nå bare Akron Fluorstealth og Akron Misty Plus - sistnevnte er en veldig sterk mono. Veldig fornøyd mht lite minne, bruddstyrke og praktiske spoler. Det verste jeg har opplevd de senere år er pillråtten FC (!) fra Rio - Fluorflex. Trodde ikke FC råtnet, men svak kan den i hvert fall være.

Har brukt den samme en del før, og har ikke vært plaget med at den har vært råtten, så det var interessant å høre. Har i likhet med deg brukt masse forskjellig, og det meste er brukbart. Hovedpoenget for meg er at den ikke er for myk, da blir jeg plaget med vaser. 

Det verste er slukmono som f.eks. Abulon Top o.l. Har brukt det noen ganger i rene nødtilfeller, og det er ikke bra. Til slukbruk er det derimot utmerket.

Må presisere at råtten Rio Fluorflex bare har skjedd en gang. Det var en spole 7x, som jeg har tatt vare på, da den er bemerkelsesverdig svak. Pekefinger mot tommel på begge hender med 10 cm i mellom, og den ryker rett av! Må være produksjonsfeil, for hard påspoling e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB, hva skal du bruke nå når du er gått tilbake til klassisk da. Cane, klassiske mønstre, stråhatt, vadmullsbukse og fluorcarbon??

He, he. Blir nok misty pluss mono, men du trenger ikke trekke det så langt. Man kan fiske cane og catskill uten stråhatt og vadmelsbukse, men det var vel kanskje her du misforstod da du solgte superstanga?  ;)

PS! Men sant skal være sant: Cap funker ikke til cane.

Cap og cane-----ler meg ihjel ;D

Utrolig hva folk får seg til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det aller meste og har blitt skuffa over det aller meste. Eneste jeg er fornøyd med, er Seaguar Grand Max FC. Alt annet har vekslet mellom å være råtten og bra, vi snakker sikkert minst 10-15 spoler bare ifjor som var råtten av ymse merker. Seaguar må dessverre bestilles fra ebay, men det er verdt det for å si det sånn :)

Er enig med Raymond at det er bra saker, ihvertfall de vi brukte for noen år tilbake....vi brukte den fordi vi ventet på at Guideline skulle få ut fingen å få tak i den aller, aller beste;

Tiemco Akron Fluor!!!

Er så glad gutta i gulrotland fikk tak i denne, la den ut på det åpne norske marked.

Brukes i dimensjoner ned til og med 8x hvis behov.

Misty er også flott, litt "dus" farge på hjelper på humøret mitt når noe ligger på overflaten å blinker i sollyset.

Smart!

Anbefales.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er interessant at så mange hevder at så mye forskjellig er råttent.. Som det nevnes kommer jo svært mange merker fra lik produsent. Har selv hatt mye forskjellig opp igjennom. Bruker Akron FC til tider som er over 3 år gamle og har liggi i bunn av fiskeveska.. Kommer på kanskje et par spoler som har blitt "svekka" iløpet av 15år(de blir jo oftest brukt opp før den tid..). Har forresten en Hardy mono 4X fra 1999 :D som jeg brukte med hell i et nødstilfelle ifjor(3M, Scientific Anglers som var produsent.. tror jeg). Men men, det er godt mulig jeg har hatt flaks i 15 år..?Tror fokuset burde ligge på perfekte knuter fremfor perfekt fortomsmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er interessant at så mange hevder at så mye forskjellig er råttent.. Som det nevnes kommer jo svært mange merker fra lik produsent. Har selv hatt mye forskjellig opp igjennom. Bruker Akron FC til tider som er over 3 år gamle og har liggi i bunn av fiskeveska.. Kommer på kanskje et par spoler som har blitt "svekka" iløpet av 15år(de blir jo oftest brukt opp før den tid..). Har forresten en Hardy mono 4X fra 1999 :D som jeg brukte med hell i et nødstilfelle ifjor(3M, Scientific Anglers som var produsent.. tror jeg). Men men, det er godt mulig jeg har hatt flaks i 15 år..?Tror fokuset burde ligge på perfekte knuter fremfor perfekt fortomsmateriale.

Enig med deg Lasse. Jeg har heller ingen problemer i forhold til dette. Heldigvis. De hadde vært frustrende hvis en ikke klarte å skaffe seg fortomm engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...