Gå til innhold

Simms vadebukser - forskjeller (... samt tips om andre kvalitetsbukser)


Tommy Jacobsen

Anbefalte innlegg

Hei,

Må investere i ny vadebukse til sessongen, og hadde tenkt å kjøpe noe skikkelig.

For øyeblikket sitter jeg å forsøker å tolke forskjellen på de forskjellige Simms buksene.

Simms G4 Pro Guide, G4 Guide, G3 .. jeg leser og leser men kommer ikke helt frem til årsaken til at det skiller noen tusenlapper på hver modell. Alle virker å være i 5/3 lags GoreTex.

Er det ellers gode tips og råd mht. valg av gode vadebukse?

Er det GoreTex man skal gå for?

Mvh,

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Og jo flere lag jo dårlige puster det, og jo imndre behagelig blir buksa å ha på seg.

De mest bahagelige vaderne jeg til dags dato har eid er de første streamstix vaderne, ellers går det jo an å vurdere Orvis sine Proguide for eksempel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jo flere lag jo dårlige puster det, og jo imndre behagelig blir buksa å ha på seg.

Helt enig! Mine gamle Simms Classic Guide var mye mer behagelig enn begge parene med G3 jeg har hatt (gamle og nye). Hadde ett par G4 Pro innom, men de forsvant fort ut. Armert rustning har jeg ingen interesse av å ha på meg.

I år blir det nok Patagonia Rio på meg. Detaljløsninger som er tilpasset ørretfiskern langt mer enn Simms. Ellers er Guideline Alta noe å absolutt se nærmere på. Glidelås, men på ingen måte rustning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si dette kommer an på bruksområder man har i tankene, skal du fly rundt i skog og mark ser jeg helt klart poenget ditt med G4'en men til kyst og elvefiske i de større elvene er dette en overlegen bukse. Pusteegenskaper til vadebukser kan diskuteres hefra til månen men klam blir du uansett. Noe forskjell er det dog...

Personlig ville jeg styrt unna guideline og heller sett på simms eller patagonia. Du kan også gjøre kupp på cloudveil på nettet, goretex. Heter vel x8 eller snakeriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hvorfor styre unna guideline? Prøvd myeav de nye modellne, masse erfaringer på feltet, eller bare antar du at disse er mye dårligere en simms?

På hvilket grunnlag vil du anbefale for å styre unna guideline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med min navnbror over her!

Erfaringsvis ville jeg gått for simms. Har hatt vadere fra guideline og andre merker som ikke kan måle seg. Nå skal ikke jeg påstå at de evt nye til Guideline ikke er gode, da de ikke er forsøkt... Men som sagt fra tidligere erfaringer står simms som min nr 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Simms er bra saker, men jeg har hatt Simms bukser som lakk som en sil etter en sesong og hvor det var over 20 punkteringer i membran. Fikk ikke bytta dem

men måtte fikse dem sjæl.

I dag har jeg en G3 bukse som har holdt lenge, men bruker den stort sett aldri.

Jeg har i dag en Vision Radipor som jeg foreløpig etter en og en halv sesong er kjempefornøyd med.

Den kan man i dag få for 1999,- på en nettbutikk på forsiden av forumet.

Simms G4 koster rundt 6000 kroner. For den prisen får jeg 3 par Vision Radipor.

Lurer på hva vil holde lengst? 1 par Simms G4 eller 3 par Vision Radipor?

You do the math :rolleyes:

For meg er det ren galskap å bruke 6000 kroner på noe så skjørt som en vadebukse uansett hvor bra den i utgangspunktet måtte være. Til det er en vadebukse

såpass utsatt for lekasjer etc pga kjerr og kratt at jeg ikke hadde tatt sjansen på å svi av 6000 kroner for en vadebukse.

Jakker derimot er en annen sak, der lager Simms noen utrolig bra og solide saker. Her er også prisen for høy etter mitt syn, men oddsen er langt

høyere for at jakka vil være med i årevis kontra en vadebukse som blir utsatt for langt mer tøff behandling. Å bli gjennomvåt på beina er langt værre

enn at jakka ikke er helt tett :)

Når det er sagt så har jeg 4 par visjon jakker som tilsammen koster mindre en G4 jakka til Simms og som alle både puster bra og har holdt vannet ute.

........ hadde bare den nye G4 jakka til Simms (gul/grå) kostet halve prisen :rolleyes: ........ for den var jaggu lekker gitt ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste nummer av Jakt og Fiske har de en test av Xstream vadebukse til 1999,- som får terningkast 6, verdt å prøve? Har selv et par Slate Matery, kjøpt hos Prima Villmark for under 1000-lappen, som nå har vært med i 4 sessonger. Har ikke hatt en eneste lekkasje så langt. Nå skal det innrømmes at jeg bor ikke i vaderne, men de er godt brukt. For meg virker det meningsløst å bruke 6 lapper på et par vadere, når det finnes gode alternativer til en brøkdel av prisen.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den diskusjonen her blir jo litt smårar.... Vadebukser er ,som Tore Nilsen så fint sier i sånne diskusjoner; "De som lekker, og de som kommer til å lekke". Funksjonalitet er stikkordet vil jeg si. Jeg har brukt omtrent alt av vadebukser, bortsett fra patagonia (desverre), og kan si mye om membraner hit og dit. Om du velger en Vision, Guideline, William joseph spiller ikke särlig stor rolle, de gjör jobben alle 3. Hovedargumentet mitt for simms er rep-senteret de har på Klöfta i akershus. Gutta som jobber der er meget dyktige!

Gore-tex puster best av samtlige vanntette membraner på markedet. Det gjör at simms kan bruke tykkere og mer slitesterkt ytterstoff på sine produkter og samtidig bevare en viss pustende egenskap. Å sammenligne en streamstix vadebukse som omtrent er som et laken med en 5-lags gore-tex bukse er urettferdig.

Sammenligner du Scierra cc6 med G4 vil du fort merke hvilken som puster eller ikke, selv om slitestyrken hos disse vil väre ganske lik.

Ja, ja.. nok om det. Skulle jeg valgt en bukse som kun skulle brukes på sommerens törrfluefiske ville jeg definitivt valgt simms headwater. Er den som minner mest om den gamle classic, bare med litt ekstra forsterkninger på knär og nedover... Er nok den buksa fra simms som puster best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder funksjonalitet gjør jo de fleste vadere jobben til en viss grad, men å forsvare prisen til en G4 vader blir vanskelig i forhold til andre typer. Det finnes utrolig mye bra på markedet til under halv prisen, så om du velger å kunne reparere vaderne i Norge mot det å rett og slett kjøpe et par nye er jo en smakssak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder funksjonalitet gjør jo de fleste vadere jobben til en viss grad, men å forsvare prisen til en G4 vader blir vanskelig i forhold til andre typer. Det finnes utrolig mye bra på markedet til under halv prisen, så om du velger å kunne reparere vaderne i Norge mot det å rett og slett kjøpe et par nye er jo en smakssak :)

Er lettere å forsvare prisen på en g4 enn mange andre bukser på markedet... :) Synes nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nå koster vel Simms G4 i overkant av kr 3000.- i USA. Så den norske prisen er noe ute av proposjoner.

Har man aldri hatt en Simmsvadere, blir det merkelig  sammenlikne med bililgmerker.

Jeg gikk frq billigmerke til mediumpriset Goretex fra Simms, og det er noe helt annet.

Når det gjelder lekkasjer skjer det på alle vadere.  Kan ikke tenke meg at det skjer oftere med Simms. DEt mp i såfall være at de er mere omsatt, og at de ikke bare blir kastet ved lekkasje i stedet for reparert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Nå koster vel Simms G4 i overkant av kr 3000.- i USA. Så den norske prisen er noe ute av proposjoner.

Har man aldri hatt en Simmsvadere, blir det merkelig  sammenlikne med bililgmerker.

Jeg gikk frq billigmerke til mediumpriset Goretex fra Simms, og det er noe helt annet.

Når det gjelder lekkasjer skjer det på alle vadere.  Kan ikke tenke meg at det skjer oftere med Simms. DEt mp i såfall være at de er mere omsatt, og at de ikke bare blir kastet ved lekkasje i stedet for reparert.

heller i underkant, betalte 2960+moms ;D for min g4pro for 2 uker siden, 5399 her. noe skurrer :o men det er en annen diskusjon.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå koster vel Simms G4 i overkant av kr 3000.- i USA. Så den norske prisen er noe ute av proposjoner.

Har man aldri hatt en Simmsvadere, blir det merkelig  sammenlikne med bililgmerker.

Jeg gikk frq billigmerke til mediumpriset Goretex fra Simms, og det er noe helt annet.

Når det gjelder lekkasjer skjer det på alle vadere.  Kan ikke tenke meg at det skjer oftere med Simms. DEt mp i såfall være at de er mere omsatt, og at de ikke bare blir kastet ved lekkasje i stedet for reparert.

heller i underkant, betalte 2960+moms ;D for min g4pro for 2 uker siden, 5399 her. noe skurrer :o men det er en annen diskusjon.

bent

Det er et eller annet fordyrende mllomledd ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Når det gjelder lekkasjer skjer det på alle vadere.  Kan ikke tenke meg at det skjer oftere med Simms. DEt mp i såfall være at de er mere omsatt, og at de ikke bare blir kastet ved lekkasje i stedet for reparert.

hvorfor skulle det skje oftere med simms?

har hatt mine guidevadere fra simms i 4 sesonger, ingen lekasje. innerforet er slitt vekk i hoftehøyde etter x antall ganger av og på.

har mange andre simms produkter, og må bare si att kvaliteten på det meste er upåklagelig.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Når det gjelder lekkasjer skjer det på alle vadere.  Kan ikke tenke meg at det skjer oftere med Simms. DEt mp i såfall være at de er mere omsatt, og at de ikke bare blir kastet ved lekkasje i stedet for reparert.

hvorfor skulle det skje oftere med simms?

har hatt mine guidevadere fra simms i 4 sesonger, ingen lekasje. innerforet er slitt vekk i hoftehøyde etter x antall ganger av og på.

har mange andre simms produkter, og må bare si att kvaliteten på det meste er upåklagelig.

bent

Det er nettopp det jeg mener Bent.

De blir hevdet her inne fra tid til annen at Simms er mye utsatt for lekkasjer. Noe som jeg vil se dokumentert før jeg tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt SIMMS i alle år. Men , de varer ikke evig SIMMS buksene heller. Ville ha bukse med glidelås, men er ikke villig til å betale 6k for det.

Prøvde defor noe nytt i fjor. Denne var tett 1. gang jeg prøvde den og den holdt tett ut sesongen også.

Sålangt har jeg bare godord å si om denne buksa.

http://komplettfritid.no/product/guideline-alta-v2-stocking-foot

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms tåler ikke noe mer røff behandling enn andre vadebukser, så det er ikke det man betaler for  ;)

Pusteegenskapene i gore-tex membranen og passform er årsaken til at jeg har valgt Simms, samt at jeg har fått dem særdeles billig hver gang.

Tror jeg går på 5'te sesongen med min gamle G3 bukse nå, men jeg forventer ikke å få tak i vadebukse som holder så lenge igjen, enten det er Simms eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har både Simms G3 og Vision Radipor og jeg klarer ikke ved beste evne å merke forskjell på pusteegenskaper på disse to.

Simms buksa har gore tex mens Radipor har noe anna tex i seg :D

Jeg har også hatt toppmodellen til Simms før G3 og G4 kom på markedet (tror den het Guide eller noe sånt) og heller ikke den kan jeg si pusta noe bedre enn buksene jeg har hatt fra Vision.

Derfor blir mitt valg svært enkelt, jeg går for Vision da pusteegenskaper og holdbarhet har vært mer enn tilfredsstillende for mitt vedkommende og fordi prisen er overkommelig og langt billigere enn Simms.

Jeg skylder også å gjøre oppmerksom på at jeg bor i vadebuksene sånn ca 80 dager i året og at mitt fiske handler om å snike i busker og kratt.

Har forøvrig også hatt et par Patagonia SST og det var skikkelig bra saker, de holdt noen år og er fortsatt i bruk av en kompis..... dog med noen runder

aquasure :)

Den dagen Simms buksene får vettuge priser her i landet, så skal jeg vurdere å kjøpe Simms igjen. Inntil det skjer (sannsynligvis aldri) så blir det å holde meg

til Vision Radipor. De har funka ypperlig så langt.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Simmsbuksene tåler mer enn andre bukser, er vanskelig å si, trolig ikke, som Lars sier. Det som er vesentlig for min del, er at boksen er behagelig å ha på over lengre tid. Grunnen til det, er vel at jeg stort sett bor i den fra Juni til Oktober ;) Jeg brukler nå Simms G3 og er storfornøyd! Ei fantastisk bukse.

Dog, så skal en ikke se bort ifra at mange andre merker hadde gitt meg samme opplevelse. Både Guideline, Vision, Patagonia++++ har veldig gode produkter også.

-: R

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...