Gå til innhold

Et gammelt filmklipp: Blir det smågnagerår i år? Let's hope so :-)


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Utrolig moro å fiske med mus/lemen- imitasjoner. Jeg sier det igjen og igjen - dette er tørrfluefiskets rock n roll  ;D

Hvor i huleste får du gjort det da André? Er det ofte du har slikt fiske? For å si det slik: Jeg vil jeg vil, men jeg får det ikke til. Nå har jeg stirra nok etter fisk som tar lemen og gidder ikke mer. Jeg har fortsatt bare sett ei gjedde som har gjort det. Så nå vil jeg gjerne vite hvor, når og hvor ofte dette skjer. Jeg liker nemlig også rock & roll og her i dal'n så er det bare roll og og itt'no rock.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg tilbrakt så godt som hver eneste sommerferie siden jeg lærte å gå ved et eller annet fjellvann/elv i norge, og jeg har til gode å se ørret som tar mus eller lemen . . . Desverre  :-\

For det skjer jo utvilsomt fra tid til annen, men så sjelden at man skal ha bra flaks for å være vitne til det.

Har observert hærskarer med lemen på svømmetur i vann hvor jeg vet det er stor fisk også, men den eneste trusselen ser ut til å ha vært rovfugl, og en og annen stein fra meg  ;D

Man kan nok alltids lure en ørret-slask til å ta en museimitasjon, men om den tar den for å være akkurat mus er jeg usikker på . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Utrolig moro å fiske med mus/lemen- imitasjoner. Jeg sier det igjen og igjen - dette er tørrfluefiskets rock n roll  ;D

Hvor i huleste får du gjort det da André? Er det ofte du har slikt fiske? For å si det slik: Jeg vil jeg vil, men jeg får det ikke til. Nå har jeg stirra nok etter fisk som tar lemen og gidder ikke mer. Jeg har fortsatt bare sett ei gjedde som har gjort det. Så nå vil jeg gjerne vite hvor, når og hvor ofte dette skjer. Jeg liker nemlig også rock & roll og her i dal'n så er det bare roll og og itt'no rock.  ;D

Indre Troms er iallefall safe i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg tilbrakt så godt som hver eneste sommerferie siden jeg lærte å gå ved et eller annet fjellvann/elv i norge, og jeg har til gode å se ørret som tar mus eller lemen . . . Desverre  :-\

For det skjer jo utvilsomt fra tid til annen, men så sjelden at man skal ha bra flaks for å være vitne til det.

Har observert hærskarer med lemen på svømmetur i vann hvor jeg vet det er stor fisk også, men den eneste trusselen ser ut til å ha vært rovfugl, og en og annen stein fra meg  ;D

Man kan nok alltids lure en ørret-slask til å ta en museimitasjon, men om den tar den for å være akkurat mus er jeg usikker på . . .

Ja, jeg vet ikke, men det ser ut som det må være ørret som har litt "baller" som tar mus, eller for å si det litt mer halvanalytisk; ørret som 1) genetisk og størrelsesmessig kan være opportunistisk på så stor mat, og 2) dvs befinner seg der det ikke er for mye bugs å velge i, men 3) nok mat allikevel til at de kan vokse seg så store som de er og 4) de må bli eksponert for en viss mengde smågnagere.

Vet ikke om alle parametrene må slå inn, men jeg mistenker det - og jeg mistenker også at om ikke disse parametrene stemmer, så tar de ikke mus. Men om de stemmer så tar de mus har det vist seg  ;D

Så Erik, når det gjelder Hemsila, så faller punkt 2) automatisk bort. Punkt 1) er jeg usikker på til den elva (vet du?), småfisk selvsagt til punkt 1) men det blir litt anerledes med mus, og 4) har vel så vidt jeg vet ikke vært voldsomt aktuelt i Hemsila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Utrolig moro å fiske med mus/lemen- imitasjoner. Jeg sier det igjen og igjen - dette er tørrfluefiskets rock n roll  ;D

Hvor i huleste får du gjort det da André? Er det ofte du har slikt fiske? For å si det slik: Jeg vil jeg vil, men jeg får det ikke til. Nå har jeg stirra nok etter fisk som tar lemen og gidder ikke mer. Jeg har fortsatt bare sett ei gjedde som har gjort det. Så nå vil jeg gjerne vite hvor, når og hvor ofte dette skjer. Jeg liker nemlig også rock & roll og her i dal'n så er det bare roll og og itt'no rock.  ;D

Indre Troms er iallefall safe i så måte.

Fortell!  :)

Når? Ofte? Hvor? Hvordan? Skiller det seg mye fra det å fiske med vårfluer? I så fall, hvordan? Er det forskjell på lemen og mus i hvordan man fisker dem?

Ja jeg vet, er i overkant nysgjerrig. Men har alltid likt å lære mer og dette er noe jeg enda ikke har fått gjort.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Selv har jeg tilbrakt så godt som hver eneste sommerferie siden jeg lærte å gå ved et eller annet fjellvann/elv i norge, og jeg har til gode å se ørret som tar mus eller lemen . . . Desverre  :-\

For det skjer jo utvilsomt fra tid til annen, men så sjelden at man skal ha bra flaks for å være vitne til det.

Har observert hærskarer med lemen på svømmetur i vann hvor jeg vet det er stor fisk også, men den eneste trusselen ser ut til å ha vært rovfugl, og en og annen stein fra meg  ;D

Man kan nok alltids lure en ørret-slask til å ta en museimitasjon, men om den tar den for å være akkurat mus er jeg usikker på . . .

Ja, jeg vet ikke, men det ser ut som det må være ørret som har litt "baller" som tar mus, eller for å si det litt mer halvanalytisk; ørret som 1) genetisk og størrelsesmessig kan være opportunistisk på så stor mat, og 1a) dvs befinner seg der det ikke er for mye bugs å velge i, men 1b) nok mat allikevel til at de kan vokse seg så store som de er og 2) de må bli eksponert for en viss mengde smågnagere.

Vet ikke om alle parametrene må slå inn, men jeg mistenker det - og jeg mistenker også at om ikke disse parametrene stemmer, så tar de ikke mus. Men om de stemmer så tar de mus har det vist seg  ;D

Men ettersom du beskriver fisket som tørrfluefisket's rock & roll så har du jo en del erfaring med dette fisket vil jeg tro. Som du kan se så har jeg noen spørsmål, hehe.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett fisken ta mus ved to anledninger, begge gangene langt utpå blankstille fjellvann med storvokst ørretbestand i smågnagerår.

Har aldri sett at fisk har tatt lemen.

Derimot fikk jeg en i en storørretelv på Nordkalotten en ørret på 1,3 som hadde tre mus i magen i august i fjor. Fisken tok på en stripende Muddler Minnow - streamerkrok 6 - seint på kvelden.

Kompisen fikk en tilsvarende ørret, også den med mus i magen, og den fisken tok på en Streaking Caddis 10.

Vi obduserte ikke flere fisk enn de to denne kvelden, men jeg ser ikke bort fra at flere av de vi fikk hadde mus i magen. De var nemlig usedvanlig korpulente. MEN: vi så ikke en eneste mus, hverken på vannet eller i lyngen. Ikke én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Utrolig moro å fiske med mus/lemen- imitasjoner. Jeg sier det igjen og igjen - dette er tørrfluefiskets rock n roll  ;D

Hvor i huleste får du gjort det da André? Er det ofte du har slikt fiske? For å si det slik: Jeg vil jeg vil, men jeg får det ikke til. Nå har jeg stirra nok etter fisk som tar lemen og gidder ikke mer. Jeg har fortsatt bare sett ei gjedde som har gjort det. Så nå vil jeg gjerne vite hvor, når og hvor ofte dette skjer. Jeg liker nemlig også rock & roll og her i dal'n så er det bare roll og og itt'no rock.  ;D

Indre Troms er iallefall safe i så måte.

Fortell!  :)

Når? Ofte? Hvor? Hvordan? Skiller det seg mye fra det å fiske med vårfluer? I så fall, hvordan? Er det forskjell på lemen og mus i hvordan man fisker dem?

Ja jeg vet, er i overkant nysgjerrig. Men har alltid likt å lære mer og dette er noe jeg enda ikke har fått gjort.  :-[

Jo, nå skal du høre.

Fisk i Barduelva i August i etter mørkets frambrudd med en overdimensjonert Streaking Caddis....  

Dette gjør du best med en 6'er stang. Dette kan gjerne være en Fluvius  :rolleyes:

Har blitt vettaskremt en gang der da en av de virkelig gigantene tok men den satt desverre (heldigvis ?) ikke.  Den var minimum 5 kilo trolig større.  

Jeg beskrev hugget senere som om ei "bikkje hoppa ut i elva..."

Hhh.. Nordnorges storørret, jeg må tilbake i august 2011 merker jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, interessangt dette. I utgangpunktet vil en tro at det er relativt stor fisk som spiser mus og lemen. I Bandak og Tokkeåi finnes det slik storvokst ørret. I lemen-år kan det være mye lemen her. Spurte kamerat kamerat, som har fisket mye stor ørret her, om han har opplevd å finne mus\lemen i magen på fisk. Svaret var:

"Nei, eg har aldri funne mus eller lemen i magen på fisk. Det har heller ikkje far eller bestefar. Tilsammen har me vel renska nokre tusen fiskar."

Selv har jeg funnet et muselik i magen på en ørret en gang. Den fisken var under halvkiloen.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer ofte på hvor om de nødvendigvis er levende de som fisken spiser. Jeg har funnet mus i magen på ørret ved flere anledninger.

En gang fikk jeg to fisk på rett under kiloen som begge hadde spist mus. Den ene hadde stist to. Lystfiskeren fikk en ørret på 1,3 kg som hadde spist 4 lemmen :o Så faktisk bilde av det i dag. Legg det ut da hvis du leser dette...

Jeg har derimot aldri sett ørret ta mus men jeg har fått fisk på museimmitasjon.

Jeg tror gjerne ørreten spiser døde mus som har druknet. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg tror gjerne ørreten spiser døde mus som har druknet. Hva tror dere?

Ja men, jo da, altså, André sier tørrfluefiskets rock & roll. Og da føler jeg på meg at André vet noe som ikke vi vet og som i alle fall jeg gjerne vil vite. Dessuten vil jeg også gjerne se lemenflua. Tipper det er ei skikkelig  >:( (sinna) flue.

Man kan trene mus til ganske mye, ikke sant? Jeg kom til å tenke på å trene opp ei mus til å svømme ut med krok på ryggen... Endelig nå'n Elmer liksom.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lemen smaker dritt. Den ørreten som slukte 4 i følge ruffen, hadde nok fått ødelagt smaksløkene i munnen av altfor mye C&R  :D

Grunnen til myten om sint lemen som sprekker er ofte at røyskatt har drept de. De biter/river opp vomma, kjenner at det smaker dritt og lar den ligge. Men i lemenår klarer den ikke styre sine jaktinstinkter og går på samme "smellen" gang på gang. Resultatet er at det blir liggende lemen med åpen vom/tarmer hengende ut over alt. Det ser ut som at de har sprukket.

Fargene på Lemen er forholdsvis sterke til pattedyr å være. Det spekuleres derfor om det er som en slags advarsel om smaken/giftigheten i den. Husker ikke hva, men mener den skiller ut noe slags stoff man kan bli veldig syk av hvis man spiser den. I tillegg er den bærer av mye dritt. Unngå derfor å bli bitt. Hareskabb er noe av det vansligste man kan få etter lemenbitt. Og hareskabb kødder man ikke med!! Det kan bli langt opphold på sykehus, eller i værste fall død  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et lite bilde som helt klart forteller at ørret spiser lemen.

Fisken som forøvrig ble tatt i Norge veide ca 1,3 kilo hadde en solid hengebuk,muligens ikke så rart siden den ikke hadde spist mindre enn 4 lemen.

[/img]

Litt usikker på dette med å legge med bilde til innlegg,satser på at det går greit ellers må jeg be om hjelp  ???

post-316-13949886938528_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...